Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:54:39 GMT

ایران سرزمین دوم گرجیان است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۵۴۱۵

ایران سرزمین دوم گرجیان است

یوسب چاخواشویلی که در مراسم رونمایی از کتاب گرجیان در قبرستان مسیحی دولاب تهران سخن می‌گفت با اشاره به همکاری بین جمهوری گرجستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در ادامه این همکاری ها کتاب گرجیان در قبرستان مسیحی دولاب تهران توسط انتشارات دانشگاه دولتی ایلیا چاپ و منتشر شده است .
وی با اشاره به پیشینه تاریخ زندگی گرجیان در ایران گفت: بعد از فروپاشی روسیه تزاری، در مدت زمان جنگ جهانی اول کشوری مستقل به نام گرجستان ایجاد و استقلال آن توسط رهبران آن اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به این نکته که ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت افزود: اما متأسفانه این استقلال زیاد به طول نینجامید و  کمونیست ها و ارتش سرخ با تجاور به گرجستان استقلال این کشور را گرفتند و  در این شرایط هیچ کسی در دنیا حاضر نبود به ملل قفقاز جنوبی کمک کند. 

به گزارش روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سفیر گرجستان در ایران با اشاره به این نکته که در این شرایط اشراف و اعیان گرجستان از ترس کشته شدن مجبور به ترک کشور شدند گفت: برخی از این افراد به فرانسه برخی به لهستان و عده کمی نیز به ایران آمدند و زندگی در اینجا را انتخاب کردند.
او در ادامه با اشاره به تفاهم نامه همکاری های علمی ، آموزشی و پژوهشی که میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه دولتی ایلیا گرجستان پیش از این به امضا رسیده  پیش‌بینی کرد: این تفاهم نامه نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.
چاخواشویلی این همکاری را نشان گسترش فعالیت های مشترک میان ایران و گرجستان دانست و افزود: قبرستان مسیحیان دولاب برای گرجی ها بسیار مهم است زیرا افرادی که در این گورستان دفن شده اند ایران را سرزمین دوم خود دانسته و اینجا زندگی را بدرود گفته اند.

در صورت توافق طرف ایرانی آماده هستیم بهار سال آینده کار مرمت در قبرستان مسیحی دولاب تهران را آغاز کنیم.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی و روابط سیاسی و اقتصادی ایران و گرجستان از زمان هخامنشیان تصریح کرد: وجود این مناسبات بر آثار معماری گرجستان تأثیر گذاشته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان میراث فرهنگی سفارت گرجستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۵۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه پویش «زندگی با آیه‌ها» در گذر فرهنگی چهارباغ

دریافت 57 MB

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد محمدی: نمایشگاه پویش «زندگی با آیه‌ها» در گذر فرهنگی چهارباغ برپا شد.

این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۵:۳٠ الی ۱۷:۳٠ در مجاورت مراسم جز خوانی قرآن چهارباغ اصفهان میزبان بازدید کنندگان است.

شهروندان می‌توانند برای شرکت در پویش «زندگی با آیه‌ها» عدد ۵ را به شماره ۳٠٠٠۱۳۸۹ ارسال کنند.

کد خبر 6062346

دیگر خبرها

  • قتل ۲ برادر در قبرستان شرف آباد یاسوج
  • درگیری خونین در قبرستان یاسوج/ ۲ نفر کشته شدند
  • واکنش احساسی ستاره پرسپولیس به تاریخ‌سازی بزرگ
  • گشایش یکی از بزرگترین شهربازی‌های سرپوشیده ایران در دزفول
  • مجروحیت ۱۱۶ فرهنگی و دانش آموز در حادثه تروریستی کرمان
  • نمایشگاه پویش «زندگی با آیه‌ها» در گذر فرهنگی چهارباغ
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • چهارمحال و بختیاری سرزمین تالاب‌های کوهستانی ایران
  • شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس