Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@21:58:14 GMT

جزییات ماجرای پیش‌ فروش جدید خودرو

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۸۶۳۰

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  پس از آنکه خودروسازی ایران از سوی آمریکا تحریم شد، تولید خودرو در کشور روند نزولی به خود گرفت و منحنی قیمت نیز به شدت صعود کرد. ازآنجاکه خودروسازان نزدیک به یک میلیون محصول پیش‌فروش کرده بودند، تحریم و افت تولید سبب شد بخش قابل‌توجهی از تعهدات موردنظر، معوق شود.


تعهدات معوق اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و از همین رو وزارت صمت تصمیم گرفت انجام پیش‌فروش جدید از سوی خودروسازان را ممنوع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع وزارت صمت در راستای تمرکز خودروسازان بر رفع تعهدات معوق، پیش‌فروش را ممنوع کرد تا ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا هرچه سریع‌تر تعهدات معوق را رفع کنند.


با این حال با مجموعه مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان در کنار پرداخت نشدن تسهیلات ارزی به آنها، وزارت صمت در نهایت تصمیم گرفت ممنوعیت پیش‌فروش را بردارد تا خودروسازان بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را از این مسیر جذب کنند. قرار بود تسهیلاتی ۸۴۴ میلیون یورویی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گیرد تا به واسطه آن، هم بخشی از مطالبات قطعه سازان پرداخت شود و هم خزانه خودروسازان رونقی بگیرد، با این حال تسهیلات موردنظر در نهایت پرداخت نشد و وزارت صمت ناچار شد پیش‌فروش‌ها را دوباره آغاز کند.


آن‌طور که یک منبع آگاه می‌گوید: وزارت صمت برای پیش‌فروش همه خودروها مجوز صادر کرده، اما خودروسازان با توجه به شرایط تولید و توان خود در تحویل، اقدام به پیش‌فروش کرده و خواهند کرد. به گفته وی، حتی خودروهایی که تعهدات قبلی آنها برطرف نشده نیز امکان پیش‌فروش جدید خواهند داشت.


گفته‌های این منبع آگاه در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها هفته گذشته چراغ اول در پیش‌فروش جدید را روشن و برخی محصولات خود را با موعد تحویل شهریور ۹۹ و قیمت روز، به مشتریان عرضه کردند. ایران خودرو امروز نیز مرحله دوم پیش‌فروش خود را اجرایی می‌کند، هرچند همان‌طور که تعداد خودروهای پیش‌فروشی در هفته گذشته اعلام نشده، مشخص نیست امروز نیز چه تعداد محصول پیش‌فروش شده است.


البته پیش‌تر یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفته بود تنها یکی از دو خودروساز بزرگ کشور مجاز شده تا سقف سه هزار میلیارد تومان اقدام به پیش‌فروش کند، با این حال هیچ مرجع رسمی تعداد دقیق پیش‌فروش‌ها را اعلام نکرده است. البته با توجه به اینکه هدف از پیش‌فروش‌های جدید، تامین نقدینگی در سطح کلان است، بسیار بعید به نظر می‌رسد خودروسازان در ارقام کم اقدام به پیش‌فروش کنند. نکته دیگری که در مورد پیش‌فروش‌ها وجود دارد این است که به نظر می‌رسد برخی خودروها با وجود داشتن تعهد معوق، در سبد فروش خودروسازان جای گرفته‌اند.

 

البته اطلاعات دقیقی از تعداد و نوع خودروهای دارای تعهد معوق در دست نیست، با این حال با توجه به روند تولید خودروسازان پس از تحریم در مرداد پارسال، بعید به نظر می‌رسد تعهدات خودروهای موردنظر پایان یافته باشد. البته با توجه به اینکه وزارت صمت مجوز پیش‌فروش برای همه خودروها را صادر کرده، خودروسازان مرتکب تخلف نشده‌اند، اما برای افکار عمومی جای سوال است که چرا وقتی خودرویی دارای تعهد معوق است، مجوز پیش‌فروش جدید برای آن صادر شده است؟


اما در حالی که گمان می‌رفت فعلا فقط ایران خودرو اقدام به پیش‌فروش محصول کرده، سایت فروش سایپا نشان می‌دهد این شرکت نیز از قافله پیش‌فروش‌ها عقب نمانده است. سایپایی‌ها از دیروز پیش‌فروش جدید خود را آغاز کرده‌اند، منتها تنها با یک محصول. این محصول، کوئیک دنده‌ای نام دارد و بنا به ادعای سایپایی‌ها، چون تعهدات آن به‌روز شده، در سبد پیش‌فروش قرار گرفته است.

 

سایپایی‌ها هرچند برای پیش‌فروش دیگر محصولات خود مانند پراید و تیبا و ساینا نیز مجوز پیش‌فروش دریافت کرده‌اند، با این حال گویا تا زمان صفر شدن تعهدات خودروهای موردنظر، قصد قرار دادن آنها در سبد پیش‌فروش را ندارند. ظاهرا سایپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که پیش‌فروش محصولاتی که همچنان دارای تعهد معوق هستند، دردسرآفرین بوده و بهتر است تا زمان اتمام تعهدات، پیش‌فروش آنها مسکوت بماند. این سیاست سایپا البته این پرسش را به وجود می‌آورد که نارنجی‌های جاده مخصوص چگونه می‌خواهند نقدینگی موردنیاز خود را تامین کنند.

 

دنیای اقتصاد

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت اقتصاد جام نیوز نقدینگی خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !

به گزارش پارس نیوز، قیمت خودرو امروز، پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 به دلیل انجام معاملات محدود در بازار، نوسان چندانی ندارد. برخی از محصولات داخلی و مونتاژی، وضعیت نزولی دارند اما در همین بازار نزولی نیز یک خودروی داخلی مانند دنا پلاس دنده اتوماتیک پیدا می‌شود که یک شبه 55 میلیون تومان گران شده است.

روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد رشد ناچیزی را تجربه کرد، اما از سوی دیگر وزیر صمت از واردات گسترده خودرو برای هفته‌های آتی خبر داد. البته به نظر می‌رسد که این‌چنین خبردرمانی‌ها، هیچ تأثیر مثبت و منفی روی قیمت خودرو ندارد و در نهایت بازار، روند خود را طی می‌کند.

​قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی روند مشخصی ندارد اما میل کلی بازار، کاهشی است.

کوییک S دنده‌ای با مدل 1403 برخلاف دیگر محصولات بازار هفت میلیون تومان افت قیمت دارد و به نرخ 445 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

شاهین G با مدل 1403، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا، یکی دیگر از رکوردداران افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی است. این خودرو 37 میلیون تومان نسبت به روز گذشته رشد قیمت دارد و با 762 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مطالعه بیشتر: قیمت خودرو ۲۷ فروردین ۱۴۰۳/ رشد هیجانی قیمت‌ها ادامه دارد؟

پژو پارس LX TU5 یکی از محصولات محبوب بازار داخلی به شمار می‌رود که از سال گذشته و با انتشار خبر توقف تولید آن، پیوسته کانال‌های بالاتر را فتح می‌کند و هم‌اکنون با رشد چهار میلیون تومانی به کانال 870 میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی، باز هم نسبت به داخلی‌های بازار نوسان کمتری دارد.

جک J4 آپشنال ارزان‌ترین خودرو مونتاژی کرمان‌موتور است که از ابتدای امروز پنج میلیون تومان افت قیمت دارد و با 905 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

هایما S5 اتوماتیک 6سرعته کراس‌اوور مونتاژی ایران‌خودرو به شمار می‌رود که از صبح امروز 10 میلیون تومان رشد قیمت داشته و با نرخ یک میلیارد و 540 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

جک S5 نیوفیس یکی از محبوب‌ترین محصولات کرمان موتور محسوب می‌شود که هیچ تغییری ندارد و با قیمت یک میلیارد و 710 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده

عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: بازار خودرو روزهای عجیبی را به خود می‌بیند. وضعیت بازارهای موازی به واسطه رشد نرخ دلار، بالا بوده و قیمت خودرو نیز به همین دلیل صعودی است، اما با این وجود، باز هم خودروها در بازار مشتری ندارند. با توجه به این شرایط هفته آینده نیز در صورتی که نرخ دلار افزایش یابد می‌توان انتظار رشد قیمت خودرو را هم داشت، اما بعید به نظر می‌رسد که بازار از رکود فعلی خارج شود.

منبع : تجارت نیوز

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی
  • بازار داغ فروش حواله خودرو؛ پژو پارس ۲۹۰ میلیون تومان!
  • ماجرای دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو 207 اتوماتیک / اولین شرایط فروش BAC X۳ PRO در سال جدید اعلام شد (+ جدول فروش، عکس و مشخصات خودرو )
  • اعلام شرایط فروش اقساطی ۳ محصول کرمان موتور
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه