Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله‌ای در روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز آمریکا به تنگنا‌های روابط ایران و آمریکا و امکان کاهش تشنج در خاورمیانه پرداخت.   به گزارش شرق، سیدحسین موسویان با اشاره به شکست وساطت شخصیت‌های برجسته جهانی همچون مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، جانسون نخست‌وزیر انگلیس، مرکل صدراعظم آلمان، آبه نخست‌وزیر ژاپن و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در یک ماه گذشته برای دیدار روحانی و ترامپ در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: واقعیت این است که آمریکا و ایران هیچ‌کدام برای مذاکره جدی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  ترامپ دم از مذاکره مستقیم می‌زند در حالی که سیاست فشار حداکثری و تحریم را اجرا می‌کند. این روش درباره ایران جواب نمی‌دهد.   ترامپ با زیر پاگذاشتن برجام، میز مذاکره را ترک کرد و با تحریم رهبر عالی ایران، وزیر خارجه و تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان سازمان تروریستی، شانس هر نوع مذاکره‌ای را از بین برد. موسویان اظهار کرد: شرط ایران برای مذاکره با آمریکا این است که آمریکا باید اول تحریم‌ها را برداشته و به برجام برگردد.   این خواسته منطقی است زیرا برجام جامع‌ترین توافق تاریخ عدم اشاعه است که طی قطع‌نامه‌ای به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرد.   درعین حال این خواست ایران عملی نیست زیرا ترامپ مکرر برجام را یک فاجعه و بدترین توافق خوانده بنابراین با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، پذیرش شرط ایران عملی نیست.   این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس ایران در سال ۲۰۲۰ و در ۲۰۲۱ انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قواعد بازی انتخاباتی در داخل دو کشور واقعیتی انکارناپذیر است. وی مانع مذاکره ایران و آمریکا را این فرض واشنگتن دانست که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است بنابراین ایران مجبور می‌شود به پای میز مذاکره بیاید، اما این هر دو فرضیه اشتباه است.   وی ادامه داد: تهران هم از آن طرف اعتقاد دارد جهان غرب در حال افول و دوران سلطه آمریکا در خاورمیانه به سر آمده است. بسیاری از تحلیلگران و شخصیت‌های جهان غرب نیز در نوشته‌ها و سخنرانی‌های خود، این برداشت ایران را تأیید کرده‌اند.   واقعیت هم این است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، در همه جنگ‌هایش (به‌جز جزیره کوچک گرانادا!)، شکست خورده است، اما با وجود همه این حقایق، آمریکا هنوز قدرت تأثیرگذاری بر نظام جهانی را دارد. موسویان تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام فوری برای کاهش تنش‌ها این است که ایده مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا در شرایط فعلی کنار گذاشته شود و به جای آن تلاش‌ها روی گفت‌وگوی مستقیم ایران و عربستان و خاتمه جنگ یمن متمرکز شود، اما ریاض و تهران برای ورود به مذاکره مستقیم باید روی چند نکته اساسی به درک مشترک برسند.   وی گفت: اول اینکه هیچ‌کدام نمی‌توانند امنیت را به قیمت ناامنی طرف مقابل به‌دست آورند. دوم، هیچ‌کدام از دو کشور نمی‌توانند قدرت هژمون در منطقه باشند و سوم، بهترین مسیر کاهش تنش، تلاش برای شکل‌دادن نظام همکاری مشترک منطقه‌ای بر اساس منافع مشترک، احترام به حق حاکمیت کشور‌ها و مرز‌های موجود است.   وی خاطرنشان کرد: اگر گفت‌وگوی مستقیم تهران-ریاض به هر دلیل ممکن نباشد، آلترناتیو این است که دبیر کل سازمان ملل با دعوت از گروه‌های اصلی یمنی، عربستان، ایران، اروپا و سایر اعضای دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه و چین، گفتگو‌های مشترک برای پایان‌دادن به خون‌ریزی در یمن را شکل دهد. چنین تحولی می‌تواند تشنج در روابط تهران - واشنگتن را کاهش دهد زیرا موجب حل یکی از معضلات سیاست خارجی ترامپ یعنی بحران یمن خواهد شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مذاکره ایران و آمریکا سید حسین موسویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۱۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران، آمریکا و اسرائیل به دنبال جنگ فراگیر نیستند/ اسرائیل با توجه به بعد مسافتی که دارد توانایی حمله به ایران را ندارد / اسرائیل موشک ندارد از نظر پدافند و سیستمی نیز ضعیف است

نماینده مجلس از حمله پهپادی - موشکی ایران علیه اسرائیل اعلام حمایت کرد.

"عباس گلرو" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با عصر ایران با اشاره به حمله نظامی ایران به سرزمین های اشغالی و احتمال حمله متقابل اسراییل به ایران، گفت: این پیام محکمی بود و جدیت ایران را برای اینکه بعد از این همه اقدامات که اسرائیل در سوریه و علیه منافع ملی ما انجام داد یک جا بایست نشان داده می شد و این نقطه عطفی بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اینکه این اقدام ایران بازدارنده است و تضمین شود که اسرائیل کاری نمی کند بعید می دانم چراکه  اسرائیلی ها خبیث تر از این حرفها هستند.

وی اظهار کرد: این اقدام مثل طوفان الاقصی بود که از زمان پیدایش رژیم صهیونیستی تا تاریخ حاضر بی سابقه بود و در معادله نظامی و رویارویی ایران و اسرائیل بی نظیر بود و برای اولین بار اتفاق  افتاد که ما مستقیما خاک سرزمین های اشغال شده را هدف قرار دادیم.

گلرو ادامه داد: گرچه پایان جنگ را سرلشکر باقری اعلام کردند در دبیرخانه سازمان ملل هم ما نامه به شورای امنیت و دبیر کل دادیم و پایان یافته تلقی کردیم اما صحنه سیال است و اگر سناریوی دیگر از طرف صهیونیست ها تکرار شود باید پاسخ متقابل بگیرند.

وی بیان کرد:  آنها به اهداف نظامی ما و دیپلماتیک ما زدند و ما هم تلافی متقابل کردیم اگر بازی عوض شود همان اتفاقات می تواند از طرف ما در رابطه با این رژیم بیفتد. 

نماینده مردم سمنان در مجلس تصریح کرد: بعید می دانم رژیم صهیونیستی اماکن غیر نظامی ما را بزنند. حتی اماکن نظامی ما را نخواهند زد چون اسرائیل با توجه به بعد مسافتی که دارد توانایی این کار را ندارد. موشک ندارد از نظر پدافند و سیستمی نیز ضعیف است و بعید می دانم اقدامی علیه مناطق مسکونی ما انجام دهد. 

وی ادامه داد: البته به کشورهای منطقه هم هشدارهای لازم داده شده که با این رژیم همکاری نکنند بنابراین در همین حد متوقف می ماند اما به هر حال در عالم سیاست و بین المللی سناریوهای مختلفی می تواند اتفاق بیفتد. و به همین دلیل نیروهای مسلح ما آمادگی کامل دارند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: نه ایران و نه منطقه و نه خود آمریکایی ها تمایلی به جنگ فراگیر ندارند چون جنگ فراگیر یعنی به آتش کشیده شدن منطقه و کل اقتصاد دنیا لذا تاثیرمستقیم روی فروپاشی اقتصادی می گذارد و دنیا تحمل این را ندارد.

وی خاطر نشان کرد: از نظر من الان زمانش نیست و اتفاقی نخواهد افتاد حتی متحدین آمریکا هم که در منطقه هستند آنها هم اسرائیلی ها را مدیریت می کنند که اتفاقی نیفتد و خلیج فارس نمونه واضح است. اگر جنگ اتفاق بیفتد این خانه های شیشه ای در حاشیه جنوبی خلیج فارس مصون نخواهند بود بنابراین هیچ کدام دنبال جنگ فراگیر نیستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • ایران، آمریکا و اسرائیل به دنبال جنگ فراگیر نیستند/ اسرائیل با توجه به بعد مسافتی که دارد توانایی حمله به ایران را ندارد / اسرائیل موشک ندارد از نظر پدافند و سیستمی نیز ضعیف است
  • دلاورمردان سپاه بر سر منافع ملی اهل مماشات نیستند
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • مذاکرات هسته‌ای باید دقیق روایت شود