Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:بر اساس آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان در مورد پالرمو و سی اف تی حاکم است و این دو لایحه تایید نشده به حساب می‌آید.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌و گو با ایسنا با تایید این خبر که بررسی دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده است اظهار کرد: از آنجایی که تحریم‌های آمریکا شامل حال هر گونه دور زدن تحریم هم می شو، پالومو و سی اف تی موجب می شود که آمریکا به راحتی بتواند دور زدن تحریم ها را کشف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما که نمی‌توانیم با دست خودمان تحریم‌ها را برای خودمان تشدید کنیم.

وی با اشاره به میزان صادرات و واردات غیر نفتی کشور در دوران تحریم گفت: ساله حدود 4میلیارد دلار واردات کالا و صادرات غیرنفتی داریم. نفت هم کم یا زیاد می فروشیم. بنزین و معیانات گازی هم می فروشیم و همه این موارد مشمول تحریم هستد؛ اگر قرار باشد سی‌اف‌تی و پالمو را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کنیم معنی‌اش این است که همین مقدار نفت و فرآورده‌های نفتی را دیگر نمی‌توانیم بفروشیم و امکان دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش آن را نخواهیم داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: الان با دور زدن تحریم‌ها داریم کشور را اداره می‌کنیم؛ تصویب این دو لایحه عاقلانه نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که نپیوستن به دو لایحه مذکور چه آثار سوئی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت گفت: خیلی روشن است؛ نپیوستن هیچ گونه اثر منفی بر مناسبات خارجی و  داد و ستندهای ما و همچنین نقل و انتقال پول به شکلی که الان داریم انجام می دهیم نخواهد گذاشت.

مصباحی مقدم در ارتباط با اظهارات حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه توقف بررسی این دو لایحه به معنی تایید شدن آن ها است، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ گونه اعلام نظری به مجلس شورای اسلامی نکرده است. ماده 25 آیین نامه مجمع تبصره‌ای دارد که در آن ذکر شده اگر یک سال از طرح یک موضوع اختلافی بین مجلس شورای اسلامی  و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذرد و مجمع نسبت به آن رسیدگی انجام ندهد نظر شورای نگهبان مبنا است.

وی افزود: بر این اساس شورای نگهبان این لایحه را مورد ایراد قرار داده است و از نظر این شورا این دو لایحه قانونی نشده است؛ حالا که مجمع هم رسیدگی نکرده پس این لایحه مصوب نشده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: نکته مهم این است؛ استناد ما به نامه رئیس محترم مجلس شورای اسلامی است. آقای دکتر لاریجانی در نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته اند با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی اشکال شوای نگهبان را بر طرف نکرد و این لایحه مورد اصرار نمایندگان قرار گرفت، به مجمع تشخیص ارجاع می شود. پس این نامه نشان می‌دهد اشکال شورای نگهبان توسط مجلس شورای اسلامی بر طرف نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجمع تشخيص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع بخشی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه‌تجارت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز به بررسی ایرادات مبحث پنجم تا دهم این لایحه پرداختند و مواد ۸۱۷ تا ۹۱۲ را تصویب کردند.   محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس در جریان بررسی ایرادات لایحه تجارت در تذکری خطاب به هیأت رئیسه گفت: بر اساس ماده ۱۶ آیین‌نامه داخلی، اعضای هیأت رئیسه در حضور نمایندگان سوگند یاد کردند و باید موظف به رعایت مفاد آیین‌نامه باشند.   وی ادامه داد: رأی‌گیری یکباره چندین ماده با هم درست نیست و مغایر آیین‌نامه است و باید ماده به ماده لایحه رأی‌گیری شود.   نماینده تویسرکان خطاب به حجت‌الاسلام ذوالنوری که ریاست جلسه را برعهده داشت، افزود: شما علاوه بر اینکه نایب رئیس مجلس هستید رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز هستید و روز گذشته در مورد رأی‌گیری لایحه تذکر دادم، اما پاسخی دریافت نکردم و با این بهانه که وقت مجلس کم است نباید آیین‌نامه را زیر پا گذاشت.   حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالنوری در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: جلسه قبل که اداره صحن را برعهده داشتم تذکر را وارد دانستم و رأی‌گیری نکردیم و قرار بود در مورد آن بحث شود و تفسیر کلی این بود که، چون مطالب فصول لایحه به هم مرتبط است در حکم یک ماده رأی‌گیری می‌شود و کلیت هیأت رئیسه بر همین موضوع تأکید دارند و رئیس مجلس تأکید داشت که برای حفظ انسجام مجلس و هیأت رئیسه همین روند و مسیر را ادامه دهیم و روز گذشته هم ۷۱ درصد نمایندگان بر این تفسیر هیأت رئیسه صحه گذاشتند. 

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • غضنفرآبادی: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند /هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • رسیدگی به «لایحه تجارت» در مجلس پایان یافت
  • مجلس با رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت موافقت کرد
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس
  • رفع بخشی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه‌تجارت