Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی یک نهاد برزیلی، جنگل زدایی در منطقه آمازون در پنجمین ماه متوالی در سپتامبر ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به سرعت رو به گسترش است. کارشناسان از تخریب ۹۳ درصدی جنگل‌های آمازون در نه ماه سال جاری خبر داده‌اند.

به گزارش رویترز به نقل از آمار‌های به دست آمده توسط موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE)، از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹ حدود هفت هزار و ۸۵۴ کیلومترمربع (بیش از سه هزار مایل مربع) از جنگل‌های آمازون، که بزرگترین جنگل بارانی دنیاست، تخریب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این بدان معناست که مساحتی بالغ بر ده برابر شهر نیویورک، فضای جنگلی در آمازون از بین رفته است.

اطلاعات موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل هم‌چنین نشان می‌دهد جنگل‌زدایی در آمازون به تنهایی در ماه سپتامبر ۹۶ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است.

محققان و فعالان محیط زیست ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست‌گرای برزیل را به‌خاطر سیاست‌های "ویران‌گر" در زمینه محیط زیست و حفاظت از آمازون به ویژه به‌خاطر "گستاخ کردن چوب‌بر‌ها و الوارسازها"، به طور کلی صنایع چوب و نیز "تضعیف نهاد محیط زیستی ایباما" مقصر می‌دانند.

یکی از مسئولان نهادی که تهیه نقشه جنگل‌زدایی در آمازون را بر عهده دارد به رویترز گفت: «جنگ‌زدایی با سرعتی دوبرابر پارسال دارد اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم دلیل این روند، پیامی‌است که رئیس جمهور [بولسونارو]می‌فرستد.»

آتش‌سوزی‌های مهارنشدنی در جنگل‌های آمازون

در پی آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون در تابستان ۲۰۱۹، دولت‌های اروپایی بار‌ها از اقدامات "غیرسازنده" رئیس جمهور برزیل در محیط زیست این کشور انتقاد کرده و از ایجاد محدودیت در توافق تجارت آزاد اروپا - مرکوسور (بازار مشترک کشور‌های آمریکای جنوبی) سخن گفتند.

فعالان محیط زیست از رئیس جمهور برزیل را به‌خاطر سیاست‌های "مخربش" در زمینه حفاظت از آمازون به ویژه گستاخ کردن الوارساز‌ها انتقاد کرده‌اند.فرانسه بر شرایط این توافق تجاری، که رعایت تمامی تعهدات توافق آب و هوایی پاریس و تعهدات مرتبط با گرمایش زمین است، تأکید کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، بولسونارو رئیس جمهور برزیل را به "کوتاهی و دروغگویی" در مباحث مربوط به میزان گرمایش زمین متهم کرده بود.

بزرگترین جنگل بارانی جهان

آمازون بزرگترین جنگل بارانی جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار دارد و از آن با عنوان "ریه‌های زمین" نیز یاد می‌شود. بیشتر قلمرو جنگ‌های آمازون در خاک برزیل و پرو واقع شده است.

مساحت جنگل‌های آمازون پنج و نیم میلیون کیلومترمربع است که میان ۹ کشور تقسیم شده‌است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آتش سوزی آتش سوزی جنگل جنگل های آمازون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات یک قلاده راکون در ماهدشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امید تونی مطرح کرد: با توجه به تماس تلفنی از سوی ایستگاه آتش نشانی ماهدشت یک قلاده راکون که توسط نیروهای ایستگاه آتش نشانی ماهدشت و با دستور قضائی از یک منزل کشف و ضبط شده بود تحویل مأموران این اداره شد.

وی افزود: این حیوان بزرگترین عضو از خانواده خرسکیان بوده و پستانداری میان‌جثه و بومی آمریکای شمالی است. زیستگاه اصلی راکون جنگل‌های برگریز و جنگل‌های مختلط پهن‌برگ و مخروطی است اما انطباق‌پذیری بالای آن موجب شده تا به مناطق کوهستانی، تالاب‌های ساحلی و شهرها نیز ورود پیدا کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: از آنجایی که ورود جانوران غیربومی به یک منطقه و سازش آنها با محیط جدید ممکن است تأثیرات ناخواسته ای بر اکوسیستم منطقه ایجاد کند، لازم است در مورد محدوده پراکندگی، جمعیت، زاد و ولد و رژیم غذایی این حیوان بررسی‌های جدی شود.

کد خبر 6078973

دیگر خبرها

  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • افتتاح نخستین مرکز درمان و بازپروری حیات وحش در تنگ صیاد
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود
  • سلاجقه: جمهوری اسلامی پسماند رژیم صهیونیستی را مدیریت کرد
  • جمهوری اسلامی «پسماند رژیم صهیونیستی» را مدیریت کرد
  • آمار غم انگیز از نابودی جنگل های ایران
  • اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری
  • آغاز همایش ملی دانش سنتی محیط زیست کشور در دانشگاه شهرکرد
  • نجات یک قلاده راکون در ماهدشت