Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@07:41:44 GMT

اربعین در راه است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۷۳۰۶

اربعین در راه است

بیست‌وسه سال است که آستان امامزاده جعفر (ع) تجلی‌گاه ابراز ارادت به ساحت مقدس مصباح هدایت و میعادگاه عزادارانی است که قدم‌های خود را نذر ظهور بقیه‌الله (عج) کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد رجالی، عضو هیئت‌امنای آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) در نشست خبری اطلاع‌رسانی برنامه اربعین که ظهر امروز (۲۰ مهرماه) در این امامزاده برگزار شد گفت: در روایتی از امام حسن عسگری(ع) پنج علامت برای مؤمن برشمرده شده که شامل بلند گفتن بسم‌الله الرحمن الرحیم در نماز، داشتن خاتم یا انگشتری در دست راست، خواندن ۵۱ رکعت نماز نافله، استفاده از خاک به‌عنوان محل سجده و زیارت اربعین است که چهار علامت اول، حالت عبادی و زیارت اربعین، یک نماد اجتماعی است که ما را به یاد تمدن‌های مختلف در طول اعصار می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از این تمدن‌ها که بنیان‌گذار آن حضرت محمد(ص) بوده‌اند، تمدن اسلامی است که متأسفانه بعد از پیامبر و به‌غیراز دورانی کوتاه، به دست حکومت‌هایی مانند بنی‌امیه و بنی‌عباس افتاد و دستخوش تغییراتی شد اما سیدالشهدا(ع) جلوی این تغییرات و نابودی آن تمدن را گرفتند و خوشبختانه در استمرار این تمدن اسلامی، جریان اربعین نقش کلیدی و اساسی ایفا می‌کند.

رجالی خاطرنشان کرد: این جریان، مرزهای مادی و زاییده اختراعات بشر را که در یک مدینۀ فاضله جایگاهی ندارند، با محوریت سیدالشهدا برمی‌دارد و سپس به‌جای حاکم شدن قوانینی که زاییدۀ جهل ما انسان‌هاست قوانینی حاکم می‌شود که زاییدۀ عقل و عشق و محبت است و همه این موارد شاخصۀ تمدن اسلامی و تمدن حسینی است که در اربعین شاهد آن هستیم.

وی بابیان اینکه اربعین، حماسه‌ای است که جهان را دربرمی گیرد و روزبه‌روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود، تصریح کرد: در زیارت اربعین سه موضوع هدف حماسۀ اربعین، بحث نرم‌افزاری و بحث سخت‌افزاری موردتوجه است. در رابطه با اهداف باید عنوان کرد که محور انسانی این هدف از باب معرفت است؛ چون در زیارت اربعین هم اشاره‌شده که امام حسین(ع) خون قلب خود را در راه خدا بذل کردند تا عباد خدا را از سرگردانی ضلالت نجات دهند؛ یعنی مبحثی معرفتی است که ظهور و بروز کامل این معرفت با ظهور حضرت بقیه‌الله(عج) اتفاق خواهد افتاد.

رجالی افزود: مباحث نرم‌افزاری اربعین به مبانی فکری‌ای اشاره دارد که باید توسط علما و مراجع و شخصیت‌های فکری تبیین شود و موضوع سخت‌افزاری اربعین نیز به این معنی است که ابزار و لوازم این حرکت عظیم به عهده عموم مردم است و البته خواص هم در آن نقش ارزنده دارند. به همین دلیل در کنار همراهی بسیاری از ارگان‌ها ما نیز در این مجموعه فرهنگی سعی کرده‌ایم تا حد ناچیزی وظیفۀ خود را در خصوص رویداد اربعین ایفا کنیم و از سال ۱۳۷۵ که مراسم اربعین در امامزاده جعفر(ع) شروع شد، در طول این ۲۳ سال به‌مرور شاهد استقبال بیش‌ازپیش مردم بوده‌ایم.

عضو هیئت‌امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) اعلام کرد: برنامه روز اربعین امسال از ساعت ۶ صبح در امامزاده جعفر(ع) شروع می‌شود و تا غروب آفتاب ادامه دارد. در این برنامه، حرکت عابران و سرویس‌ها از میدان لاله تا آستان امامزاده انجام می‌شود و هم‌زمان مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی نیز برگزارشده و سپس نماز ظهر با اقامت امام‌جمعه اصفهان حضرت آیت‌الله طباطبایی قرائت می‌شود.

وی ادامه داد: بعدازظهر نیز مراسم تعزیۀ عصر عاشورا برگزار خواهد شد که بزرگ‌ترین تعزیۀ رئال ایران با حضور حدود ۳۰۰ کاراکتر است؛ ضمن اینکه در کنار آن، برنامه‌های فرهنگی ازجمله بازدید از پنج نمایشگاه انجام می‌شود.

رجالی با اشاره به حذف برنامه اطعام ظهر گفت: در این روز برنامۀ اطعام ظهر را نداریم و پذیرایی در هشت ایستگاه در امامزاده و هم‌چنین به‌صورت موکب‌های گسترده در طول مسیر از میدان لاله تا امامزاده انجام می‌شود. در محل امامزاده نیز نقشه‌هایی جانمایی شده که بر روی آن‌ها نام مراکز اورژانس، نذورات، اطلاعات، انتظامات، مسیر ویلچر، پیدا شدگان، خیمه عاشورایی، پنج نمایشگاه فرهنگی، پارکینگ و مراکز پذیرایی مشخص‌شده‌اند؛ ضمن اینکه ظرفیت پارکینگ‌ها بیش از ۲۰ هزار خودرو است و سرشماری‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در روز اربعین بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار نفر آمار ورودی امامزاده جعفر(ع) بوده است.

در ادامۀ این نشست، مهرداد علی‌اکبری، رئیس اداره حمل‌ونقل شهرداری اصفهان گفت: مراسم روز اربعین دریکی از حیاتی‌ترین شریان‌ها و محورهای مواصلاتی، یعنی محور اتوبان فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان برگزار می‌شود و بنابراین نظم ورودی و خروجی اهمیت بسیاری دارد تا در حین استقبال مردم از این مراسم، بحث دسترسی مسافران به فرودگاه و حرکت خودروها در جریان رسیدن به فرودگاه با خلل مواجه نشود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای از نکات مهمی است که هرسال در خصوص اربعین مطرح می‌شود و در این خصوص بحث ایمنی در اولویتِ اداره حمل‌ونقل قرار دارد، به همین دلیل در روز اربعین حرکت خودروهای سنگین در محور مواصلاتی فرودگاه که مسیر برگزاری روز اربعین است ممنوع می‌شود؛ ضمن اینکه از دو سه سال گذشته بازدیدهای مقطعی انجام‌شده و سعی شده نقاطی برای استقرار موکب‌ها تعیین شود چرا که موکب‌ها کلونی‌های جمعیت ایجاد می‌کنند و لذا موقعیت‌یابی موکب‌ها برای بهینه یابی این موقعیت‌ها اهمیت دارد.

هم‌چنین قدرت افتخاری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: معتقدم به‌جای تعدُد چنین مراسم‌هایی با کیفیت پایین، برگزاری آن در چند نقطه و در سطح بزرگ، بهتر و مؤثرتر خواهد بود. قطعاً در امامزاده جعفر(ع) مکان خیلی بزرگ گسترده‌ای برای مراسم اربعین پیش‌بینی‌شده و از ابعاد مختلف فرهنگی، مذهبی و ملی قابل‌احترام و توجه است و با توجه به شرایط ازدحام و شلوغی جمعیت در مرز دو کشور ایران و عراق و مشکلات تردد که برای رسیدن به کربلا و نجف وجود دارد، قطعاً برای گزاری مراسم در این امامزاده در پاسخگویی به تمناهای دینی و مذهبی مردم و نذورات آن‌ها و ایجاد فضای اعتقادی و مذهبی نقش مهمی دارد.

وی افزود: علاوه بر سرویس‌دهی از میدان لاله تا فرودگاه و به‌خصوص در پایان مراسم، از فرودگاه به میدان لاله، با توجه به اینکه تولیت آستان مقدس زینبیه نیز در این روز برنامه خواهد داشت و زائر به این آستان مقدس اعزام می‌کند، به همین دلیل تعداد ۳۰ دستگاه اتوبوس از آن طریق سرویس‌دهی ارائه می‌کند و زائران را به آستان زینبیه می‌رساند. سپس از میدان لاله هم عبور می‌کند و تعداد ۱۵ دستگاه نیز از میدان لاله به سمت آستان مقدس امامزاده جعفر و بالعکس سرویس‌دهی انجام می‌دهند.

افتخاری تصریح کرد: با این ۱۵ دستگاه می‌توانیم هر سه دقیقه یک‌بار یک اتوبوس از آستان مقدس به سمت میدان لاله داشته باشیم که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

وی افزود: قطعاً راهروان توجیه شده‌اند که خدای ناکرده حادثه‌ای در طول مسیر ایجاد نشود ضمن اینکه با حضور یک ناظر در امامزاده، اتوبوس‌ها اعزام می‌شوند و مجدداً برمی‌گردند تا زائرین را به میدان لاله و آستان مقدسه زینبیه برسانند. هم‌چنین با مدیریت آستان امامزاده جعفر(ع) هماهنگی شده که جانمایی مناسبی برای اتوبوس‌ها داشته باشند تا عابران پیاده که قصد عزیمت و استفاده از اتوبوس را دارند با کمترین مسافت بتوانند در بهترین موقعیت قرار بگیرند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه افزود: مراسم اربعین در روز شنبه ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود که روز تعطیل است. در روزهای تعطیل، ۵۰ درصد ناوگان ما فعال است و ازلحاظ تأمین اتوبوس مشکلی نداریم ولی در این روز از بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم و اگر باز هم تقاضای اتوبوس باشد ما می‌توانیم از سایر خطوط استفاده کنیم.

افتخاری خاطرنشان کرد: چون تقاضای برگشت به‌تدریج و در ساعت‌های متفاوتی از ظهر تا ساعت پنج بعدازظهر انجام می‌شود، این موضوع به ما قدرت مانور لازم را می‌دهد؛ ضمن اینکه در این روز هیچ تغییری در پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه اصفهان انجام نمی‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امامزاده اربعين حسيني منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ حمدلله رحمتی پور اظهار داشت: این راهپیمایی مردمی پس از برگزاری نماز جمعه از مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تا امامزاده حسن (ع) برگزار خواهد شد و تمهیدات ترافیکی و اعمال محدودیت تردد به منظور روانسازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور در معابر منتهی به مسیر راهپیمایی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: ممنوعیت تردد در بلوار امامزاده حسن (ع) از تقاطع مصباح تا امامزاده و بالعکس، خیابان زکریای رازی (حدفاصل تقاطع کارخانه قند تا سه راه خوابگاه) و بلوار شهید شریفی از میدان توحید به سمت امامزاده حسن (ع) اجرا خواهد شد.

این مقام انتظامی افزود: مسیر راهپیمایی توسط کارکنان پلیس راهور استان البرز به صورت ویژه تحت پوشش ترافیکی قرار گرفته تا عبور و مرور شهروندان تسهیل شود.

سرهنگ رحمتی پور از شهروندان درخواست کرد ضمن همکاری لازم با پلیس، وسایل نقلیه خود را در معابر منتهی به مسیر راهپیمایی متوقف نکنند چرا که سبب افزایش تراکم و بروز گره‌های ترافیکی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس
  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی
  • رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم(ع)نیشابور
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود