Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@16:24:48 GMT

جهان به جنگ با پلاستیک می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۸۳۴۹

جهان به جنگ با پلاستیک می‌رود

مجله مهر:  احتمالا تا به حال از آثار مخرب مواد پلاستیکی در محیط زیست و دریاها شنیده‌اید و یا ویدیوها و عکس‌هایی در این باره در سایت های مختلف دیده اید. آخرین اتفاق ناگوار در این باره پیدا شدن ۱۰۴ قطعه پلاستیکی در معده یک لاک پشت کودک بود. خبری که واکنش فعالان محیط زیست در جهان را به دنبال داشت.

مرکز طبیعت لیمبو روز سه‌شنبه عکسی در فیسبوک از لاک پشت دریایی کوچک لاجوردی منتشر کرد که در کنار آن بیش از ۱۰۴ قطعات پلاستیکی قرار وجود داشت که موجب مرگ این لاک پشت شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این لاک پشت، که در کف دست جای می‌گرفت، ۱۰۴ قطعه پلاستیک خورده بود. این یک یادآوری غم‌انگیز است که همه ما باید وظیفه خود را انجام دهیم تا اقیانوس‌ها و دریاها را از پلاستیک پاک نگه داریم.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که سالانه بیش از ۳۰۰میلیون تن پلاستیک در جهان تولید و مصرف می‌شوند که  ۸میلیون تن از آن‌ها وارد اقیانوس‌ها شده که پیامدهای مرگباری برای حیوانات دریایی به وجود می‌آورد. به طوری که با ادامه این روند مصرف پلاستیک در دنیا، تا سال ۲۰۵۰ تعداد مواد پلاستیکی موجود در دریاها از ماهی‌ها بیشتر می‌شود.

همین موضوع سبب شده که برخی از کشورها به جنگ استفاده از پلاستیک بروند و با ارائه راهکارهای مختلف مثل فرهنگ سازی ممنوعیت و ... شهروندان خود را مجبور به استفاده کمتر به پلاستیک می کنند. در سال ۲۰۰۲ کشور بنگلادش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک را ممنوع کرد و بعد از آن هم کشورهای دیگری مثل کنیا، ایتالیا، آفریقای جنوبی و ... این روش را در پیش گرفته و به عناوین مختلفی در شرایط گوناگون استفاده از انواع پلاستیک را ممنوع کردند.

این نوع ممنوعیت باعث شد مردم، شرکت‌ها و استارتاپ‌های گوناگون دست به خلاقیت های مختلفی برای جایگزین کردن استفاده از پلاستیک بزنند.

مدتی هاست بیشتر کشورهای دنیا برای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی، سعی دارند تولیدات مواد پلاستیکی خود را کاهش دهند، به همین منظور کنوانسیونی در سازمان ملل وضع شد که بر اساس آن موادی که مستقیما به آب ریخته می‌شوند، باید زیست تجزیه‌پذیر باشند.

گاوین نوووم ، رئیس کالیفرنیا اخیرا لایحه‌ای را امضا کرده که در آن هتل‌ها نمیتوانند بطری هایی که توسط مهمانان دور ریخته می‌شوند را استفاده کنند.

کانادا، انگلیس روآندا نیز از جمله کشورهایی هستند که قوانین مختلفی برای استفاده کمتر از پلاستیک وضع کرده‌اند. قوانینی که بعضا تشویقی و گاهی هم سختگیرانه هستند. در سال ۲۰۱۶ اما فرانسه اعلام کرد از سال ۲۰۲۰ مصرف ظروف و لیوان‌های پلاستیکی در این کشور به طور کلی ممنوع است. البته این قانون با اعتراض‌های فراوانی از شرکت‌های تولیدکننده مواد پلاستیکی روبرو شد، اعتراض‌هایی که تاثیری در این قانون نداشتند. در ژانویه ۲۰۱۸ انگلستان نیز برنامه ۲۵ ساله‌ای با عنوان "استاندارد طلایی جهانی" در راه حذف زباله‌های پلاستیکی معرفی کرد.

وجود مالیات برای کیسه‌های پلاستیکی که از سال ۲۰۱۵ در این کشور اعمال شد، کاهش ۹ میلیارد کیسه پلاستیکی در چرخه تولیدات پلاستیکی این کشور را در پی داشت. انگلستان همچنین تصمیم به ممنوعیت استفاده از نی‌ها، همزن‌ها و گوش پاک‌کن‌های پلاستیکی تا سال آینده را دارد و در مقابله با پلاستیک آنقدر جدی است که حتی ملکه انگلستان نیز از ماه فوریه سال جاری با جمع‌آوری نی‌ها و بطری‌های پلاستیکی از دربار سلطنتی به این جنبش پیوسته است. گفته می‌شود حدود ۳۰ درصد از زباله‌های پلاستیکی در اروپا بازیافت و ۷۰ درصد این نوع زباله‌ها دفن یا در مکان‌های ویژه سوزانده می‌شوند.

کد خبر 4745486 عارف چراغی شوی

منبع: مهر

کلیدواژه: پلاستیک اتحادیه اروپا ایالات متحده آمریکا صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران کیوسک مطبوعاتی اربعین حسینی صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های ورزشی اربعین 98 اینفوگرافیک رادیو مهر زائران اربعین فضای مجازی گذرنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد

 میثم سعیدی، مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار عمل سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری وزارت صمت، شهرداری تهران و اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور راه‌اندازی شد.

او با اشاره به اینکه این پویش تا ۲۱ تیر ماه روز جهانی بدون پلاستیک ادامه خواهد داشت، افزود: این پویش در راستای عملی شدن ماده ۳ آیین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی راه اندازی شده است و خوشبختانه اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پیوستن به این پویش و حتی راه اندازی آن با ما همفکری و تبادل نظر داشتند.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: شعار امسال هفته پاک نیز به دلیل اهمیت مساله پلاستیک‌ها و نقش بسیار مخرب آن در طبیعت، تهدید تنوع زیستی و آثر زیان بار آن در زندگی بشر، «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» انتخاب شده است و این پویش برای دستیابی هر چه سریع‌تر به هدف مهم کاهش مصرف پلاستیک راه اندازی گردید.

وی به مسئولیت اجتماعی تمامی بنگاه‌های اقتصادی در خصوص کاهش مصرف پلاستیک اشاره کرد و افزود: ما از تمامی بنگاه‌های خرد و کلان درخواست می‌کنیم تا برای حفظ سلامت عمومی جامعه مردم و مخاطبان خود را به استفاده هرچه کمتر از کیسه‌های پلاستیکی ترغیب کنند تا آینده روشنتری در انتظار محیط زیست کشورمان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟ + فیلم
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • گستره تکان دهنده بحران پلاستیک؛ تولید زباله های پلاستیکی به اندازه ۲۰ هزار برابر برج ایفل