Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون  تقویت ۴۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس، نوسان محدود دلار در دومین روز هفته، ارزش برندهای ملی چین ۴۰ درصد رشد کرد، احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹، ممنوعیت غیربرقی‌ها در انگلیس تا ۲۰۳۰ و ثبات نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تقویت ۴۱۳۰ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دومین روز هفته با جهش 4130 واحدی به کانال 326 هزار و 190 واحدی صعود کرد. به نقل از نبض بورس، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 1110 واحدی رقم 87 هزار و 670 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن اما در مسیر برعکس شاخص کل با کاهش مواجه شدند که دلیل آن اصلاح قیمتی و نزدیک شدن قیمت سهام شرکت های کوچک به ارزش ذاتی آنهاست، بر این اساس، شاخص قیمت هم وزن با کاهش 458 واحدی رقم 92 هزار و 602 واحدی را نشان داد و شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش 306 واحدی رقم 61 هزار و 988 واحدی رسید. شاخص آزاد شناور با رشد 2905 واحدی به ارتفاع 374 هزار و 452 واحدی رسید و شاخص بازار اول با رشد 2988 واحدی رقم 235 هزار و 709 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص بازار دوم نیز با جهش 8462 واحدی به کانال 669 هزار و 416 واحدی صعود کرد. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1764.9 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 3 میلیارد و 417 میلیون برگه سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 400 هزار و 872 نوبت معاملاتی بود.

فرار مالیاتی میلیاردرها

رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه باید معافیت مالیاتی به حداقل برسد و فرار مالیاتی و فساد سیستم اداری کاهش یابد، گفت: متاسفانه در کشور ما معلمی که در دورترین نقطه کشور تدریس می کند اول مالیات پرداخت می کند و بعد حقوق می گیرد اما کسانی که درآمد میلیاردی دارند آنگونه که باید مالیات نمی دهند ما باید به اندازه نیازهای توسعه ای کشور درآمد مالیاتی داشته باشیم. پارسا تاکید کرد: چیزی حدود بیش از ۸۵ درصد درآمد کشور باید از محل هایی که در آن عدالت مالیاتی برقرار است تامین شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد مقوله وجود مافیا در پس پرده قانون گریزی های مالیاتی، افزود: سازمان امور مالیاتی با هیچ کس شوخی ندارد و نسبت به دریافت مالیات هر گونه اقدام قانونی لازم را اعمال خواهد کرد و امروز هر سه قوه آمادگی لازم برای دستیابی به هر چه بهتر پیاده شدن قوانین مالیاتی و رسیدگی به وضع فراریان مالیاتی را دارند. پارسا گفت: امروز اولویت سازمان امور مالیاتی ایجاد و راه اندازی پایانه های فروش است این یعنی به حداقل رساندن فساد و فرار مالیاتی.

نوسان محدود دلار در دومین روز هفته

در معاملات روز یکشنبه، نرخ خرید دلار از مردم در صرافی‌های مجاز و بانکی ۱۱۳۰۰ تومان و نرخ فروش به متقاضی دریافت ارز، ۱۱۴۰۰ تومان تعیین شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری شد و به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ به ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۵۰ هزار تومان بود.

ارزش برندهای ملی چین ۴۰ درصد رشد کرد

شرکت مشاور انگلیسی «برند فایننس» در گزارش خود اعلام کرد که علی‌رغم تنش‌های چین با آمریکا، این کشور با نرخ مثبت به رشد خود ادامه می‌دهد. طبق مطالعات این شرکت ارزش برندهای ملی این کشور با ۴۰.۴ درصد رشد از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، به ۱۹.۵ تریلیون دلار رسیده است. در این گزارش آمده است، علی‌رغم این که انتظار می‌رفت اقتصاد چین کندتر شود، رشد ارزش برندهای چین از موفقیت برخی از بی‌رقیب‌ترین و ارزشمندترین برندهای آن سود برده است، که از این جمله می‌توان به برندهای آی‌سی‌بی‌سی، هوآوی و علی‌بابا اشاره کرد. این شرکت‌ها استراتژی‌های بازاریابی قدرتمندی را که توسط همتایان بین‌المللی آنها به کار گرفته شده‌اند، مورد استفاده قرار دادند.  

بازار داغ لاستیک‌های دست دوم

از ابتدای امسال با گران شدن قیمت لاستیک، بازار لاستیک‌های دست دوم رونق پیدا کرده‌است. صاحب یک مغازه آپاراتی در خیابان مالک اشتر تهران می‌گوید: «برای همه‌چیز گرانی است و اوضاع لاستیک هم مثل همه کالاهای دیگر لاستیک دست دوم اگر باشد، روی هوا می‌زنند.» او ادامه می‌دهد:«هر کسی که لاستیکش پنچر می‌شود، فقط دنبال لاستیک دست دوم است. لاستیک نو قیمتش بالاست، دیگر هیچ کس نمی‌خرد.» قیمت لاستیک در بازار دست دوم، طیف گسترده‌ای دارد. قیمت یک حلقه لاستیک دست دوم مناسب برای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، از  ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. برای خودروهای خارجی نیز قیمت‌ها در بازار دست دوم نیز میلیونی هستند. قیمت یک حلقه لاستیک مناسب برای خودروی آفرود دست دوم، ۱۲ میلیون تومان است. 

در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی، آگهی‌های زیادی برای فروش لاستیک وجود دارد. در یکی از این آگهی‌ها، لاستیک رینگ ۱۴، ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌ و در توضیح آگهی آمده است:«عالی، خوب، در حد ۸۵ درصد، ماشینم رو فروختم به کارم نمیاد.» آگهی دیگر، لاستیک یدک تویوتا را ۹۰۰ هزار تومان قیمت زده و در توضیح آن نوشته است:«عاج لاستیک حدود ۷۰ درصد» در بین این آگهی‌ها، آگهی برای فروش لاستیک پیکان هم وجود دارد. در یکی از آن‌ها، دو حلقه لاستیک پیکان ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده و در توضیح آن آمده‌است:« دوحلقه رینگ و لاستیک یخ شکن و دوحلقه رینگ و لاستیک معمولی صاف شماره ۱۳، مناسب پیکان و آردی کلا ۵۰۰/۰۰۰ رینگ ها سالم و بی نقص، یخ شکنها هم هنوز میخهاشون سالم سالم. یعنی پول لاستیک یخ شکنهاش هم نیست، رینگها هم هدیه من به خریدار»! /ایرنا

احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹

بلومبرگ در تحلیلی با موضوع "احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹" نوشت: توافق نسبی آمریکا و ژین در روز جمعه تاحدودی لبخند را به لب سرمایه‌گذاران بین‌المللی بازگرداند؛ احتمال طلاق توافقی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز این آرامش را بیشتر کرد، ولی این احتمال وجود دارد که بزودی موضوع ورود اقتصاد جهان به نخستین رکود ۱۰ سال گذشته ورد زبان‌ها شود. قطعا در نشست این هفته صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن درباره این موارد صحبت‌های زیادی مطرح خواهد شد. آمارهای بلومبرگ نشان می‌دهد که سرعت رشد اقتصای در دنیا به ۲.۲ درصد سقوط کرده است. رقمی که همین یک سال و نیم پیش در سطح ۴.۷ درصد قرار داشت.

کریستالینا جورجیوا، رییس جدید صندوق بین‌المللی پول این "ریسک جدی" را مطرح کرده که رکود اقتصادی توسعه پیدا کند و این احتمال وجود دارد که صندوق بین‌المللی پول در نشست روز سه‌شنبه، برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۲ درصد کاهش دهد که پایین‌تر رقم از سال ۲۰۰۹ به این سو است. فعالان بازار اوراق قرضه هم نگرانند. اوراقی به ارزش ۱۴ تریلیون دلار با نرخ بهره منفی دست و پنجه نرم می‌کنند. فعالان بازار معتقدند تغییر مسیر اقتصاد جهان به سوی مثبت، به کار زیادی نیاز دارد. بدون شک بزرگترین قربانیان جنگ‌های تجاری اخیر، تولیدکنندگان بوده‌اند و فعالیت جهانی‌شان پنج ماه پیاپی است که با چالش روبروست. به طور مشخص یکی از بزرگترین نگرانی ها بخش خودرو است که دردسری جدی برای صادرکنندگان بزرگی مثل آلمان و ژاپن محسوب می‌شود.

استفاده از یورو و روبل در صادرات نفت و گاز روسیه

روسیه سرگرم بررسی جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا در مبادلات انرژی و استفاده از یورو و روبل برای تسویه پول صادرات انرژی است. مکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز اظهار کرد: ما ارز بسیار خوبی داریم که باثبات است. چرا از آن برای مبادلات جهانی استفاده نکنیم؟ ما می‌خواهیم فروش نفت و گاز در مقطعی به روبل انجام شود. مسئله در اینجا هزینه‌های اضافی صادرات با استفاده از این ارزها نیست اما اگر زیرساخت مالی ایجاد شود و هزینه‌های اولیه بسیار اندک باشد، در این صورت چرا نباید این کار را انجام دهیم؟ اورشکین گفت: با در نظر گرفتن محبوبیت اوراق قرضه داخلی در میان سرمایه گذاران خارجی که ۲۹ درصد از اوراق قرضه به روبل را در اختیار دارند، روسیه قادر خواهد بود صادرات انرژی خود را به روبل بفروشد. به گزارش ایسنا، آمریکا در اوت خرید اوراق قرضه دولتی یورو که از سوی روسیه منتشر شده است را برای بانکهای آمریکایی ممنوع کرد. 

ممنوعیت غیربرقی‌ها در انگلیس تا ۲۰۳۰

دولت حزب کارگر انگلیس در نظر دارد به‌عنوان بخشی از طرح‌های اضطراری خود برای مقابله با آلودگی هوا، فروش خودروهای دارای موتور احتراقی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کند. قرار است حزب کارگر انگلیس مذاکرات خود با خودروسازی و اتحادیه‌های صنفی را کلید بزند تا بتواند سیاست‌های لازم برای دستیابی به این هدف را تدوین کند. این حزب گفته است می‌خواهد به صنعتی که «تحت محاصره» است، کمک کند تا به سمت تولید خودروهای برقی تغییر جهت دهد. اوایل سال جاری، دانمارک نیز خواستار طرحی شده بود تا خودروهای دیزلی و بنزینی را از رده خارج و تا سال ۲۰۳۰ ممنوعیتی بر فروش آنها وضع کند. ۱۰ کشور دیگر اتحادیه اروپا این تصمیم را مورد حمایت قرار دادند. حزب کارگر انگلیس برای سرمایه‌گذاری در خودروها و تکنولوژی‌های برقی، ۳ میلیارد پوند در نظر گرفته و اعلام کرده است معافیت‌های جدید مالیاتی برای سرمایه‌های این بخش در نظر خواهد گرفت. علاوه بر این ۲ میلیارد پوند نیز صرف ساخت ۳ کارخانه تولید باتری خواهد شد.

خروج دلار از کشور برای واردات ۷۵ تن کلنگ

آمار گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۷۵ تن کلنگ از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. برای واردات این حجم از کلنگ ۸۳ هزار و ۸۲۹ دلار، ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۲۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۱۴ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. عمده این کلنگ‌ها  از کشور‌های ترکیه، ایتالیا، تایوان، بلژیک وارد کشور شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات کلنگ از کشور امارت به حجم بیش از ۳۷ تن و به ارزش ۳۸ هزار و ۵۵۱ دلار بوده است.

ثبات نرخ مرغ در بازار

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. او افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان هفته تفاوت چندانی نداشته باشد. چهارآیین قیمت مرغ در ایام اربعین را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا جهت نذورات در ایام اربعین پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ۵ الی ۶ درصد افزایش یابد. عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افت مجدد قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است در حالی که پیش بینی می‌شد قیمت به مرز ۳ هزار تومان برسد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: پیاده روی اربعین نفتکش SABITI سوریه ترکیه ایدز چنار محمودی جام جهانی والیبال سکه و طلا فرار مالیاتی شاخص کل بورس پیاده روی اربعین نفتکش SABITI سوریه ترکیه ایدز چنار محمودی جام جهانی والیبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس علی‌آبادی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو در سال جدید اظهار کرد: تا به امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به دنبال سو استفاده هستند، خریداری نکنند.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی نیز در گمرکات کشور وجود دارد و به ترتیب به مردم واگذار می‌شود و سرعت تحویل خودروهای وارداتی به مردم به زودی افزایش می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

علی‌آبادی تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم بله افتخار ما خودروهای ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودروهای بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحویل خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.

افزایش قیمت خورد به دلیل نوسانات دیگر بازار است

وی درباره عرضه و قیمت گذاری خودروهای داخلی گفت: تمام تلاش ما آن است که در بعد کیفی و کمی و در ابعاد قیمتی رکودی‌های مناسبی برای عرضه به مردم داشته باشیم اما باید توجه داشت که خودرو در کشورمان کالای سرمایه‌ای است هر چند که من معتقد هستم که مصرفی است اما با این وجود از نوسانات دیگر در بازار تأثیر می‌پذیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مردم بدانند که در تولید و عرضه خودرو در بازار کسری وجود ندارد و اگر با حوصله برخورد کنند، نیاز آن‌ها تأمین می‌شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 745355

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
  • قیمت یورو امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در بازار
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی