Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس مقتدایی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح دلایل سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران اظهار کرد: ارتقا جایگاه منطقه‌ای ایران همچنین تصمیمات و اقدامات تعیین کننده‌ای که کشورمان طی سال‌های گذشته در منطقه داشته، به ویژه پس از همکاری‌های سازنده تهران و مسکو در زمینه های مختلف همچون نظامی و سیاسی که در سطح منطقه  رخ داد، باعث تنزل جایگاه ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: درهمین راستا کشور‌های همسایه درچاچوب بهبود و تحکیم روابط خود با جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و درصدد هستند ارتباط مستحکمی با کشورمان برقرار کنند. از سوی دیگر باید بگویم که پاکستان سالهای قبل جایگاه بالاتری در منطقه داشت ولی پس از همکاری‌هایی که با عربستان سعودی  درمنطقه  انجام داد، عملا تحت نفوذ این کشور قرار گرفت و موقعیت منطقه‌ای خود را از دست داد.

بیشتر بخوانید:علت سفرم به تهران جلوگیری از یک درگیری جدید در منطقه است

مقتدایی تصریح کرد: عمران خان  پس از رسیدن به نخست وزیری  تلاش می کند تا گام هایی را درجهت ارتقا روابط  با ایران برداشته و ارتباط خود را گسترش دهد.به نظر می‌رسد پاکستان به منظور بالا بردن جایگاه منطقه‌ای خود خواهان توسعه روابط با ایران همچنین فاصله گرفتن از سیاست‌های مخرب  سعودی بوده و اسلام آباد هم  خواستار افزایش تاثیرگذاری خود در منطقه به واسطه حفظ روابط همزمان با تهران، ریاض و برخی دیگر از کشور‌های منطقه  است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه  حضور عمران خان در منطقه بیش از هر چیز نشانه ارتقا جایگاه و نفوذ ایران همچنین  تأثیرگذاری کشورمان در منطقه است، توضیح داد: نخست وزیر پاکستان در مرحله بعد تلاش می‌کند با ایجاد ارتباطات سازنده و احتمالا انعقاد برخی قرارداد‌ها یا انجام توافقاتی، جایگاه سیاسی پاکستان را ارتقا بخشیده و  موقعیت فعلی این کشور را که تنزل یافته  و جزء کشور‌های درجه دوم منطقه محسوب می‌شود ، مجددا به جایگاه  قبلی خود بازگرداند.

کارشناس سیاست خارجی درباره گمانه زنی‌ها پیرامون میانجی‌گری نخست وزیر پاکستان میان تهران و ریاض خاطرنشان کرد: عربستان سعودی پیشتر گمان می‌کرد که دست برتر  را در منطقه دارد، ولی به میزان بالای آسیب پذیری خود واقف نبود. در همین راستا پس از تحولات اخیر دریمن،  پیشروی‌ها و موفقیت‌های نظامی که  انصارالله در جنگ با ریاض داشته همچنین  براساس آینده‌ای  را که کارشناسان و تحلیلگران بین الملل برای جنگ عربستان در یمن متصور هستند، این کشور قطعا پیروز این میدان نخواهد بود و احتمال شکست نظامی بیشتری در آینده انتظار آنها را می‌کشد.

مقتدایی در پایان با اشاره به اصرار ریاض برای بهبود روابط با تهران تصریح کرد: ریاض تمام اهرم‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود در جهت بهبود روابط  با ایران  را به کار گرفته است، تابه این واسطه  از آسیب‌های احتمالی  که ممکن است در نتیجه  عدم روابط  سازنده با کشورهای منطقه  به وجود بیاید، دور شود. سعودی تلاش می‌کند تا با استفاده از برخی سران کشور‌ها پیام‌هایی را برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کند. 

او افزود: پیام‌های ریاض  نشانگر کوتاه آمدن از مواضع قبلی این کشور و اذعان به تنزل جایگاه منطقه‌ای آنها است. به نظر می‌رسد حضور عمران خان در ایران و پیامی که گفته می شود برای تهران دارد، نشان از ضعف درونی عربستان سعودی  و پذیرش عملی شکستی است که در جریان حمله نظامی به یمن داشته و اکنون ریاض به دنبال جبران ناکامی‌های خود در صحنه نظامی  از طریق دستیابی به پیروزی‌هایی در عرصه دیپلماتیک است.

انتهای پیام/

عمران خان به تهران آمد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۷۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

عبدالوحید محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در اولین کمیته بهود فضای کسب و کار استان در سال ۱۴۰۳، با اشاره به بهبود ۹ پله‌ای جایگاه کرمانشاه از نظر شاخص فضای کسب و کار، گفت : اینکه تنها با دو دهم درصد بهبود شاخص فضای کسب و کار، رتبه استان ۹ پله ارتقاء یافت، بیانگر رقابت تنگاتنگ بین استان‌ها در این خصوص است.

وی ادامه داد: این ارتقاء جایگاه استان زمانی باعث خوشنودی خواهد شد که ادامه‌دار باشد، نه اینکه در فصول آینده جایگاه فعلی را از دست بدهیم.

محمدی بر لزوم همکاری بیشتر همه دستگاه‌ها برای بهبود شاخص فضای کسب و کار استان تاکید کرد تا بتوانیم جایگاه فعلی را باز هم ارتقاء دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یکی از عواملی که به نظر می‌رسد به کمک بهبود فضای کسب و کار استان آمده را رونق پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از سوی بانک‌ها در فصل پاییز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تامین مالی از بانک‌ها عامل بسیار مهمی در شاخص فضای کسب و کار استان است که چندان هم در اختیار ما نیست، گفت: متاسفانه کرمانشاه استانی کم درآمد است و این پایین بودن منابع بانک‌ها منجر به عدم توانایی در پرداخت تسهیلات می‌شود.

محمدی بر لزوم هزینه کرد حداقل ۵۰ درصدی منابع بانک‌های کرمانشاه، خصوصا بانک‌های خصوصی در داخل استان تاکید کرد.

آرش میرانی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی کرمانشاه در این نشست برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار استان مطرح کرد و با بیان اینکه شاخص فضای کسب و کار به صورت فصلی و سالانه توسط اتاق بازرگانی پایش می‌شود، گفت: در این پایش ۷۰ مولفه شامل ۴۲ مولفه آماری و ۲۸ مولفه پیمایشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی آخرین آمار منتشره شاخص فضای کسب و کار را مربوط به پاییز ۱۴۰۲ دانست که کرمانشاه با عدد شاخص فضای کسب و کار ۵.۹ در جایگاه یازدهم کشور به صورت مشترک با دو استان دیگر قرار گرفته و نسبت به میانگین کشور نیز وضعیت مساعدتری دارد.

میرانی از بهبود جایگاه کرمانشاه در شاخص فضای کسب و کار نسبت به فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۲ خبر داد و عنوان کرد: در تابستان ۱۴۰۲ با عدد شاخص فضای کسب و کار ۶.۱۷ در جایگاه ۲۰ کشور قرار داشتیم و وضعیت کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری نامساعدتر بود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق کرمانشاه غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی سیاست‌ها و قوانین و مقررات را سه عامل مهم مخل فضای کسب و کار در کرمانشاه در فصل پاییز ۱۴۰۲ عنوان کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه