Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@23:59:13 GMT

راه های شناخت و درمان ویروس HPV/بهترین روش پیشگیری

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۵۰۳۹

راه های شناخت و درمان ویروس HPV/بهترین روش پیشگیری

میترا بهمن پور متخصص و جراح زنان، در گفتگو با خبرنگار مهر، با عنوان این مطلب که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از ویروس HPV وجود دارد، گفت: بیشتر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع اطلاعی ندارند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: Hpv های پرخطر حاصل ۹۰ درصد ضایعات بدخیم دهانه رحم هستند. این ویروس ها سه نوع پرخطر، با خطر متوسط و کم خطر هستند و انواع پر خطر توانایی دارند که تغییرات بدخیم در سلول هایی که واردشان می شوند، ایجاد کنند.

بهمن پور با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ نوع ویروس hpv وجود دارد که ۳۰ نوع آن می توانند دستگاه تناسلی تحتانی خانم ها و آقایان و مقعد را درگیر کنند، گفت: این ویروس خصوصیت حمله به بافت های پوشش بدن و تمایل به تهاجم به نقاطی از جمله پوست ابتدای دستگاه تنفسی و حلق و حنجره و ابتدا و انتهای دستگاه گوارش یعنی دهان و حلق و مقعد و بخش های انتهایی دستگاه تناسلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اختصاص موضوع بحث به بیماری های زنان، تمرکز آن روی نواحی خاصی از جمله بخش های خارجی و تحتانی دستگاه تناسلی و دهانه رحم و واژن است.

بهمن پور با تاکید بر اینکه هورمون های جنسی و به ویژه هورمون های جنسی بانوان باعث رشد بیشتر ویروس hpv می شوند، افزود: تکثیر این سلول ها و احتمال ایجاد تغییرات سرطانی
در دهانه رحم خانم ها مهم ترین بیماری است که hpv می تواند ایجاد کند.

وی با اشاره به فاکتورهایی که باعث پیشرفت و رشد این ویروس می شوند، ادامه داد: مصرف سیگار و دخانیات، مصرف قرص های ضدبارداری، سایر بیماری های منطقه جنسی و نوع تغذیه نامطلوب این بیماری را تشدید می کند.

بهمن پور با اشاره به اینکه فرد آلوده می تواند بدون  علائم ظاهری ویروس باشد، گفت: برای انتقال ویروس لازم است در یک مدت زمان خاص پوشش پوستی یا مخاطی در معرض تماس با پوست یا مخاط فرد آلوده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با تماس های ساده روزانه در محل کار و یا اماکن عمومی امکان انتقال وجود ندارد، افزود: مناطق پوستی خراشیده شده و یا افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند با تماس کوتاه مدت نیز آلوده می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: مهم ترین مشکلی که آلودگی به این ویروس ایجاد می کند این است که ماده ژنتیکی این ویروس خودش به تنهایی توانایی رشد و تکثیر ندارد و به همین دلیل وارد سلول های انسان می شود و توسط آنها تکثیر می شود و پس از ورود باعث تغییراتی در شکل و عملکرد این سلول ها می شود.

بهمن پور ادامه داد: در دوران حاملگی که هورمون های جنسی زنانه افزایش می یابد، ویروس hpv رشد بیشتری داشته و کسانی که آلوده هستند و ضایعات پاپیلوماتوز دارند ممکن است بزرگتر و رشد بیشتری پیدا کنند.

وی با تاکید بر این نکته که چنانچه کانال زایمانی و واژن وجود داشته باشد احتمال درگیری شدید حلق و حنجره نوزاد نیز وجود دارد، افزود: در موارد نادر احتمال انتقال از مکان های آلوده مثل ورزش هایی که تماس های بدون پوشش میان دو ورزشکار و یا سالن های زیبایی که از وسایل یکبار مصرف استفاده نمی شود و کیفیت بهداشتی پایینی دارند، نیز منتقل می شود.

بهمن پور خاطرنشان کرد: بهترین زمان و روش پیشگیری از طریق واکسیناسیون در سنین ۹ تا ۲۶ سالگی و قبل از شروع تماس جنسی است و حتی در افرادی که تست مثبت باشد توصیه می شود تزریق گردد تا ایمنی فرد بالاتر برود.

این متخصص جراح زنان افزود: برای درمان ضایعات پوستی روش های مختلفی وجود دارد، البته درمان این ضایعات باعث کاهش میزان سرایت در اثر تماس مالشی به خود فرد و شریک جنسی او می شود.

بهمن پور به راههای درمان این ویروس اشاره کرد و گفت: این درمان ها عبارتند از محلول ها، کرم ها، فریز کردن(کرایو) و لیزر...، این ضایعات پوستی hpv می تواند صاف، برجسته، پر رنگ تر، کم رنگ تر و یا بی رنگ و همرنگ پوست باشد و به همین دلیل برای تشخیص آن لازم است که پزشک متخصص و با تجربه تشخیص قطعی را با معاینه دقیق و گرفتن نمونه های لازم از مناطق خاص و مشکوک انجام بدهد. 

وی افزود: مهم ترین نکته ای که در درمان این ضایعات باید مورد توجه عموم قرار گیرد این است که طبق مندرجات کتاب های معتبر علمی دنیار، لیزرتراپی بیشترین تأثیر را در مقایسه 
با کرایو(فریز) یا داروهای موضعی دارد.

بهمن پور خاطرنشان کرد: درباره سرطان دهانه رحم باید بدانیم که تنها سرطان قابل درمان کامل است به شرطی که در مراحل مقدماتی و قبل از بدخیمی تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: اگر فردی به ویروس hpv پر خطر آلوده است، لازم است کولیوسکوپی شود تا بیماری در مراحل بسیار اولیه تشخیص داده شود و در همان مراحل در صورت نیاز با کولیوسکوپ می توانیم سال ها قبل از ایجاد سرطان بدخیم سلول های تغییر شکل داده را شناسایی و آنها را حذف کنیم.

بهمن پور، در پایان با تاکید بر اینکه با پیشرفت های ایجاد شده انواع سه بعدی دستگاه کلیوسکوپی به شکل بسیار دقیق تری قادر به شناسایی سلول های بدخیم است، گفت: با توجه به محدودیت این وسیله مراکز محدودی قادر به ارائه این خدمات و انجام کولیوسکوپی سه بعدی هستند.

کد خبر 4745375 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: سرطان ویروس وزارت بهداشت اربعین 98 دندانپزشکی آلزایمر تجهیزات پزشکی سرطان سالمندی بهداشت دهان و دندان ایدز روماتولوژی بیماری های کودکان اوتیسم بیماری های قلبی و عروقی لردگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه‌ای کامل برای خلاص شدن از آلرژی بهاری

آفتاب‌‌نیوز :

فرحزاد جباری در خصوص آلرژی در فصل بهار اظهار کرد: آلرژی به این علت ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی افراد با زمینه‌های ژنتیکی که دارند، مستعد پاسخ نابه‌جا نسبت به محرک‌های محیطی است.

وی با بیان اینکه علائم آلرژی می‌تواند مربوط به عوامل محرک محیط بیرون مانند گرده درختان، چمن‌ها و علف‌ها، عوامل محرک داخل منزل مانند حیوانات خانگی و پرندگان و یا در پاسخ به مواد غذایی و دارو‌ها باشد، عنوان کرد: هر ماده غذایی ممکن است حساسیت‌زا باشد. برخی غذا‌ها مانند لبنیات، شیر، تخم مرغ یا گندم حساسیت بیشتر و همچنین ارزش غذایی بیشتری دارند، بنابراین حذف آن‌ها ممکن نیست. این اهمیت دارد که مواد غذایی حساسیت‌زا را شناسایی و به بیمار کمک کنیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: محرک‌های خارج از منزل که مربوط به گرده درختان و چمن‌ها است، به فصل ارتباط دارد. علائم بیماران مستعد از اواخر اسفند شروع می‌شود، در تابستان به اوج می‌رسد و در پاییز با بارندگی و سرد شدن هوا رو به بهبودی می‌رود. این علائم در هر کشوری بسته به پوشش گیاهی و شرایط آب‌وهوایی متفاوت است.

دکتر جباری بیان کرد: علائم آلرژی می‌تواند در قسمت‌هایی که محرک وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند، ایجاد شود. علائم می‌تواند در قسمت تنفسی فوقانی بیشتر در بینی به صورت عطسه، آبریزش، خارش و گرفتگی بینی همراه با خارش چشم، اشک ریزش، خارش گوش و یا درد و خارش گلو باشد. علائم همچنین می‌تواند در قسمت‌های تنفسی تحتانی مانند ریه به صورت سرفه، تنگی نفس و آسم خود را نشان دهد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: ممکن است علائم درگیری در پوست به صورت کهیر یا اگزما یا به صورت علائم گوارشی مانند دل‌درد، اسهال و درد‌های شکمی بروز کند. در موارد شدید شوک آنافیلاکسی ایجاد می‌شود و این زمانی است که عامل محرک می‌تواند چند ارگان را با هم درگیر کند و باعث افت شدید فشار خون، تپش قلب، درد‌های شکمی، کهیر منتشر و تنگی نفس شود که حیات فرد را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع درمان آلرژی به عاملی که ایجاد می‌شود و روند بیماری بستگی دارد، تصریح کرد: آلرژی زمینه ژنتیکی دارد، بنابراین فعلا حذف عامل یعنی ژن در روند درمانی ممکن نیست و شاید در آینده نزدیک هم ممکن نباشد.

روش دیگر این است که عامل محرک را حذف کنیم. در خصوص غذا‌ها و دارو‌ها حذف بهترین گزینه است، یعنی آن ماده غذایی مصرف نشود مگر اینکه ماده مهمی در زندگی فرد بوده و اهمیت غذایی بالایی داشته باشد. در این مورد پزشک می‌تواند به فرد کمک کند و حساسیت وی را از بین ببرد، اما در مورد موادی که کمتر ارزشمند هستند، توصیه به قطع مصرف می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در خصوص عوامل تنفسی به علت اینکه پراکندگی وجود دارد، خیلی موفق به قطع عامل نیستیم، بنابراین باید مکان جغرافیایی تغییر داده شود یا به عبارتی افراد مهاجرت کنند. معمولا در مناطق مرطوب محرک‌های محیطی و گرده فضای سبز کمتر تاثیر می‌گذارد. عوامل داخل منزل مانند حیوانات را نیز باید حذف کرد.

جباری خاطرنشان کرد: روش دوم این است که درمان را شروع کنیم. اگر آلرژی‌ها کنترل نشوند می‌توانند عوارضی ایجاد کنند که فرد را بیشتر آزار می‌دهد. در این موارد باید مصرف دارو‌ها شروع شود. دارو‌های خط اول دو نوع هستند. یک نوع برای افرادی است که علائم آن‌ها چند روز تا دو هفته ادامه دارد، بنابراین آنتی‌هیستامین می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر علائم افراد شدید و طولانی بوده و بیش از یک یا دو ماه ادامه داشته باشد، باید از اسپری‌های بینی برای آلرژی بینی و اسپری‌های ریه برای آسم استفاده شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: مرحله سوم درمان بیمارانی است که درمان‌های معمول برای آن‌ها جوابگو نیست، در این موارد آلرژیست می‌تواند کمک کرده و ایمونوتراپی را شروع کند. ایمونوتراپی روشی است که در آن عامل محرک را به کرات با دوز‌های مشخص که حساسیت جدی ایجاد نکند، تحت تاثیر قرار می‌دهند تا سیستم ایمنی تحریک شود و در مقابل این عوامل مقاومت داشته باشد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد افراد بعد از اتمام دوره بهبود پیدا می‌کنند. دوره درمان حداقل سه سال طول می‌کشد و هزینه‌های زیادی دارد. بهتر است افرادی که آلرژی دارند از همان ابتدا درمان‌های معقول را شروع کنند تا نیاز به ایمونوتراپی نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نسخه‌ای کامل برای خلاص شدن از آلرژی بهاری
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • حل اختلافات قبل از ارجاع به دیوان عدالت اداری ضروری است
  • پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی
  • طرح ضربتی پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز در بندرعباس اجرا شد
  • پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز بندرعباس
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند!
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟ | عوامل و علائم آلرژی را بشناسید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • چرا سیب بهترین انتخاب برای سلامتی است؟