Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در پیامی توئیتری توضیحاتی درباره توافق تجاری میان کشورش و چین که مدت‌ها است مذاکرات آن با فرازونشیب فراوان ادامه دارد، ارائه داد.

ترامپ نوشت که شرط او برای پذیرش توافق تجاری با چین این بوده است که پکن بدون آنکه منتظر نهایی شدن و اجرای این توافق باشد، خرید مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی ایالات متحده را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهوری آمریکا خبر از نهایی شدن و امضای توافق در سه یا چهار هفته آینده داد و افزود که چین از هم‌اکنون خرید محصولات کشاورزی آمریکایی را که بخشی از مرحله نخست توافق است، شروع کرده است.

ترامپ با تاکید بر اینکه پذیرفته که تعرفه‌های واردات محصولات چینی را در 15 اکتبر (23 مهرماه) از 24 درصد به 30 درصد افزایش ندهد، ادامه داد: ما مرحله اول توافق را نهایی می‌کنیم و سپس پا به مرحله دوم آن می‌گذاریم. مرحله اول به زودی نهایی و امضا می‌شود.

خبرگزاری رسمی چین شینهوا روز شنبه در گزارشی در ارتباط با سیزدهمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا نوشت که دو کشور در این مذاکرات که روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد، به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتند.

بر اساس این گزارش، دو طرف طبق توافقات سران دو کشور درباره مسائل تجاری به بحث و تبادل نظر صادقانه، کارا و سازنده پرداختند و در مسائل مربوط به کشاورزی، حفاظت از مالکیت معنوی، نرخ ارز، خدمات مالی، همکاری تجاری، انتقال فناوری و حل دعاوی به پیشرفت های ملموس دست یافتند.

بر این اساس آمریکا پذیرفته است که افزایش تعرفه ۲۵ به ۳۰ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود این هفته اجرایی کند، متوقف کند؛ چین نیز پذیرفته است خریداران عمده این کشور به خرید محصولات کشاورزی آمریکا ادامه دهند.

انتظار می رود که توافق نهایی میان آمریکا و چین در دیدار آتی ترامپ با رئیس جمهوری چین در نشست رهبران آپک (آسیا اقیانوسیه) که قرار است ماه آینده در کشور شیلی برگزار شود، به امضاء برسد.

دو طرف همچنین در در این دیدار در مورد ادامه مذاکرات بحث و گفت و گو کردند و توافق شد که تلاش های مشترک برای دستیابی به توافق نهایی انجام شود.

تحلیلگران چینی معتقدند که داده های یک سال اخیر نشان می‌دهد افزایش تعرفه گمرکی مساله ای را حل نمی‌کند و تنها ضررهای بیشتر و عمیق‌تری به دو کشور چین و آمریکا و حتی سراسر جهان می‌رساند.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی علیه ۳۰۱ کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می‌افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند؛ چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه‌ای آمریکا، تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

دوازدهمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هم روزهای ۹ و ۱۰ مرداد سال جاری بدون نتیجه در شانگهای برگزار شد. بعد از این مذاکرات بود که آمریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال کنند.

اما در سیزدهمین دور این مذاکرات که روزهای ۹ و ۱۰ مهر سال جاری در واشنگتن برگزار شد ،دو طرف به توافق های محدودی دست یافتند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ چین ایالات متحده آمریکا جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۱۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیرو‌های مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی دوجانبه را شروع کرده‌اند که واقعا یک توافق نمونه خواهد بود.

کی‌یف چندین توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشور‌های عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ها شامل حمایت طولانی‌مدت از اوکراین در مقابل حمله روسیه است. این توافقنامه‌ها بیانگر حمایت نظامی، سیاسی و مالی از اوکراین در سال‌های آتی است.

زلنسکی دوشنبه شب پس از تماس تلفنی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که طرح انتقال موشک‌های دوبرد ATACMS به اوکراین نیز نهایی شده است.این موشک‌ها تا حدود ۳۰۰ کیلومتر برد دارند و موجب تقویت قابلیت‌های نظامی اوکراین در جنگ با روسیه می‌شود.موشک‌های قبلی که به اوکراین داده شده بود دارای محدودیت برد تا ۱۶۵ کیلومتر بودند، زیرا این نگرانی وجود داشت که کی‌یف حملاتی در عمق خاک روسیه انجام دهد.

کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۲ با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.به تازگی ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اعضای کنگره هشدار داد که اگر اکنون بسته کمک به اوکراین را تصویب نکنید، کی‌یف تا پایان سال (۲۰۲۴) بازنده جنگ خواهد بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • مذاکرات السودانی در آمریکا درباره خرید بالگرد و سامانه پهپادی
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • امضای قراردادهای ریلی بین FESCO روسیه و پنج شرکت لجستیکی چینی