Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: با توجه به افزایش تولید که در بخش کشاورزی رخ می‌دهد دیگر با روش‌های سنتی نمی‌توان بازار محصولات کشاورزی را اداره کرد و به این دلیل گسل جدی میان عینیت موجود در بخش کشاورزی و ذهنیت کشاورزان وجود دارد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد در جلسه کمیسیون هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران درخصوص افزایش بی‌سابقه تولید و خرید محصول گوجه فرنگی گفت: در سال‌های گذشته با خرید حمایتی به میزان ۳۰ الی ۳۵ هزار تن گوجه فرنگی، تنظیم بازار این محصول محقق می‌شده، اما در سالجاری، بنا به شرایط خاص و جبر تکنولوژیک، حتی با خرید ۲۶۰ هزار تن محصول نیز به تعادل و تنظیم بازار دست نیافته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مقام مسئول افزایش تولید گوجه فرنگی را در سال جاری مربوط به جبر تکنولوژیک می‌داند، اما واقعیت این است که افزایش تولید گوجه فرنگی و متعاقب آن کاهش قیمت آن از یک مریضی چند ساله رنج می‌برد و آن عدم اجرای طرح الگوی کشت در کشاورزی کشور است، طرحی که ۱۰ سال است روی میز مسئولان جا خوش کرده و کسی آنرا اجرا نمی‌کند و نتیجه آن می‌شود که محصولاتی مانند گوجه فرنگی وپیاز وسیب زمینی که خاصیت انبارداری ضعیفی هم دارند یکسال بیشتر و سال دیگر کمتر تولید شود و نمودار عرضه و تقاضایی که ایجاد می‌کند به منحنی تار عنکبوتی در علم اقتصاد معروف شده است.

یعنی مدیریتی بر تولید نیست و قیمت امسال سطح کشت کشاورز را در سال آینده تعیین می‌کند اگر امسال قیمت بیشتر باشد سطح کشت همان محصول در سال آینده افزایش می‌یابد و اگر قیمت پایین باشد سطح کشت سال آینده کمتر می‌شود.

واقعیت این است که قیمت گوجه فرنگی در سال گذشته گران بود و کشاورزان ترغیب شدند امسال سطح بیشتری گوجه بکارند و تولید بیشتر باعث کاهش قیمت و نارضایتی کشاورزان شده است یعنی مدیریتی بر اساس طرح الگوی کشت نشد و کشاورز تنها بر اساس حدس و گمان خود از قیمت سال آینده اقدام به کشت کرد.

تاثیر تکنولوژی در تولید کشاورزی واضح است، اما ضریب تاثیرگذاری آن در سال‌های گذشته از یک شیب ملایمی پیروی کرده و اینطور نبوده که یکساله انفجار در تولید ایجاد کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به گستردگی و ریشه‌دار بودن معضل یادشده افزود: بزودی و در آینده نه چندان دور، با ورود گوجه فرنگی جنوب به بازار و مسائل خاص آن نیز مواجه خواهیم بود. ضمن آنکه هنوز از سونامی گوجه فرنگی عبور نکرده، درگیر بحران سیب درجه سه درختی می‌شویم! وی در ادامه گفت: مسائل بعدی نیز مربوط به قضایای پیاز و سیب زمینی است که ازجمله معضلات قابل پیش بینی بازار بوده و در کنار موضوع همه ساله تنظیم بازار سیب و پرتقال و عدم تخصیص اعتبارات لازم، سازمان مرکزی تعاون روستایی و مجموعه بخش کشاورزی را دچار چالش جدی خواهد کرد بطوریکه قطعا این سازمان مجبور به صرف منابع داخلی خود بوده و با این کمبود و قلّت منابع دولتی، باید به گونه‌ای، هم جامعه کشاورزی و هم فعالین صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری را نیز راضی نگه داریم.
این مقام مسئول با ذکر این نکته که بکارگیری تکنولوژی‌های نوین و بذر‌های هیبرید اصلاح شده با قابلیت چندین بار برداشت، موجب افزایش چشمگیر در تولید محصولات کشاورزی شده‌است، خاطرنشان کرد: با صرف یارانه‌های تخصیص یافته به کشاورزان، گوجه‌ای که در بازار حداکثر به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان خریداری می‌شده را به میزان ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ تومان از کشاورز خریداری نمودیم، ولی مشاهده می‌کنید که با وجود پرداخت این یارانه، همچنان جامعه کشاورزی ناراضی است! دکتر شیرزاد در ادامه تصریح کرد: این موضوع نیاز به واکاوی اصولی و علمی از کل داستان تزریق یارانه‌ها به بخش کشاورزی در حلقه‌های پیشین و پسین تولید دارد تا به چرایی و دلایل نارضایتی جامعه کشاورزی با تمامی این تلاش‌ها برسیم تا حداقل بارقه‌ای از رضایتمندی را در جامعه کشاورزی ایجاد نماییم.
شیرزاد در این ارتباط افزود: تاکنون سابقه نداشته که این سازمان نزدیک به ۱۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی را تنها در استان فارس خریداری کرده باشد و این یک اتفاق نادر است! و درحالیکه در دو سوی این ماجرا یارانه دولتی پرداخت شده، اما کشاورز ما همچنان ناراضی است. باید پذیرفت که قطعا بخشی از روند کار دارای ایراد است و می‌بایست تجدیدنظر اساسی و عاجل پیرامون بازار محصولات کشاورزی صورت گیرد. وی گفت: هرچه نظامات بهره‌برداری ما بنا به جبر تکنولوژیک، رو به تولید افزونتر می‌روند، به همان نسبت درگیری با مناسبات بازاری سنتی جدی‌تر شده و اگر سازوکار‌های کهنه را ادامه دهیم مسلما" تزریق هر میزان یارانه به بخش کشاورزی نیز منجر به حل مسئله نخواهد شد.
دبیر هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران اظهار داشت: هم اکنون یک تناقض یا گُسل جدی میان عینیت موجود در بخش کشاورزی و ذهنیت کشاورزان ما دیده می‌شود. اگر این گسل پر نشود قطعا جامعه تولیدکننده ما را در مناسبات آتی دچار چالش‌های جدی خواهد کرد و همه این مسائل به حوزه امور صنفی بخش کشاورزی بر می‌گردد. درصورت برخورداری بخش کشاورزی از نظام صنفی پرقدرت که بتواند بخشی از مسئولیت‌ها و تعهدات اساسی صنف و بازار را به عهده بگیرد، ساختار مدیریتی و سلسله مراتبی درستی داشته باشد، خواهیم توانست همه این قضایا را به آن واگذار کنیم. هم اکنون واگذاری این امور به امری لامحال بدل شده است. امیدواریم با تلاش‌هایی که در حوزه نظام صنفی و بویژه درخصوص اصلاح ساختار و تشکیلات آن انجام می‌شود، آینده‌ای پرامید درجهت حل مسائل مبتلابه کشاورزی کشور برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران به دنبال داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعاون روستایی تنظیم بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، گفت: تاکنون خرید بیش از ۷ هزار تن سیب‌زمینی به صورت توافقی انجام شده و خوشبختانه در این فرآیند قیمت واقعی سیب‌زمینی به قیمت تمام شده تولید نزدیک شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، حسین برزگر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از نیمه اسفندماه سال 1402 با توجه به ممنوعیت واردات سیب زمینی و افت قیمت سیب‌زمینی و افزایش هزینه‌های انبارداری کشاورز، خرید توافقی سیب‌زمینی در استان آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی، مقرر گردید ذخیره‌سازی 1500 تن سیب‌زمینی مورد نیاز کشور توسط سازمان تعاون روستایی در استان چهارمحال و بختیاری انجام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون خرید بیش از 7 هزار تن سیب‌زمینی به صورت توافقی بین صادرکنندگان و کشاورزان قرارداد منعقد شده است، مطرح کرد: این طرح با توجه به ابلاغ و پیگیری‌های انجام شده، استمرار طرح خرید توافقی سیب‌زمینی بین کشاورزان و صادرکنندگان یا صنعتگران تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.

برزگر با اشاره به اینکه دو مرکز خرید در شهرستان بروجن و شهرستان شهرکرد عملیات خرید و ثبت قرارداد را ادامه می‌دهند، گفت: در خصوص صدور معرفی کشاورزان بابت ثبت در سامانه، مقرر شد برابر 40 درصد تولید در سامانه پهنه‌بندی کشاورز، گواهی تولید برای کشاورزان صادر شود.

وی عنوان کرد: بازدید بار توسط کارشناسان ناظر و بررسی فیزیکی بار در سردخانه‌های استان و نظارت بر مراحل و صدور بارنامه و همچنین تاییدیه گمرکی در مقصد از الزامات طرح است که نظارت بر خرید توافقی سیب‌زمینی جدی‌تر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این فرآیند قیمت واقعی سیب‌زمینی به قیمت تمام شده تولید نزدیک شده است و امیدواریم با تداوم این روند این امر بیشتر شود.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی، حامی بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت های تولیدی خواهد بود
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • یک سال از فرمان طالبان درباره ممنوعیت کشت خشخاش می‌گذرد/ ۷ کیلوگرم گوجه ۳۰ سنت، هر کیلوگرم تریاک حدود ۳۶۰ دلار
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با بهره‌گیری از توان خراسان رضوی
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان‌شمالی
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی
  • ببینید | چرا اعمال انسان باقی می ماند؟!
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد