Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@18:29:43 GMT

خواص و مضرات روغن های خوراکی کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۴۸۹۷

تحقیقات جدید نشان داده خواص روغن کنجد برای سلامت بسیار زیاد است. بعلاوه روغن کنجد برای پوست و مو نیز عالی است. همچنین از این روغن می توانید در آشپزی و برای اضافه کردن طعمی فوق العاده به غذای خود استفاده کنید.

یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌ها برای پخت و پز  روغن زیتون است. روغن زیتون برای اضافه کردن در سالاد هم بسیار گزینه‌ی خوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال که صحبت از روغن‌های سالم پیش آمد، روغن کنجد هم برای بدن بسیار مناسب است و کسانی ه رژیم سخت می‌گیرند بهتر است از روغن کنجد استفاده کنند.

روغن های مایع خوراکی

روغن‌ها انواع مختلف دارند. روغن مایع و جامد از مرسوم‌ترین روغن‌هاست. اما روغن مایع برای سرخ کردن و پخت و پز مناسب‌تر است. در اینجا با چند نمونه روغن مایع خوراکی آشنا می‌شویم.

روغن نارگیل:

این روغن در بین افرادیکه به سلامتی خود اهمیت فراوانی می‌دهند و غذاهای سالم مصرف می‌کنند بخاطر تجمع فراوان تری‌گلیسیرید با زنجیره‌ی متوسط محبوب است. بدن انسان این نوع تری‌گلیسیرید را بلافاصله به انرژی تبدیل می‌کند، و در ادامه باعث کاهش احتمال تبدیل آن به چربی در بدن می‌شود. روغن نارگیل در برابر دما نسبتا مقاوم است و دیر خراب می‌شود.

روغن گردو:

اگر با خواص گردو آشنا باشید مطمئناً روغن گردو را برای مصرف روزانه خود انتخاب خواهید کرد. اما این روغن برای پخت و پز نیست. از این روغن برای تزئین سالاد و غذاهای سرد استفاده کنید. روغن گردو را باید در یخچال نگهداری کرد و تا 6 ماه هم سالم می‌ماند.

روغن آفتابگردان:

این روغن را از دانه‌های آفتابگردان که منبع خوب ویتامین E است تهیه می‌کنند.

روغن کانولا:

امروزه، روغن کانولا سومین منبع بزرگ روغن‌های نباتی در دنیا بعد از روغن سویا و پالم به حساب می‌آید و به لطف نقطه‌ی دود بالایی که این روغن دارد. معمولا برای سرخ کردن و پخت و پز استفاده می‌شود و در ترکیب سالادها، مارگارین و دیگر محصولات نیز مورد استفاده است.

روغن سویا:

بیشتر روغن‌های سویا بنابراین از طریق حلال‌های شیمیایی و حرارت تصفیه می‌شوند نظیر هیدروژنه کردن که موجب افزایش مقدار چربی ترنس موجود در آن می گردد. این کار روغن را در برابر حرارت مقاوم‌تر می‌سازد با میانگین نقطه دود نزدیک به 237 درجه سانتی گراد.

روغن حیوانی:

این روغن بخاطر قدمت و کیفیتش نزد بسیاری از سرآشپزهای معروف دنیا مورد توجه خاصی قرار دارد. روغن حیوانی بر خلاف کره آب و ترکیبات شیر اضافه ندارد و در واقع چربی خالص است. تمام ذرات شیر از آن خارج شده بنابراین برای افرادی که ناتوانی جذب لاکتوز دارند فوق‌العاده است. این فرآیند گرفتن ناخالصی‌ها از روغن حیوانی نقطه‌ی دود آن را هم بالا می‌برد و آنرا برای آشپزی در دمای بالا مناسب می سازد. بخاطر داشته باشید که فقط یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی حاوی 8 گرم چربی اشباع است.

انواع روغن زیتون:

روغن زیتون به واسطه فواید سلامت مختلف خود از محبوبیت بسیاری در جهان برخوردار است. این محصول از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی سود می برد و ممکن است حتی به محافظت در برابر برخی بیماری های مزمن کمک کند.

روغن زیتون به عنوان یک چربی دوستدار قلب شناخته می شود، اسید اولئیک یکی از ترکیباتی است که به نظر می رسد در پشتیبانی از سلامت قلب نقش دارد. اسید اولئیک یک چربی تک غیراشباع است که به میزان زیاد در روغن زیتون وجود دارد. زمانی که به جای منابع چربی دیگر استفاده می شود، این ترکیب ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، جایگزینی چربی ها و روغن هایی با محتوای چربی اشباع زیاد با 1.5 قاشق غذاخوری (22 میلی لیتر) از روغن های سرشار از اسید اولئیک در روز ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

با این وجود، برای دستیابی به این مزیت، کالری های ناشی از اسید اولئیک نباید میزان کلی کالری های مصرفی شما در روز را افزایش دهد.

مطالعه ای با حضور 7,447 نفر نشان داد افرادی که روزانه حداقل 4 قاشق غذاخوری (60 میلی لیتر) روغن زیتون مصرف می کردند، در مقایسه با آنهایی که یک رژیم غذایی کم چربی را دنبال می کردند، 30 درصد احتمال کمتری داشت به بیماری قلبی مبتلا شوند.

افزون بر این، بسیاری مطالعات دیگر نشان داده اند افرادی که به میزان زیاد روغن زیتون مصرف می کنند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

روغن زیتون مخصوص سوخت:

این روغن برای مصارف انسانی نیست و تقریبا ۳.۳ گرم اسید در هر ۱۰۰ گرم دارد. از این روغن برای مقاصد تصفیه، فنی و روشنایی استفاده می‌شود.

روغن زیتون بکر:

روغن زیتون بکر روغنی است که به طور مکانیکی و فیزیکی آماده می‌شود. بعد از پردازش معمولا هیچ تغییری در آن صورت نمی‌گیرد. هیچ افزودنی به این روغن اضافه نمی‌شود.

روغن زیتون فوق بکر:

روغن زیتون فوق بکر نوع قابل مصرف روغن زیتون است که دارای محتوای اسیدی آزاد است و تقریبا ۰.۸ گرم در هر ۱۰۰ گرم می باشد. هیچ افزودنی به این روغن اضافه نمی‌شود.

روغن زیتون تصفیه شده:

این روغن از تصفیه‌ی روغن زیتون بکر بدست می‌آید.

روغن زیتون:

این روغن ترکیبی از روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون بکر خوردنی است. محتوای اسید چرب آن ۱ گرم در ۱۰۰ گرم می‌باشد.

روغن زیتون معمولی:

این روغن دارای ۳.۳ گرم اسید در هر ۱۰۰ گرم است . این روغن نیز افزودنی ندارد.

روغن کنجد:

روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ی روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر است. روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می‌شود. از پوست در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می‌کند.  جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش است.

یکی از مواد معدنی که در روغن باقی می ماند زینک است. بیشتر زمانی به یاد زینک می افتیم که دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا شده باشیم چون می تواند مدت زمان یا شدت علائم بیماری را کاهش دهد. اما زینک در بدن برای ساخت کلاژن نیز استفاده می شود و به پوستمان انعطاف بیشتری می بخشد. زینک حتی می تواند به تراکم استخوانتان نیز کمک کند.

برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به مجله اکالا مراجعه کنید.

 روغن همان‌طور که می‌دانید برای پخت و پز و سرخ کردن یکی از مهم‌ترین کالاها است. این محصول را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری کنید. همچنین برای سهولت در خرید یکی از راه‌ها فروشگاه اینترنتی است. در فروشگاه اینترنتی همه محصولات خواروباری، پروتئینی، آرایشی بهداشتی، میوه و سبزیجات و ... موجود است. تنوع در محصولات، کیفیت کالا، تخفیف‌های ویژه شاخص اصلی فروشگاه اینترنتی است.

منبع: www.paralteb.com

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: روغن زیتون روغن کنجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک

آفتاب‌‌نیوز :

نسرین علیزاده با بیان اینکه تغذیه صحیح نقش موثری در سلامت بدن و استحکام استخوان ها دارد، خاطرنشان کرد: رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد نمک، کاهش فعالیت بدنی به تدریج موجب کاهش دریافت کلسیم و استحکام استخوان ها می شود.

 وی مصرف منابع کافی پروتئین و املاح را برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری دانست و دریافت مقادیر کافی کلسیم همراه با فعالیت بدنی را سبب بالا رفتن ذخیره استخوانی کلسیم عنوان کرد.

علیزاده با اشاره به نقش مهم مصرف لبنیات به عنوان منبع خوب و غنی از کلسیم، عنوان کرد: بزرگسالان روزانه به هزار تا هزار و ۲۰۰ میلی گرم شیر برای تامین کلسیم بدن نیاز دارند، همچنین می توان کلسیم را از غذا و فرآورده های حاصل از شیر نیز دریافت کرد.

 وی ویتامین D را یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم برشمرد و افزود: این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می‌کند و موجب به کارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها می شود.

علیزاده انواع حبوبات ( نخود و لوبیا، عدس، ماش )، سبزی‌هایی مانند جعفری، کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی و پرتقال را منابع غذایی حاوی کلسیم برشمرد و بر استفاده از این مواد غذایی به مقدار کافی تاکید کرد.

وی افزود: مصرف آجیل‌ها و ماهی نیز مورد توصیه کارشناسان است، در عین حال توصیه‌ها به عدم مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای ناسالم مانند تنقلات و محصولات فرآوری شور و پرنمک تاکید دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو را بشناسید
  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو
  • سالاد فیله مرغ سوخاری با سس رنچ، جذاب‌ترین سالادی که تابه‌حال خورده‌اید
  • این سالاد سبز را با حبوبات و سبزیجات درست کنید و لذت ببرید
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • «نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
  • خواص شگفت انگیز کنجد سیاه