Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با رسانه‌های عرب زبان، با تأکید بر اینکه این کشور هرگز قصد رهبری اوضاع در خاورمیانه را ندارد، یادآور شد که اهداف مشترک باید کشورهای منطقه را متحد کرده و اختلافات باید تنها از طریق مذاکره حل و فصل شوند. ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر خود به عربستان سعودی در مصاحبه‌ای اختصاصی با بخش‌های عربی شبکه‌های تلویزیونی «راشا تودی»، «العربیه» و «اسکای نیوز» تأکید کرد که این کشور هرگز با کشوری، علیه طرف ثالثی دوستی نمی‌کند، روسیه روابط دوجانبه خود را بر اساس تمایلات مثبت توسعه می‌دهد، ولی اتحادی علیه سایر کشورها بوجود نمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری اینکه روابط روسیه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، یک مشارکت گرم و حتی روابطی دوستانه است، افزود: «اتحاد جماهیر شوروی در زمان خود با تمامی کشورهای عربی روابطی صرفاً بسیار خوب ایجاد کرده بود، به همین دلیل ما قصد نداریم به روابط آن زمان بازگردیم، بلکه کیفیت روابط برای ما مهم است.»

تأکید پوتین بر همکاری نزدیک روسیه، ایران و ترکیه در حل مشکلات در سوریه

پوتین به نتیجه کار مثبت در راستای حل و فصل مناقشه در سوریه در چارچوب "مذاکرات آستانه" و با مشارکت سه‌جانبه بین روسیه، ایران و ترکیه اشاره کرده و گفت: «ما همکاری بسیار نزدیکی با ترکیه و ایران در این زمینه داریم و این مسئله برای همه واضح است. ولی بدون حمایت عربستان سعودی هم این اقدامات ممکن نبود. هر کشوری در این زمینه سهمی داشت، حتی امارات متحده عربی. و این گویای آن است که مسائلی وجود دارند که برغم اختلافات شدید، همه ما را برای رسیدن به اهداف مشترک متحد می‌کند. این اتحاد شرایط لازم برای عادی سازی روابط بین کشورهای منطقه را فراهم کرده است.»

رئیس جمهوری روسیه به نقش عربستان سعودی در حل و فصل بحران سوریه را مثبت خواند و در عین حال ابراز اطمینان کرد که سفرش به ریاض، نقطه بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌ها در عرصه بین المللی باشد. به گفته وی، روسیه و عربستان در حال توسعه همکاری‌های نظامی-فنی بوده و مدتهاست در این زمینه مذاکره می‌کنند.

پوتین در پاسخ به سئوالی گوشزد کرد، تا زمانی که بطور دقیق مشخص نشود که چه کسی مسئول حمله صورت گرفته به تاسیسات نفتی در خاک عربستان سعودی بوده، نتیجه گیری درباره مقصرین آن، اقدامی نامناسب است و مواضع مسکو در این باره تغییری نکرده است

وی یادآور شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار اخیر دو طرف، به او اطمینان داده که تهران هیچ ارتباطی با این قضیه نداشته است. رئیس جمهوری روسیه گفت: «البته مسکو آمادگی دارد تا در صورت نیاز در تحقیقات در این زمینه به ریاض کمک کند. من این مسئله را با ولیعهد عربستان دار میان گذاشته‌ام. من به او گفتم که ضرورت دارد تا دلایل و شواهدی بدست آورد تا مقصر این حمله پیدا شود و ایشان هم با دیدگاه من موافقت کردند.»     

همه کشورهای منطقه خواستار روابطی خوب با یکدیگر هستند

ولادیمیر پوتین با اشاره به اینکه روسیه خواستار آن است که همه کشورهای منطقه خاورمیانه دارای روابطی خوب با یکدیگر باشند، تاکید کرد که حل و فصل مشکلات نیازمند انجام مذاکره و به رسمیت شناختن منافع قانونی همه شرکاست.

وی گفت: «به عقیده من همه کشورهای منطقه مایل هستند تا روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند. هیچکس خواستار تنش و رویارویی، یا خدایی نکرده، درگیری نظامی نیست. و من می دانم که در عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم کسی چنین قصدی ندارد. ولی اگر ما می‌خواهیم دستورکار مثبتی داشته باشیم، باید منافع قانونی شرکای خود را به رسمیت بشناسیم. برای این منظور باید یکدیگر را درک کنیم، تفاوت‌ها، ظرافت‌ها و مشکلات را درک کنیم. برای این منظور لازم است با یکدیگر گفتگو کنیم.»

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سئوالی در این باره یادآور شد که مذاکرات در ترکیب "1+5" درباره برنامه موشکی ایران ممکن است. وی افزود: «البته نباید مسائل را با یکدیگر اشتباه گرفت. برنامه موشکی یک موضوع است و برنامه هسته‌ای، موضوعی دیگر. این به معنای آن نیست که نباید در باره این موضوع گفتگو کرد، به خصوص آنکه نگرانی‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد. مسلماً چنین مذاکراتی لازم است. ولی نباید دو موضوع بهم مرتبط شوند تا دستاوردهای موجود در زمینه محدودسازی فعالیت هسته‌ای از بین بروند.»

روسیه قصد رهبری اوضاع در خاورمیانه را ندارد، ولی حاضر به کمک است

پوتین همچنین با اشاره به اینکه مسلماً اوضاع در خاورمیانه را نمی توان با ثبات نامید، اعلام کرد که روسیه معتقد نیست که از آسمان می‌تواند اوضاع منطقه را رهبری کند، ولی این کشور همه تلاش خود را برای کمک به دوستان عرب خود که تعداد آنها بسیار زیاد است بکار خواهد بست.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: «ما معتقدیم زمان آن رسیده که سوریه به خانواده کشورهای عربی و اتحادیه عرب باز گردد و تلاش می کنیم تا به عادی سازی اوضاع کمک کنیم و امیدوایم که ثبات در منطقه هر چه سریعتر به آن بازگردد.»

پوتین افزود، روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه، کاری دشوار، ولی ممکن است و بازگشت پناهجویان سوریه به میهنشان این امکان را بوجود می آورد تا نسبت به دورنمای روشن اوضاع امیدوار باشیم. به گفته وی، در قانون اساسی جدید سوریه باید منافع همه گروه‌های نژادی و مذهبی این کشور مورد تضمین قرار بگیرد.

تلاش برای خنثی کردن توان بالقوه هسته‌ای روسیه محکوم به شکست است

ولادیمیر پوتین همچنین اعلام کرد که تلاش برای خنثی کردن توان بالقوه هسته‌ای روسیه از طریق استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در نزدیکی مرزهای این کشور، محکوم به شکست است.

وی افزود: «این مسئله در فاصله بسیار نزدیکی به مرزهای ما در حال  رخ دادن است. و مسلما برای ما یک تهدید ملی محسوب می شود. ولی واضح است که این تلاش‌ها محکوم به شکست هستند.»

رئیس جمهروی روسیه یادآور شد: «اکنون دیگر کسی شک ندارد که ناتو صرفاً ابزاری برای اجرای سیاست خارجی آمریکاست و تمرکزش روی آن قرار دارد که پس از آنکه کشوری به عضویت ناتو درآید، دیگر کسی سئوال نمی کند که چه زمانی در آنجا تسلیحات نظامی آمریکایی مستقر خواهد شد. و دقیقا به همین دلیل عوامل سپر ضد موشکی آمریکا در خاک رومانی پیدا شده و قرار است در خاک لهستان هم استقرار یابد و ما این اقدامات را کاملاً غیرسازنده می دانیم.»  

ولادیمیر پوتین تاکید کرد، مسابقه تسلیحاتی هیچ نتیجه خوبی برای جهان نخواهد داشت، ولی روسیه به چنین مسابقه‌ای کشیده نخواهد شد. به گفته وی، روسیه تنها جایگاه هفتم در جهان از لحاظ هزینه دفاعی را دارد.    

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی، آخرین ابزار برای محدودسازی مسابقه تسلیحاتی است و در صورت از بین رفتن آن، جهان به مکانی خطرناک تر و غیر قابل پیش بینی تر تبدیل خواهد شد.  

پوتین: اتهامات آمریکا تنها برای بازدارندگی روسیه استپوتین: مدرکی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به "آرامکو" وجود نداردپوتین: سلاح‌های هسته‌ای جدید روسیه باعث توازن راهبردی در جهان می‌شود

وی همچنین یادآور شد که اظهارات انتخاباتی دونالد ترامپ درباره ضرورت عادی سازی روابط آمریکا و روسیه، تحقق پیدا نکرده است، ولی مقامات مسکو این مسئله را درک می‌کنند که وضعیت سیاست داخلی در ایالات متحده اجازه نمی دهد تا وعده‌های ترامپ تحقق پیدا کند.  به گفته وی، روسیه با هر دولتی در ایالات متحده و در هر سطحی که شرکای آمریکایی مایل باشند، کار خواهد کرد.

پوتین وعده داد، به رغم اینکه رئیس جمهوریی آینده روسیه چه کسی باشد، این کشور به توسعه روابط خود با جهان عرب با آهنگ رشد بالایی در سال‌های آینده ادامه دهد. 

انتهای پیام/

R1445/P/S8,89,90,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "روسیه" ناتو سوریه اخبار ایران (بین‌الملل) اخبار "عربستان سعودی" ولادیمیر پوتین

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار روسیه ناتو سوریه اخبار ایران بین الملل اخبار عربستان سعودی ولادیمیر پوتین اخبار روسیه ناتو سوریه اخبار ایران بین الملل اخبار عربستان سعودی ولادیمیر پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین به رئیسی: پاسخ ایران، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ضمن قدردانی از موضع اصولی و سازنده دولت روسیه در قبال دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در سوریه، این اقدام تروریستی را نقض صریح قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین و تهدیدی جدی علیه صلح‌ بین‌المللی دانست.

رئیس جمهور تصریح کرد: نقش مخرب آمریکا و برخی کشورهای غربی و بی‌عملی و ناکارآمدی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در برخورد با اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه موجب شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق دفاع مشروع خود بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، عملیاتی را علیه همان مراکزی که علیه ما شرارت کرده بودند، طراحی و اجرا کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های دیپلماتیک دولت روسیه برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد: به آن دسته از کشورهایی که با رویکردی دوگانه در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی، از افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند، توصیه می‌کنیم برای حفظ ثبات و امنیت منطقه، از حمایت خود از نسل‌کشی و جنایت‌گری صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین دست بردارند.

پوتین: پاسخ ایران، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.

رئیس جمهور روسیه با انتقاد شدید از رفتار آمریکا و برخی کشورهای غربی در تنش‌زایی در منطقه، ‌تصریح کرد: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران از جمله پایه‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه است.

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این مکالمه تلفنی همچنین ضمن مرور آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجاری، امنیتی، انرژی، حمل و نقل و علم و فناوری بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور و توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

کد خبر 844990 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه روسیه - ولادیمیر پوتین ایران و روسیه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • در گفتگوی تلفنی رئیسی و پوتین بعد از حمله سپاه چه گذشت؟
  • پوتین: پاسخ ایران به اسرائیل، بهترین تنبیه متجاوز بود
  • اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از عملیات سپاه
  • پوتین به رئیسی: پاسخ ایران، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود
  • اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از حمله سپاه پاسداران به اسرائیل
  • رییسی و پوتین درباره حمله سپاه به اسرائیل چه گفتند؟
  • پوتین در گفت و گو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین روش برای تنبیه متجاوز بود
  • پوتین در گفتگو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
  • گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی اقدام تلافی ‎جویانه ایران علیه اسرائیل