Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@07:26:19 GMT

هند و تایلند رقبای ایران در جذب گردشگران عمانی هستند

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۱۹۶۳

هند و تایلند رقبای ایران در جذب گردشگران عمانی هستند

عبدالرضا خدادادی فعال در زمینه گردشگری سلامت کشور و دارای شرکت هماهنگی پزشکی در عمان درباره استقبال عمانی ها از ایران برای استفاده از خدمات درمانی به خبرنگار مهر گفت: همه جا می شنویم که ارزانی، ایران را به مقصد گردشگری تبدیل کرده است و یا در دسترس بودن پروازهای روزانه و برداشتن ویزا می تواند باعث جذب گردشگران شود البته این موارد در افزایش چشم گیر ورود گردشگران عمانی به ایران موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لغو ویزای ایران برای عمانی ها اتفاق خوبی بود این یک فرصت طلایی برای گردشگری کشور است که اگر به بهره برسانیم می توانیم شاهد رشد اثرات مثبت آن باشیم. ولی اگر از این فرصت استفاده نکنیم حتما رقبا بازار را از ما می گیرند.  قبلا شاید هزینه عمل های جراحی به ارزش پول عمان بسیار بالا بوده اما الان با کاهش ارزش پولی ایران، این هزینه کمتر شده است. قبلا پرواز دو کشور مستقیم نبود و از ترانزیت استفاده می شد البته بازهم این قضیه باعث نمی شد تا آنها به ایران نیایند.  ایران به رغم برداشتن ویزا و انجام بیش از ده پرواز مستقیم بین ایران و عمان باز هم از قافله ورود گردشگران عمانی عقب مانده است  در مقایسه با کشورهایی مانند تایلند و هند که توانسته اند گردشگران عمانی را جذب کنند، حتی به ۵۰ درصد از این بازار مطلوب هم دست نیافته ایم. در واقع باید گفت که ایران هنوز مقصد شماره یک عمانی ها نیست. 

دفاتر مسافرتی ایران برنامه ویژه ای برای گردشگران ندارند

خدادادی با بیان اینکه مسوولان و نهادهای  مرتبط با موضوع  گردشگری سلامت کشور بایستی بازوی توانمندی برای همیاری فعالان و راهنمایان گردشگری سلامت کشور باشند و نه مانعی برای آنها گفت:این نهادها میبایستی برنامه ریزی و دستور العمل و آیین نامه های خویش را در جهت بالابردن آمار ورودی گردشگران سلامت و پزشکی بکار گیرند . متاسفانه ،اغلب این مقررات و دستور العملها در راستای تضعیف و از صحنه خارج کردن راهنمایان گردشگری عرب زبان است که هر کدام بیش از دو دهه با هزینه های شخصی و ابتکار عمل های خویش موفق به جذب مستقیم بیش از ده ها هزار گردشگر درمانی به کشورمان شده اند . لزوم حمایت و پشتیبانی از آنها به عنوان میراث ماندگار گردشگری سلامت ؛ضروری به نظر میرسد. در عوض ضمن حفظ آمار ورودی ؛نهادهای مرتبط با گردشگری سلامت کشور با روشهای نوین و ارائه خدمات نوین پزشکی  تورهای درمانی ویژه و لوکس ؛سعی در ارائه روشهای جذب حداکثری کنند ولی متاسفانه شاهد مقررات و برخوردهای سلیقه ای در برخورد با این قشر  هستیم و در حقیقت تیشه به ریشه  گردشگری درمانی زده می شود.

وی افزود: در حال حاضر نمایشگاههایی در  عمان با موضوع گردشگری سلامت برپا می شود. کشوری مانند مالزی اقدام به غرفه سازی می کند و بخش هایی از آن را نیز به مجموعه ها بخش خصوصی و بیمارستانها برای معرفی می دهد معرفی ایران هم باید به همین شکل باشد یعنی معرفی ایران هدفمند شود.

این کارشناس گردشگری درباره تبلیغات ایران در حوزه گردشگری سلامت نیز گفت: مردم کشور عمان معمولا خیلی سخت اعتماد می کنند مگر اینکه کسی از خدمات درمانی ایران استفاده کرده باشد و آنها از او بپرسند. برخی از آنها اصلا به دنبال خدمات سنتی و معمول نیستند شرکت های ایرانی باید بتوانند به این افراد خدمات مدرن را هم معرفی کنند و یا از طرق دیگر اعتمادشان را جلب کنند.  هنوز آژانس های ایرانی به شیوه سنتی به گردشگران عمانی  خدمات می دهند درحالیکه برخی از آنها خواستار خدمات ویژه یا VIP هستند می توان به راحتی برای این افراد برنامه ریزی کرد و یا می توان افرادی که پکیج درمانی خاص می خواهند را افزایش داد و آنها را جذب کرد. این افراد در پکیج درمانی خود هتل، با ماشین VIP را به همراه خدمات درمانی نیاز دارند. 

هند و تایلند رقبای ایران

خدادادی درباره رقبای ایران در جذب گردشگران سلامت عمان نیز گفت: اکنون بیماران عمانی به هند و تایلند می روند چون خدمات جانبی زیادی از این دو کشور می گیرند ضمن اینکه دریافت خدمات مطلوب از این کشورها سینه به سینه به آنها منتقل شده است عمانی ها تبلیغات سینه به سینه را بیشتر می پسندند. 

این کارشناس گردشگری فعال در عمان تصریح کرد: ما سه بعد متفاوت در گردشگری داریم که معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند گردشگری درمانی یعنی خدماتی مانند لجن درمانی، آب درمانی و ...  گردشگری پزشکی مانند کاشت مو، عمل چشم و ... توریست سلامت هم برای تمدد اعصاب و آرامش و تجدید قوای فکری و جسمی  و مشخصا برای اقامت در هتل ۵ ستاره نمی آیند ، بلکه یک واحد بوم گردی فوق لوکس  و نوشیدنی و غذاهای محلی و دمنوش ها میتواند متقاضیان اینگونه خدمات را راضی کند.

وی افزود: امروزه لازم است در کشور توریسم سلامت شکل بگیرد. شرکت های گردشگری دارای بند (ب) و (الف) وجود دارند که باید روی آنها تمرکز داشت ولی برخی فقط مجوز  IPD را گرفته اند درحالی که گردشگر سلامت اگر به کشوری می رود می خواهد از طبیعت بکر آن هم استفاده کند و دوره نقاهت خود را بگذراند و یا در آرامش باشد ولی ما برای این نوع گردشگران سلامت برنامه ریزی نداریم. اگر دفاتر خدمات مسافرتی به این نوع گردشگران بی اهمیت شوند، در تعداد گردشگران عادی هم تاثیر می گذارند چون عمده درآمدشان را به سمت درآمدهای سهل الوصول هدایت می کنند و از وظیفه اصلی خود که برگزاری تور است غافل می شوند. چطور است که این دفاتر در حوزه گردشگری کار می کنند اما به تنها به سمت ارائه خدمات پزشکی می روند؟ مگر این نیست که باید در کنار ارائه خدمات پزشکی خدمات گردشگری هم بدهند؟

وی با بیان اینکه اکنون ۸۰ درصد افرادی که با دفاتر گردشگری در عمان تماس می گیرند خواستار همکاری هستند ولی برنامه ویژه ای برای گردشگر سلامت ندارند گفت: سالانه بیش از چهل هزار نفر گردشگر عمانی، اعم از درمانی و یا زیارتی اماکن مقدسه و یا دیدار از بستگان و فامیل به کشورمان سفر می کنند که فقط حدود نیمی از آنها برای خدمات پزشکی و درمانی مراجعه می کنند . در واقع دفاتر و مسئولان به جای اینکه این آمار را افزایش دهند برای آمار موجود برنامه ریزی می کنند که این اتفاق موجب سقوط نمودار رشد گردشگری در کشور می شود. چون نتوانسته ایم برای جذب افراد جدید خدمات جدیدتری ارائه کنیم. 

خدادادی بیان کرد: متاسفانه یکی از حرکتهای ناشایست و به دور از اخلاق گردشگری در حوزه درمانی و جهانگردی ؛ حضور نمایندگان آژانسهای گردشگری دارای مجوز علوم پزشکی،دقیقا دجنب گیت گذرنامه ورودی فرودگاه شیراز است تا مهمان ها پس از چک گذرنامه و قبل از دریافت وسایل ،با کارمندان این آژانسها برخورد کنند و آنها اولین جمله ای که در بدو ورود به کشور به آنها می گویند این است که « مواظب باشید بیرون پر از کلاهبردار و مترجم و راهنمای دزد است و اگر خواستار خدمات درمانی هستید با ما تماس بگیرید چون ما دارای مجوز هستیم.» بارها این مساله توسط مهمانان ما یعنی  اتباع عمانی گوشزد شده و متاسفانه اثر منفی و ریزش آینده تعداد گردشگر درمانی را در پی خواهد داشت . متاسفانه به رغم تذکر دوستان و آژانسهای ایرانی مستقر در عمان به این موضوع ، هنوز با این شرکتهای گردشگری مستقر در فرودگاه برخوردی صورت نگرفته است بنابراین خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم. دقیقا همین موضوع تیشه به ریشه آمار  گردشگری درمانی می زند چون به جای جذب گردشگران جدید از کشورهای مبدا، به دنبال جذب گردشگرانی هستند که با ارتباط قبلی و با هماهنگی قبلی وارد کشور شده اند و جزو مهمانهایی هستند که با اعتماد به راهنمایان گردشگری عرب زبان و دفاتر جذب گردشگر ایرانی مستقر در عمان به کشورمان مسافرت کرده اند.

بهره برداری از فرصت ها توسط کشورهای دیگر

این کارشناس گردشگری از تجربه کشورهای دیگر گفت و افزود:  در ۵ دهه پیش که تازه دودکش های صنعتی بالا رفته بود، مردم کشورهای همسایه و خلیج فارس دچار مشکلات تنفسی شده بودند برخی از شرکت های گردشگری در لبنان با شناسایی مناطق خوش آب و هوا، شهرک های گردشگری را طراحی کردند و با پروازهای چارتر  اقامت این افراد را در شهرک ها افزایش دادند خیلی از آنها وقتی برمی گشتند بسیاری از مشکلات ریوی و تنفسی شان حل شده بود ما چنین مناطقی در ایران کم نداریم متنها نتوانستیم برای آن برنامه ریزی کنیم. 

وی درباره هدف سفر درمانی گردشگران عمانی هم توضیح داد: عمانی ها معمولا برای انجام کارهایی از جمله عمل چشم، زیبایی و کاشت مو، زنان و نازایی، درمان بیماری های استخوان و کمر و ستون فقرات، بیماری های داخلی و جراحی عمومی به ایران می آیند آنها همچنین از شهرهای شیراز و مشهد ، تهران و اصفهان بازدید می کنند. هنوز از میان همه برنامه های گردشگری کشور، یک پکیج سفر که استانداردهای لازم را داشته باشد، ندیده ام. تمام شرکت های گردشگری در کشورمان تنها روی توریست پزشکی تاکید دارند نه گردشگری سلامت. 

خدادادی که شرکت هماهنگی پزشکی در عمان برای اعزام بیمار به ایران جهت درمان دارد ادامه داد: شاید ده شرکت ایرانی دیگر در عمان هستند که همین کار را انجام می دهند. ولی مسافران عمانی با شرکت ها و از طریق معمول راحت نیستند این اتفاق به تجربه تلخی که با کشورهای دیگر داشته اند برمی گردد بنابراین از تجربه هموطنان خودشان در استفاده از خدمات شرکت ها استفاده می کنند یعنی اگر هموطنشان خدمات خوبی از شرکتی گرفته باشد تنها با همان کار می کنند و تبلیغات شرکت های دیگر روی آن تاثیری ندارد. تعدادی از گردشگران عمانی یا برای زیارت به ایران می آیند که در آن صورت به مشهد و یا برای گردش به شهرهای شمالی می روند. اردبیل و شهر سرعین هم در سالهای گذشته به مقاصد آنها اضافه شده و لی هنوز زیرساختهای این شهر معرفی نشده است. درحالیکه این شهر با وجود چشمه های آب درمانی می تواند مقصد گردشگری درمانی باشد. به خصوص برای افرادی که مشکل زانو و مفصل دارند. لجن درمانی رامسر هم می تواند در فهرست مقاصد قرار گیرد. البته عمانی ها در استانهایی مانند هرمزگان  و سیستان و بلوچستان فامیل دارند و به آنجا هم سفر می کنند پس می توان برای آنها هم زیرساخت گردشگری تعریف کرد تا برای بحث گردشگری پزشکی هم به آنجا مراجعه کنند. 

سفرهای هوایی و دریایی عمان

خدادادی درباره برقراری خطوط دریایی بین دو کشور  نیز گفت: اکنون از طریق دریا نمی توان به عمان رفت مدتی این اقدام انجام می شد ولی چون کشتی های مسافری پر نمی شد، شرکت ها ضرر می کردند به عنوان مثال باید یک کشتی ۲۴۰ مسافر می گرفت هزینه سوختش هم بالا بود و به صرفه نبود. همچنین اگر هوا بد باشد ، کشتی حرکت نمی کند بنابراین هیچ شرکت گردشگری زیر بار مسئولیت لغو سفر مسافران نمی رفت. برای مسیر خصب از بندرعباس و قشم هم خطوطی راه اندازی شد ولی آن هم نتوانست به صورت دائم کار کند. 

وی درباره سفرهای ایرانیان به عمان نیز گفت: ایرانی ها برای ورود به عمان ویزای فرودگاهی می گیرند و باید بابت آن ۵ ریال عمانی بپردازند و یک ریال هم بابت سرویس و خدمات. این هزینه برای ویزای ده روزه است ولی کسی که بخواهد یک ماه بماند باید ۲۱ ریال عمانی بپردازد. همچنین گرفتن واچر هتل یکی از الزامات است چون متاسفانه در سالهای گذشته برخی از ایرانیان جای مشخصی برای اقامت در عمان نداشتند به همین دلیل اکنون واچر هتل را در فرودگاه از مسافر می خواهند. 

کد خبر 4733285 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری عمان گردشگری سلامت کتاب و کتابخوانی ادبیات اربعین 98 ترجمه ادبیات جهان اربعین حسینی گردشگری معرفی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازار نشر انقلاب اسلامی ایران جایزه ادبی معرفی نشریات فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

رئیس واحد بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، بهنام روندی امروز _ سه شنبه بیست و هشتم فروردین _ در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز جهانی هموفیلی، اظهار کرد: هموفیلی یک بیماری ارثی است که به دلیل اختلال فاکتورهای انعقادی، روند انعقاد خون در آن‌ها به کندی انجام می‌شود.

وی بیماری هموفیلی را در ۲ نوع A و B را بر اساس کمبود فاکتورها تعریف کرد و افزود: اگر این بیماران دچار زخمی شوند به علت اینکه فاکتورهایی در خون کم دارند، خونریزی بند نمی‌شود.

رئیس واحد بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: این دسته از بیماران این کمبود فاکتور در خون را به صورت دارو (فاکتور انعقادی خون) که اکثراً تزریقی است، دریافت می‌کنند تا جایگزین کمبود مورد نظر شود.

وی ادامه داد: دریافت فاکتورهای انعقادی خون بستگی به شدت بیماری و نوع فاکتور کمبود در خون دارد؛ ممکن است بیماری هفته یک‌بار و یا بیماری ۶ ماه یک‌بار نیاز به دریافت فاکتور داشته باشد

روندی با اشاره به ارائه خدمت مرکز جامع بیماران خاص به بیماران هموفیلی، تصریح کرد: طبقه سوم کلینیک بوستان واقع در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) شهر کرمانشاه از سال ۱۳۹۸ مختص بیماران خاصی است، تمام خدمت فوق به بیماران خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، ام. اس و شیمی‌درمانی اطفال به طور اختصاصی و رایگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمت رایگان ۲ پزشک فوق‌تخصص خون استان در مرکز جامع بیماران خاص، گفت: بیماران هموفیلی به دلیل دریافت خدمات تخصصی، پرستار مخصوص خود را دارند.

رئیس واحد بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بازگو کردن یکی از دغدغه‌ها و مشکلات این بیماران، خاطرنشان کرد: تمام خدمات و داروها ایرانی ارائه شده به بیماران رایگان است، اما برخی از این بیماران داروهای خارجی مصرف می‌کنند که دیگر شامل خدمات رایگان نمی‌باشد.

وی در خصوص تعداد بیماران هموفیلی در استان، گفت: طبق آخرین آمار، دانشگاه علوم پزشکی استان به ۱۹۸ بیمار هموفیلی خدمات ارائه داده، اما هستند بیمارانی که به دلایل مختلف درمان خود را از دیگر استان‌ها دریافت می‌کنند.

روندی در پایان با بیان اینکه رنگ قرمز نماد هموفیلی است، گفت: از روز گذشته با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، آثار باستانی طاق‌بستان، بلوار طاق‌بستان و پل قوسی لب‌آب شهر کرمانشاه به رنگ قرمز، نماد این بیماری درآمده است.

کد خبر 745200

دیگر خبرها

  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • ناهم‌خوانی آمارهای گردشگری سلامت/ امارات و ترکیه رقبایی که همچنان می‌تازند
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود
  • ۶۷۵ هزار گردشگر نوروزی از خدمات دریایی استان بوشهر استفاده کردند
  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه