Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@17:49:15 GMT

درس‌هایی تلخ و گران از کامبوج

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۴۰۶۳

ایمان اسلامیان*

اگرچه پیروزی قاطعانه تیم ملی فوتبال ایران بر تیم ملی کامبوج تا حد زیادی در سایه‌ی اولین حضور رسمی بانوان در ورزشگاه آزادی قرار گرفت اما نکته جالب اینکه بسیاری از جوانان آشنایی و سابقه‌ای از کشوری بنام کامبوج نداشتند و همین موضوع دست‌مایه شوخی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد.

کامبوج اما برای بسیاری از ما تداعی کننده پل پوت و تصاویر مهیب و باورنکردنی موزه‌های مملو از جمجمه انسان‌های اعدام یا به مرگ کشانیده‌شده است که در طی حکومت پیشاتمدنی خمرهای سرخ قتل عام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور خلاصه خمرهای سرخ به‌عنوان پرچم‌دار جریان چپ و کمونیستی کامبوج، با شعار عدالت، برابری، بازگشت به شکوه پیشین، فسادستیزی و استقلال؛ حکومت را در دست گرفتند و طی تنها چهارسال حکومت خود طی سال‌های 1975 تا 1979 موجب کشتار حدود 1.7 میلیون نفر معادل 21 درصد جمعیت کشور شدند.

در نهایت حکومت خمرها توسط ارتش ویتنام سرنگون شد و کشور کامبوج پس از 40 سال تا اکنون فراز و فرودهای زیادی را از سرگذرانده است. اما درس‌های جامعه از دوران وحشت چهارساله‌ی خمرهای سرخ باعث شده تا کامبوجی‌ها در مسیر توسعه با قدرت بیشتری گام بردارند و حداقل در شاخص توسعه اقتصادی، عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به ایران داشته باشند.

بسیاری از این درس‌ها را می توان در متون برجای مانده از دوران خمرها و رویکردهای داخلی و خارجی کامبوجی‌ها پیدا نمود. لیکن به‌نظر می‌رسد توجه به سه درس محوری از آن دوران، آموزگاران خوبی برای کامبوجی‌ها بوده‌است.

1- درس نخست؛ آشتی با بدیهیات: خمرها در دوران حکومت خود به جنگ بسیاری از امور بدیهی رفتند؛ حذف پول از کلیه مبادلات، پاکسازی نخبگان و متخصصین، قطبی‌سازی جامعه، نقطه‌ضعف بودن دانش و آگاهی، تعطیلی کامل نظام اداری، حذف کامل آزادی‌های اجتماعی، فقدان شفافیت عملیاتی و مواجه شدن با قحطی غذایی ناشی از برآورد نادرست، برنامه‌ریزی متمرکز برای امور خصوصی(حتی برنامه‌ریزی اجباری ازدیاد نسل)، انزوای خودخواسته‌ی بین المللی و... از جمله سیاست‌های غریب آن دوره است. آزمایش‌های دیوانه‌وار خمرها در حکمرانی کشور باعث شد تا حکومت بعد از آنها با روندی باثبات و متکی بر عقلانیت معیار و حفظ ارزش‌های کامبوجی و حتی کمونیستی، کشور را به سمت توسعه به پیش براند.

2- درس دوم؛ آشتی نکردن با پوپولیست‌ها: خمرها در ابتدای کار خود راهبردی را در پیش گرفتند که چهل سال بعد توسط داعشی‌ها تکرار شد. آنها در مناطق تازه تصرف شده‌ی خود نسبت به توزیع سخاوتمندانه‌ی ارزاق و برخورد با مفسدین اقدام می کردند و همین اقدامات موجب ایجاد وجهه مثبت برای آنها شده‌بود.

این فضای مثبت باعث شد تا بسیاری به استقبال این گروه ناشناخته بروند. اما خمرها به محض تصرف پنوم پن(پایتخت) آنجا را تخلیه کردند و شهر را خالی از سکنه کردند. تنها فرایند خشن تخلیه پایتخت، موجب کشتار وسیع بسیاری از مردم و حتی خودکشی‌های دسته جمعی خانواده‌ها شد. به‌هرصورت می‌توان عده‌ای را در سبعبت و وحشی‌گری خمرهای سرخ مقصر دانست؛ آنهایی که به اقدامات پوپولیستی ابتدایی خمرها دلخوش کردند و از پدیده‌ای ناشناخته و مبهم استقبال نمودند.

3- سرمایه اجتماعی ملی قدرتمندتر از همسایه قدرتمند: خمرها رابطه‌ی خوبی با همسایه قدرتمند خود چین کمونیست داشتند. همین رابطه خوب این باور را در آنها ایجاد نمود تا علیرغم تضعیف بدنه‌ی داخلی کشور و فقرشدید سرمایه اجتماعی و تنها به اتکای نزدیکی با چین، با همسایه دیگر خود ویتنام وارد مناقشه شوند.

اکنون نتیجه آن مناقشه را می‌دانیم؛ به رغم کمک‌های چین، لیکن به دلیل نبود سرمایه‌اجتماعی و حمایت ملی، خمرها در مقابل ویتنامی‌ها تاب نیاورده و سقوط کردند و حکومتشان به چند روستای دورافتاده محدود ماند. پل پوت رهبر خمرهای سرخ(ملقب به برادر اول) سال‌های پایانی عمر را در ترس از دادگاهی شدن گذراند و نون‌چه‌آ(ملقب به برادر دوم و نفر دوم خمرها) نیز چند ماهی پیش در زندان جان داد.

کامبوج توانسته است با تکیه بر ظرفیت های داخلی، پیشینه فرهنگی قوی، همیاری با همسایگان قدرتمندی مانند چین و ویتنام، رشد اقتصادی مستمری را در پیش بگیرد.

کامبوجی‌ها اگر چه در فوتبال به ما باختند اما به نظر می‌رسد اقتصاد نوظهورشان درس‌های زیادی برای ما داشته باشد.

*تحلیل گر مدیریت و توسعه

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کامبوج خمرهای سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۴۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم

نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئت بین‌الوزارتی با وزیر خارجه طالبان دیدار و تأکید کرد کوالالامپور خواستار گسترش روابط با کابل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، افزود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه حکومت طالبان، هیئت مالزی اظهار داشت باوجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه افغانستان، این کشور در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشته، اما رسانه‌های بین المللی در راستای جلوگیری از انعکاس این دستاوردها تلاش می‌کنند.

نمایندگان مالزی همچنین اطمینان دادند در راستای تعامل افغانستان با جهان تلاش خواهند کرد.

عبدالکبیر نیز در این دیدار به هیئت بلندپایه مالزی گفت: آرزو داریم چنین نشست‌هایی باعث مناسبات مثبت و سازنده میان کابل و کولالامپور شود.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، مالزی را نمونه خوب پیشرفت در جهان اسلام دانست و افزود این کشور در سیاست خارجی افغانستان جایگاهی مهم و ویژه دارد.

نماینده ویژه مالزی: در کنار مردم افغانستان بوده و هستیم دعوت از مالزی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گسترش روابط حکومت طالبان در جنوب شرق آسیا

وی ادامه داد شرایط عینی و وضعیت افغانستان خلاف آن چیزی است که رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند،  زیرا بعضی محافل و گروه‌ها تحمل پیشرفت و آرامی افغانستان را ندارند.

عبدالکبیر با دعوت از سرمایه‌گذاران مالزی برای سرمایه‌‎گذاری در افغانستان گفت کشورهای منطقه و جهان نگرانی از جانب افغانستان ندارند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • واکنش طالبان به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان