Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار گلستان در این مراسم گفت: دبیرستان ایرانشهر گرگان نماد فرهنگ، علم و شاخص‌های توسعه منطقه محسوب می‌شود که بزرگانی بنام را به جامعه تحویل داده است.

هادی حق شناس برپایی چنین مراسم‌هایی در زنده نگه داشتن بزرگان را موثر و مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر امروز کشورمان را توسعه یافته و سرآمد منطقه می بینیم حاصل پرورش متخصصان رشته‌های مختلف در مدارسی همچون ایرانشهر گرگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم در این مراسم گفت: تاکنون از یک هزار اثر شناسایی شده استان حدود ۹۰۰  اثر در فهرست ملی ثبت شده است.

ابراهیم کریمی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری تعداد ثبت آثار گلستان در فهرست ملی به یک هزار مورد برسد.

وی به داشته‌های فرهنگی در گلستان به ویژه گرگان اشاره کرد و گفت: با ثبت این آثار فرهنگی در فهرست آثار ملی نگرانی از بابت تخریب آنها نخواهیم داشت.

وی همچنین خواستار تلاش برای ثبت ملی تالار فخرالدین اسعد گرگان شد.

تالار فخرالدین اسعد گرگان با معماری خاص دوره پهلوی دوم؛ مرکز برگزاری همایش‌های مهم، برنامه‌های فرهنگی - هنری و کنسرت‌های موسیقی است.

در این مراسم از لوح یابود بیستم مهر به نام روز دبیرستان ایرانشهر که از سوی شورای شهر گرگان تصویب شده است، هم رونمایی شد.

اکنون در دبیرستان ایرانشهر گرگان بیش از ۵۰۰ دانش آموز پسر مشغول تحصیل هستند.

دبیرستان ایرانشهر با نوع فرهنگی تاریخی و قدمت دوره پهلوی به شماره ۳۲۲۵۰ مورخه ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دبیرستان ایرانشهر نخستین بار فعالیت خود را در سال ۱۳۱۴ با انتقال دانش آموزان مدرسه نمره یک دولتی سعادت واقع در محله سرچشمه استراباد به ساختمانی واقع در باغ سرهنگ علی اصغر خان چیق (خیابان ویلا کنونی) آغاز کرد و سه سال بعد با آماده شدن ساختمان ایرانشهر در باغ عباس خانی (بیگلر بیگی استرآباد) واقع در روبروی عمارت آقا محمد خانی به آنجا منتقل شد که همچنان پابرجاست.

قدیمی ترین اسم باقی مانده از ایرانشهر دفتر آن متعلق به کریم حقیقی فرزند کربلایی حاجی متولد ۱۳۰۲ شهر استرآباد است که مشخصات وی چنین ثبت شده است: رفتار او متوسط، سعی مراقبت و نظارت او خوب و نمراتش هم در فارسی ۱۴، املاء ۹، خط ۱۲ و حساب ۱۲ است.

در لیست دانش آموخته‌های دبیرستان ایرانشهر اسامی بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها به منصب‌های مختلف مدیریتی، نمایندگی مجلس، کسب تخصص های گوناگون رسیده  که شاعر معاصر احمد شاملو و همچنین زنده یاد استاد محمدرضا لطفی از آن جمله است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان گلستان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ کهن شهر تاریخی بلقیس به عنوان دومین بنای خشتی و گلی کشور از یادگار‌های عصر ساسانی در اسفراین خراسان شمالی است که این روز‌ها نه تنها کاوش‌های باستان شناسی‌اش متوقف شده بلکه بخشی از دیوارش نیز به دلیل مرمت‌های غیراصولی در اثر بارندگی‌های اخیر فرو ریخته است.
رحمانی مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس گفت: به زودی مرمت این با شروع می‌شود.
شهر تاریخی بلقیس اسفراین پس از ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی ایران است.

{$sepehr_media_11036795_600_350 }

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • تصاویری از مراسم گرامیداشت شهدای دانش آموز در دبیرستان ایرانشهر گرگان