Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:27:29 GMT

بناهای تاریخی اسکاتلند در خطر نابودی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۵۲۷۳

بناهای تاریخی اسکاتلند در خطر نابودی

بناهای تاریخی اسکاتلند که قدمتشان از اهرام ثلاثه مصر هم بیشتر است به دلیل خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، محققان معتقدند افزایش سطح آب دریاها، باران‌های سنگین وآب و هوای نامطلوب  بناهای باستانی اسکاتلندی را که در جزایر «اورکنی» واقع شده‌اند، در معرض خطر نابودی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بیش از ۳۰ هزار مکان‌ باستانی در جزایر «اورکنی» وجود دارد که شواهدی از سکونت انسان‌های ۸۵۰۰ سال گذشته و  بقایای  بناهای متعلق به عصر آهن،‌ دوران حکمفرمایی وایکینگ‌ها و قرون وسطی  در آن به چشم می‌خورد.

اما «‌جولی گیبسون» - ‌استاد دانشگاه – معتقد است بیش از هزار مکان باستان‌شناسی که در نزدیکی سواحل قرار دارند، دیر یا زود برای همیشه ناپدید خواهند شد.

گیبسون بیان کرد : «با توجه به تحقیقاتی که ما در سال‌های اخیر انجام دادیم، بیشتر مکان‌های باستانی این منطقه در فاصله ۱۰۰متری سواحل قرار دارند و این به آن معناست که با افزایش سطح آب دریا  تمامی میراث تاریخی  این منطقه از بین خواهند رفت.»

سال گذشته یک گزارش در خصوص تاثیرات تغییرات اقلیمی بر آثار باستانی اسکاتلند  توسط گروهی از فعالان محیط زیست این کشور منتشر شد. با توجه به این گزارش میزان بارش باران و برف در اسکاتلند از دهه ۶۰ تاکنون ۲۷% افزایش داشته است. میزان بارش‌های فصل زمستان در بخش شمالی اسکاتلند در همین بازه زمانی نیز تا بیش از ۷۰%درصد افزایش یافته است.

بارش باران و برف بیشتر به معنای خیس و نمدار بودن بناهای تاریخی برای مدت طولانی‌تر و در نتیجه زنگ‌زدگی بخش‌های فلزی،  سست شدن پی و ریزش بنا است.

در این بین بالا آمدن سطح دریا و فرسایش سواحل «اورکنی» نیز به معضل دیگری برای بناهای تاریخی اسکاتلند تبدیل شده است. از سال  ۱۹۷۰ تاکنون سواحل «اورکنی» در هر سال با فرسایش ۴۰ سانتی‌متری مواجه بودند. این درحالی است که این سواحل در فاصله سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۰، هرساله ۲۰ سانت فرسایش داشتند.

(Skara Brae) که به عنوان معروف‌ترین مکان تاریخی «اورکنی»‌ شناخته می‌شود نیز از خطر نابودی محفوظ نیست. این بنا که  مجموعه‌ای از چند ساختمان سنگی است، حالا فقط چند متر با اقیانوس اطلس شمالی فاصله دارد. حدود ۱۱۲,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ از این بنای ۵,۰۰۰ ساله بازدید کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسكاتلند آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: مقارن با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: سخنرانان بین‌المللی این سمینار، پروفسور گرون آرون استاد تمام دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، دکتر نیلکون اوگون مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی این سمینار هستند.

سروش هاشمی گفت: دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها بافتها و محوطه‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد تمام دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، دکتر علی بیت اللهی عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین هستند.

او افزود: این سمینار روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ الی ۱۴ در سالن همایش پارک علم و فناوری سمنان واقع در میدان استاندارد، بلوار جوان، پارک علم و فناوری سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با همکاری معاونت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دانشگاه سمنان برگزار می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898514

دیگر خبرها

  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • برگزاری مزایده بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه نخست سال جاری
  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود