Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، آرد سهمیه بندی شده عشایر شهرستان های بویراحمد و دنا با وجود پرداخت مبالغ آرد به کارخانه‌ها، 40 روز است که به دست آنها نرسیده و عشایر نان روزانه خود را از آرد بلوط تهیه می‌کنند.

 فرید آب‌سواران عضو شرکت عشایر شورم زیلایی بویراحمد از نبود آرد برای تهیه نان روزانه و ماهیانه عشایر این منطقه زیبای عشایری خبر داد و گفت:  با وجود تمام پیگیری‌ها، هنوز  عشایر شورم  نتوانستند به سهمیه دریافتی خود دست یابند و وضعیت از این بابت نگران کننده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:متاسفانه 40 روز است سهمیه آرد منطقه عشایری شورم  با وجود پرداخت هزینه‌ آن که مبلغی معادل 85 میلیون ریال است  به دست آنان نرسیده و عشایر مجبورند از شهرستان لردگان استان چهارمحال بختیاری، آرد مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این عشایرزاده زیلایی بویراحمدی با اظهار تاسف از وضعیت کنونی در منطقه عشایری شورم، خاطرنشان کرد: عشایر منطقه ما برای خرید هرکیسه آرد از  لردگان چهارمحال و بختیاری باید مبلغی حدود 60 هزار تومان بدون هزینه‌های جانبی بپردازند تا بتوانند نان خانواده شان را تامین کنند.

وی تعداد خانوارهای عشایری منطقه شورم زیلایی بویراحمد که اکنون با بدبختی روزگار می‌گذرانند را حدود 300 خانوار عنوان کرد و یادآورشد : داد عشایر این منطقه به آسمان بلند شده و متاسفانه کسی هم در این باره پاسخگو نیست.

آب سواران افزود: علاوه بر آرد، عشایر شورم از کمبود " نفت "  هم نگرانند و با شروع فصل سرما و اولین بارش‌ها با مشکلات جدی‌تری باید دست و پنجه نرم کنند.

وی فاصله منطقه عشایری شورم زیلایی بویراحمد با یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را حدود 160 کیلومتر ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه اگر این مایحتاج اولیه در روزهای آینده به دست عشایر نرسد به طور حتم مشکلات کنونی و نگرانی‌های موجود دوچندان  خواهد شد.

کسی پاسخگو نیست

یکی دیگر از عشایر استان که اهل پازنان دشتروم بویراحمد هم است نیز از نبود آرد  در  منطقه اظهار گله‌مندی کرد‌ه وگفت: واقعا چه زمانی قرار است مشکلات عشایر حل شود؟ چرا باوجود تمام پیگیری‌ها، کسی پاسخگوی بدبختی‌های عشایر نیست؟

وی باتاکید براینکه عشایر منطقه دشتروم بویراحمد تا الان هم خویشتنداری کرده‌اند،  گفت: مسئولان هرچه زودتر  باید تدابیر مناسبی بیندیشند، اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن زندگی بسیاری از عشایر مختل شود زیرا حدود 500 خانوار عشایری در منطقه دشتروم  با نبود مایحتاج اولیه‌ خود مواجه بوده و در یک‌ماهه گذشته هم آقایان فقط وعده حل مشکل  داده‌اند و خبری هم از بهتر شدن وضعیت نیست.

وی با اشاره به سهمیه آرد تحویلی که بایستی به عشایر منطقه دشتروم بویراحمد تحویل داده شود، اظهارداشت: سهمیه ماهیانه  ما 250 کیسه 40 کیلویی معادل 85 میلیون ریال است.

دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

رئیس هیئت مدیره شرکت زرآورد بویراحمد هم گفت: من نماینده یکهزار و 200 خانوار عشایری در حوزه عشایری جلیل ، سپیدار و حومه هستم و روزانه به‌ دلیل نبود آرد، عشایر به من فحش می دهند.

 محسن محمدیان ادامه داد: پول 97 تن آرد سهمیه عشایر منطقه ما به حساب کارخانه های آرد باقری و دولتی واریز شده اما اکنون اجازه بارگیری آرد از این کارخانه ها را نداریم.

وی با بیان اینکه حساب مالی اتحادیه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد یک ماه است به‌دلیل فوت یکی از کارمندان  این اتحادیه از سوی وراث آن در قوه قضائیه بسته شده، خاطرنشان کرد: مجموع مطالبات کارمند فوت شده 70 میلیون تومان است و این موضوع باعث شده تا  سهمیه آرد عشایر  بویراحمد و دنا  فعلا مسدود شود.

وی افزود: گزارش‌های نه چندان موثقی هم مبنی بر انتقال آرد عشایر به شهرهای همجوار یعنی نورآباد ممسنی و بابامیدان استان فارس  به گوش می رسد که گفته می شود بیشتر برای خوراک گاوداری‌ها استفاده می شود.متاسفانه عشایر مناطق ما اکنون با آرد بلوط در حال گذران زندگی هستند  موضعی که نباید از چشم مدیران پنهان بماند.

توزیع آرد عشایر برعهده ما نیست 

مدیرعامل کارخانه آرد باقری یاسوج هم با اشاره به اینکه این کارخانه هیچ مشکلی برای تخصیص سهمیه آرد عشایر شهرستان‌های بویراحمد ندارد یه ایلنا گفت: کارخانه آرد باقری یاسوج هیچ نقشی در فرآیند اداری تخصیص سهمیه آرد به مناطق عشایری نداشته و فقط مسئولیت تامین آرد به عشایر را براساس سهمیه های ارسالی به کارخانه دارد.

ریحان کیانی بیان اینکه کارخانه آرد باقری یاسوج بر اساس قانون ماهیانه می‌بایست 340 تن آرد تحویل عشایر این شهرستان‌ها بدهد، اظهار داشت: تاکنون مشکلی در این ارتباط نداشته‌ایم و البته حدود 600 تن آرد دیگر مورد نیاز عشایر بایستی توسط کارخانه آرد دولتی یاسوج تامین شود.

مدیرعامل کارخانه آرد باقری یاسوج گفت: این کارخانه هر کیلو آرد را به قیمت 768 تومان و 2 ریال تحویل نماینده اتحادیه عشایری استان می دهد؛ البته قیمت آرد تحویلی عشایر و روستاها کمتر از قیمت آرد تحویلی به شهرها است.

کیانی افزود: روزانه حدود 20 تن آرد عشایر در شهرستان های بویراحمد و دنا توسط کارخانه آرد باقری یاسوج به نماینده اتحادیه تحویل داده می شود و البته هزینه های جابجایی برعهده خود اتحادیه است.

۱۲ درصد از جمعیت 700 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار در مناطق عشایری سکونت دارند.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان کهگیلویه و بویراحمد نفت عشایر لردگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل امورعشایری استان در جلسه شورای عشایری شهرستان فریدونشهر گفت: هر ساله در فصل کوچ، بیش از چهارهزارخانوارعشایری با بیش از ۲۳۰ هزار راس دام از مناطق قشلاقی به شهرستان فریدونشهر کوچ می‌کنند.


مختار اسفندیاری افزود: به منظور کمک به معیشت عشایر ۴۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه گاوخفت و گوکان با احداث سد گاوخفت تبدیل به اراضی آبی شده و آماده کشت محصولات کشاورزی از سوی عشایر است.


وی با بیان اینکه جمعیت عشایری استان اصفهان ۲ دهم درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: عشایربا تولید سالیانه ۲۴۰ تن گوشت قرمز، بیش از ۳۰ درصد گوشت قرمزاستان را تامین می‌کنند.


مدیرکل امور عشایری استان شاخص توسعه زیرساخت‌های حوزه عشایری را حدود ۷۰ درصد بیان کرد و افزود: شاخص توسعه عشایر قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ درصد بود.


فرماندار شهرستان فریدونشهر هم با اشاره به توزیع سالیانه بیش از ۷ هزار سیلندر گاز بین خانوار‌های عشایری این شهرستان گفت: به منظور تردد آسان عشایر هر ساله بیش از ۳۵۰ کیلومتر از ایل راه‌ها و جاده‌های عشایری شهرستان فریدونشهر مناسب سازی و تیغ زنی می‌شود.


محمد جواد صفا افزود: عشایر شهرستان فریدونشهر ۵۰ درصد تولیدات دامی شامل گوشت وپروتئین؛ شیر ولبنیات؛ پشم و صنایع دستی تولید می‌کنند.


عشایر شهرستان فریدونشهر در ۳۵ سامانه عرفی در چهار دهستان پیشکوه و پشتکوه موگویی، چشمه لنگان و قلعه سرخ در ۱۸۰ هزارهکتاراز مراتع و اراضی ملی مستقر می‌شوند..

دیگر خبرها

  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • اجرای ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد به مناسبت هفته معلم
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • ابراز خرسندی شهروندان گچساران از مرمت و بهسازی گلزار شهدا + فیلم
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود