Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-25@17:35:02 GMT

بزرگترین قهرمان ژیمناستیک ادوار: سیمون بیلز

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۹۶۶۵

بزرگترین قهرمان ژیمناستیک ادوار: سیمون بیلز

با کسب یک قهرمانی جهان دیگر، سیمون بیلز قهرمانی ژیمناستیک حالا در کلاسی مخصوص به خود است و با هیچکس قابل مقایسه نیست.

به گزارش" ورزش سه" سیمون بیلز با  یک عنوان قهرمانی جهان دیگر به نام خودش در روز پنجشنبه در اشتوتگارت آلمان، تبدیل به پرافتخارترین ژیمناست در سطح قهرمانی جهان با بیشترین تعداد برد در تاریخ  شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روز شنبه با یک پیروزی در پرش از خرک، او رکورد بیشترین تعداد مدال جهانی که تاکنون توسط ورزشکاری اعم از زن و مرد کسب شده بود را به نام خود کرد.


اینکه در رشته‌ی ورزشی‌ای که عموما زنان تنها دو تا پنج سال می‌توانند در آن به رقابت بپردازند و سپس بازنشسته می‌شوند، بتوان به چنین شکوه و عظمتی دست یافت کاری به ‌شدت سخت و دشوار است.


برای مثال جینا گوژین ژیمناست رومانیایی که در لیست بیشترین مدال‌های قهرمانی که توسط زنان به دست آمده سوم است، را در نظر بگیرید، او کارش را در دنیای ورزش با 9 مدال به پایان رساند.


او در پنج رقابت قهرمانی جهان بین سال‌های 1993 تا 1998 شرکت داشت و در سال 1993 یک مدال نقره در رقابت‌های همه‌جانبه –که شامل رقابت ورزشکاران زن در هر چهار دسته‌ی بارفیکس(BAR)، چوب موازنه(BEAM)، حرکات زمینی (FLOOR EXERCISE) و پرش از خرک (VAULT)می‌شد- کسب کرد.


در مقابل سیمون بیلز مدال طلای مسابقات همه‌جانبه‌ی قهرمانی جهان را در تک‌تک سال‌هایی که در این رقابت‌ها از سال 2013 تاکنون شرکت کرده، برده. البته به غیر از سال 2016 که به دلیل برگزاری المپیک این رقابت‌ها برگزار نشدند و سال 2017 که بیلز به استراحت و ریکاوری پرداخت و در رقابت‌ها شرکت نکرد. در واقع او در هیچ کدام از رقابت‌های همه‌جانبه‌ای که از سال 2013 تاکنون در آنها شرکت کرده شکست نخورده.


*بیشترین تعداد مدال در جهان


برای اینکه بهتر این واقعیت را درک کنیم باید گفت که بیلز از قبل از اکران کارتون فروزن1 (تاریخ اکران: نوامبر 2013) دارد رقابت‌های قهرمانی جهان را می‌برد! او بیشترین تعداد مدال طلا در سطح قهرمانی جهان را بین تمام ژیمناست‌های دنیا اعم از زن و مرد دارد.


سیمون بیلز آن‌قدر خوب است، نه، آن‌قدر فوق‌العاده است که در رقابت‌های قهرمانی جهان امسال بر رکورد خود که با آن در سال 2018 قهرمان شده بود نیز غلبه کرد. در حالی که توانست نزدیک‌ترین رقیبش تانگ ژیجینگ، برنده‌ی مدال نقره، را با بیش از 2.1 امتیاز پشت سر بگذارد. یعنی با بیشترین اختلاف امتیاز در رقابت‌های قهرمانی جهان از زمان آغاز استفاده از سیستم امتیازدهی حال حاضر در سال 2006 تاکنون.


در زمان اجرای روتین  در رقابت حرکات زمینی (FLOOR EXERCISE)، بیلز دوبار پایش را از مرز زمین بیرون گذاشت و یک پنالتی دریافت کرد اما با این وجود موفق شد در مسابقه‌ی حرکات زمینی با بیش از یک امتیاز اختلاف برنده شود.


او در واقع آن قدر عالی است که اکنون توسط کمیته فنی زنان FIG  - هیئت تصمیم‌گیرنده در امتیازدهی به ورزشکاران بابت اجرای مهارت‌های خاص-  برای زیادی خوب بودن جریمه می‌شود.

 


برای مثال اجرای بیلز در بخش چوب موازنه (BALANCE BEAM) سخت‌ترین اجرای چوب موازنه‌ای بود که تاکنون اجرا شده است. اجرای بیلز به قدری سخت بود که حرکات مشابه آن  عموما فقط روی زمین اجرا می‌شوند، جایی که بالشتک و محافظ می‌تواند از ورزشکاری که در حال انجام این فنون است محافظت کند.


سیمون بیلز آن‌قدر خوب است که ارگان بین‌المللی تصمیم‌گیرنده امتیاز‌دهی در این ورزش فکر می‌کند حرکات و فنون او به‌قدری سخت و پیچیده هستند که دیگر ژیمناست‌ها نباید برای انجام آنها ریسک کنند.


همان‌طور که بیلز در مصاحبه‌ای گفت:" اگر کشور دیگری بود که این حرکات را پیاده می‌کرد قطعا امتیاز J  را می‌گرفت. اما چون من هستم که این فنون را پیاده می‌کنم در حقم بی‌عدالتی می‌شود. آیا من در سطح بالاتری از بقیه هستم؟ بله، ولی این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید به خاطر کاری که من می‌کنم به من امتیاز و اعتبار بدهید!"

 


بیلز آن قدر در کارش خوب است که کل تیم ملی آمریکا را نیز مجبور کرده بهتر باشند. بعد از اینکه او یک حرکت TRIPLE-DOUBLE را در سال 2019 در رقابت‌های قهرمانی آمریکا روی زمین  اجرا کرد، حرکتی که هرگز قبلا توسط زنان در این رقابت‌ها پیاده نشده بود- هم‌تیمی او جید کری 9 روز بعد ویدیویی از خودش به اشتراک گذاشت که در حال تمرین برای اجرای همان حرکات است. با کمک بیلز و کری تیم زنان آمریکا پنجمین عنوان قهرمانی جهان پیاپی خود را در همین هفته به‌دست آوردند. این نشان‌دهنده‌ی سلطه‌ی تیم آمریکا بر مسابقات جهانی از جمله المپیک است که تیم زنان آمریکا هم در 2012 و هم در 2016 مدال طلای این رقابت‌ها را کسب کرده‌است. چنین سلطه‌ای از زمان سقوط شوروی سابق دیگر دیده نشده بود.

 

در سال 2016 در حالی که سیمون بیلز تنها 19 سال داشت، تبدیل به پرافتخارترین ژیمناست زن تاریخ آمریکا شد. این اتفاق قبل از این بود که بدانیم


*نجات یافته از آزار جنسی


بیلز یکی از دختران نجات ‌یافته از آزار جنسی است. آزاری که جامعه‌ی ژیمناستیک آمریکا آگاهانه در آن نقش داشت. آزاری که بیلز خیلی صریح و آشکار از آن در میان عموم سخن گفت. بیلز هم‌اکنون قدرتمندترین صدا در ورزش ژیمناستیک است و خودش خیلی خوب این را می‌داند.


المپیک 2020 ممکن است آخرین رقابت بین‌المللی باشد که بیلز در آن شرکت می‌کند. در 22 سالگی بیلز امروز شش سال بزرگ‌تر از اغلب هم‌تیمی‌های خود در رقابت‌های قهرمانی جهان است، تنها شرکت‌کننده‌ی غیر نوجوان تیم!


سیمون بیش از هر کسی در ژیمناستیک مدال طلای قهرمانی جهان برده است. او سطح رقابت‌های ژیمناستیک جهانی را برای همگان بالا برده و چند درجه‌ای سخت‌تر کرده است. و مهمتر از همه او خواستار این شده که جامعه‌ی ژیمناستیک آمریکا و دولت حاکمه که در واقع این ورزش را اداره می‌کند، پس از زخم زدن و ناامید کردن او و ورزشکارانی مانند او امروز بهتر از گذشته عمل کنند.


تعیین و تعریف کَمّی عظمت در ورزش بسیار سخت است اما تشخیص عظمت و بزرگی سیمون بیلز اصلا سخت نیست. او بزرگترین ژیمناست زن جهان در همه‌ی دوران‌هاست.

ژیمناستیک

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: ژیمناستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

سیامک یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه ژیمناستیک ایران برای نخستین بار توانست سهمیه المپیک را کسب کند، اظهار کرد: اتفاقی تاریخی رخ داده و ژیمناستیک ایران توانست به المپیک راه یابد. در این راه عوامل فدراسیون و در رأس آن سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون با برنامه‌ریزی خوب و اجرای دقیق به ژیمناست مستعد کشورمان کمک کردند تا او بتواند ژیمناستیک کشورمان را برای اولین بار المپیکی کند.

وی ادامه داد: با شناختی از عوامل فدراسیون دارم مطمئناً برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای الفتی خواهند شد تا در مسابقات المپیک نتایج قابل قبولی بگیرد. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و اگر الفتی خوب تمرین کند و از نظر روانی در وضعیت مناسبی باشد با تمرکز بالای خود می‌تواند شانس کسب مدال داشته باشد و بر روی سکو برود تا به کاروان ورزشی ایران کمک کند.  

ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست

کارشناس ژیمناستیک درباره اینکه الفتی در جام جهانی قطر یکی از اجرا‌های خود را از دست داد، عنوان کرد: پیش از مسابقات الفتی کاملاً آماده بود و دلیل اینکه در اجرای اول موفق نبود را به دلیل اینکه در قطر نبودم نمی‌دانم. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و قهرمانان المپیک هم پیش آمده در اجراهای خود به خاطر از دست دادن لحظه‌ای تمرکز بر زمین افتادند. همه ورزشکاران استرس دارند به خصوص آنهایی که در بالاترین سطح رقابت می‌کنند. الفتی پیش از این عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قبلی ثبت کرده بود که با وجود آنکه نتوانست اجرای مدنظرش را در قطر داشته باشد موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

راه افزایش نمایندگان در المپیک

وی در مورد اینکه ژیمناستیک ایران چگونه می‌تواند سهمیه‌های خود را در المپیک افزایش دهد، عنوان کرد: در اوایل ریاست زهرا اینچه درگاهی بر فدراسیون ژیمناستیک او گفته بود به شکلی برنامه‌ریزی کنیم تا در المپیک پاریس دو نماینده داشته باشیم. این برنامه‌ریزی به ثمر نشسته و در المپیک پاریس یک ژیمناست و یک داور داریم. مطمئناً برای آنکه نمایندگان بیشتری در المپیک بعدی داشته باشیم باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. با توجه بیشتر به ورزش مدال‌آور ژیمناستیک این توانایی را داریم تا در ادوار بعدی المپیک و بازی‌های آسیایی با نمایندگان بیشتری که داریم برای کسب مدال راهی مسابقات شویم.

از کسب مدال الفتی ناامید نیستم

یوسفی در خصوص اینکه الفتی چگونه می‌تواند همانند المپیک آسیایی هانگژو در المپیک پاریس هم مدال‌آوری کند، تأکید کرد: آوردگاه المپیک به شکلی است که تمامی ورزشکاران برای کسب مدال می‌آیند و الفتی هم از این قاعده مستثنی نیست. همدلی و همراهی جامعه ژیمناستیک به الفتی روحیه بالاتری می‌دهد و آمادگی ذهنی کامل به میدان برود. به یاد داشته باشیم المپیک آوردگاه قهرمانان تمامی رشته‌هاست و نخبگان هر رشته ورزشی راهی مسابقات می‌شوند. برای کسب مدال الفتی ناامید نیستیم ولی نباید بار روانی منفی ایجاد کنیم. کسب مدال برای او و ژیمناستیک ایران دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند
  • اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸
  • بانوی قمی در رقابت های قهرمانی کشور به مدال طلا رسید
  • سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم
  • شمارش معکوس معرفی بهترین فوتبالیست جهان!
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است
  • تخریب کلامی ستاره جهانی ورزش ایران | اول چند مسابقه قهرمان شو بعد اینطور حرف بزن!
  • حمله اسنوکر باز انگلیسی به وفایی: دیگر به اینجا برنگرد!
  • حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی: دیگر به اینجا برنگرد!