Web Analytics Made Easy - Statcounter

 نشست فصلی کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) از روز گذشته آغاز شده و بررسی پرونده ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.

مینا افرازه/

 نشست فصلی کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) از روز گذشته آغاز شده و بررسی پرونده ایران در دستور کار این نشست قرار دارد. پیش بینی می‌شود که این کارگروه با وجود فضا سازی‌ها و فشارهای رسانه‌ای و سیاسی برای یک دوره چهار ماهه دیگر به ایران برای تکمیل دستورعمل‌های خود مهلت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارگروه در آخرین نشست فصلی خود برای سومین بار تعلیق اقدامات تنبیهی علیه کشورمان را با وجود همه فشارها و تهدیدها در مورد اینکه تصویب نشدن همه لوایح چهارگانه مورد خواست FATF می‌تواند موجب بازگشت ایران به لیست سیاه این کارگروه شود، تمدید کرد. با این حال از ایران خواست تا لوایح عضویت در کنوانسیون پالرمو و CFT(کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) را که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده، تصوب کند، در غیر این صورت با تبعاتی مواجه خواهد شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ویژه‌ای که با خروج آمریکا از برجام به وجود آمده و بد عهدی و ناتوانی اروپا در حفظ این توافق و تأمین منافع اقتصادی ایران از آن با گذشت بیش از یک سال و نیم، اعضای مجمع تصمیم بر آن گرفته‌اند که لایحه پالرمو را در شرایط موجود مسکوت بگذارند؛ موضوعی که محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بر آن تأکید کرده و در مصاحبه‌ای گفت: «مسئله FATF یک سیاست است که فعلاً بررسی نشود».

اما با توجه به اینکه مهلت یکساله مجمع تشخیص مصلحت نظام جمعه هفته گذشته به پایان رسید، برخی دیگر بر این باورند که عدم بررسی لوایح در این مدت به نوعی به معنای رد لوایح مرتبط با FATF است؛ موضوعی که مجید انصاری عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت بر آن تأکید کرده و می‌گوید: با پایان مهلت یکساله مجمع، نظر شورای نگهبان که همان رد مصوبه است، حاکم خواهد بود.

در روزهای اخیر اما با سر رسیدن مهلت چهارماهه FATF و نشست فصلی این کارگروه بار دیگربرخی جریان‌های سیاسی به ویژه گروه‌های نزدیک به دولت با بهانه تکراری و نخ نمای امکان اعمال تنبیه علیه ایران در صدد مطرح کردن دوباره موضوع این لوایح و فشار بر مجمع برای اظهار نظر در مورد آن بوده‌اند.

در این فضا اظهار نظر عجیب حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس پیشین این کمیسیون تا حدی جنجال آفرین شد. او گفت که اعلام نظر نکردن مجمع و پایان مهلت این نهاد برای اعلام نظر به معنای مصوب شدن این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون است.   اظهار نظری که می‌تواند نوعی خط دادن به دولت و حامیان سرسخت تصویب و عضویت ایران در این کنوانسیون‌ها قرار گیرد.

بردن ایران در لیست سیاه منطقی و موجه نیست

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اما در مورد نشست فصلی کارگروه ویژه اقدام مالی و امکان بازگشت اقدامات تنبیهی و قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه این کارگروه می‌گوید: هیچ دلیل و توجیهی وجود ندارد که ایران را وارد لیست سیاه کنند؛ زیرا بخش عمده درخواست‌های FATF انجام شده است. اما لایحه CFT  نیز کماکان شرایط مشابهی همچون پالرمو را می‌گذراند و با اینکه این لایحه درسال ۹۷ برای بررسی به مجمع تشحیص ارجاع شده، اما تاکنون جلسه‌ای درباره آن برگزار نشده است. بدین ترتیب با توجه به اینکه پالرمو رأی نیاورده، موضع مجمع درباره CFT نیز سکوت بوده است.

نماینده مردم تبریز در این باره به قدس می‌گوید: از آنجایی که در حال حاضر ایران از جهت حقوقی الحاقی به پالرمو نداشته، به نظر می‌رسد CFT نیز با این شرایط به تصویب نرسد. ما برای مدیریت شرایط تحریم ناچار به انجام اقداماتی هستیم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم، اقداماتی که قطعاً با اهداف FATF، CFT و پالرمو متعارض خواهد بود. احمد علیرضا بیگی تصریح می‌کند: مجمع تشخیص برای تصویب لایحه پالرمو نیازمند رأی دو سوم اعضاست تا بتواند آن‌را مصوب قلمداد کند و از آنجایی که این موضوع حاصل نشده باید گفت پالرمو تصویب نشده و برداشت های دیگر در این زمینه درست نیست.

بودن یا نبودن در لیست سیاه FATF دیگر موضوعیت ندارد

جدای تمام این مباحث، اینکه کارگروه اقدام مالی تصمیم به قرار دادن نام ایران در لیست سیاه بگیرد یا نه، موضوعی است که در حال حاضر درباره سرنوشت لوایح FATF  مطرح می‌شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره به قدس می‌گوید: مجمع تشخیص نظرات کارشناسی خود را پیش از این اعلام کرده و گفته که لایحه پالرمو با قانون اساسی و منافع ملی کشور مغایرت دارد، اما هنوز اعلام رسمی نکرده است. سید حسین نقوی حسینی بر این باور است که تصویب این لوایح سودی به حال کشور ندارد و ما در حال حاضر نگران این نیستیم که در لیست سیاه قرار بگیریم؛ زیرا این موضوع و اثرات قرار گرفتن در لیست سیاه زمانی محل بحث بود که برجام تصویب شد و قرار بود غربی‌ها به تعهداتشان عمل کنند و می‌گفتند اگر FATF تصویب شود ما می‌توانیم به تعهداتمان عمل کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: لوایح FATF برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات ویژه کنکوری‌ها برای پذیرش در آزمون فرهنگیان

در کنکور ۱۴۰۳ برای نخستین بار گروه فرهنگیان به مجموعه گروه‌های کنکور اضافه شده است و ۶۶۰ هزار داوطلب علاقه‌مند به شغل معلمی در نوبت نخست کنکور رقابت می‌کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امسال برای نخستین بار در کنکور 1403، کنکور ویژه دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود اما این کنکور چه ویژگی‌هایی دارد؟

داوطلبان هنگام ثبت‌نام در نوبت نخست کنکور، علاقه‌مندی خود به شرکت در کنکور ویژه دانشگاه فرهنگیان را ثبت کرده‌اند.

پذیرش برای کنکور ویژه فرهنگیان فقط در نوبت نخست کنکور 1403 در روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت ماه انجام می‌شود و در نوبت دوم کنکور 1403 که در تیر ماه است، پذیرشی برای دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.

متقاضیان معلمی کدام منابع را بخوانند؟

ثبت‌نام 660 هزار نفر در گروه فرهنگیان

در نوبت نخست کنکور 1403 در مجموع یک میلیون و 152 هزار و 518 داوطلب ثبت نام کرده‌اند که 63 درصد آنها زن و 37 درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم نیز 660 هزار و 393 نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 66 درصد زن و 34 درصد مرد هستند.

سن داوطلبان برای شرکت در آزمون ویژه فرهنگیان 24 سال است و حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دوم برای ثبت‌نام در کنکور فرهنگیان نیاز است.

داوطلبان علاقه‌مند به شغل معلمی می‌توانستند فقط متقاضی شرکت در گروه فرهنگیان شوند یا اینکه در کنار گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی، تجربی و انسانی، گروه فرهنگیان را انتخاب کنند.

دفترچه‌ای ویژه پذیرش فرهنگیان

داوطلبانی که در کنار گروه آزمایشی خود شرکت در آزمون فرهنگیان را هنگام ثبت‌نام در کنکور 1403 انتخاب کردند باید علاوه بر دفترچه گروه آزمایشی مربوطه به دفترچه اختصاصی فرهنگیان که مربوط به شایستگی‌های معلمی است، پاسخ دهند.

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؟

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم به ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب 3، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب 2 و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب 2 خواهد بود.

میزان تاثیر و سهم نمرات در پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی، 25 درصد آزمون اختصاصی (شامل 15 درصد نمرات آزمون سراسری و 10 درصد آزمون اختصاصی گروه فرهنگیان) و 25 درصد مربوط به ارزیابی شایستگی‌های معلمی خواهد بود.

انتشار نتیجه قبل از انتخاب رشته

عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش گفته است: نتیجه آزمون فرهنگیان قبل از انتخاب رشته اعلام می‌شود و اگر داوطلبان پذیرفته نشدند، امکان انتخاب سایر رشته‌ها را دارند اما اگر قبول شدند دیگر نمی‌توانند انتخاب رشته کنند مگر آنکه انصراف دهند و یک فرصت کوتاه‌مدت برای انصراف آنها تعیین خواهیم کرد.

ملاک معرفی داوطلبان به مرحله چند برابر ظرفیت ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال 1403، 60 درصد نمره کل کنکور و 40 درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو معلم خواهد بود.

نتیجه آزمون فرهنگیان قبل از انتخاب رشته اعلام می‌شود و اگر داوطلبان پذیرفته نشدند، امکان انتخاب سایر رشته‌ها را دارند اما اگر قبول شدند دیگر نمی‌توانند انتخاب رشته کنند مگر آنکه انصراف دهند و یک فرصت کوتاه مدت برای انصراف آنها تعیین می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شگفتی بزرگ جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ گربه سیاه ایران حذف شد!
  • آغاز ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در البرز
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • نکات ویژه کنکوری‌ها برای پذیرش در آزمون فرهنگیان
  • انتقاد سناتور آمریکایی از تصویب لوایح کمک‌های خارجی
  • در جلسه پدافند غیرعامل با حضور سردار باقری چه گذشت؟
  • ارزیابی آمادگی دستگاه‌ها در برابر تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل
  • ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور سردارباقری
  • ارزیابی آمادگی دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند غیرعامل
  • ارزیابی آمادگی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات