Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد باب الحق توانسته باراه‌اندازی حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) و کانون فرهنگی تربیتی مهدی موعود (عج) پیوندی ناگسستنی میان روحانیت و طلاب با گروه‌های مختلف مردم به ویژه نسل جوان برقرار کند و با برگزاری برنامه های متنوع زمینه رونق این مسجد را فراهم کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: در کوچه پس کوچه های منطقه قدیمی و مستضعف نشین مولوی تهران، مسجدی است که برنامه های آن همچون نامش جالب، خلاقانه، آموزنده و جذاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجد باب الحق (واقع در تهران، خیابان مولوی، نرسیده به میدان قیام، کوچه شهید رضا پویان) از نظر مساحت متوسط است ولی روح و جان و دل امام جماعت و سایر اهالی آن، به وسعت اقیانوس است به طوری که در انجام کارهای بزرگ و ماندگار کاری به متر مربع این خانه خدا ندارند.

 

آنچه طی چند سال اخیر نام مسجد باب الحق را سر زبان ها انداخته است برگزاری کلاس مکاسب با هدف آشنایی کسبه و تجار بازار تهران با احکام کسب و کار است که هر روز به جز جمعه ‌ها، از ساعت 7 تا 7:30 صبح در شبستان این مسجد برگزار می شود. حجت ‌الاسلام والمسلمین «محمد حسن نادربیگی» در این ارتباط به خبرنگار شبستان، گفته بود: فراگیری فقه تجارت جزو توصیه ‌های دین است، همانطور که امیرمؤمنان علی (ع) فرمودند: «يا مَعْشَرَ التُّجّارِ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجرُ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ: ای جامعه تجار، اول، یادگیری مسائل شرعی تجارت، بعد اقدام به تجارت.» جالب است بدانید برگزاری کلاس ‌های آشنایی با احکام شرعی به ویژه در حوزه اقتصاد، از گذشته در مساجد و در میان بازاریان ایران رایج بوده است، اگرچه برای مدتی،کمرنگ شد، اما دوباره چند سالی است، رونق گرفته است.

 

گام بعدی در شناخته تر شدن مسجد باب الحق در میان مردم جنوب شهر تهران، تاسیس حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) در دل این خانه خدا بود. این حوزه، 27 شهریورماه 1395 آغاز به کار کرد.

 

 

یکی از اقدامات جالب حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) برگزاری درس اخلاق آن به صورت عمومی است؛ به عبارت دیگر درحالی که درس اخلاق اکثریث قریب به اتفاق مدارس علمیه کشورمان به صورت خصوصی و برای استادان و طلاب برگزار می شود، مدیریت این حوزه تصمیم گرفت این درس را همه روزه پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد باب الحق برگزار کند تا آحاد مردم از آن بهره مند شوند.

 

مسجد باب الحق به موفقیت های خود همچنان ادامه می داد تا اینکه با برگزاری مراسم یادبود شهید حجت الاسلام «مصطفی قاسمی» طلبه همدانی  با حضور جمعی از نمایندگان مراجع معظم تقلید، ائمه جماعات مساجد و استادان و طلاب حوزه علمیه تهران، و سایر گروه های مردم، نامش دوباره بر سر زبان ها افتاد.

 

 

به گزارش خبرنگار ما، شورای فرهنگی مسجد باب الحق تصمیم گرفت فعالیت های فرهنگی و علمی و هنری این مسجد را یکپارچه کند و در همین راستا اقدام به تاسیس کانون فرهنگی تربیتی مهدی موعود (عج) کرد که برگزاری کلاس آموزش زبان آلمانی از ابتکارات نو و متفاوت آن بود زیرا عموما مساجد اقدام به برگزاری کلاس های آموزش زبان های انگلیسی و عربی می کنند.

 

از اقدامات جالب دیگر در این مسجد، برپایی محفل رفاقتی، مشابه «حلقه‌ های صالحین» پایگاه‌ های بسیج است البته با این تفاوت‌ که اولا طلاب مربیان و مدیران این حلقه ها هستند و ثانیا آموزش معارف دین و احکام شرعی به شکلی نوین و جذاب را دنبال می کنند.

 

حالا که سخن از قرآن به میان آمد بد نیست که بدانیم جلسات تفسیر قرآن، همه روزه پس از اقامه نماز جماعت صبح و با محوریت تفسیر نمونه اثر آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید جهان تشیع، در مسجد باب الحق برگزار می شود.

 

 

برپایی مجالس روضه در ایام سوگواری و جشن و شادی در ایام سرور پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهاسلام) در راستای عمل به  «وَ مَنْ يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوي القلوب» (سوره حج، آیه 32) از برنامه های ثابت مسجد باب الحق است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین نادربیگی، امام جماعت آن همیشه با استقبال خوبی از سوی مردم همراه می شود.

 

اکنون نوبت آن است که بگوییم که سقاخانه مسجد باب الحق بسیار مشهور است؛ این مکان در سال ۱۳۵۶ (هجری قمری) ساخته شد و از جمله سقاخانه های قدیمی و ساده ای است که هنوز مورد توجه اهالی محله مولوی قرار دارد. آبگیری مختصر، شمع خانه ای متشکل از یک سینی فلزی و بقایای تعدادی شمع سوخته، به همراه پنجره ای با نرده های مارپیچ، از جمله امکانات در این سقاخانه مسجدی است.

 

کوتاه سخن اینکه، مسجد باب الحق توانسته با راه اندازی حوزه علمیه مکتب الصادق (ع) و کانون فرهنگی تربیتی مهدی موعود (عج) پیوندی ناگسستنی میان روحانیت و طلاب با مردم برقرار کند و با برگزاری برنامه های متنوع و آموزنده قرآنی و معرفتی، همه روزه میزبان گروه های مختلف مردم به ویژه نسل جوان باشد.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین مسجد اربعین اربعین ۹۸ کانون های مساجد مرز بین المللی شلمچه مقام معظم رهبری مسجد باب الحق درس اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۳۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی بروجردی شامگاه سه شنبه با حضور مراجع عظام تقلید، طلاب، روحانیون و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله جوادی آملی و آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله مقتدایی عضو شورای عالی مدیریت حوزه، آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان، تعدادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

این مراسم گرامیداشت پس از اقامه نماز مغرب و عشا با قرآئت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سید مهدی میرداماد از مداحان اهل بیت (ع) مداحی و استاد حسین انصاریان نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی در راستای معرفی شخصیت این عالم برجسته شیعه در کنار مزار وی برپا شد.

کد خبر 6087114

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» ویژه خادمیاران و فعالان فرهنگی اجتماعی
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در لرستان
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف