Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-20@15:41:31 GMT

توسعه اینترنت 6G هم اکنون در چین!

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۵۶۹۴

هنوز شبکه 5G در بسیاری از کشورها فراگیر نشده است ولی هوآوی با نوآوری‌های خود به دنبال خلق شبکه‌های 6G با سرعتی معادل صد برابر نسل پیشین است. شرکت هوآوی برای توسعه 6G با مراکز پژوهشی مختلفی همکاری می‌کند.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: به جرأت می‌توان گفت که سرعت پیشرفت پهنای باند اینترنت همراه، به مراتب بسیار بیش از اینترنت ثابت نظیر ADSL و شبکه‌های محلی است؛ این روند پس از ارائه اینترنت 3G سرعت بیشتری به خود گرفته و بخش اعظم این پیشرفت را مدیون شرکت‌هایی مانند «هوآوی» هستیم که در صنعت مخابرات پیشرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه هنوز بسیار از کشورها اینترنت 5G را تجربه نکرده‌اند، کمپانی Huawei تحقیقات خود روی فناوری 6G را آغاز کرده است. رن ژنگفی، بنیان‌گذار هوآوی به تازگی تأیید کرده که این شرکت مرحله تحقیق و توسعه فناوری ارتباطی 6G را آغاز کرده است.  او همچنین اطلاعاتی را در این زمینه ارائه کرده است که می‌تواند جالب توجه باشد.

مؤسس هوآوی با بیان این که اگر چه مراحل R&D شبکه 6G آغاز شده، اما ورود آن به بخش مصرفی و تجاری، در 10 سال آتی اتفاق خواهد داد. به نظر می‌رسد که هوآوی نخستین شرکتی است که به طور رسمی از کار روی فناوری 6G برای سال‌های آینده سخن می‌گوید. بد نیست بدانید که سرعت شبکه 6G به نسبت شبکه 5G تا 100 برابر بیشتر است.

شبکه 6G تنها برای گوشی‌های هوشمند و اینترنت همراه طراحی نمی‌شود؛ این شبکه با پهنای باند بسیار بالای خود برای اینترنت اشیا، خودروهای خودران، صنایع و کارخانه‌های هوشمند و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد؛ همان‌طور که هدف اصلی از ارائه اینترنت 5G چیزی فراتر از گوشی‌های هوشمند بوده و امروزه شاهد توسعه 5G برای کاربردهایی مثل کنترل ماشین‌های غول‌پیکر و خودروهای خودران هستیم.

به عقیده رن ژنگفی، یکی از مهم‌ترین دلایلی که توسعه و راه‌اندازی اینترنت 6G را طولانی می‌کند، تدوین قوانین و پروتکل‌های آن است. با توجه به گفته‌های بنیان‌گذار این شرکت، هوآوی هم‌اکنون به شکل موازی در حال کار روی نسل دوم شبکه 5G و 6G است. این در حالی است که کشورهایی مانند روسیه در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های 5G هستند و در کشورهایی مانند انگلستان و کره جنوبی، شبکه 5G  در دسترس است.

از سوی دیگر می‌توان هوآوی را بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده شبکه 5G در جهان دانست. این شرکت همواره در تلاش برای جذب قراردادهای تجاری به منظور راه‌اندازی شبکه‌های پیشرفته 5G بوده و تنها از ژوئن سال 2019 تا کنون، بیش از 50 قرارداد تجاری بدین منظور با این کمپانی بسته شده است.

نباید نادیده گرفت که برخی شرکت‌های دیگر نیز اعلام کرده‌اند که به فکر توسعه شبکه 6G افتاده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که رقابت بین هوآوی از چین و شرکت‌هایی از کره جنوبی در این زمینه آغاز شده است. با وجود این، هوآوی تجربه شبکه قدرتمند 5G را در دو نسل در کارنامه خود دارد و همین می‌تواند برگ برنده این کمپانی باشد.

جالب است بدانید که شرکت هوآوی در کشور کانادا در حال همکاری با بیش از 13 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی است تا کار توسعه شبکه 6G را به بهترین شکل انجام دهد. هرچند که نباید حداقل تا 10 سال آینده منتظر شبکه 6G آن هم به شکل فراگیر باشیم، اما این خبر نشانه خوبی از سرعت و اهمیت به پیشرفت اینترنت‌های همراه است. دور شدن از سیستم‌های کابل‌کشی و البته استفاده از اینترنتی با پهنای باند 100 برابر بیش از شبکه 5G، می‌تواند جهان تکنولوژی را دگرگون کند.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Fmr برچسب ها: اینترنت ، هوآوی ، موبایل

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اینترنت هوآوی موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

یک دانشمند سابق ناسا هشدار داده است که ماهواره‌های استارلینک(Starlink) ایلان ماسک می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را فرسایش دهند و به آرامی همه ما را مسموم کنند.

به گزارش ایسنا، یک فیزیکدان سابق ناسا هشدار می‌دهد که صورت فلکی بزرگ ماهواره‌ای مانند استارلینک ایلان ماسک می‌تواند مغناطیس کره زمین را مختل کند و تمام حیات را در معرض پرتوهای مرگبار کیهانی قرار دهد.

به نقل از دیلی‌میل، مطالعه جدید دکتر سیرا سولتر-هانت(Sierra Solter-Hunt) بر اساس تخمین‌های جدیدی است که نشان می‌دهد شرکت اسپیس‌ایکس ایلان ماسک در هر ساعت بیش از ۲۷۵۵ پوند(۱.۳ تن) از زباله‌های ماهواره‌های ارائه دهنده اینترنت بی‌سیم را در جو زمین می‌سوزاند و یک لایه فلزی از ذرات رسانا را در مدار ایجاد می‌کند.

دکتر سولتر هانت، فیزیکدان می‌گوید: من بسیار شگفت زده شدم. هیچ کس تحقیقات زیادی در مورد تجمع گرد و غبار فلزی از صنعت فضایی انجام نداده است.

طبق آخرین تخمین اخترشناسان در ماه مارس، اکنون ۵۵۰۴ ماهواره استارلینک در مدار هستند که از این تعداد ۵۴۴۲ ماهواره فعال هستند. اما ده‌ها هزار مورد دیگر نیز قرار است پرتاب شود.

این فیزیکدان گفت که ذرات این ماهواره‌ها در پایان چرخه حیات خود می‌توانند میدان مغناطیسی را که از جو زمین محافظت می‌کند، منحرف کننده یا به دام بیاندازند.

اگرچه او اشاره می‌کند که این «بدترین حالت ممکن» است، اما چنین لایه‌ای از گرد و غبار فلزی باردار می‌تواند به «از بین رفتن اتمسفر» و دچار شدن زمین به سرنوشتی مشابه مریخ و عطارد منجر شود.

او توضیح می‌دهد: ما در حال حاضر در حدود ۱۰ هزار ماهواره در مدار داریم، اما طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده احتمالا این تعداد به ۱۰۰ هزار ماهواره برسد. وقتی به ۱۰۰ هزار برسیم، فکر می‌کنم خیلی دیر شده است.

دلیل نگرانی او این است که این بقایای فلزی ریز بسیار بزرگتر از وزن ذرات باردار مغناطیسی هستند که از زمین در برابر تشعشعات کیهانی محافظت می‌کنند.

سنگین‌ترین بخش شناخته شده مغناطیس کره زمین، حلقه‌های بزرگ ذرات به دام افتاده به نام کمربند ون آلن هستند. این کمربند از سمت قطب شمال و جنوب با بار مغناطیسی دور زمین حلقه می‌زند.

وزن این ناحیه حیاتی در مقایسه با بقایای فلزی که می‌تواند آن را از زمین جدا کند، بسیار کوچک است و باید گفت که کمربندهای ون آلن تنها دارای جرم کلی ۰.۰۰۰۴ پوند(یا حدود ۰.۰۰۰۱۸ کیلوگرم) هستند. جرم‌های بخش‌های دیگر مغناطیس‌سپهر تخمین زده نمی‌شوند اما در کل چگالی کمتری نسبت به کمربندهای ون آلن دارند.

به عبارت دیگر، این وزن سبک و جرم کم مغناطیس سپهر به این معنی است که حجم بالایی از زباله‌های سنگین ماهواره‌ای می‌تواند تاثیری چشمگیر و بی‌سابقه‌ای روی آن داشته باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم ما باید فورا استفاده از یونوسفر و جو را به عنوان یک سطل زباله برای صنعت فضایی متوقف کنیم.

در سال‌های اخیر، هم اخترشناسان دانشگاهی و هم رقبای شرکت ماهواره‌ای اسپیس ایکس، شکایت رسمی به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده(FCC) در مورد جاه‌طلبی‌های شرکت استارلینک اسپیس‌ایکس ارائه کرده‌اند. اخترشناسان نگران هستند که زباله‌های فضایی این شرکت به طور دائم با رصدخانه‌های‌ زمینی تداخل داشته باشد و مطالعه فضا را متوقف کند.

با این حال، برخی از اخترفیزیکدانان و دانشمندان سیاره‌شناسی نسبت به بدترین سناریوی فرضی این مقاله جدید ابراز تردید کرده‌اند.

فیونا تامپسون(Fionagh Thompson)، محققی از دانشگاه دورهام در بریتانیا گفته است که تخمین‌های دکتر سولتر هانت برای تعداد ماهواره‌های آینده «اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد». او خاطرنشان کرد که این مقاله یک آزمایش فکری جالب است، اما افزود که نباید آن را به عنوان چیزی که قرار است رخ دهد در نظر گرفت.

دکتر جان تاردونو(John Tarduno)، یکی از متخصصان مگنتوسفر و دانشمندان سیاره‌شناسی در دانشگاه روچستر در نیویورک، به طور خاص از فرضیه مقاله جدید انتقاد کرد و گفت: حتی در چگالی مورد بحث، ایجاد یک پوسته رسانای پیوسته مانند یک سپر مغناطیسی بعید است.

اما دکتر سولتر هانت می‌گوید که هیچ یک از منتقدان او نتوانسته‌اند در فرضیه اصلی او حفره‌ای پیدا کنند، حتی زمانی که او شخصا انتقاد سازنده‌تری را درخواست کرده است.

او گفت: من برای توضیح بیشتر در مورد اینکه چگونه می‌توانم تحقیقات را بهبود بخشم با بعضی از آنها تماس گرفتم و آنها به سادگی نمی‌دانستند چگونه می‌توانم مطالعه خود را در مورد اثرات الکترواستاتیک بهبود بخشم. او در پایان گفت: بنابراین من در حال حاضر هیچ منتقد علمی را واقعی نمی‌دانم، و مقاله در مرحله بازبینی است.

دکتر لاولر، اخترشناس دانشگاه رجینا در کانادا که الهام‌بخش تحقیقات او بود، مطالعه جدید را «گام اول واقعا مهمی» خواند که توجه مورد نیاز را به مقدار «هولناک» غبار فضاپیما در جو زمین جلب می‌کند. دکتر لاولر می‌گوید: پیامدهای این آلودگی ماهواره‌ای می‌تواند در مقیاسی کاملا متفاوت با آنچه که ما به آن فکر می‌کنیم رخ دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جریان گاز مناطقی از اصفهان ۲ روز قطع می‌شود
  • ۲ میلیون خانوار خراسانی از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند
  • استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد
  • بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت
  • اینترنت «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند
  • اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند
  • تسریع توسعه فیبر نوری در تهران/ بسته‌ فیبر رایگان و مودم اقساط ارائه خواهدشد
  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • مهمترین اقدامات ایرانسل در پژوه ملی فیبر نوری در سال ۱۴۰۲
  • ۷ هزار روستا به شبکه ملی ارتباطات و اینترنت متصل شدند