Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به سفیر نخست‌وزیر پاکستان به تهران و دیدار با حسن روحانی عنوان کرد: سفر عمران‌خان دومین سفر رسمی او طی یک سال اخیر به تهران بود که دو مأموریت را در بطن خود داشت. نخست، ایفای نقش میانجی میان ایران - عربستان و دوم، کنشگری برای حل و فصل یا کاهش تنش میان ایران و آمریکا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او هر دو موضوع را به عنوان یک مسئولیت برای خود مشخص کرد که اگر بتواند در اجرای این دو موفق باشد نه تنها برای پاکستان بلکه برای منطقه پیام‌های مثبتی در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: سخنان روحانی به صورتی بود که دست نخست‌وزیر پاکستان برای سفر به عربستان را پر می‌کند؛ به عبارتی دیگر رئیس‌جمهوری ایران به نوعی یک وکالتِ مشخص به نخست‌وزیر پاکستان داده است تا بتواند مسائل را حل و فصل کند. از این جهت سفر روز سه‌شنبه عمران‌خان به عربستان سعودی می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد که باید منتظر باشیم تا نتایج آن از سوی اسلام‌آباد مشخص شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پاکستان و ایران در بسیاری از پرونده‌ها با یکدیگر اتفاق نظر دارند، گفت: نکته کلیدی که در سخنان نخست‌وزیر پاکستان وجود داشت و باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره به بحران یمن است. اسلام‌آباد به صورت واضح اعلام کرد که جنگ در یمن باید پایان یابد. در مورد امنیت خلیج فارس هم این همگرایی به چشم می‌خورد که به خوبی نشان می‌دهد نگاه تهران و اسلام‌آباد در مورد این مسائل با یکدیگر همسویی کامل دارد.

وی افزود: رئیس‌جمهوری ایران در بخشی از سخنان خود به عدم نیاز حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس اشاره کرد که مورد تایید پاکستان هم بود اما ممکن است سوال شود که مبداء سفر فعلی عمران‌خان کجا بوده است؟ بر اساس داده‌های موجود مبداء حضور ایشان در تهران را باید سفر اخیر نخست‌وزیر پاکستان و دیدار او با ولیعهد عربستان در ریاض دانست. حدود یکماه پیش ایشان به عربستان سعودی سفر داشتند و صحبت‌هایی با ولیعهد سعودی داشتند که به باور من تحرکات فعلی نخست‌وزیر پاکستان از آنجا نشأت می‌گیرد؛ چراکه پاکستان و عربستان روابط خاصی با هم دارند و همین موضوع باعث شده تا ماموریت جدید به عمران‌خان محول شود اما یکی از مسائلی که می‌تواند در روند فعالیت عمران‌خان اخلال ایجاد کند، دعوت ریاض از آمریکا برای حضور سه هزار سرباز ایالات متحده در خاک عربستان است.

این تحلیلگر مسائل جنوب‌آسیا با اشاره به موانع احتمالی بر سر میانجیگری پاکستان، اظهار کرد: معتقدم سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران مثبت بود اما مساله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود حضور نیروهای خارجی در منطقه (از خلیج‌فارس تا خاورمیانه و جنوب‌آسیا) است. باید توجه داشت کشورهایی مانند عربستان سعودی تعریف «برون‌زا از امنیت» دارند؛ یعنی امنیت خود را معطوف به حضور نیروهای خارجی می‌کنند که این موضوع می‌تواند ثبات و صلح را در منطقه دستخوش تغییر قرار دهد. در مقابل، طرح هرمز که از سوی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد یک «طرح امنیتی درون‌زا» به حساب می‌آید که می‌توانست بسیاری از مشکلات را در منطقه حل و فصل کند اما باید توجه داشته باشیم منافع اسرائیل و آمریکا در این میان به خطر افتاد و مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع باید بگویم که پاکستان در بسیاری از مسائل مانند موجودیت رژیم‌صهیونیستی، بحران یمن، مساله امنیت خلیج‌فارس و منطقه جنوب‌آسیا با جمهوری اسلامی ایران همسویی دارد اما مشکل پیش روی عمران‌خان این است که تعارض رویکرد سعودی‌ها احتمال دارد او را در قبال مسئولیتی که پذیرفته ناکام بگذارد. احتمال این وجود دارد که نخست‌وزیر پاکستان تعارض‌های بیشتری از ریاض مشاهده کند و از سوی دیگر باید توجه داشت که وعده‌های سعودی‌ها به دلیل روابط‌شان با غرب ثابت نخواهد بود. همین موضوع ممکن است مشکلاتی برای تحرک‌های وی در مساله ایران - عربستان و ایران - آمریکا به وجود آ‌ورد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پاکستان حسن روحانی عربستان سعودی عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟

عربستان سعودی در آستانه میزبانی از دو رویداد بزرگ بین المللی پروژه ای جاه طلبانه را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد ریاض را به خطوط و ایستگاه‌های مترو مجهز کند.

به گزارش عصرایران به نقل از وال استریت ژورنال، پروژه متروی ریاض به خاطر عملیاتی شدن در یک فاز، اجرا با سرعت بالا و هزینه کلانش اهمیت یافته و مطرح شده است.

مقامات عربستان، 22.5 میلیارد دلار را برای اجرای 175 کیلومتر خط ریلی اختصاص داده اند.

احداث مترو در یک شهر گرم و کویری مشکلات اجرایی، حفظ و نگهداری بیشتری دارد و ساخت آن را مشکل تر می‌کند.

عربستان قصد دارد در آستانه میزبانی اکسپوی 2030 و احتمال میزبانی جام جهانی 2034 با چنین زیرساخت‌های وجهه و اعتبار حقوق بشری خود نزد جهانیان را بالا برده و درهای خود به روی دنیا را بگشاید. آیا این پروژهها کارایی لازم برای این اهداف را دارند؟

جزئیات بیشتر از ساخت مترو در ریاض کویری را در تصاویر گزارش ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اکسپو ۲۰۳۰ در سرزمینی برگزار می‌شود که تا ۲۰ سال قبل کسی تصورش را نمی‌کرد (فیلم) آیا خارجی ها از دبی به عربستان سعودی می روند؟ چالش مسکن و نوشیدنی الکلی طرح خلاقانه مترو «ریاض» (+عکس)

دیگر خبرها

  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟
  • نخست‌وزیر سابق پاکستان: ایران شجاعت خود را نشان داد
  • ایران با حمله به اسراییل، شجاعت خود را نشان داد