Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:10:28 GMT

حمله به نفتکش ایرانی در صدر اخبار رسانه های داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۲۸۸۵

حمله به نفتکش ایرانی در صدر اخبار رسانه های داخلی

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، پس از حمله به نفتکش ایرانی سابیتی، گمانه زنی ها درباره عاملان حمله به این نفتکش آغاز شد به گونه ای که آمریکا، رژیم اسراییل و ... از متهمان اصلی در این حادثه نام برده شده اند هرچند این موضوع که چه طرفی این حمله را انجام داده است، در حالی از ابهام قرار دارد و همچنان در دست بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به این موضوع اظهار داشت: کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناور سابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف ۲ موشک قرار گرفت، تشکیل شده و گزارش آن به زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسئول ارایه می‌شود. با بررسی تصاویر ویدیویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک به دست آمده است.

رسانه های اصلاح طلب با بررسی نسبت به عاملان این حادثه عنوان داشتند: این اقدام بسیار مشکوک است و می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی و جنگ‌طلبان آمریکایی را که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، در برگیرد.

رسانه های اصولگرا هم نوشتند: در واقع چنین حادثه‌ای نشان‌دهنده بروز شیطنت برخی در دریای سرخ است که باید با عامل این موضوع برخورد شود.

رسانه های اصلاح طلب

بررسی حمله کنندگان به نفتکش

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، گفت: ما بررسی‌های دقیق را درباره نفتکش آسیب‌دیده انجام خواهیم داد هیج تعارفی هم با تروریست‌ها نداریم، ما دشمنان و معاندانی داریم که نمی‌خواهند منطقه آرامش داشته باشد.  جمهوری اسلامی ایران در حال رصد و پیگیری است تا عوامل و افرادی که دست به این حمله تروریستی زدند مشخص شود.

به گزارش سایت انتخاب،  عبد الباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب گفت: به نظر نمی‌رسد همزمانی حمله به نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت، در راه آن به سمت سوریه، با اعلام وزارت دفاع آمریکا در مورد اعزام هزاران سرباز و سامانه موشکی تاد، به عربستان، تصادفی بوده باشد. بدیهی است به دنبال حملاتی که به تاسیسات نفتی بقیق و خریس در عربستان سعودی شد، منطقه خلیج فارس یا دریای سرخ، مرحله جدیدی از تنش‌ها را پیش روی خود دارد.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: این اقدام بسیار مشکوک است و می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی و جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، را در برگیرد. در ادامه این مطلب آمده است: حمله‌ای که به نفتکش ایرانی «سابیتی» در سواحل شهر جده عربستان صورت گرفت، در نوع خود اولین حمله بود؛ چرا که تا کنون در ماه‌های اخیر، هیچ نفتکش ایرانی هدف حملات قرار نگرفته بود؛ بویژه آنکه در جریان حمله به نفتکش ‌ها در بندر الفجیره امارات، حتی انگشت‌های اتهام متوجه ایران شد. شرکت ملی نفت ایران، که مالک این نفتکش است، شلیک این موشک‌ها از عربستان را رد کرد و این امر، علامت سوال‌های متعددی را در مورد طرف مسئول این حمله، به دنبال دارد. پیش بینی‌هایی وجود دارد که براساس آن، بعید نیست زیر دریایی‌های اسرائیلی، در جریان یک تهدید واضح، دو موشک را به سمت نفتکش ایرانی شلیک کرده باشند؛ آنچه که باعث تغییر مسیر نفتکش و بازگشت آن به آب‌های خلیج فارس شد. در سال‌های گذشته، اسرائیل در پشت پرده صدها حمله موشکی و هوایی قرار گرفته است و عجیب و دور از انتظار نیست که دایره حملات خود را تا دریای سرخ و حتی خلیج فارس، گسترش داده باشد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به این حادثه در گفت‌ و گو با خبرگزاری ایلنا، اطهار داشت: این اقدام بسیار مشکوک است و می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی و جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، را در برگیرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ علیرضا رحیمی عضو هیأت رییسه مجلس در توییتی نسبت به انفجار در بدنه نفتکش حامل نفت ایران واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود، نوشت: خرابکاری در نفتکش‌های حامل نفت ایران در ماه‌های گذشته در محدوده بنادر عربستان مسبوق به سابقه بوده است. شواهدی از ایجاد اختلال سازمان یافته در کشتی‌های حامل محموله‌های متعلق به ایران وجود داشت، اما انفجار در نفتکش سابیتی دلائل اختلال سازمان یافته را تقویت کرده است.

روزنامه آرمان ملی گفت ‌و گویی با حسین ریوران کارشناس مسایل بین‌الملل انجام داده است که در آن می‌خوانیم: آمریکا می‌تواند در این ماجرا مسئول باشد. به احتمال زیاد این اژدرها از یک زیردریایی به سمت نفتکش ایرانی شلیک شده است. چون آمریکا به دنبال به صفر رساندن فروش نفت ایران است. اما اکنون آمریکایی‌ها که می‌بینند شکست خورده‌اند و ایران می‌تواند از طرق مختلف نفتش را صادر نماید.

یادداشت سخنگوی دولت

به گزارش روزنامه آرمان ملی، علی ربیعی، سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری در مطلبی با عنوان «ماجراجویی علیه نفتکش ایرانی» نوشت: «در دورانی که منطقه ما بیش از هر زمان دیگری به آرامش و صلح برای ترمیم زخم برادرکشی‌های طولانی احتیاج دارد، هستند افراد، گروه‌ها و دولت‌هایی که بقای آنها وابسته به تجاوز به دیگران و منتفع شدن از جنگ است که کوچک‌ترین روزنه‌های آشتی و صلح را برنمی‌تابند و از چنگ زدن به هر فرصتی برای تشدید ویرانی دریغ نمی‌ورزند.» او در این یادداشت تلگرامی آورده است: «آخرین این اقدامات شرارت‌بار، حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ بود که به نظر می‌رسد عواملی مشکوک در پس آن، یک ‌بار دیگر همت خود را برای یک تنش دیگر به کار گرفته‌اند.» دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری در این نوشته تاکید کرد: «با آگاهی از این مساله، جمهوری اسلامی ایران با پرهیز از شتابزدگی به دقت در حال بررسی ماجرا و کشف واقعیت‌های آن است. بدون تردید، پاسخ متناسب برای طراحان این حمله بزدلانه اتخاذ خواهد شد اما تا روشن شدن همه ابعاد این توطئه، منتظر خواهیم ماند.»

ربیعی در پایان نوشت: «سوال اینجاست آیا آنهایی که بدون هیچ مدرک معتبری ایران را عجولانه متهم به اخلال در کشتیرانی آزاد در خلیج فارس و دست داشتن در حمله به تاسیسات آرامکو کردند، امروز حاضرند که یک ‌بار دیگر از اصول آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی‌ دفاع کنند و این‌گونه حملات به کشتی ایرانی را محکوم کنند؟»

واکنش عربستان

خبرگزاری ایلنا گزارش داد: دولت عربستان سعودی به حادثه نفت‌کش ایرانی واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، سخنگوی اداره مرزبانی عربستان تأکید کرد ریاض به امنیت و سلامت ناوبری دریایی حریص و به توافق‌های بین‌المللی صورت‌ گرفته در این زمینه پایبند است. سخنگوی اداره مرزبانی عربستان سعودی تصریح کرد رأس ساعت ۱۱ و ۴۷ دقیقه  روز جمعه یک پست الکترونیک از ایستگاه رادیویی ساحلی شهر جده دریافت شد مبنی بر اینکه این ایستگاه ایمیلی را از کاپیتان کشتی با پرچم ایران دریافت کرده و از شکسته‌شدن دماغه کشتی و نشت نفت به دریا حکایت می‌کند. با تحلیل اطلاعات از سوی مرکز هماهنگی برای ارائه کمک‌های لازم، مشخص شد این کشتی به حرکت خود ادامه داده و ۶۷ مایل از جنوب غرب بندر جده فاصله گرفته است. این کشتی همچنین سیستم ردیاب را بسته و به تماس‌های مرکز پاسخ نداده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «رأس ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه آخرین موقعیت کشتی مشخص شد که ۷۹ مایل از جنوب غرب بندر اسلامی جده فاصله گرفته بود». در پایان این بیانیه آمده است که عربستان بر پایبندی و تمایل شدید خود به امنیت و سلامت ناوبری دریایی و نیز پایبندی به توافق‌ها و قوانین بین‌المللی مرتبط تأکید می‌کند.

رسانه های اصولگرا

بررسی حمله کنندگان به نفتکش

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌ نو در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی سابیت» در دریای سرخ و با تاکید بر پاسخ ایران به این حادثه، گفت: کشورهایی که قصد دارند ایران را به زحمت بیندازند باید مانند خودشان برخورد و تنبیه شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسدالله قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس حمله اخیر به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را اقدامی مذبوحانه دانست و تاکید کرد: این اقدامات تاثیری منفی بر اراده مردم ایران ندارد، بلکه باعث می شود با صلابت بیشتری از منافع خود دربرابر تهدیدات دفاع کند.  در حال حاضر شاهد دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا در امور خاورمیانه هستیم این در حالی است که کشورهایی همچون ایران بارها اعلام کرده اند که باید امنیت در این منطقه از طریق همکاری کشورهای منطقه ایجاد شود.

واکنش های رسانه های خارجی

ثینا مارگیتی سالتویدت از دیگر تحلیلگران غربی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «آنچه نگران کننده است، تبعاتی است که به بار می آید. بحث درباره اینکه نفتکش نفت داشته است و موجب فشار بر بازار نفت می شود، نیست بلکه نگرانی از بروز حملات دیگر است».به گزارش تارنمای مشرق نیوز، «پارن شلدروب» تحلیلگر غربی به خبرگزاری فرانسه گفت: «حمله به نفتکش ایرانی به مثابه دامن زدن به بحران در خاورمیانه و شعله ور کردن آن است».

ثینا مارگیتی سالتویدت از دیگر تحلیلگران غربی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «آنچه نگران کننده است، تبعاتی است که به بار می آید. بحث درباره اینکه نفتکش نفت داشته است و موجب فشار بر بازار نفت می شود، نیست بلکه نگرانی از بروز حملات دیگر است».

اما وبگاه صهیونیستی دبکا مدعی شده است: «دو احتمال وجود دارد اینکه دو موشک از ساحل عربستان یا موشک انداز سعودی پرتاب شده باشد و این اولین بار است که ریاض به حمله ۱۴ سپتامبر گذشته آرامکو واکنش نشان می دهد و احتمال دوم این است که طرف ثالثی که در دریای سرخ حضور موشکی دارد آنرا انجام داده باشد. اگر کار عربستان باشد که سبب شعله ور شدن اوضاع و تبادل موشکی میان ایران و عربستان خواهد شد و اما اگر کار طرف سوم باشد، تهران اسرائیل را مسئول حمله می داند».

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت ملی نفتکش ایران اسرائیل عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی حزب الله به اسرائیل

منابع خبری از حمله سنگین پهپادی حزب الله به فلسطین اشغالی و هدف قرار گرفتن یک هدف نظامی برای اولین بار در عمق ساحل اسرائیل خبر دادند.   به گزارش مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که صدای آژیر خطر در سراسر شمال فلسطین اشغالی شنیده می‌شود.   این رسانه‌ها گزارش دادند که صدای آژیر خطر در کریوت نیز به صدا درآمده است که از دسامبر گذشته تاکنون شنیده نشده بود.   منابع صهیونیست از شنیده شدن صدای آژیر خطر در خلیج حیفا و فعال شدن سامانه هوایی اسرائیل بر فراز شهر عکا در اراضی اشغالی خبر دادند.   رسانه‌های اسرائیل به شنیده شدن صدای انفجارهایی در کریوت پس از به صدا درآمدن آزیر اشاره کردند.   منابع صهیونیست از اصابت موشک‌هایی به مناطق جدید در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.   خبرنگار المیادین اعلام کرد که هدف نظامی در یکی از شهرک‌های ساحل اسرائیل با پهپاد انتحاری هدف قرار گرفته است. بر اساس این گزارش هدف نظامی در عمق ساحل اسرائیل با پهپاد انتحاری شلیک شده از لبنان هدف قرار گرفته است. این هدف برای اولین بار مورد اصابت قرار گرفته است.   خبرنگار المیادین از حمله سنگین پهپادی از لبنان به شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی خبر داد.   رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند: می‌توان دود برخاسته در شمال حیفا به دنبال شنیده شدن صدای انفجار را مشاهده کرد.   حزب الله یک هدف را به طور مستقیم در نزدیک حیفا مورد اصابت قرار داده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است
  • حمله پهپادی حزب الله به اسرائیل
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط