Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - یک متخصص تغذیه به ارائه نکاتی درخصوص مصرف مواد غذایی از مواکب در طول مسیر راهپیمایی اربعین پرداخت.
به گزارش خبرگزاری آریا از مهر، با نزدیک شدن به اربعین حسینی سیل عاشقان و مشتاقان زیارت آن حضرت از گوشه و کنار ایران و سایر کشورها خود را به یکی از مرزهای خروجی رسانده و وارد کشور عراق می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مسائل مهم اجتماع بزرگ راهپیمایان اربعین حسینی است که فاصله شهر نجف تا کربلا را به پیاده‌روی می‌پردازند.
در این مسیر مواکب و مجتمع‌های بسیاری آماده خدمت‌رسانی و پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) هستند اما زائرین همواره باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی در مصرف وعده‌های غذایی دریافتی از مواکب توجه کافی داشته باشند.
دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه در خصوص رعایت نکات بهداشتی در اجتماع بزرگ راهپیمایی اربعین گفت: با توجه به شرایط جوی کشور عراق و گرمای هوای این منطقه زائرین همواره باید نسبت به دریافت مایعات توجه داشته باشند و به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مثل اسهال و استفراغ از آب‌های معدنی و بهداشتی برای این منظور استفاده نمایند.
کشاورز درخصوص غذای مصرفی نیز بیان کرد: معمولاً غذای بیشتر زائرین از طریق کاروان‌ها و یا مراکز مطمئنی تأمین می‌شود؛ لازم به ذکر است زائرین از مصرف غذا در مواکبی که نکات بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود، بپرهیزند چرا که گرمای هوای عراق می‌تواند عامل مسمومیت بسیاری از غذاها باشد.
وی با اشاره به اینکه زائرین از حمل هر گونه غذا همراه خود خودداری کرده اظهار کرد: زائرین باید از مصرف هر گونه غذای چرب و سرخ کردنی بپرهیزند و در صورت در دسترس نبودن مواکب برای دریافت غذا اقدام به مصرف نان و پنیر که از تمامی غذاها سالم‌تر است کنند.
وی در ادامه بیان کرد: معمولاً کاروان‌هایی که افرادی را برای این سفر به عراق می‌برند از قبل اقدام به مشخص کردن مواکب و رستوران‌هایی برای صرف غذا خواهند کرد؛ و بهداشت رستوران‌ها و مواکب از هر نظر بررسی می‌شود.
این متخصص تغذیه با اشاره به آلودگی‌های ویروسی و تغییرات آب و هوایی اظهار داشت: با توجه به تغییرات جوی زائرین پس از دریافت هر گونه غذا و یا مواد خوراکی بلافاصله در همان وعده اقدام به مصرف آن کنند و از نگهداری آن خودداری کرده.
کشاورز در آخر با اشاره به اینکه نوشیدنی‌ها و غذاهای رایگانی در طول این مسیر از طریق مواکب در اختیار زائرین قرار می‌گیرد بیان کرد: زائرین همواره باید به این نکته توجه کنند که در هر موکب و یا خانه‌ای اقدام به مصرف غذا و یا مواد خوراکی نکنند؛ گفتنی است که تمامی نکات بهداشتی در این زمان با دقت کافی رعایت می‌شود، اما زائرین همواره باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند.

احمد اسماعیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفظ عادت‌های غذایی اظهار کرد: برای حفظ عادت‌های غذایی مهم است که وعده صبحانه با نان‌هایی با سبوس بالا مانند نان جو مصرف شود، همچنین افراد می‌توانند عدسی، لوبیا و تخم مرغ و پنیر کم نمک را در این وعده استفاده کنند، اما بهتر است از مربا، عسل، ارده و شیره، خامه فراورده‌هایی که بسیار شیرین است، استفاده نکنند.

وی افزود: افراد باید از میان وعده صبحانه تا ناهار یک تا دو واحد میوه مصرف کنند، همچنین در وعده ناهار می‌توانند از انواع خورشت‌ها، مرغ و ماهی، گاهی گوشت قرمز استفاده کنند، همچنین غذاهایی مانند الویه، کشک بادمجان، میرزاقاسمی را در این وعده اصلی می‌توانند مصرف کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بین وعده ناهار تا شام یک تا دو واحد میان وعده شامل چای با خرما، انجیر، مویز و میوه‌های فصل را می‌توان مصرف کرد، همچنین بهتر است افراد غذایی سبک مانند آش، سوپ، انواع سالاد در وعده غذایی شام مصرف کنند و نباید نان و برنج در این وعده استفاده شود، مصرف یک واحد لبنیات مانند ماست و شیر قبل از خواب کمک می‌کند افراد خواب راحت‌تری را تجربه کنند و بدن جذب کلسیم بهتری داشته باشد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: افرادی که دچار کمبود مواد مغذی در بدن هستند و وزن آن‌ها از حد نرمال کم‌تر و لاغر هستند، مواد مغذی تحریک‌کننده اشتها در بدن خود ندارند و بی‌اشتها می‌شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که بی‌اشتها هستند و میل به خوردن مواد غذایی و میان وعده ندارند، ضعف، کسلی، خستگی‌های مکرر، خواب‌آلودگی و بی‌حالی را بسیار تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر وزن فردی بسیار کم باشد باید به متخصصان تغذیه مراجعه کند تا بر اساس مکمل‌های تجویز شده، اشتها و میل آنها به خوردن مواد غذایی بیشتر شود و ورود مواد مغذی به بدن افزایش یابد.

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، اضافه کرد: سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند؛ افرادی که در ماه مبارک رمضان دریافت بیش از حد کالری در وعده افطار و سحر داشتند، باید پس از ماه مبارک رمضان میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنند.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه افراد باید وعده‌های اصلی صبحانه و ناهار را مصرف کنند، اما مد نظر داشته باشند که وعده شام آنها پرکالری نباشد، خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزی باید مد نظر افراد قرار گیرد و مصرف کیک و آب‌میوه‌های صنعتی محدود شود، همچنین به منظور کنترل وزن در وعده ناهار افراد می‌توانند سبزیجات پخته مصرف کنند و روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.

کد خبر 744698

دیگر خبرها

  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • کشف بیش از ۴۰ تن مواد غذایی فاسد در همدان 
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید