Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحقیقی جدید درباره ونوس نتیجه پژوهش‌های پیشین را رد می‌کند. طبق آن آب و هوای ونوس هیچ گاه گرم نبوده و روی سطح آن آب مایع وجود نداشته است. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری داشجو، تحقیقی جدید به تازگی ستاره شناسان را شگفت زده کرد. طبق این تحقیق میلیون‌ها سال قبل سیاره ونوس از حیات پشتیبانی می‌کرده و دمای آب و هوای آن کمتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه آب روی مایع سطح آن وجود داشته و به این ترتیب شرایط آن شبیه زمین بوده است.

اما تحقیقی جدید از جریان گدازه‌های موجود روی سطح ونوس نشان می‌دهد این ایده‌ها صحت ندارند و آب و هوای این سیاره گرم و مرطوب نبوده است.

محققان انستیتو LPI با کمک اطلاعات مربوط به رصد سیارات شیوه جریان یافتن مواد مذاب آتشفشانی روی سطح سیاره را بررسی کردند. تا پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند رشته کوه‌ها روی ونوس مانند برخی قاره‌ها روی زمین از جنس گرانیت هستند. برای تشکیل بلندی‌های گرانیتی باید اقیانوس‌هایی از آب وجود داشته باشد. این یکی از دلایلی بود که سبب شد دانشمندان تصور کنند روی ونوس آب سطحی وجود داشته است.

اما تحقیقات انستیتو LPI از جریان گدازه‌ها روی منطقه Ovda Regio ونوس نشان داد آن‌ها از جنس گرانیت نیستند. در حقیقت این گدازه‌ها از مواد بازالتی تشکیل شده اند. گدازه‌های بازالتی برای تشکیل نیازمند آب نیستند بنابراین رصد آن‌ها نه تنها به معنای وجود اقیانوس روی ونوس نیست بلکه شواهد مربوط به این نظریه را نیز تضعیف می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاره ونوس دستاورد جدید محققان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند

داده‌های Flyby منتشر شده توسط کاوشگر فضایی BepiColombo اروپایی نشان داد که گاز‌های فراوانی، از جمله کربن و اکسیژن، از جو زهره در حال حذف شدن هستند. این اطلاعات هنگام پرواز این کاوشگر به سمت عطارد و در نزدیکی سیاره زهره بدست آمده و جو نشت دهنده این سیاره تمرکز داشته است.

برخلاف زمین که سیاره‌ای با میدان مغناطیسی ذاتی است که از جو خود در برابر فرار به اعماق فضا محافظت می‌کند، زهره از خود میدان مغناطیسی پایداری ندارد، زیرا فضای داخلی بسیار سرد آن نمی‌تواند به گرد مواد مذاب بچرخد، بنابراین آن یک گرداب برای ایجاد و حفظ یک میدان مغناطیسی ضروری است.

درعوض، نور خورشید که به جرم آسمانی و کهربایی رنگ برخورد می‌کند، اتم‌های جوی آن را شارژ می‌کند، که سپس جریان‌های الکتریکی ایجاد می‌کند که یک مگنتوسفر ناپایدار تولید می‌کند که وابسته به نور خورشید است.

دومینیک دیلکچرت، دانشمندانی که داده‌های بازدید از فضاپیما را تجزیه و تحلیل کردند، به نظر می‌رسد که ذرات باردار یا یون‌های زهره در حال فرار از سیاره هستند، زیرا نور خورشید مولکول‌های موجود در اتمسفر را به سرعتی بالا بود که یون‌ها از گرانش سیاره فرار کرده و به فضا سرازیر شدند.

دومنییک دیلکورت یکی از نویسندگان این مطالعه و همچنین محقق آزمایشگاه فیزیک پلاسما گفت که بررسی از دست دادن این ذرات و مکانیسم‌های فرار آنها برای درک چگونگی تکامل جو سیاره و چگونگی از دست دادن تمام آب آن بسیار مهم است.

کاوشگر فضایی مذکور به پایان سفر هفت ساله خود نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۵ به عطارد برسد.

در همین حال، ناوگانی از بازدیدکنندگان رباتیک قرار است در دهه آینده از زهره بازدید کنند، با فضاپیمای اروپایی انویژن که قصد دارد در سال ۲۰۳۱ پرتاب شود، در حالی که پرتاب DAVINCI ناسا که قرار بود در سال ۲۰۲۹ پرتاب شود، به سال ۲۰۳۱ موکول شده است.

ماموریت احیا شده Veritas نیز قرار است حداکثر تا سال ۲۰۳۱ پرتاب شود، اگرچه اعضای تیم همچنان خواستار پرتاب زودهنگام در نوامبر ۲۰۲۹ هستند. این تحقیق در مقاله منتشر شده در مجله Nature Astronomy توضیح داده شده است.

منبع: الیوم‌السابع

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • کشف اسرار جدید از ماه
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • اتمسفر زهره نشتی دارد
  • اورانوس در اعماق خود مقدار زیادی متان دارد
  • لذیذترین کیک گدازه شکلاتی فقط در ۷ دقیقه + فیلم
  • موضوع امسال روز زمین چه خواهد بود؟