Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن تشریح ناتوانی‌های آمریکا در خاورمیانه، عنوان کرد: بسیاری از کشورهای غرب آسیا،حتی آنهایی که سال‌ها زمینه ساز و میزبان حضور آمریکا بوده‌اند به این واقعیت اعتراف می‌کنند که «خاورمیانه بدون آمریکا، جای امن‌تری است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی کوتاه نوشت:

سه اظهارنظر صریح از سوی مقامات عالی آمریکا طی دو ماه گذشته نشان دهنده مکشوف شدن حقایقی است که پیش از این ساختار حاکمیت در این کشور شجاعت پذیرش و ابراز آن را نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پس از حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی و در واکنش به فشارهای دربار سعودی برای برخورد با عاملین این حمله،دولتمردان آمریکا به صراحت بر عدم اجابت درخواست عربستان تاکید کردند و اعلام شد که عربستان سعودی مورد حمله قرارگرفته نه آمریکا. به دنبال شکست‌های پی در پی سیاسی و نظامی در منطقه، از هزینه ۸ بیلیون دلاری حضور نظامی آمریکا در منطقه رونمایی و اعلام شد که حضور آمریکا در خاورمیانه هیچ حاصلی نداشته، و اقدامی حماقت بار بوده است .  اخیرا و پس از تجاوز ترکیه به شمال سوریه و پشت کردن آمریکا به متحدان کرد خود مقامات آمریکا ضمن اعتراف به ایجاد جنگی خونبار در عراق با ادعای دروغ وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور اعلام کردند که ورود به دام خاورمیانه بدترین تصمیمی است که تاکنون در تاریخ آمریکا گرفته شده است. به نظر می رسد هیأت حاکمه آمریکا بر اساس تجربیات عینی به این جمع بندی رسیده است که معادله قدرت و هندسه سیاسی جهان، به ویژه در قلب آن یعنی خاورمیانه تغییر کرده و ایالات متحده آمریکا بر خلاف تمام تبلیغات پر حجم خود، دیگر نمی‌تواند ادعای سروری مطلق بر امورات نظام بین‌الملل را داشته باشد. آمریکا به این واقعیت پی برده که تنها دو راه پیش رو دارد، یا باید با تحمل هزینه‌های فراوان، تنها به داشتن صورتکی توخالی از یک ابرقدرت جهانی دلخوش کند و یا با رویکردی واقع گرایانه، حقیقت حال حاضر جهان را بپذیرد و خود را از زیر بار هزینه‌های هنگفت این نمایش لو رفته، رهایی بخشد. به عبارت بهتر؛ هیأت حاکمه آمریکا متوجه این موضوع شده است که این کشور امروز به هر دلیلی، لوازم ابرقدرتی را در اختیار ندارد و بازگشت به دوران اوج، امری محال و دور از دسترس است، چه، ناتوانی او در اجرای پروژه‌های راهبردی «تجزیه خاورمیانه»، «معامله قرن»، «تغییر رژیم در ایران»، «ژاندارمی عربستان در منطقه»، «جنگ یمن»، «صلح افغانستان»، «بحران سوریه» و... بر همگان اثبات شده است. بیان اعترافات تلخ اما عبرت آموز از سوی هیأت حاکمه آمریکا، موجب شده که بسیاری از کشورهای حوزه غرب آسیا،حتی آن گروهی که سال‌ها زمینه ساز و میزبان حضور آمریکا در منطقه بوده‌اند به این واقعیت اعتراف کنند که «خاورمیانه بدون آمریکا، جای امن‌تری است.»   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور