Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:43:59 GMT

شادمانی تونسی‌ها از انتخاب قیس سعید

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۲۱۰۲

شادمانی تونسی‌ها از انتخاب قیس سعید

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی در انتخابات دور دوم با کسب ۷۶ درصد آرا، نبیل القروی تاجر سرشناس و رهبر حزب «قلب تونس» را که تنها ۲۳ درصد آرا را به دست آورد، شکست داد.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری تونس در نخستین اظهارنظر در جمع هوادارانش گفت: دوره قیمومیت بر تونس پایان یافته.

این حقوقدان تونسی خاطرنشان کرد که برنامه‌اش مبتنی بر آزادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از موضوعات عادلانه و در صدر آنها آرمان فلسطین حمایت می‌کند، افزود که نخستین سفر خارجی‌اش کشور الجزایر خواهد بود و امیدوار است از لیبی نیز دیدن کند.

رئیس جمهوری منتخب تونس تاکید کرد که کشورش به اجرای قوانین و ادامه تعهدات بین‌المللی پایبند خواهد بود.

جنبش اسلامی النهضه بزرگترین حزب تونس و برنده انتخابات پارلمانی نیز که بعد از شکست نامزد خود در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از قیس سعید حمایت کرده بود، پیروزی وی را تبریک گفت و از هوادارنش خواست در جشن پیروزی رئیس جمهوری جدید همراه با مردم تونس در خیابان حبیب بورقیبه حضور یابند.

پیروزی  قیس سعید استقبال برخی گروه‌های مقاومت فلسطینی را نیز در پی داشت در همین رابطه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) پیروزی وی را تبریک گفت.

تونسی‌ها از ساعت ۷ صبح روز یکشنبه پای‌ صندوق‌های رای رفتند تا ظرف ۱۲ ساعت یعنی تا ۷ شب از میان دو نامزد ریاست جمهوری القروی تاجر و صاحب نفوذ رسانه‌ای و رهبر حزب «قلب تونس» و نیز «قیس» نامزد مستقل، حقوقدان و شخصیت دانشگاهی یکی را برای سکان‌داری و مدیریت اجرایی کشورشان به کاخ ریاست جمهوری «قرطاج» بفرستند.

نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴ شهریور برگزار شد و بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس، بیش از ۷ میلیون جمعیت واجد رای  این کشور ۱۱،۵ میلیون نفری از میان ۲۴ نامزد این دوره ۱۸.۴ درصد به قیس سعید و ۱۵.۶ درصد به نبیل القروی رای دادند تا آنها بتوانند به دور دوم انتخابات راه یابند.

در دور نخست انتخابات که میان ۲۶ نامزد برگزار شد، سعید و القروی به ترتیب با ۱۸.۴ و ۱۵.۵۸ درصد به دور دوم راه پیدا کردند.

میزان مشارکت مردم تونس در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۴۵.۲ درصد اعلام شد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار بود آبان ماه برگزار شود، اما درگذشت «محمد الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری پیشین این کشور در اواخر ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) موجب شد انتخابات دو ماه زودتر برگزار شود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شد و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بود. پس از او، زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات تونس حماس فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شهروندان هندی روز جمعه در بزرگترین انتخابات جهان به پای صندوق‌های رای می‌روند، جایی که نزدیک به یک میلیارد رای‌دهنده دولت بعدی خود را انتخاب می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که نارندرا مودی نخست‌وزیر را برای سومین دوره ریاست‌جمهوری انتخاب کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتخابات سراسری هند در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی پیروز خواهد شد.

این رأی‌گیری در ۷ مرحله و طی ۶ ماه آینده در پرجمعیت‌ترین کشور جهان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • پریدر استعفایش را پس گرفت و نیامد/ ثبت نام ۱۵ کاندیدا برای ریاست شطرنج
  • حججی رئیس فدراسیون سه‌گانه شد
  • ثبت‌نام ۱۵ نفر در انتخابات فدراسیون شطرنج/ پریدر نیامد
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • اعتراض گودرزی در انتخابات ترای اتلون/اسبقیان:رای نمی‌دهم
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف