Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری رویترز، دولت ترامپ احتمالا این هفته به دلیل تهاجم ترکیه به شمال سوریه، تحریم های اقتصادی را به عنوان یکی از معدود اهرم های این کشور علیه ترکیه کشور هم پیمان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعمال می کند.

مقام های دفاعی آمریکا گفته اند که استفاده از نظامیان برای توقف اقدامات تهاجمی ترکیه علیه جنگجویان کُرد متحد آمریکا هرگز یک گزینه نبوده و ترامپ روز گذشته(یکشنبه) از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) خواسته است خارج کردن «حساب شده» همه نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اینکه «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه گفت که ترامپ  مجوز اعمال «تحریم های بسیار قوی» جدیدی را علیه ترکیه صادر کرده، ظاهرا دولت آمریکا خود را آماده می کند تهدیدهای ترامپ را برای نابود کردن اقتصاد ترکیه اجرا سازد.

ترامپ روز گذشته گفت به نظرات کنگره که در آن جمهوریخواهان و دموکرات ها با جدیت برای اعمال تحریم ها تلاش می کنند، گوش می دهد.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی از آمادگی خزانه داری آمریکا برای اعمال تحریم ها خبر داد و نوشت: ممکن است به قوانین بیشتری نیاز باشد. توافقی کلی در این زمینه وجود دارد. ترکیه خواسته این اقدام انجام نشود. گوش به زنگ باشید.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که اعمال تحریم ها در همه سطوح دولتی بررسی شده است.

ترامپ تلاش می کند انتقادهای شدید را آرام کند؛ انتقادهایی که از سوی برخی جدی ترین حامیان جمهوریخواهان مطرح شده و به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برای حمله به کردها چراغ سبز نشان داده است.

تصمیم ترامپ که ریشه در هدف او برای خارج کردن آمریکا از«جنگ های بی پایان» دارد، نگرانی هایی را در هر دو حزب اصلی آمریکا برانگیخته و اعضای این دو حزب معتقد هستند که خروج سربازان آمریکایی از سوریه راه را به روی زنده شدن دوباره داعش باز می کند.

با وجودی که به نظر می رسد تحریم ها قوی ترین ابزار بازدارندگی هستند، ایالات متحده و متحدان اروپایی او همچنین گزینه های دیگری را همچون ممنوعیت فروش سلاح و تهدید پیگرد قرار دادن جنایات جنگی دنبال می کنند.

در دستوری که هفته پیش مجوز آن صادر شد معلوم نیست که چه تحریم هایی اعمال خواهد شد.

منوچین گفته که این تحریم ها در هر لحظه ای برای اجرا آماده هستند. به رغم پیشنهادهای قانونگذاران، شدت این تحریم ها نیز هنوز معلوم نیست.

«الیوت انگل»  رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «مایک مک کال» جمهوریخواه ارشد عضو این کمیته جمعه این هفته طرح هایی را ارائه دادند که مقام های ترکیه دخیل در عملیات سوریه را تحریم می کند.

این تحریم ها همچنین شامل بانک هایی است که در بخش دفاعی ترکیه شرکت دارند. لغو این تحریم ها منوط به پایان عملیات نظامی ترکیه در سوریه خواهد بود.

این طرح همچنین از دسترسی نیروهای  ترکیه به سلاح در سوریه جلوگیری می کند و از دولت آمریکا می خواهد تحریم های کنونی را به دلیل خرید سامانه های دفاع موشکی «اس ۴۰۰» روسیه اعمال کند.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به تحریم های احتمالی آمریکا علیه ترکیه اعلام کرد که کشورش هر گونه اقدامی با هدف مقابله با تلاش های این کشور برای مبارزه با تروریسم را تلافی خواهد کرد.

کاخ سفید همچنین می تواند فشارها بر ترکیه را به بهانه نقض حقوق بشر در این کشور با تهدید به پیگرد جنایات جنگی افزایش دهد.  

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفته که ایالات متحده اکنون گزارش هایی را درباره کشته شدن یک سیاستمدار کرد و بازداشت جنگجویان کرد در شمال شرق سوریه بررسی می کند.

کارشناسان تردید دارند که هر یک از اقدامات تنبیهی دولت آمریکا تغییری در تصمیم اردوغان ایجاد کند به ویژه با توجه به باور قدیمی او مبنی بر این که جنگجویان کرد در سوریه را تهدیدی علیه امنیت ملی کشورش و بخشی از حزب کارگران کردستان قلمداد می کند.

«آرون استین» مدیر برنامه خاورمیانه در اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی آمریکا گفت: این یک شکست مقطعی برای آمریکا است. دولت سوریه یا روسیه - و نه تحریم های آمریکایی ها - می تواند از عملیات نظامی ترکیه جلوگیری کند.

رویترز در پایان گزارش خود خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا فردی را در اختیار دارد که اردوغان از مدتها خواستار استرداد او بوده است: فتح الله گولن روحانی مقیم آمریکا که ترکیه وی را مسوول هماهنگی کودتای نظامی شکست خورده سال ۲۰۱۶ علیه اردوغان می داند.

مقام های آمریکایی گفته اند دادگاه ها به دنبال شواهد کافی برای استرداد این فرد هستند که هر گونه نقشی را در کودتا تکذیب کرده و از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خودخواسته بسر می برد.

گمانه زنی ها درباره تحریم ترکیه همچنین در فضای مجازی نیز مطرح شده است.

«راف سنانچز» خبرنگار خاورمیانه روزنامه تلگراف نوشت: ترامپ واقعا گزینه ای به جز توافق با تحریم ها ندارد زیرا به نظر می رسد اکثریت در کنگره با آن موافق هستند و وجود چنین اکثریتی به رئیس جمهور امکان وتوی آن را نمی دهد.

وی نوشت: به نظر می رسد که ترامپ با تحریم های کنگره موافقت کرده است. ما هنوز نمی دانیم که نسخه نهایی تحریم ها چه خواهد بود اما اگر شبیه چیزی باشد که «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی پیشنهاد داده خشم ترکیه را بر خواهد انگیخت.

گراهام به دنبال تحریم اردوغان و وزیران ارشد او است.  البته ممکن است ترامپ توجهی به طرح گراهام نکند تا مانع تحریک کردن اردوغان شود.

اگر تحریم هایی این چنینی اعمال شود، بعید است که سفر ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) اردوغان به واشنگتن رخ دهد و روابط ترکیه و واشنگتن که اکنون در وضعیت بدی قرار دارد متوقف خواهد شد.

این بدان معنا خواهد بود که ترامپ همه پل های پشت سر خود با کردها را خراب خواهد کرد بدون این که پل جدیدی را با ترکیه بسازد و پیروزی بزرگی را برای روسیه (و به طور کلی تر ایران) رقم خواهد زد.

۱۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت ترامپ حمله ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه «ای بی سی نیوز» روز چهارشنبه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که با توجه به اینکه امکان حبس کوتاه مدت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل اتهامات قضائی وجود دارد، سرویس مخفی این کشور چند جلسه برای برنامه ریزی اقدامات مرتبط برگزار کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند با این حال سرویس مخفی آمریکا هنوز برنامه مشخصی در این باره ندارد.

سرویس مخفی آمریکا مسئول محافظت از روسای جمهور فعلی و سابق این کشور (و همچنین خانواده‌های آنها) است، اما حفاظت از رئیس جمهور سابق در زندان یک مورد بی سابقه خواهد بود.

نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از پرونده‌های قضایی خود به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداختی سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، ستاره سابق فیلم‌های غیراخلاقی، متهم شده است.

کد خبر 6088028

دیگر خبرها

  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است