Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا محسنی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به واگذاری برخی شرکت‌های دولتی قدیمی و خوش‌نام به بخش خصوصی، گفت: از میان تمام شرکت‌هایی که دولت‌های وقت آنها را رها و درگیر بحران کرده‌اند، دو شرکت «صنایع غذایی کیوان» و «خوش‌نوش همدان» شرایط حادتری دارند.  

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان، با بیان اینکه زمانی که این دو شرکت توسط دولت اداره می‌شدند هر کدام حدود ۷۰۰ کارگر داشتند، افزود: این شرکت‌ها زمانی افتخار استان بودند و جوانان شب و روز تلاش می‌کردند تا در آنها استخدام شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیوان و خوش‌نوش به اندازه‌ای خوش‌نام بودند که مقام‌های استان در همایش‌های عمومی و در حضور روسایِ جمهور با اشاره به سطح تولیدشان و سودی که از فروش و گسترش بازار حاصل می‌کردند، به کارنامه خود می‌بالیدند. 

محسنی افزود: متاسفانه به اذعان کارگران و مستنداتی که در اختیار داریم، از زمان واگذاری، وضعیت این شرکت‌ها وخیم‌ شده است. این در حالی است که هدف از واگذاری‌، سرمایه‌گذاری بیشتر در این شرکت‌ها بود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر کیوان حدود ۸۰ کارگر و خوش‌نوش بین ۴۰ تا ۵۰ کارگر دارند، گفت: همین تعداد کارگر را هم با فشارهایی که به آنها وارد کرده‌ایم، نگه‌داشته‌اند. صدها کارگرِ صنایع کلیدی استان همدان خانه پس از واگذاری شرکت‌ها خانه‌نشین شدند​ و کسی هم پاسخگو نیست

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان با بیان اینکه هیچگاه نفهمیدیم منظور از واگذاری این شرکت‌‌ها چه بود، گفت: اگر قرار بود که دولت این دو شرکت را رها کند، نیاز به واگذاری آنها نبود و کارگران خودشان می‌توانستند این کار را انجام دهند. 

محسنی گفت: مقام‌‌های استان با کارفرمایان این شرکت‌ها جلسه داشتند تا به آنها کمک کنند؛ اما به نظر می‌رسد که اهتمامی نسبت به این موضوع ندارند. 

وی با بیان اینکه شهرداری همدان پیشتر از بابت عقب‌نشینی بلوار سردار شهید همدانی، چند میلیارد به حساب کارفرمای شرکت کیوان واریز کرده بود، گفت: اگر این مبلغ در شرکت سرمایه‌گذاری می‌شد وضعیت به مراتب بهتر از امروز بود. 

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان با بیان اینکه احتمال آن می‌رود که سازمان خصوصی‌سازی به درستی این شرکت‌ها را قیمت‌گذاری نکرده باشد و آنها را پایین‌تر از ارزش واقعی واگذار کرده باشد، وجود دارد، گفت: از حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه می‌خواهیم که به تخلفات سازمان خصوصی‌سازی در این دو مورد رسیدگی کند تا بیش از این حقی از مردم استان ضایع نشود. 

وی با بیان اینکه با وجود اینکه صنایع غذایی کیوان ۷ درصد حق بیمه سهم کارگر را از دستمزد آنها کسر می‌کند؛ اما آن را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نمی‌کند، گفت: کارفرما حتی سهم حق بیمه خود را هم پرداخت نمی‌کند. 

محسنی با اشاره به تعدیل صدها نفر از کارگران این دو شرکت، گفت: کارگرانی از این شرکت‌ها تعدیل شدند که تنها ۲ یا ۳ ماه تا بازنشستگی آنها باقی مانده بود.  

وی با اشاره به واگذاری شرکت «صنایع تبدیلی الوند» به بخش خصوصی، گفت: شرکت صنایع تبدیلی الوند بسیار منحصر به فرد و ویژه بود؛ اما پس از واگذاری دچار مشکلاتی شده و به سمت تعطیلی پیش می‌رود. روی‌هم رفته صنایع استان همدان شرایط بسیار بدی را دارند. 

شوراهای اسلامی کار با مانع روبه‌رو شده‌اند 

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان در ادامه با اشاره به درخواست کارگران ۱۵ شرکت از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان برای تشکیل شورای اسلامی کار در آنها، گفت: متاسفانه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اقدامی انجام نمی‌دهد و همکاری نمی‌کند. باید از آقای «توصیفیان‌پور» مدیرکل کار استان پرسید، چرا در حوزه مدیریتی‌شان که این همه تقاضا برای ایجاد شورای اسلامی کار در شرکت‌‌ها وجود دارد، چنین اقدامی انجام نمی‌شود؟ 

وی افزود: عدم همراهی دولت در این زمینه به تضییع حقوق کارگران منتهی می‌شود. جالب است که بدانید شرکت‌های دارای بحران را نه کارفرمایان که اعضای شورای اسلامی کار با کمک کارگران اداره می‌کنند. اما متاسفانه ادارات کار استان همدان با کارگران همسو نیستند و به سادگی مانع از تشکل‌یابی می‌شوند. ما نیز بارها از این موضوع نزد مقام‌های ارشد وزارت کار گلایه کرده‌ایم. 

محسنی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان حتی اعتبارنامه اعضای شوراهای اسلامی کار شرکـت‌ها را هم تمدید نمی‌کند، گفت: ما نمی‌فهمیم مشکل مسئولان اداره کل کار استان همدان با شورای اسلامی کار چیست. این در حالی است که کارگران با همکاری اعضای شوراهای اسلامی کار بدون منت کارهای تعمیر و نگهداری خطوط تولید را انجام می‌دهند، بدون اینکه ریالی از این بابت دریافت کنند یا تقاضای پست مدیریتی داشته باشند.  

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان، افزود: در عمل قانون را به هیچ می‌انگارند. بی‌حرمتی به قانون کار به یک رویه پایدار تبدیل شده است. 

 محسنی در پاسخ به این پرسش که تامین مواد تا چه اندازه برای صنایع استان به یک چالش تبدیل شده است، گفت: من منکر آثار تحریم‌ها و گران‌شدن مواد اولیه به خاطر بالارفتن قیمت دلار نیستم؛ اما معتقدم که در مورد این بحران بیش از اندازه بزرگنمایی می‌شود تا سوءمدیریت‌ها را بپوشانند. هم اکنون دو شرکـت در زیرمجموعه یک هلدینگ قرار دارند که یک شرکت با وجود سالی ۳۰ میلیارد سود در تامین مواد اولیه مشکل دارد؛ اما شرکت دیگر با ۱ میلیارد سود سالانه مواد اولیه‌اش را تامین کند. 

استان همدان در زمینه درمان شرایط خوبی ندارد

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان در ادامه در پاسخ به این پرسش که بیمه‌شدگان چه میزان از درمان مسقیم و غیرمستقیم در استان همدان رضایت دارند، گفت: استان همدان در زمینه درمان مستقیم و غیرمستقیم شرایط خوبی ندارد. خیلی از پزشکان برای ویزیت دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی را نمی‌پذیرند. از سویی در این استان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی امکان اینکه با دفترچه بیمه‌های خود از خدمتِ «سونوگرافی» استفاده کنند را ندارند. در نتیجه باید از بیمه تکمیلی بهره ببرند که آنهم خود «مثنوی هفتادمن» است. معدود بیمارستان‌های تامین اجتماعیِ استان همدان هم دچار کمبود پزشک هستند. در این زمینه حتی وزارت بهداشت هم همکاری نمی‌کند. 

محسنی با اشاره به امکانات درمان در شهرستان استان همدان و مقایسه آنها، گفت: شهرستان‌های همدان و ملایر شرایط بهتری را دارند و بیمارستان‌های آنها به برخی امکانات درمانی نظیر سی‌تی‌اسکن و ام ار آی تجهیز شده‌اند؛ اما  در اسدآباد، کبودرآهنگ، تویسرکان و رزن شرایط بد است و تنها یک درمانگاه سرپایی تامین اجتماعی و چند پزشک عمومی دارند.

وی افزود: با چنین وصفی دفترچه‌های تامین اجتماعی کارایی ندارند و صرفا چند برگ کاغذ هستند که هیچ بیمارستانی آن را نمی‌پذیرد.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خصوصی سازی سازمان خصوصی سازی قوه قضاییه کارگران استان همدان تعطیلی صنایع صنایع تبدیلی استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۹۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خالی بیمارستان‌های تامین اجتماعی در نوبت دهی الکترونیک

سید رضا مظهری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: ۱۲ شرکت دانش بنیان، سامانه نوبت دهی الکترونیک بیمارستان‌ها را راه اندازی کرده اند و همه بیمارستان‌های دولتی به این سامانه متصل هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی افزود: البته هنوز بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی هنوز به سامانه نوبت دهی الکترونیک وزارت بهداشت متصل نیستند.
مظهری با بیان اینکه همه بیمارستان‌های دولتی به این سامانه متصل هستند و در شهر‌های کوچک که شاید مراجعه چندانی وجود ندارد نیاز به این موضوع نبوده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه در بیمارستان‌های بزرگ همچون امام خمینی و شریعتی همه ظرفیت پذیرش بیمارستان به نوبت دهی الکترونیک اختصاص داده نشده است ادامه داد: در اینگونه بیمارستان‌ها به علت ارجاع بیماران از سایر بیمارستان‌ها و حتی نیاز به مراجعه حضوری نمی‌توان همه ظرفیت نوبت دهی را به صورت الکترونیک اختصاص داد.
مظهری با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد مشکلات سامانه نوبت دهی الکترونیک برطرف شده است ادامه داد: ۱۰ درصد در خصصو ارتقای سامانه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: معاونت درمان باید بیمارستان‌ها را ملزم کند بر اساس ضوابط نوبت دهی الکترونیک را انجام دهند و برای جامعه نیر فرهنگ سازی شود تا بیشتر بر اساس سامانه nobat.behdasht.gov.ir وارد سامانه شده و نوبت خود را بر اساس بیمارستان مورد نظر و تخصص و تاریخ مورد نظر انتخاب کنند.

دیگر خبرها

  • جای خالی بیمارستان‌های تامین اجتماعی در نوبت دهی الکترونیک
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟
  • برگزاری اردوی راهیان پیشرفت در هفته کار و کارگر
  • مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی، شعار هفته کار و کارگر
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان
  • دانشگاه آزاد همدان میزبان ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در رویداد صدرا
  • راه‌اندازی واحد کاریابی در خانه کارگر آذربایجان غربی
  • ◄ نوسازی تجهیزات فرسوده بنادر با 2 مانع مواجه است
  • بیش از ۲ میلیون خدمت سرپایی درمان تامین اجتماعی زنجان ثبت شد
  • اهدای ۵۰۰ بسته حمایتی همزمان با هفته کار و کارگر در البرز