Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی‌ونهمین قسمت از فصل ششم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۲۲ مهر، با موضوع «جایزه‌ی نوبل فیزیک امسال» از شبکه‌ی چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این برنامه حافظ آهی مجری «چرخ» با دکتر سهراب راهوار، کیهان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته‌ی نوبل «جیمز پیبلز»، کیهان‌شناس آمریکایی-کانادایی و دو اخترشناس سوییسی به نام‌های «دیدیه کلاز» و«میشل مایور» را به‌عنوان برندگان جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ اعلام کرد. این جایزه به پاس مطالعات این سه متخصص در زمینه‌ی تکامل جهان و جایگاه زمین در کیهان به آنها اهدا شده است. بر اساس بیانیه‌ی «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون به خاطر «کشفیات نظری در زمینه‌ی کیهان شناسی فیزیکی» نیمی از این جایزه‌ی ۹۱۸ هزار دلاری را دریافت خواهد کرد و نیم دیگر آن به واسطه‌ی «کشف اگزوپلنت پگاسی۵۱ در اطراف ستاره‌ای شبیه خورشید» به مایور و کلاز، اساتید دانشگاه ژنو خواهد رسید. این اگزوپلنت که در سال ۱۹۹۵ کشف شده بود، نخستین سیاره‌ی فراخورشیدی محسوب می شود. پس از این اکتشاف اخترشناسان حدود ۴ هزار سیاره با ویژگی‌های مشابه را کشف کردند که برخی از آنها روی کاغذ شرایط لازم برای حیات را دارند.
در بخش دیگری از برنامه، احسان یوسفی، کارشناس نجوم «چرخ»، داستان مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد، مرور خواهد کرد.
مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ»در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جایزه نوبل جایزه نوبل فیزیک شبکه چهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۴۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه مبارزات بوکسور‌های ایران در بیشکک

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقات بوکس قرقیزستان از عصر امروز پنجشنبه در بیشکک آغاز می‌شود و پنج روز ادامه خواهد داشت. کار بوکسور‌های ایران از فردا جمعه در این مسابقات آغاز خواهد شد.   قرعه و برنامه مبارزات نمایندگان ایران بدین شرح است:   وزن ۵۴ کیلوگرم: مصطفی ریگی شنبه با برنده مبارزه نمایندگان قرقیزستان مبارزه دارد. وزن ۵۷ کیلوگرم: پوریا عبدالمالکی شنبه با برنده مبارزه بوکسور‌های میزبان مصاف می‌دهد. وزن ۶۳.۵ کیلوگرم: علی حبیبی‌نژاد جمعه به مصاف کولتایف از قرقیزستان می‌رود. وزن ۷۱ کیلوگرم: محمد نورانی پس از استراحت در دور نخست، جمعه به مصاف برنده ازبکستان و قرقیزستان می‌رود. در همین وزن، کسری طهماسبی استراحت دارد و سپس جمعه با برنده قزاقستان و قرقیزستان روبه‌رو می‌شود. وزن ۸۰ کیلوگرم: میثم قشلاقی ابتدا استراحت دارد و سپس شنبه با برنده قزاقستان و قرقیزستان روی رینگ می‌رود. وزن ۹۲ کیلوگرم: علی فتحی شنبه با برنده ازبکستان و قرقیزستان جدال خواهد کرد. وزن ۹۲+ کیلوگرم: روزبه صفری شنبه با برنده ازبکستان و قرقیزستان روبه‌رو خواهد شد.   گفتنی است؛ بنابر تصمیم فونتنا سرمربی تیم ملی، دانیال شه‌بخش در تهران باقی ماند تا تمریناتش را در اردوی تیم ملی ادامه دهد.   بوکسور‌های ایران در حالی پس از توقف طولانی در فرودگاه دبی و لغو و تعویق چندباره پرواز خود، به دلیل طوفان و سیل در کشور امارات، راهی بیشکک شدند که مهدی پرویزی و سالار رادمرد از این سفر بازمانده و نتوانستند راهی قرقیزستان شوند و آنان نیز در تهران تمرینات خود را ادامه می‌دهند.

دیگر خبرها

  • اهدای جایزه دکتر موسی‌خانی به ۳ نفر از برگزیدگان
  • ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان
  • مهاجرین افغانستانی بازگشته در خطر انفجار مین
  • اعلام برنامه مبارزات بوکسور‌های ایران در بیشکک
  • تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد
  • «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
  • این فیلم برنده جایزه فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای شد
  • امروز هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان پیش برنده‌های علم و فناوری در دنیا مطرح است + فیلم
  • ببینید | «چرخ» علم دوباره می‌پرخد
  • فصل جدید برنامه «چرخ» در راه آنتن شبکه چهار