Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش آیین‌نامه اجرایی شورای داوری خانه تئاتر ایران برای رسیدگی به منازعات و اختلافات بین اعضای تشکل‌های صنفی خانه تئاتر ایران و افرادی که در جامعه تئاتری ایران فعالیت دارند، منتشر شد. آیین‌نامه‌ای شامل ۶ ماده و ۴ تبصره که اواخر تیر امسال مورد تصویب هیات مدیره خانه تئاتر قرار گرفت و محمدرضا غفاری نیز به‌عنوان مسئول شورای داوری معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مرداد امسال شورای داوری انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران نیز مشتمل بر میرعلیرضا دریابیگی، مریم کاظمی، مهدی کوهیان، اصغر نوری و خیام وقار کاشانی از سوی هیات مدیره به مدت یک سال انتخاب شدند. شورایی که در راستای ادامه فعالیت‌های خود به کلیه اختلافاتی که یک طرف آن تماشاخانه‌ها باشند و یا طرفین اختلاف به داوری این شورا توافق داشته باشند، رسیدگی خواهد کرد.

شورای داوری خانه تئاتر با مسئولیت محمدرضا غفاری در ساختمان قدیم خانه تئاتر واقع در خیابان برادران مظفر جنوبی مشغول به کار است و هنوز دو عضو شورا به‌طور رسمی از سوی غفاری معرفی نشده‌اند؛ هرچند ظاهرا یکی از این داورها قرار است اصغر همت باشد.

محمدرضا غفاری، پیش از این چهار شرط اساسی را برای بررسی اختلافات اهالی تئاتر در این شورا ذکر کرده بود؛ شروط چهارگانه‌ای شامل وجود قرارداد بین طرفین، ذکر شرط داوری در قرارداد، انحصار اعلام نام شورای داوری خانه تئاتر به‌عنوان مرجع رسیدگی به اختلاف در قرارداد و همچنین تراضی طرفین برای رسیدگی به اختلاف توسط شورای داوری خانه تئاتر.

با این همه به‌نظر می‌رسد آیین‌نامه ۶ ماده‌ای اجرایی شورای داوری خانه تئاتر ایران، بسیار کلی‌تر از آن باشد که بتواند به نقاط مبهم و مورد سوال هنرمندان برای رسیدگی به اختلاف‌شان پاسخ دهد. شورای داوری خانه تئاتر پیش از این و در دوره‌هایی که هنوز برای آن آیین‌نامه‌ای وضع نشده بود، به اعتقاد برخی، کارکردی در حد محفلی برای آشتی‌کنان طرفین دعوا داشت و پروسه رسیدگی به یک پرونده آنقدر طولانی و گاهی در حد چند سال بود که طرفین دعوا دیگر به صرافت پیگیری اختلاف‌شان نمی‌افتادند.

همانطور که مریم کاظمی دبیر پیشین شورای داوری خانه تئاتر اواخر سال ۹۷ درباره عملکرد این شورا گفته بود: «پیش از آیین‌نامه شورای داوری خانه تئاتر سعی می‌کردیم به‌صورت کدخدا منشی اختلافات را حل کنیم. جدای قوانین و تبصره‌های موجود در آیین‌نامه، سعی ما بر این بود که افراد به یک توافق و آشتی برسند و کار به شرایط جایگزین و مجازات جایگزین و تنبیه کردن نرسد.»

آیین‌نامه کنونی هم درباره مواردی مانند حداکثر مدت زمان رسیدگی به یک پرونده، هزینه داوری و ضمانت اجرایی احکام صادره سکوت کرده است.

در گفتگو با غفاری درباره این نقاط مبهم گفتگو کردیم؛ نخستین پرسش اساسی، این بود که «چرا در آیین‌نامه اشاره نشده شورا موظف است ظرف حداکثر چه مدتی شکایت طرفین را بررسی و رای صادر کند؟»

که غفاری در پاسخ می‌گوید: «الزامی ندارد که داوری حتما در فرجه خاصی باشد. اما از نظر قانونی، چنانچه طرفین زمان مشخصی را اعلام نکرده باشند، داور باید ظرف حداکثر سه ماه نظرش را اعلام کند. اما اگر در این فرجه سه ماهه، داور اعلام نظر نکند، با توافق طرفین این زمان می‌تواند تمدید شود.»

طبق آنچه دبیر پیشین شورای داوری خانه تئاتر گفته بود در تمام این سال‌ها تنها ۶ پرونده به جلسه داوری و صدور رأی رسیده و مابقی پرونده‌ها را به همان شیوه کدخدا منشی حل کرده بودند.

در همین راستا از غفاری درباره به این مساله که «در دوره قبلی، پروسه‌ای طولانی گاهی دو ساله برای رسیدگی به شکایات بود» می‌پرسیم که تصریح می‌کند: «اجازه بدهید درباره کار همکاران‌مان در دوره قبلی صحبتی نکنم، چون منطبق بر قانون نبوده است.»

این در حالی است که مریم کاظمی زمستان سال ۹۷ در گفتگویی از وجود حدود ۷۰-۸۰ پرونده خبر داد که تا آن زمان به آن‌ها رسیدگی نشده بود.

غفاری به‌عنوان مسئول کنونی شورای داوری خانه تئاتر با اشاره به اینکه «آئین داوری قوانین خاص خودش را دارد» یادآور می‌شود: «بخشی از آئین دادرسی مدنی در باب هفتم اختصاص به داوری دارد و آنجا مواد قانونی همه مراحل رسیدگی به یک شکایت را برشمرده است. من جمله اینکه صراحتا ذکر شده باید قراردادی موجود باشد و با توافق طرفین، یک داور مشخص شده باشد. هرچند داور ملزم به رعایت تشریفات آئین دادرسی نیست اما ملزم به اجرای قواعد داوری است. اما در دوره پیشین ممکن است کارهای شورا، منطبق بر این موارد قانونی نبوده باشد.»

غفاری در پاسخ به اینکه «چند پرونده باز از دوره قبلی وجود دارد؟» هم دوباره اصرار بر سکوت بر اقدامات دوره قبل از خودش کرده و می‌گوید: «اجازه بدهید درباره تعداد پرونده‌های باز دوره گذشته شورای داوری خانه تئاتر اظهارنظر نکنم. ضمن اینکه اگر از زمان پذیرش داور سه ماه سپری شده باشد، حتی اگر داور رای صادر کند، آن رای وجاهت قانونی ندارد. برای همین فراخوانی دادیم تا اگر دو طرف یک پرونده دعوا، هنوز بر درخواست شکایت‌شان باقی هستند به شورا مراجعه و تمایل‌شان را برای تمدید این مدت اعلام کنند، تا داوری وجاهت داشته باشد. علاوه بر این، شروط دیگر هم داشتن قرارداد و انتخاب خانه تئاتر به‌عنوان شورای داوری است. حتی اگر قرارداد شفاهی باشد هم اگر دو طرف رضایت به داوری خانه تئاتر داشته باشند، این نهاد می‌تواند داوری کند.»

ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی شورای داوری خانه تئاتر ایران می‌گوید «اعضای شورای داوری خانه تئاتر» متشکل از یک مسئول شورا که توسط هیات مدیره خانه تئاتر انتخاب می‌شود (یعنی محمدرضا غفاری) و ۲ عضو شورا هستند که توسط این مسئول برگزیده می‌شود؛ دو عضوی که با گذشت هفته‌‌ها از انتخاب غفاری، هنوز به شکل رسمی از سوی او معرفی نشده‌اند. هرچند که غفاری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «شورای داوری خانه تئاتر من و دو نفر از دوستان دیگر هستیم که فعلا آقای اصغر همت به‌صورت غیر رسمی انتخاب شده‌اند، تا به زودی عضو اصلی دیگر و عضو علی‌البدل هم معرفی شوند. الان هم اینطور نیست که شکایات پذیرش نشوند، بلکه کسانی که شرایط طرح دعوی در شورای داوری را دارند می‌توانند در نوبت رسیدگی قرار بگیرند.»

به اعتقاد غفاری، فرقی نمی‌کند دعاوی مالی یا غیر آن باشد؛ شورا فقط نمی‌تواند به حیطه جرایم کیفری ورود کند اما به سایر شکایات رسیدگی می‌شود.

طبق آنچه مریم کاظمی گفته است، هنگام تدوین آیین‌نامه شورای داوری، مهم‌ترین الگویی که در قوه قضائیه وجود دارد و به آن استناد کردند همان وجود شورای حل اختلاف بود. او تاکید می‌کند «ما هیچ الگویی نداشتیم و مصداق‌های عملی برای تعیین مجازات و یا تنبیه برای خطاهای حرفه‌ای که در حرفه‌ی ما اتفاق می‌افتد، نداشتیم. شورای اختلاف‌های زیادی برای تدوین آیین‌نامه وجود داشت و حتی یکی از اعضای تدوین اساسنامه، خیلی تأکید داشتند که این آیین‌نامه باید حتماً با باب هفتم آیین دادرسی مدنی که همان شوراهای حل اختلاف است مطابقت داشته باشد تا طبق قوانین کشوری بتوان به آن استناد کرد؛ اما جمع نمایندگان صنوف که در تدوین آیین‌نامه حضور داشتند، خیلی این رویکرد را برنتافتند و معتقد بودند که ما نمی‌خواهیم مجازاتی را مانند آنچه در قانون اساسی و تعریف جرم‌ها وجود دارد داشته باشیم و می‌خواهیم اساس حل اختلاف‌ها به شیوه‌ی کدخدا منشی باشد و مهم‌تر از آن این‌که هیچ‌کس جز خودمان قوانین حرفه‌ای تئاتر را نمی‌شناسد.» موضوعی که به نظر می‌رسد در آیین‌نامه جدید به آن نگاه شده است اما باید ضمانت اجرایی نهادهای دیگر را هم به دنبال داشته باشد.

غفاری هم در پاسخ به این سوال اساسی که «این احکام چقدر ضمانت اجرایی دارد؟» می‌گوید: «اداره‌کل هنرهای نمایشی از چند ماه پیش نامه‌ای به خانه تئاتر زد که در آن آقای شهرام کرمی گفته بود هر رای‌ایی را که شورای داوری خانه صادر کند، اجرا می‌کنند. ضمن اینکه از نظر قانون، رای داوری که بر مبنای قانون صادر و شروط لازم در آن رعایت شده باشد همچون رای یک قاضی دادگاه است و محکوم علیه ظرف ۲۰ روز موظف است رای را اجرا کند، در غیر این صورت، فرد شاکی می‌تواند به اجرای احکام دادگستری مراجعه و اجرای رای را بخواهد. در نتیجه قانون، ضمانت اجرایی این احکام است. اما برای اینکه بتوانیم هنرمندان را از نظر صنفی هم حمایت کنیم، از اداره‌کل هنرهای نمایشی هم خواسته‌ایم حامی اجرای این احکام باشد تا اگر کسی از اجرای حکم سر باز زد، محرومیت‌های کاری هم شامل حالش شود.»

نکته دیگر در ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی شورای داوری خانه تئاتر است که از «هزینه داوری» گفته اما تنها در جمله‌ای کوتاه به ذکر این نکته که «پرداختش به عهده طرفین است» بسنده کرده است. غفاری درباره این هزینه هم می‌گوید: «وفق قانون، هزینه داوری به عهده طرفین دعواست. اساسا فلسفه وجود هزینه دادرسی این است که صرف نظر از پوشش بخشی از هزینه‌های دولت، اهرم بازدارنده‌ای هم برای جلوگیری از شکایت‌های بی‌مورد باشد. در همین راستا قانون‌گذار برای داوری هم هزینه قرار داده است. اما چون فعلا پرداخت این هزینه برای داوری جا نیفتاده و سیاست خانه تئاتر بر این است که فعلا از طرفین دعوا مبلغی اخد نشود، هزینه داوری هم اعلام نشده است. اما در نهایت، اگر قرار باشد پولی برای جبران هزینه‌های داوری اخذ شود، مبلغ کوچکی خواهد بود.»

غفاری درباره اشراف هنرمندان به موارد قانونی چه در زمینه قرارداد و چه برای بهره‌مندی از خدمات شورای داوری خانه تئاتر هم می‌گوید: «من به‌عنوان وکیل و مشاور حقوقی خانه تئاتر از سالیان گذشته در خدمت اعضای این خانه بوده‌ام و هفته‌ای یک روز را به ارائه مشاوره نه تنها در زمینه قراردادها، بلکه هر مشکل حقوقی دیگری اختصاص داده‌ام. در این زمینه به خصوص هم با اطلاع‌رسانی در سایت و پیام‌رسان‌های انجمن‌های خانه تئاتر بر اهمیت قرارداد و موارد حقوقی آن در هنگام داوری، تاکید کرده‌ایم. اما اگر باز ابهامی باشد، هنرمندان می‌توانند به خانه تئاتر مراجعه کرده و مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنند.»

سال‌هاست خانواده تئاتر با مسائل حقوقی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مسائلی که عدم آشنایی با قانون و موارد حقوقی پیچیده‌تر هم شده‌اند و گاهی فعالیت هنری یک نفر را هم زیر سایه خود قرار داده‌اند. شورای داوری خانه تئاتر در این سال‌ها بیشتر نقش شورایی برای حل اختلاف داشته و کمتر پاسخگوی ضرر و زیان مادی شاکیان بوده است؛ به نظر می‌رسد قرار است این مساله در آیین‌نامه جدید این شورا و با ساختار قانونی‌اش در مسیر دیگری قرار بگیرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خانه تئاتر اصغر همت محمدرضا غفاری هزینه داوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگری: از عملکرد کیه زا راضی هستم؛ در این مقطع از فصل، هر برد به اندازه دو برد ارزش دارد!

الگری نیز به مانند شزنی معتقد است که کنان ییلدیز، پتانسیل لازم برای دستیابی به توپ طلا را دارد

طرفداری | در دیداری از هفته سی و سوم رقابت‌های سری آ فصل ۲۰۲۳/۲۴، دو تیم یوونتوس و کالیاری فرداشب (جمعه) به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

ماسیمیلیانو الگری، سرمربی یوونتوس در کنفرانس خبری پیش از این جدال حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

شرح صحبت‌های الگری تقابل با کالیاری:

تقابل سخت و پیچیده‌ای در پیش داریم. کالیاری به دنبال فرار از منطقه سقوط است و ما نیز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان تلاش می‌کنیم. در این مقطع از فصل، هر برد به اندازه دو برد اهمیت و ارزش دارد، چرا که می‌تواند جهش بزرگی را در جدول برای ما رقم بزند. ما کار خودمان را می کنیم، بقیه چیزها به نتایج سایر تیم‌ها و بازی‌های باقی مانده خودمان بستگی دارد.

عملکرد ضعیف یووه در نیم فصل دوم: 

در نیم فصل دوم باید بهتر عمل می‌کردیم اما هنوز میتوانیم فصل را مطابق آنچه انتظار داشتیم، به پایان برسانیم. فعالیت تیم در نقل و انتقالات ژانویه به مدیران باشگاه بستگی دارد و ما نمی‌توانیم اتفاقاتی که رخ داده‌اند را تغییر دهیم. در حال حاضر، فقط باید روی ۶ بازی بعدی تمرکز کنیم.

شزنی می‌گوید کنان ییلدیز روزی برنده توپ طلا خواهد شد:

امیدوارم حق با شزنی باشد. در مورد بازیکنانی مانند کنان ییلدیز، باید در قضاوت‌هایمان محتاط باشیم. کنان دوران حرفه‌ای طولانی‌ای در پیش دارد و برای او بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. اما در کل، با نظر شزنی موافقم. ییلدیز ویژگی‌های لازم برای رسیدن به توپ طلا را دارد.

اعتراض کیه زا به تعویض‌شدنش در جدال با تورینو:

هرچند کیه زا در فصل جاری مشکلاتی داشته، اما می توانم بگویم از عملکرد کلی او راضی هستم. طبیعی است که کیه زا انتظار بیشتری از خودش داشته باشد. اعتراض او در روز شنبه؟ برخی بازیکنان دیگر، رفتارهای بدتری هم داشتند! در کل، فدریکو بازیکن مهمی برای ما است.

سبک بیش از حد تدافعی یوونتوس:

فاز دفاعی باید نقطه قوت تمام تیم‌هایی باشد که در آن‌ها مربی‌گری می‌کنم و کرده‌ام. تفاضل گل و کمتر گل خوردن، تنها جنبه فوتبال است که طی سال‌های اخیر تغییر نکرده و اهمیت خود را از دست نداده است.

چه تیمی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد؟ بدون شک جدال رئال مادرید و بایرن مونیخ، جدال جذابی خواهد بود.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • الگری: از عملکرد کیه زا راضی هستم؛ در این مقطع از فصل، هر برد به اندازه دو برد ارزش دارد!
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس
  • نمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس
  • بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند/ ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی/ بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم