Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@12:17:49 GMT

به افتخار حافظ و گله از کاستی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۲۰۴۲

به افتخار حافظ و گله از کاستی‌ها

همزمان با روز بزرگداشت حافظ اقداماتی در شیراز برای گرامیداشت این شاعر گرانقدر انجام می‌شود که البته باز هم کم است.

خبرگزاری شبستان - شیراز: 

20 مهر به عنوان روز بزرگداشت حافظ اگر چه فرصتی برای معرفی بیشتر این چهره شاخص ادبی است اما همیشه با اما و اگرهایی هم همراه است. اینکه چرا جشنواره یا گرامیداشتی به شکل بین المللی برای این شاعر بزرگ برگزار نمی‌شود، چرا در صنعت گردشگری یک روز با این چهره ادبی آن رشد لازم را که باید کسب کنیم، نداریم و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

اینکه یک روز را برای حافظ و به یاد حافظ برگزار کنیم لزوما نباید تمام برنامه‌هایش تنها در همان یک روز گنجانده شود. البته برنامه‌ها نیز نباید تنها در محل آرامگاه این شاعر گرانقدر و چهره شاخص ادبی برگزار شود:

زن جوانی که به ادب و ادبیات و شاعران بزرگ شیرازی همچون سعدی و حافظ ارادت خاصی دارد با اشاره به ایجاد فرهنگ لازم ابتدا توسط شهروندان شیرازی می‌گوید: همین چند مدت قبل که روز سعدی بود بازدیدکنندگانی که در همان روز به آرامگاه سعدی آمده بودند، موجبات آسیب زدن به آرامگاه را فراهم کردند.

کیمیا ادامه می‌دهد: یکی را در همان روز سعدی دیدم که با خانواده در محل آرامگاه در چمن محوطه نشسته بود و چند کودک دیگر که خانواده بدون توجه و تذکر دادن به آنها مشغول چیدن گل و آسیب زدن به فضای سبز محوطه بودند.

وی اقدام اداره کل میراث فرهنگی را در روز 19 مهر امسال و کاهش زمان بازدید از آرامگاه را اقدام موثری می‌داند و عنوان می‌کند: به نظر من ضمن کاهش این زمان برای آماده کردن فضا برای روز حافظ در روز 20 مهر نیز باید زمان بازدید محدود شود تا کمترین آسیب به محوطه آرامگاه در اثر بازدید زیاد برسد.

«مصیب امیری» با تبریک فرا رسیدن زادروز حافظ  پیش از این از کاهش زمان بازدید در جمعه 19 مهر خبر داده بود و گفت: با توجه به آماده سازی فضای مجموعه برای برگزاری مراسم، آرامگاه حافظ در روز جمعه 19 مهر از ساعت 16 تا 19 برای بازدید عموم تعطیل و از ساعت 19 مجموعه آماده میزبانی از مراسم شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود: برای مهیا کردن فضا و خدمات رسانی بهتر به مناسبت برگزاری برنامه یادروز حافظ این کاهش مدت زمان در نظر گرفته شد.

جای خالی یادروز بین‌المللی

بسیار این جمله را در سال‌های اخیر شنیده‌ایم که چرا برای  حافظ به عنوان یک شاعر شناخته شده جهانی، مراسم بین المللی انجام نمی‌شود؟

یک گردشگر داخلی که دکترای ادبیات فارسی دارد و از شهر تبریز هر سال 20 مهر به شیراز می‌آید، می‌گوید: باید از این روز برای برگزاری مراسمی بزرگتری در حد جهانی استفاده شود.

عظیم ادامه می‌دهد: همین موقعیت در کشوری مانند ترکیه برای بزرگداشت مولانا با برگزاری مراسم شناخته شده جهانی همراه است که جایش در شیراز به عنوان زادگاه حافظ خالی است:

این همان خواسته‌ای است که به گفته مسئولان و چهره‌های شاخص ادبی شهرمان به بودجه و هزینه کافی نیاز دارد تا بزرگداشتی در حد جهانی برای حافظ برگزار شود.

«کاووس حسن لی» با تاکید بر اینکه همواره از مسئولان کشور خواستار برگزاری روز حافظ به شکل جهانی هستیم، عنوان می‌کند: شرط اولیه برای برگزاری یادروزهای بین المللی برخورداری و در نظر گرفتن بودجه کافی سات.

مدیر مرکز حافظ شناسی ادامه می‌دهد: باید به این نتیجه برسیم که هزینه کردن در حوزه‌های فرهنگی در حد جهانی با برگشت بیشتر و بهتر این هزینه‌ها برای کشورمان همراه است.

وی معتقد است: باید برای بزرگداشت بزرگان شاخص ادبی همچون سعدی و حافظ شیرازی ردیف بودجه در نظر گرفته شود.

اقدامات فرهنگی

یکی از برنامه‌هایی که با فرا رسیدن یادروز بزرگان ادبی نیاز به ترویج و اجرا دارد، اقدامات مطلوب برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. اینکه باعث شویم فرصتی در شهر حافظ و سعدی برای سعدی و حافظ خوانی انجام شود. همان کاری که چند سالی است در مرکز شیراز شناسی

در ایام مختلف سال انجام شده است تا پیر و جوان و کودک با اعجاز کلام این شاعران پارسی گوی بیش از پیش آشنا شوند.

یک اقدام فرهنگی خوب

«روح الله منوچهری» نیز از  عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی در 20 مهر امسال خبر داد و گفت: افراد با مراجعه به نزدیک‌ترین کتابخانه محل سکونت خود در روز شنبه 20 مهر می‌توانند یک سال رایگان عضو شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس افزود: این امکان برای تمامی کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان که تعدا آنها بیش از 90 کتابخانه است، در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان نشست‌های حافظ شناسی، حافظ خوانی و ... نیز برگزار می‌شود تا حق کلام حافظ را بارها و بارها مرور کنیم.

یاد حافظ

اما حافظ در سال 726 هجری قمری در شیراز تولد یافت و در جوانی راه کسب علم و ادب در پیش گرفت و به معرفت و خداشناسی رسید، قرآن را از بر بود و در سال 791 هجری قمری در شیراز دار فانی را وداع گفت.

 

گزارش: مریم شمالیان

 

 

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد اربعین زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین شیراز کانون های مساجد مرز مهران اربعین ۹۸ موکب اربعین روز حافظ حافظ خوانی یادروز حافظ حافظ شیرازی حافظ شیراز گردشگری شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه برخورد رعد و برق بر فراز آرامگاه بوعلی سینا

لحظه برخورد رعد و برق بر فراز آرامگاه بوعلی سینا

دیگر خبرها

  • (ویدیو) رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری
  • (تصاویر) حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری
  • فیلم| حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری
  • حضور رییس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری
  • ویدئو| حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری
  • فیلم/ حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری
  • رویداد هنری گل و مرغ و خوشنویسی در جوار آرامگاه سعدی برپا شد
  • بازدید بیش از ۳۵ هزار نفر از آرامگاه سعدی در یادروز شیخ اجل
  • لحظه برخورد رعد و برق بر فراز آرامگاه بوعلی سینا
  • بازدید بیش از ۳۵ هزار نفر از آرامگاه سعدی شیرین سخن