Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@05:41:03 GMT

خالی شدن زیرپای ریل ها!

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۳۸۸۸

خالی شدن زیرپای ریل ها!

دیروز خبری داشتیم از اینکه فرونشست زمین در دشت ورامین به نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا راه‌آهن سراسری تهران- مشهد رسیده و اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، ممکن است حوادث جبران‌ناپذیر و فاجعه‌ای انسانی همراه داشته باشد.

مهدی کاهانی مقدم/

دیروز خبری داشتیم از اینکه فرونشست زمین در دشت ورامین به نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا راه‌آهن سراسری تهران- مشهد رسیده و اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، ممکن است حوادث جبران‌ناپذیر و فاجعه‌ای انسانی همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این خبر تازه‌ای نیست و از چند سال پیش مدام چنین خبر و هشداری را شنیده‌ایم اما آنچه در این بین اهمیت یافته، بی‌تفاوتی مسئولان و یا ناکارآمد بودن اقدامات احتمالی آنان در این مدت بوده است.

براساس اعلام مسئولان سازمان محیط زیست، ورامین با سالانه ۳۶ سانتیمتر نشست زمین، رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است. حالا در جنوب راه‌آهن سراسری تهران-مشهد، در جوار روستای معین‌آباد و ایستگاه ابردژ، جایی که انبوهی از درختان کویری تاغ همچون سپری محافظ از پیشرفت کویر به مناطق مسکونی عمل می‌کند، شکاف‌های عمیقی مشاهده می‌شود که عرض برخی از آن‌ها به بیش از ۲۰ متر می‌رسد.

* دشت نیشابور هم دهان باز کرده است

در فاصله مشهد-‌ تهران چهار دشت بحرانی وجود دارد که یک مورد آن دشت نیشابور و سپس سبزوار است که به گفته مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی وزارت کشور، دهانه گسل یا شکاف دشت نیشابور در دهه ٧٠ حداکثر ٣ سانتیمتر عرض و در دهه ٨٠ یک تا ٢ متر عمق فرونشست پیدا کرده بود اما هم‌اکنون عرض آن به ٢٠ متر با عمقی نامشخص افزایش یافته که این گسل، خطوط راه‌آهن و جاده مشهد-‌تهران را نیز قطع می‌کند.

بنا بر این احتمال و خطر فرونشست زمین که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود، در مسیر ریل قطار جدی است و در صورت وقوع چنین رویدادی، با فاجعه‌ای انسانی روبه‌رو خواهیم شد.

احتمال شکستن کمر ریل راه‌آهن مشهد-تهران

در عین حال روزنامه قدس از چند سال قبل موضوع فرونشست زمین در دشت مشهد و در مسیر ریل راه‌آهن مشهد-تهران را مورد بررسی قرار داده و با انعکاس نظرات کارشناسان مربوط و تذکر و هشدارهای آنان، خواستار توجه مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط و عزم جدی آنان برای رفع مشکل پیش رو شده است.

پروفسور پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران و استاد نمونه دانشگاه تهران، یکی از کارشناسانی است که پیش از این در گفت‌وگو با قدس تأکید کرد: آینده خیلی بدی داریم و احتمال شکستن کمر ریل کنونی قطار مشهد- تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه فاجعه انسانی در کمین است، گفت: الان کمر جاده میبد و اردکان به خاطر فرونشست زمین شکسته، آن وقت آقایان چطور ادعا می‌کنند که چون جاده مشهد- تهران سالم است، پس ریل هم دچار مشکل نمی‌شود! آقایان منتظرند، این جاده بشکند، بعد چاره کنند!؟ آیا ریل باید دچار شکست شود و فاجعه‌ای اتفاق بیفتد تا فرونشست زمین برایشان مفهوم پیدا کند؟

در یکی از مقالات تحقیقاتی دانشگاه فردوسی هم که همان زمان منتشر شد، در خصوص دشت نیشابور آمده است: نشست زمین سبب ایجاد شکاف‌هایی به طول چندین کیلومتر در بخش غربی دشت نیشابور شده است. این شکاف‌ها به احتمال زیاد از یک گسل مدفون در پی سنگ تبعیت می‌کند. این شکاف دارای امتداد شمالی جنوبی است. شکاف‌های ایجاد شده سبب آسیب به جاده‌ها، پل‌ها و تغییر شیب در زمین‌های کشاورزی و ایجاد مشکلات زیادی برای کشاورزان شده است. این شکاف در حال حاضر نیز از دو طرف در حال توسعه است.

دکتر مژگان ثابت تیموری، عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد نیز خاطرنشان کرد که کشور ما نسبت به استانداردهای جهانی، ۴ هزار برابر سرعت فرونشست بیشتری دارد و این مشکل در استان‌های شرق کشور از جمله خراسان رضوی بسیار چشمگیرتر است.

تا دیر نشده کاری باید کرد

این در حالی است که برخی مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه با بیان اینکه هیچ راهی برای مقابله با آن در کوتاه‌مدت وجود ندارد، رفع مشکل فرونشست زمین و به تبع آن جلوگیری از شکستن کمر ریل قطار مشهد- تهران را در گرو کنترل برداشت از منابع زیرزمینی آب دانسته و جابه‌جایی این خط آهن را به دلیل هزینه‌های بسیار بالا ناممکن اعلام کرده‌اند.

به عبارت دیگر این گفته استاد کردوانی که «ریل باید دچار شکست شود و فاجعه‌ای اتفاق بیفتد تا فرونشست زمین برایشان مفهوم پیدا کند» رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؛ واقعیتی تلخ که حاکی از ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی و بی‌تفاوتی دولتمردان نسبت به جان میلیون‌ها انسانی است که هر روزه در این مسیر با قطار تردد می‌کنند.

واقعیت تلخ دیگری نیز که در این سال‌ها موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده، ناتوانی دولت در جلوگیری از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی کشور بوده است؛ به حدی که میزان افت سالیانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در اغلب دشت‌های کشور به حد بحرانی رسیده، بیش از نیمی از ۶۰۹ دشت کشور، ممنوعه اعلام شده و دشت‌های دیگر کشور نیز یا فاقد منابع آب زیرزمینی شیرین قابل توجه بوده و یا دارای آب‌های شور و بدون کیفیت مناسب هستند.

بر اساس آمارهای موجود، میزان فرونشست در دشت‌ مشهد ۲۵ سانتیمتر در سال رسیده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل ریلی فرونشست دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: به‌رغم وجود بیش از ۹۰ هزار پزشک عمومی در کشور، درصد پر شدن ظرفیت دستیاری بعضی رشته‌های تخصصی در مرز بحران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، محمد رئیس‌زاده اظهار کرد: چنانچه فرصت حل چالش‌ها و مسائل مرتبط با وضعیت جامعه پزشکی کشور را از دست بدهیم، نظام سلامت کشور در بسیاری از حوزه‌های پزشکی و سلامت دچار بحران خواهد شد و در چنین شرایطی حل این بحران‌ها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به نگران کننده بودن آمار ورودی دستیاری بعضی رشته‌های تخصصی مانند اطفال، بیهوشی و طب اورژانس افزود: مفهوم هر کدام از این آمارها این است که این خطر وجود دارد در آینده دچار چالش شویم و باید هر چه سریع‌تر چاره اندیشی کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزایش ظرفیت‌های پزشکی را ساده‌ترین و کم‌اثرترین روش چاره‌جویی در حوزه کمیت و کیفیت مسائل جامعه پزشکیاعلام و تصریح کرد: چاره مشکلات جامعه پزشکی فقط در افزایش ظرفیت‌ها نیست؛ بنابراین پیش از اینکه این کلان چالش‌ها به بحران لاینحل تبدیل شود، باید چاره‌ای اندیشید.

رئیس‌زاده با بیان اینکه طرح چنین مباحثی از سوی جامعه پزشکی از منظر حفظ سلامت مردم است، اظهار داشت: مسئولان مسائل و چالش‌های جامعه پزشکی را واکاوی کنند و مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله دارو، علوم آزمایشگاه، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و همه رشته‌های علوم پزشکی را در یابند، ما هم در این مسیر مساعدت می‌کنیم، چراکه وظیفه ما بازگویی و هشدار به موقع مسائل و چالش‌ها است.

وی جامعه علوم آزمایشگاهی را چشم‌های بینا و تیزبین جامعه پزشکی در تشخیص انواع بیماری‌ها دانست و گفت: انجمن‌های فعال و هیئت مدیره‌های انجمن‌ها در این حوزه، از رصد تحولات آینده در حوزه علوم آزمایشگاهی غافل نشوند، در واقع نباید از نقش بیگ دیتاها، بیومارکرها، پرسیژن مدیسن، پرسنولایز، مدیسن هوش مصنوعی و نقشه ژنتیک هر فردی که به تشخیص زودرس بیماری‌ها کمک می‌کند، غافل شویم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مجموعه این مباحث علوم آزمایشگاهی دنیا را دچار تغییرات جدی و بنیادین خواهد کرد، اضافه کرد: اگر ما از رصد این تحولات غافل بمانیم، جایگاه خوبی را در آینده علوم آزمایشگاهی نخواهیم داشت، بنابراین باید متناسب با نیاز کشور در این حوزه‌ها آینده‌نگری شود و در دانشگاه‌ها بحث کنند و نسبت به بحث و پیگیری این تغییر و تحولات در کنگره‌ها و کنفرانس‌ها مبادرت لازم به عمل آید.

رئیس زاده با اشاره به جایگاه حکیم اسماعیل جرجانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ کشور، حفظ و زنده نگه داشتن یاد مفاخر کشور را بسیار ارزشمند خواند و گفت: جامعه علوم آزمایشگاهی از اینکه خود را منتسب به طبیب همه اعصار و قرون می‌دانند باید بدان افتخار کنند و ادامه دهنده مسیر این مشاهیر بزرگ باشند، اعضای علوم آزمایشگاهی باید به میمنت این نامگذاری و شکرانه این رخداد بزرگ زندگی نامه این حکیم بزرگ ایرانی را که از افتخارات ما است، مطالعه کنند.

وی افزود: حکیم جرجانی اولین پزشک در دوران اسلام است که کتاب عظیم و مرجع ذخیره خوارزمشاهی را به عنوان جامع‌ترین متن پزشکی به زبان فارسی کتابت کرد، وی حق بزرگی به گردن ما ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا دارد، این کتاب بعد از الحاوی و قانون ابن سینا، جامع‌ترین کتاب دوره خود بوده است.

کد خبر 746643

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • (ویدئو) مبارز MMA با دست خالی تمساح عظیم‌الجثه را شکار کرد
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • توپ ورود تاکسی های برقی به پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟
  • فرش قرمز آسیا زیرپای داوران زن ایرانی؛ کولاک گلاره و زری در بانکوک
  • خطر خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • ۸۵ درصد مدارس کشور اتاق بهداشت ندارند | جای خالی ۱۶ هزار مربی سلامت در مدارس
  • خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ صندلی های خالی دستیاری