Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@01:25:53 GMT

صرفه جویی ۴۸۰ میلیون یورویی با اصلاح توربین های گازی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۳۵۰۳

صرفه جویی ۴۸۰ میلیون یورویی با اصلاح توربین های گازی

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن مرجان مهر، معاون فناوری پژوهشگاه نیرو امروز در نشستی خبری  در توضیح دو طرحی که قرار است فردا توسط وزیر نیرو افتتاح شود، گفت: یکی از این طرح ها مربوط به اصلاح پره های کمپرسور توربین های گازی به منظور افزایش بهره برداری این تجهیزات متناسب با آب و هوای کشور است. به این معنا که اغلب توربین هایی که وارداتی هستند مناسب آب و هوای جغرافیایی ایران نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که عمده نیاز ایران به برق در فصول گرم سال است، این توربین ها نمی توانند در این آب و هوای خشک به حداکثر راندمان خود برسند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد توان تولیدی برق کشور از نیروگاه های برق حرارتی است، ادامه داد: در راستای اصلاح و افزایش راندمان توربین های گازی مورد استفاده در نیروگاه های برق حرارتی، با اجرای یک طرح، اقدام به بازچینش پره های کمپرسور توربین ها کرده ایم که منجر به کاهش ۵ تا ۷ درصدی افت تولید این توربین ها شده است. 

این مقام مسوول در پاسخ به خبرنگار مهر درباره هزینه کرد این طرح گفت: با اجرای این طرح ۲ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد و اگر  قرار بود برای اضافه شدن چنین ظرفیتی، اقدام به احداث نیروگاه جدید کنیم، به۶۰۰ میلیون یورو اعتبار نیاز داشتیم؛ این در حالی که طرح بازچینش پره های کمپرسور توربین‌ها با ۱۲۰ میلیون یورو هزینه انجام شد. 

مرجان مهر با اشاره به طرح دیگری که فردا قرار است توسط وزیر نیرو افتتاح شود، گفت: این طرح که برای نخستین بار در کشور کلید می خورد یک سامانه یکپارچه به منظور پایش آنلاین و دائم تولید، تعمیرات و نگهداری تجهیزات برق نیروگاه های کل کشور است که هزینه اجرای آن ۲ تا ۳ میلیون یورو است که با توجه به کمکی که به افزایش ۱ درصدی راندمان نیروگاه های کشور می کند می توان به جرات گفت که ۱۰ برابر این هزینه به صنعت برق باز می گردد.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: آنچه امروز به نتیجه رسیده بر مبنای نقشه راهی است که در حوزه بهبود عملکرد نیروگاهی پیاده سازی شده و یک مسیر حمایتی را از ایده ها تا پروژه های بخش خصوصی در پژوهشگاه نیرو پیموده است.

وی ادامه داد: مرکز رشد فناوری و صندوق پژوهش فناوری صندوق برق در پژوهشگاه ایجاد شده و به بخش خصوصی فعال در این صنعت سرویس دهی می کند تا بتواند با حمایت پژوهشگاه، طرح های نوآورانه و فناورانه را از ایده به صنعت برساند.

مرجانی مهر در تشریح سامانه پایش وضعیت نیروگاهی گفت: بحث راه اندازی مرکزی جهت پایش و عیب یابی و رصد وضعیت توربین های نیروگاهی بوده که می توان برای کلیه نیروگاه های حرارتی کشور پیاده سازی کرد. این سامانه که با همکاری بخش خصوصی دانش بنیان به نتیجه رسیده و آماده سرویس دهی صنعتی است، مرکزی در پژوهشگاه نیرو است که تمامی نیروگاه های کشور را به صورت آنلاین رصد و پایش مستمر می کند و سرویس های لازم را در زمینه های مختلف بهره برداری، عیب یابی و تعمیرات ارائه می دهد.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه تمامی همکاری های پژوهشی پژوهشگاه نیرو بر مبنای جذب حداکثری توان بخش خصوصی در توسعه فناوری است، توضیح داد: طرح ارتقا و تطبیق با شرایط محیطی توربین گازی HAS از آنجا حائز اهمیت است که توربین های گازی در شرایط ایزوی محیطی ظرفیت اسمی خود را در زمان تولید خواهند داشت اما با توجه به اینکه اغلب این توربین ها در شرایط محیطی گرم تر شرایط ایزو مورد استفاده قرار می گیرند، توان تولیدی آنها افت می کند.

وی افزود: پیش بینی ما این است که طی ۲ تا ۳ سال آینده تمامی نیروگاه های حرارتی کشور به سامانه CM متصل شده و رصد و پایش آنلاین آنها در مرکز CM انجام شود.

کد خبر 4744339

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید برق برق نیروگاه برق صنعت برق پژوهشگاه نیرو شرکت تولید نیروی برق حرارتی وزارت نیرو توربین گازی اربعین 98 قیمت دلار بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی بورس قیمت نفت بازار سهام دلار وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت طلا قیمت سکه بهار آزادی مالیات بیژن نامدار زنگنه جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۳۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان‌پور گفت: با رفع عوامل بروکراتیک و تسهیل و سرعت بخشی به امورات تولیدکنندگان داخلی، ۴۴ خط جدید تولیدی و ۹۶ داروی جدید نظیر تراستوزومب امتانسین، سیستئامین، الترومبوپگ، اپرمیلاست، تیوتروپیوم استنشاقی، گوسلکومب، اتوپوزاید تزریقی، ایمیکیمود، ویگاباترین، ایربزارتان، تاکرولیموس تزریقی، لارونیداز، تراستوزومب دروکستکان، روپی واکائین، وینورلبین خوراکی، نیولومب، فولوسترانت، بوپی واکائین، پاپاورین تزریقی، رانیبیزومب و سیتارابین به بازار دارویی کشور عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی برای خرید داروهای جدید تولید شده صرفه جویی شده است، افزود: به منظور احصا مشکلات صنعت، طی مدت کوتاهی از حدود دو سوم از شرکت‌های داروسازی اصلی بازدید میدانی شد و اقدامات لازم جهت رفع چالش‌ها در سطح اختیارات سازمان صورت پذیرفت.

به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، ۵۶ مولکول جدید نیز طی ۱.۵ سال گذشته و پس از تأیید شورای بررسی فهرست رسمی داروهای ایران وارد فهرست شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به داروهایی نظیر کلادریبین، سیلودوسین، اتزولیزومب، سفتازیدیم-آوی باکتام، ودولیزومب، دورناز آلفا، انسولین رایزودگ و سولیکوا، توپوتکان، انزالوتاماید، پالیویزومب، رگورافینیب، اوزانیمود، فوسکارنت، ایبروتینیب، الاپاریب و اسیمرتینیب اشاره کرد و این در حالیست که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ داروی جدیدی وارد فهرست داروهای رسمی کشور نشده بود.

پیکان پور خاطرنشان کرد: با توسعه برون سپاری در برخی از اجراییات سازمان، تسریع قابل ملاحظه‌ای در روند اقدامات شرکت‌های دارویی صورت گرفته است که با ایجاد مسیر موازی «بررسی پرونده‌های ثبت» در خصوص پرونده‌های مشمول مسیربندی چهار و پنج، زمان انتظار ارزیابی و تأیید این پرونده‌ها به کمتر از یک چهارم مدت قبل، کاهش پیدا کرده و شرکت‌های دارویی می‌توانند بنا به درخواست خود، از مسیر موازی استفاده کنند.

کد خبر 6079658 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه بصره
  • ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل تولید داروهای جدید
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار/صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری با رشد تولید
  • مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در فصل گرم سال
  • صرفه‌جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتری مصرف بنزین در منطقه ایلام
  • صرفه جویی ۲ میلیارد دلاری سوخت با تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره