Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، در این برنامه که بدون حضور نمایندگانی از سازمان منطقه آزاد و امور مالیاتی برگزار شد، کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق معافیت‌های مالی مطرح شده و احمد امیر آبادی، نماینده مردم قم و عضو هیئت رئیسه مجلس و وحید شقاقی شهری به عنوان اقتصاددان به عنوان مخالفان معافیت‌های مالی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سوال نظرسنجی ، از بینندگان پرسیده شده بود که دلایل کدام گروه درباره معافیت های مالیاتی مناطق آزاد را منطقی تر میدانند؟
1.مخالفان معافیت ها 2.موافقان معافیت ها
دلخوش : 45 درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد !
کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا که به عنوان موافق معافیت های مالیاتی در مناظره حضور داشت در صحبتهای اولیه خود به اهمیت مناطق آزاد موجود در کشور پرداخت و گفت با توجه به اینکه مناطق آزاد موافقان و موافقانی را بدنبال دارد ، در کشور 7 نقطه مناطق آزاد ایجاد شده است که می تواند در ارتباطات و مسائل اقتصادی و تجاری ویژه ، بسیار موثر واقع شود .
همچنین در ادامه صحبتهای خود در بخش اول ، به فرار مالیاتی موجود در کشور اشاره کرد و به عنوان سوالی اساسی در برنامه عنوان نمود: چرا 45 درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد ؟ باید به سمتی برویم که خود سازمان مالیاتی ، مالیات ها را به موقع دریافت کند . مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که از مصرف کننده نهایی دریافت می شود و درهمین بخش برای اجرا ، میتوان گفت به درستی اجرا نشده است .
در قوانین موجود این چنین است که از تولید کنندگان در مناطق آزاد نباید مالیات گرفت چون در سرزمین غیر اصلی هستند اما همچنان مشمول 9 درصد مالیات شده و همین امر موجب می شود تا سرمایه گذاران ، از سرمایه گذاری در این مناطق سر باز زنند.
امیر آبادی : تبعیض در معافیت های مالی !
احمد امیر آبادی عضو هیئت رئیسه مجلس در سه دقیقه ابتدایی گفت هیچ کسی با مناطق آزاد مخالف نیست و میدانیم که باعث رشد اقتصادی کشور خواهد شد اما نکته اینجاست که موضوع ، معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده است. موضوع دیگر این است که آیا باید از مناطق آزاد مالیات گرفت یا خیر .
وی به ماده 13 موجود در قانون معافیت مالی اشاره کرد و افزود : 20 سال است که تولید کننده در این مناطق معاف از مالیات هستند . حتی از کارمندان برای حقوق خود در مناطق آزاد مالیات گرفته نمی شود. بحث اینجاست که مسافرانی که به این مناطق می آیند باید مالیات بدهند یا خیر ؟ تبعیض دیگر این است که در کالا نباید مالیات بگذاریم ولی در خدمات می شود گذاشت.
شقاقی شهری : درآمد های نفتی و معافیت های مالی فساد اقتصادی را رقم میزند!
وحید شقاقی شهری اقتصاد دان حاضر در برنامه و یکی دیگر از مخالفان معافیت های مالیاتی ، به درآمد های دولت اشاره کرد و گفت مالیات جزو مهم ترین ارکان بودجه و درآمد های دولت است و همه دولت های روی کار آمده نیز وابسته به درآمد های نفتی اداره می شدند. بنابر این همین امر موجب شد تا اقتصاد ایران درگیرعدم شفافیت شود.
تداوم این بحث ها در مناطق آزاد نیز عدم شفافیت را به همراه خواهد داشت. در کل امر معافیت های ارزش افزوده با سیاست های کلی نظام مغایرت دارد و تفاوت ها را بیشتر خواهد کرد و در نتیجه باعث عدم شفافیت و فساد اقتصادی خواهد شد.
دلخوش : سرمایه گذاران را نباید فراری داد!
دلخوش در ادامه بحث های آزاد برنامه و حرف های خود افزود :دولت تا کنون یک ریال هم در مناطق آزاد هزینه نکرده است. باید منطقی نگاه کرد که برای حمایت از سرمایه گذاران ، قانون چه کمکی کرده است.مناطق آزاد از سرمایه گذاران به عنوان تولید کننده حمایت میکند بنابراین نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده شوند. قانون اینگونه است که مالیات از صنف به تولید و از تولید به مصرف کننده منتقل خواهد شد ، بنابراین برای جلوگیری از دفع سرمایه گذاران در مناطق آزاد نباید از آنها مالیات گرفت بلکه در آمد های حاصله باید صرف هزینه برای خود مردم مناطق و آبادی مناطق محروم شود.
اینکه سرمایه گذاران را فراری بدهیم و مناطق آزاد را از ریشه بزنیم منطقی نیست.
امیر آبادی :فرار مالیاتی به معافیت ها برمیگردد!
امیرآبادی به تبعیضات بیشتر در قانون مالیاتی اشاره کرد و گفت که هر چه دراقتصاد رانت ایجاد کردیم به مشکل برخوردیم.هر چه فرار مالیاتی است به معافیت ها برمیگردد . مناطق آزاد نیز به همین دلایل به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است. امیر آبادی نکته ی مهم دیگری در مورد معافیت ها را خاطر نشان کرد و افزود : موسسات خیریه شامل معافیت ها هستند در صورت که بسیاری از این موسسات صرفا از اسم موسسه خیریه استفاده کرده تا مالیات ندهند و کالاهایی را که از خارج از کشور وارد کرده و به فروش میرسانند. می توان گفت موسسه ای مانند هلال احمر بدلیل وابستگی به صلیب سرخ به واردات کالاها نیازمند است اما موسسه ای مانند کمیته امام خمینی چه نیازی به واردات دارد ؟
شقاقی : معافیت ها به نفع ثروتمندان است!
شقاقی شهری به راهکار هایی در مورد وضع موجود پرداخت و گفت یا باید پایه های جدید مالیاتی گذاشته شود ، یا معافیت ها برداشته شود و یا از فرار مالیاتی جلوگیری شود . معافیت ها به گونه ایست که به نفع ثروتمندان است . این معافیت ها یا باید حذف شوند و یا کم شوند. بجای اینگونه حمایت ها از تولید کنندگان ، به طور مستقیم حمایت کنیم ؛ به عنوان نمونه تسهیلات بیشتر با نرخ کمتر بدهیم .
با روشهایی که به تبعیض و عدم شفافیت کمک میکند نمی توانیم مناطق آزاد را اداره کنیم.
دلخوش : در مورد معافیت بر اساس مناطق جفرافیایی آمار دقیقی ندارم !
در سوالاتی که بینندگان برنامه ازکاظم دلخوش در خصوص معافیت ها بر اساس منطقه جغرافیایی در دنیا و آمار دقیق آن پرسیدند ،وی پاسخ دقیقی به آن نداد و گفت آمار دقیقی ندارم !
شقاقی :بانک اطلاعاتی نداریم!
همچنین مردم از شقاقی شهری پرسیدند چرا هیچ کدام از کارشناسان آمار دقیقی از فعالیت های مالیاتی ندارند گفت : ما بانک اطلاعاتی نداریم! برآوردها در حوزه ی مالیات ، بدلیل عدم وجود بانک های اطلاعاتی است.
در پایان برنامه 62 درصد مردم با صحبتهای مخالفان معافیت های مالیاتی موافق بودند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا مناظره مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۳۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان مالیات خودرو اعلام شد

بر اساس احکام مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهای بالای ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند.

به گزارش مشرق، بر اساس بند پ تبصره ۶ احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی و پنج میلیارد (۳۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱) می‌شوند.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۳ پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم هستند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است؛ متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند.

پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین سال ۱۴۰۳ به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزیراقتصاد برای تولید کنندگان در سال جاری
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است؟
  • میزان مالیات خودرو اعلام شد
  • جهیزیه و مهریه معاف از مالیات است
  • اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه
  • ‌هوشمندسازی مالیات‌ستانی و تمرکز ممیزان مالیاتی بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها با اجرای سامانه مودیان
  • سهم ۱۳۰۸ میلیارد تومانی مالیات از درآمدهای دولت
  • عضو کمیسیون امنیت ملی: سازوکارهای حمایتی تحقق شعار سال با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق می شود