Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@13:20:57 GMT

فرانسه فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۸۵۲۰

فرانسه فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزارتخانه های امور خارجه و دفاع فرانسه روز شنبه اعلام کردند که فروش تمام تسلیحات این کشور به ترکیه را به دلیل آنکه ممکن است در عملیات سرکوب آنکارا علیه شبه نظامیان کُرد سوریه بکار رود، متوقف می کنند.

در بیانیه مشترکی که این دو وزارتخانه فرانسه روز شنبه منتشر کردند، آمده است: «با امید و انتظار برای پایان یافتن این تهاجم، [دولت] فرانسه تصمیم گرفته است که تمام برنامه ها برای صادرات تسلیحات خود به ترکیه را به دلیل آنکه ممکن است تسلیحات مزبور در تهاجم [علیه سوریه] بکار روند، به حالت تعلیق در می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصمیم به فوریت اجرا می شود».

تعلیق فروش تسلیحات به ترکیه در حالی مطرح می شود که وزرای اتحادیه اروپا خود را برای شرکت در نشست هفته آینده لوکزامبورگ آماده می کنند؛ نشستی که هدف آن طرح ریزی یک پاسخ مناسب به «عملیات بهار صلح» ترکیه است.

گفتنی است که «هیکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز اوایل روز شنبه از توقف صادرات تسلیحات این کشور به ترکیه خبر داد. کشورهای هلند و نروژ نیز فروش تسلیحات خود به ترکیه را متوقف کرده اند.

لازم به ذکر است عملیات تهاجمی ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد وابسته به یگانهای مدافع خلق که در پی خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه آغاز شد، با واکنش منفی و انتقاد فراوان رهبران کشورهای غربی همراه شد. با آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به «رها کردن» متحدان کُرد خود در منطقه متهم شده است، تلاش می کند تا مقامات ترکیه را با تهدید به وضع تحریمهای اقتصادی از عملیات نظامی در سوریه منصرف سازد.

اما در مقابل، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه وعده داده که تنها به «تروریستها» در شمال سوریه حمله می کند و از حمله به غیرنظامیان خودداری می کند!

با این حال، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در بیانیه ای مشترک با همتایان بلژیکی، استونیایی، آلمانی، لهستانی و انگلیسی خود از رئیس جمهور ترکیه خواست تا عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: «تجدید خصومتهای مسلحانه در شمال شرق [سوریه] ثبات کل منطقه را بیش از پیش تضعیف ساخته و با تحمیل درد و رنج بر غیرنظامیان، به آوارگی گسترده تر که باعث افزایش شمار پناهجویان خواهد شد، دامن می زند».

کد خبر 4744812

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه سوریه فرانسه سوریه ایالات متحده آمریکا ترکیه عراق دونالد ترامپ عربستان سعودی رژیم صهیونیستی فلسطین ایران روسیه فرانسه رجب طیب اردوغان جنگ 2015 یمن افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۸۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از المیادین، یک پایگاه آمریکایی در فرودگاه الجیر در شمال حس که سوریه پس از هدف قرار گرفتن توسط یک پهپاد با انفجاری مهیب روبرو شد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع امنیتی گزارش داد که حداقل ۵ موشک از شهر زمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

همچنین خبرنگار المیادین اعلام کرد که صدای انفجار از پایگاه آمریکایی در روستای گرین نزدیک میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور در شرق این کشور سوریه شنیده شده است.

یک منبع امنیتی عراقی نیز تائید کرد که ۵ فروند موشک از منطقه شمال غربی موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه الجیر در سوریه شلیک شده است.

با شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آمریکا به دنبال تضعیف این کشور، تجزیه و در نهایت ساقط کردن نظام بشار اسد در این کشور برآمد اما پس از گذشت حدود یک دهه، این هدف‌ها تحقق نیافت. در نتیجه «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور ماندگار و آغوش کشورهای عربی بار دیگر روی دمشق باز شد. اوایل بهمن ماه، نشریه «فارن پالیسی» به نقل از منابع آگاه فاش کرد که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای خروج از سوریه است و این نشریه به نقل از مقامات آمریکایی خبر داد: کاخ سفید دیگر اهمیتی برای مأموریت آمریکا در سوریه قائل نیست و مأموریت نیروهای آمریکایی در سوریه را غیرضروری می‌داند.

این گزارش اضافه کرد: بحث‌هایی در واشنگتن درباره تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در جریان است؛ اما زمان آن تا کنون مشخص نشده‌است. همزمان با فران پالیسی، رسانه آمریکایی «پولیتیکو» نیز به نقل از سه مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که مذاکراتی درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه جریان دارد.

در عین حال حملات اخیر گروه‌های مقاومت علیه پایگاه نظامی آمریکا در سوریه و دیگر مناطق بیش از هرچیز تحت تأثیر تحولات غزه و ادامه جنگ علیه فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد عراق
  • ترکیه منطقه حایل در شمال عراق ایجاد می کند/ حمله زمینی گسترده به شمال عراق بعد از سفر اردوغان
  • (ویدیو) هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه
  • هدف قرار گرفتن دو پایگاه آمریکایی در سوریه
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در شمال حسکه هدف حمله پهپادی قرار گرفت
  • امیرعبداللهیان: اروپایی‌ها فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل را متوقف کنند
  • نتانیاهو برای آرام کردن جبهه لبنان دست به دامن مکرون شد