Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد فرآیند ابطال تمبر وکلا در سامانه خدمات الکترونیک قوه قضائیه با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شود. ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

محمدعلی سنگبر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص راه­های فرار مالیاتی وکلا گفت: به طور کلی فرار مالیاتی در بستر عدم شفافیت رخ می­دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فضا به دو شیوه می­توان از پرداخت عدد واقعی مالیات فرار کرد. یکی مربوط به بحث عملکرد است. در این روش وکلا عملکرد خود را کمتر از آنچه بوده نشان می­دهند. دیگری هم به کم اظهاری درآمد است.

سنگبر افزود: در شغل وکالت امکان بارزسی از دفاتر وکلا وجود ندارد و از آنجا در زمینه عملکرد و اظهار درآمد شفافیت خیلی زیاد کم است، سازمان امور مالیاتی هر چقدر هم تلاش کند نمی­تواند ملبغ واقعی را به دست آورد. در همین راستا گفته شده فقط 15 درصد وکلا مالیات می­دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سیستم سنتی و انسان محور برای تعیین مالیات هر وکیل در قوه قضائیه بیان کرد: برای تعیین مالیات، زمانی که وکیل به دادگاه مراجعه می­کند تا وکالت نامه خود را در پرونده­ای ارائه دهد، او را به ابطال تمبر ارجاع می­دهند. در آن قسمت ابطال تمبر براساس مبلغی صورت می­گیرد که طبق توافق موکل و وکیل در وکالت­نامه قید شده باشد. اما بعضا این مبلغ واقعی حق الوکاله نیست.

وی ادامه داد: طبق تعرفه برای مثلا دعاوی 10 میلیونی، 6 درصد باید حق الوکاله گرفته شود و از این 6 درصد، 5 درصد تمبر باطل شود. یعنی دستمزد وکیل 600 هزار تومان می­شود که 30 هزار تومانش را باید تمبر باطل کند. اما در عمل ممکن است وکیل بابت چنین پرونده­ای 2 میلیون دریافت می­کند. ما به ازای تمبر باطل کردن، وکیل دفترچه مالیاتی را امضا می­کند که بعد همان را به سازمان امور مالیاتی خواهد داد. از آنجا که این فرایند انسان محور است، دور زدن آن کار ساده­ای است.

رقم فرار مالیاتی وکلا، 6 تا 12 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است

سنگبر در مورد راهکار حل این مساله تصریح کرد: یکی از راه­کارها که در نتیجه تحول قوه قضائیه رخ داد، الکترونیکی کردن پروسه مذکور است. نکته دیگر اینکه حل این معضل با نصب کارتخوان حل نخواهد شد. اما با الکترونیکی شدن فرایند، وکیل به جای مراجعه به دادگاه برای ابطال تمبر، به سامانه خدمات الکترونیک قوه قضائیه مراجعه می­کند و با اعلام میزان مبلغ پرونده، رقم ابطال تمبر را بدون حضور در دادگاه واریز خواهد کرد. در این روش همه چیز بر اساس آی‌تی در قوه قضائیه صورت می­گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اما فعلان وکلا الزامی برای استفاده از این سامانه و ابطال تمبر از این روش را ندارد. اما رئیس قوه قضائیه می­تواند با آیین­نامه­ای آن الزامی کند و از آن طرف امکان دسترسی سازمان امور مالیاتی را به سامانه بدهد تا عملکرد واقعی وکلا ارزیابی شود.

وی در پایان با اشاره به رقم فرار مالیاتی وکلا گفت: درباره میزان رقم فرار مالیاتی این گروه گمانه زنی های مختلف وجود دارد. برای نمونه آقای بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی آن را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و آقای نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس مبلغ 12 هزار میلیارد تومان را تایید کرد. اما چون گزارش­های شفافی وجود ندارد، عدد دقیق هم مشخص نیست.


انتهای پیام/

R1012122/P/S7,77,79/CT1 واژه های کاربردی مرتبط سازمان امور مالیاتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی سازمان امور مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک

آفتاب‌‌نیوز :

فاطمه حاجی علی عسگری در واکنش به اختلال ایجاد شده در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت گفت: اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک تا ۲۴ ساعت اینده برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر اختلال درحال رفع شدن است.

در پی بروز قطعی و وصلی مکرر در این سامانه، سازمان بیمه سلامت تصمیم گرفته که نسخ بیماران بیمه شده خود را در قالب نسخ کاغذی پذیرش کند.

این موضوع بیماران خاص و صعب العلاج را نیز در تأمین داروهایشان دچار مشکل کرده است و سایر بیماران باید هزینه‌های درمان را به صورت آزاد پرداخت کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیاردی باربران در یک استان
  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی
  • طرح سوال از قوه قضائیه در مجلس به دلیل استنکاف از قانون وکلا
  • شناسایی فرار مالیاتی ۳ هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی
  • واکنش بیمه سلامت به اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک
  • اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک
  • استمرار ادعا‌های غیر واقع کانون وکلا/ سرانه وکیل در ایران نصف استاندارد جهانی
  • کاهش فرار مالیاتی با اجرای مالیات بر مجموع درآمد
  • ‌هوشمندسازی مالیات‌ستانی و تمرکز ممیزان مالیاتی بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها با اجرای سامانه مودیان
  • قاضی و وکیل در استقرار عدالت اجتماعی نقش پر رنگی دارند