Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

جیم تاونسند که در دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا معاون وزیر دفاع در امور سیاست اروپا و ناتو بود و اکنون یکی از کارشناسان ارشد برنامه امنیت ترنس‌آتلانتیک در "مرکز امنیت جدید آمریکایی" است، معتقد است که رجب طیب اردوغان، ریس جمهور ترکیه تلاش کرده رفتار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را در راستای دستیابی به تسلیحات هم از ناتو و هم از روسیه به بازی بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این باره گفت: برای مثال در مساله S-۴۰۰ شرایط به گونه‌ای بود که اردوغان نفع خود را در همکاری با پوتین دید. ترکیه و روسیه از یکدیگر برای منافع خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: اردوغان آمریکا را دست‌کم گرفت. او فکر می‌کرد می‌تواند ترامپ را به گونه‌ای به بازی بگیرد که هم سامانه S-۴۰۰ و هم جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا را به دست آورد؛ ترامپی که خود استاد این کار است.

تاونسند گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد که S-۴۰۰ و جنگنده‌های F-۳۵ همزمان با یکدیگر به کار گرفته شوند و این سامانه روسی اطلاعات جنگنده‌های آمریکایی را ثبت کند. در این صورت روس‌ها راه‌های گوناگونی برای پی بردن به قابلیت‌ها و آسیب‌پذیری‌های جنگنده‌های F-۳۵ خواهند داشت.

وی افزود: F-۳۵ برای نفوذ به S-۴۰۰ طراحی شده، پس این ایده که اجازه دهیم ترکیه‌ای‌ها همزمان با به پرواز درآوردن جنگنده‌های F-۳۵، سامانه دفاع موشکی روسیه را نیز در اختیار داشته باشند، احمقانه است. این کار به نفع اعضای ناتو نیست اما برای اردوغان تایید شدن از سوی پوتین مهم‌تر از انجام کار درست برای متحدان است.

تاونسند اظهار کرد، با سیاست مشکل‌ساز اردوغان، جایگاه ترکیه در ناتو در خطر خواهد بود و متحدان ناتو با روش‌های گوناگونی می‌توانند با رفتار آنکارا مقابله کنند.

او در ادامه گفت: من فکر نمی‌کنم ترکیه از ناتو اخراج شود. مساله تنها تحریم ترکیه در چارچوب ناتو است و به ترکیه خواهند گفت، بر مبنای کارهایی که انجام داده‌اید شما را به مانورهای ناتو دعوت نخواهیم کرد و به شما جایگاهی در سطح بین‌المللی نخواهیم داد، ما می‌توانیم اقداماتی صورت دهیم تا ترکیه در این اتحاد منزوی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترکیه اردوغان ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۶۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو تلاش دارد برای بقا در قدرت منطقه را به جنگ بکشاند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در دیدار با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دو طرف فرصت‌های گسترش همکاری‌های دو سویه از جمله همکاری‌های نظامی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

فیدان افزود: تاکید کردیم که جنایت‌های اسرائیل در غزه خطراتی را در دل خود نهفته که این درگیری را به جنگ منطقه‌ای تبدیل می‌کند. نتانیاهو تلاش دارد منطقه را به جنگ بکشاند تا در قدرت بماند. کسانی که بدون قید و شرط از نتانیاهو حمایت می‌کنند باید در موضع خود تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: اسرائیل باید قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کند و کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه وارد کند. آمریکا باید به اسرائیل بگوید کافی است. ترکیه از تلاش‌های قطر برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه حمایت می‌کند. ما به حمایت از برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما هماهنگی مهمی را در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه داریم. امروز با رئیس دفتر سیاسی حماس مساله آتش‌بس در نوار غزه را بررسی کردم. راه حل دو دولتی بنیان برقراری صلح دائم و عادلانه در منطقه است. در صورتی که کشور مستقل فلسطین برپا شود جنبش حماس به یک حزب سیاسی مبدل خواهد شد.

کد خبر 6081540

دیگر خبرها

  • نتانیاهو تلاش دارد برای بقا در قدرت منطقه را به جنگ بکشاند
  • نتانیاهو و سرکردگان اسراییل مسوول تنش اخیر در خاورمیانه هستند
  • ترامپ بار دیگر دادگاهی شد
  • «مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ ای جنایی
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • ترامپ: بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی؛ سایه این محاکمه بر سرنوشت سیاسی او
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی