Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمستردام که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تردد وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی را ممنوع کند، تنها یک دهه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تأمین برق خودروهای برقی شهری فرصت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به عنوان بخشی از طرح ممنوعیت وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی در آمستردام از سال آینده استفاده از برخی از وسایل نقلیه دیزلی خاص در مرکز این شهر ممنوع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۲۰۲۲ میلادی نیز اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری تنها در صورت داشتن موتورهای برقی یا هیدروژنی مجاز به عبور و مرور در مرکز شهر خواهند بود و تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز تمامی وسایل نقیله در این شهر باید بدون انتشار گاز باشند. 

معاون شهردار آمستردام در این رابطه توضیح داده که مسائل بهداشتی و سلامتی برای داشتن هوایی پاک در اولویت این برنامه بوده و در کنار آن تحقق اهداف زیست‌محیطی نقش به سزایی داشته است. این شهر در نظر دارد با به صفر رساندن انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل و کاهش انتشار سایر منابع، هوای پاک را برای همه افراد در آمستردام به ارمغان بیاورد.

آمستردام امید دارد بتواند با تمیز کردن هوا، میانگین امید به زندگی ساکنان آن را به مدت سه ماه افزایش و میزان انتشار کربن دی اکسید را تا ۹ درصد کاهش دهد.

شهرهای دیگری در سراسر جهان نیز شروع به کاهش وسایل نقلیه آلاینده کرده‌اند. برای مثال پاریس، مادرید، آتن و مکزیکو سیتی در سال ۲۰۱۶ میلادی متعهد شدند تا وسایل نقلیه دیزلی را تا سال ۲۰۲۵ میلادی ممنوع کنند. لندن نیز امسال عوارض گزافی برای وسایل نقلیه‌ای که مطابق با استانداردهای دقیق انتشار گازها نیستند، تعیین کرده و هم‌چنین چندین شهر آلمان محدودیت‌هایی را برای خودروهای دیزلی اعمال کرده‌اند.

در حال حاضر آمستردام پنج ناحیه کم انتشار دارد که تردد وسایل نقلیه‌ای که بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند، در آن‌ها ممنوع است. قرار است این نواحی گسترش یافته و مقررات موجود نیز در این زمینه سخت‌تر شود.

ساکنان این شهر نیز به تعویض خودروهای خود با خودروهای الکتریکی از طریق برنامه‌های تعویض خودرو و با کمک هزینه‌هایی که در این زمینه داده می‌شود، تشویق می‌شوند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که برق‌رسانی به شمار زیاد وسایل نقلیه الکتریکی جدید به ۲۳ هزار نقطه شارژ تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیاز دارد.

آمستردام در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نقطه شارژ در محل پارکینگ‌های عمومی دارد و تا ۱۰۰۰ نقطه شارژ جدید نیز در حال نصب در خیابان‌های سراسر آن است و هر شهروندی که یک خودروی الکتریکی بخرد قادر خواهد بود درخواست نصب یک نقطه شارژ در محله خود داشته باشد.

یک شرکت انرژی اروپایی که از مزارع بادی و خورشیدی و هم‌چنین برخی از نیروگاه‌های گازی تامین انرژی را صورت می‌دهد قرار است نقاط شارژ برای خانه‌ها، کسب و کارها و اماکن عمومی در اختیار آمستردام قرار دهد.

این نخستین باری است که در جهان این مسئله در مقیاس گسترده رخ می‌دهد. اما این مقیاس چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. برای مثال اگر تمام شهر بخواهند همزمان وسایل نقلیه خود را شارژ کنند، سیستم خراب می شود. بنابراین شرکت انرژی اروپایی تامین کننده در حال ایجاد انعطاف پذیری برای مقابله با تغییراتی است که در میزان تقاضا ممکن است ایجاد شود. 

در حال حاضر حدود ۱۷ هزار خودروی الکتریکی در آمستردام وجود دارد اما این تعداد می‌تواند تا سه سال آینده چهار برابر شود. 

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری از خدمات تاکسی و اتومبیل این شهر تاکنون الکتریکی شده‌اند اما همه دارندگان خودروهای شخصی استطاعت تعویض خودروهای خود و خرید خودروهای الکتریکی را ندارند. از همین رو مقامات این شهر از لزوم تامین خودروهای انتشار صفر ارزان و هم‌چنین بازار دست دوم این خودروها تا سال ۲۰۲۵ میلادی خبر داده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خودروی برقی شهر آمستردام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۷۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودروهای برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، حسن کریمی سنجری در این باره گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودروهای برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.

وی گفت: مجموع خودروهای سواری که تا سه ماه آینده به بازار عرضه می‌شود بین ۸ تا ۱۰ هزار خودرو است که به دنبال ایجاد شرایط تحویل آن به ناوگان عمومی هستیم.

کریمی سنجری تصریح کرد: خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی حدود سالانه ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین صرفه جویی می‌کند زیرا برق را می‌توان از منابع تجدید پذیر به دست آورد ولی نمی‌توان بنزین را از منابع دیگر تأمین کرد.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد با سوخت‌های فسیلی برق تولید کنیم می‌توانیم منشأ آلودگی را به خارج از شهرها ببریم و دیگر تاکسی‌ها در شهر تولید آلودگی نمی‌کنند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت بیان کرد: در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارائه کنیم و بخشی از سودی که دولت ناشی از صرفه جویی به دست می‌آورد را به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی گفت: وزارت صمت همیشه به دنبال فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن این امر است ولی وقتی ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودروی برقی مجهز کنیم نیازمند توسعه ایستگاه‌های شارژ هستیم. اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم ما علاقه مند هستند که خودروی برقی سوار شوند. عده‌ای از مردم علاقه دارند خودروی وارداتی بخرند ولی می‌توانیم این کار را با خودروی برقی انجام دهیم. بخش مهمی از خودروی برقی باید تأمین کننده حمل و نقل عمومی باشد و بخشی از آن باید به مردم اختصاص یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ۵۰ هزار تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می‌شود شهرداری : ورود اتوبوس و تاکسی برقی به تهران تا ۱۴۰۳

دیگر خبرها

  • فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح جامع برقی سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • ترخیص ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک
  • بیش از ۲۵ هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد
  • صدور ۲۵۵۰۰ کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی
  • سفینه های فضایی بر روی زمین! + عکس
  • اختصاص تسهیلات ویژه برای دارندگان وسایل نقلیه برقی
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • ترخیص بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ وسیله نقلیه توقیفی
  • فرآیند انتخاب مشاور برای برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • آغاز فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح‌جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه