Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:07:58 GMT

زعفران در گلستان به گل نشست

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۰۳۱۲

زعفران در گلستان به گل نشست

هر ساله برداشت گُل زعفران در استان گلستان به ویژه در روستاهای وامنان، سیب چال، نراب و کاشیدار در صورت مساعد بودن شرایط جوی از میانه یا اواخر مهر شروع می شود ولی امسال به دلیل مواجهه با کاهش زودهنگام دما در این مناطق کوهستانی، باغ‌های بارور زعفران زودتر به گل دهی نشسته و روستائیان را به چیدن گل به باغ‌ها کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشت زعفران در وامنان از ۲۰ سال قبل از سوی حجت الاسلام محمد احمدی روحانی اهل همین روستا آغاز شد و امروز با توسعه روند کشت این محصول و درآمدزایی برای روستائیان منطقه آوازه کشوری دارد.
آب و هوای وامنان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است، اکنون این روستا افزون بر دو هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر ساکنان آن از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.

کارشناس زعفران معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰ هکتار زعفران در استان ایجاد شده که ۳۰۰ هکتار آن در آزادشهر، ۶۵ هکتار در مینودشت، ۲۵ هکتار در گالیکش، ۲۰ هکتار در رامیان و بقیه در علی آباد و گرگان قرار دارد.

معصومه ژیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۳۲۱ هکتار از زمین های زیر کشت زعفران در استان بارور هستند.

به گفته وی به طور میانگین از برداشت هر ۷۰ تا ۸۰  کیلوگرم گل زعفران، یک کیلوگرم محصول سَرگل به دست می آید.

براساس گزارش معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، پارسال یک هزار و ۸۷۰ کیلوگرم سَرگل زعفران از ۲۸۷.۷ هکتار باغ زعفران بارور در استان تولید شد که میانگین عملکرد تولید در هکتار، ۶.۵ کیلوگرم سَرگل بوده است.

حمایت از زعفران کاران و ایحاد صنایع وابسته آن  

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان در این باره گفت: برای حمایت از زعفران‌کاران و سرمایه‌گذاران در حوزه بسته‌بندی و فرآوری زعفران و ارایه تسهیلات بانکی در استان مشکلی وجود ندارد.

عید محمد فاروقی به خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در استان گلستان دو واحد بهره‌برداری و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت ۲۳۰ کیلوگرم محصول فعال است.

به گفته فاروقی، سال زراعی قبل هم افزون بر هشت میلیارد ریال وام بانکی از محل اعتبارات اشتغال روستایی برای خرید تجهیزات و فرآوری در حمایت از صنعت زعفران تخصیص یافت که با معرفی شرکت تعاونی زعفران کاران وامنان آزادشهر در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان به گزارش روابط عمومی هیات کشتی استان گلستان، در این نشست رمضانعلی تربتی نژاد و علی اکبر بصیرنیا، طی سخنانی از زحمات مرتضی مرتضوی رئیس سابق این هیات ورزشی تقدیر و با اهدای لوح یادبودی از ایشان قدردانی کردند. 
همچنین با حکم علی اکبر بصیرنیا، مرتضی مرتضوی به عنوان مشاور هیات کشتی استان گلستان منصوب شد. این نشست روز سوم اردیبهشت در محل خانه کشتی گرگان برگزار گردید.

دیگر خبرها

  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • برگزاری نشست «گر تو سعدی شوی» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ