Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از تلاش شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی در خصوص شفافیت مالی هزینه‌ها در این دانشگاه، حال رئیس دانشکده مهندسی پیشقدم شده تا تراکنش‌های مالی دانشکده خود را در اختیار کاربران قرار دهد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، افزایش هزینه‌های مختلف در دانشگاه فردوسی از ترم جدید باعث شده تا شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه بیش از گذشته موضوع شفافیت مالی هزینه آن را پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این نیز در گزارشی با عنوان «شفافیت مالی هزینه‌های دانشگاه فردوسی؛ خواسته اصلی دانشجویان/ وقتی جیب دانشگاه با پول دانشجو پُر می‌شود» این مطالبه دانشجویی پیگیری شد.
طبق آنچه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرده بود هزینه‌های سالانه این دانشگاه به رقم ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که تا پایان برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد آن باید توسط دانشگاه تامین شود.
این مسائل باعث شد تا شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی پویش شفافیت مالی را طراحی کنند و از مسئولان دانشگاه بخواهند با شفافیت مالی هزینه کرد‌ها در دانشگاه، راه را برای ایده‌های جدید دانشجویی و کاهش آن باز بگذارند.
پس از آن بود که در مراسم جشن ورودی‌های جدید دانشگاه فردوسی مشهد برخی از مسئولان و اساتید دانشگاه (هر چند در ظاهر) به این پویش پیوستند.
اما در این میان یکی از روسای دانشکده‌های این دانشگاه گوی سبقت را از دیگر مسئولان دانشگاه ربود و علاوه بر پیوستن به این پویش، به مطالبه گری شفافیت مالی دانشجویان جامه عمل پوشاند.
حمیدرضا پوررضا، رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در این راه پیشقدم شده است. گفتگوی ما با او اکنون پیش روی شماست.     وی استاد تمام گروه مهندسی کامپیوتر بوده که مدرک کارشناسی خود را در سال ۶۸ در رشته الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را بترتیب در رشته‌های الکترونیک و کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران و در سال‌های ۷۱ و ۸۱ اخذ کرده‌ است.
همچنین در دو بازه زمانی و در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ و ۹۰ تا ۹۲ مدیر گروه مهندسی کامپیوتر، در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ معاون پژوهشی دانشکده و از سال گذشته هم ریاست دانشکده مهندسی را برعهده گرفته‌ است.
دانشجو: دستاورد‌های دوره مدیریتی شما در دانشکده تا به حال چه مواردی بوده است؟ در دوره یک‌ساله گذشته، اولین قدم، تشکیل یک تیم نسبتا بزرگ مدیریتی دانشکده با مشارکت ترکیبی از نیرو‌های با سابقه و نیرو‌های جوان و از گروه‌های مختلف دانشکده بود تا با تمرکز بر «ایفای مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر ارزش‌آفرینی»، «بین‌المللی‌سازی» و «مدیریت مبتنی بر اصول راهبری مطلوب» اهداف و برنامه‌های دانشکده استخراج و روی میز تیم مدیریتی قرار گیرد.
بهره بردن از همکاران جوان کمک کرده تا ضمن استفاده از ذهن خلاق و انرژی زیاد آنها، کادرسازی برای آینده مدیریتی دانشکده حاصل شود.
دانشجو: در آینده، اولویت‌ها و اهداف شما در دانشکده چه مواردی خواهد بود؟ جذب دانشجویان ممتاز و اثربخشی آموزش، اثربخشی پژوهش، ترویج کارآفرینی و ارزش‌آفرینی، ارتباط موثر با جامعه و صنعت، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، توسعه منابع مالی متنوع و پایدار و مدیریت بهینه هزینه‌ها، تصمیم‌گیری اثربخش، مسئولانه و مبتنی بر خرد جمعی با مشارکت همه ذینفعان، چابکی و کارایی ساختار و شفافیت فرایند‌های سازمانی، ایجاد جو پویا و بانشاط برای افزایش انگیزه در دانشکده و افزایش حس تعلق سازمانی اهداف اصلی در طراحی برنامه‌های آینده دانشکده خواهد بود.
بر اساس اهداف فوق، مجموعاً ۳۷ برنامه اصلی طراحی شده و در حال حاضر برنامه‌ها اولویت‌بندی و تعدادی از آن‌ها در فاز اجرا هستند.
دانشجو: شورای صنفی دانشجویان در مسائل مختلف چه جایگاهی دارد و نوع همکاری شما با این شورا چیست؟ همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از اهداف دانشکده، اخذ تصمیم‌های مبتنی بر خرد جمعی با مشارکت همه ذینفعان است. بر این اساس، در برنامه‌های دانشکده تقویت شورا صنفی دانشجویان، شکل‌گیری زیرشورای صنفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان شاخه‌ای از شورای صنفی دانشجویان و تشکیل مجامع صنفی استادان و کارکنان دانشکده قرار گرفت. تلاش شده است که این نهاد‌های ۴ گانه نقاط اصلی تماس هیات رئیسه با ذینفعان دانشکده باشد.
در این بین شورای صنفی دانشجویان و مجمع صنفی کارکنان بیشترین فعالیت را داشته‌اند. مجمع صنفی استادان شکل گرفته، ولی فعالیت چندانی نداشته و متاسفانه زیرشورای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مرحله تشکیل باقی مانده و هیچگونه فعالیتی ندارد.
انتظار می‌رود شورا‌ها و مجامع صنفی تلاش کنند تا به استیفای حداکثری حقوق صنف خود همت گمارند و اعتقاد هیات رئیسه دانشکده بر این است که این تلاش حداکثری دانشکده را در نقطه تعادل بسیار خوبی قرار خواهد داد، انشاءالله.
دانشجو: ورودی‌های جدید اگر بخواهند با شما ارتباط داشته باشند، چگونه می‌توانند با شما مسائل مختلف را بیان کنند؟ بنظرم اصلی‌ترین کانال ارتباطی دانشجویان با تیم اجرایی دانشکده و دانشگاه در انتقال مشکلات صنفی، بایستی شورای صنفی باشد، مگر در مسایلی که جنبه شخصی آن بر جنبه صنفی غلبه دارد، که در این صورت هیات رئیسه دانشکده همواره شنوای مشکلات دانشجویان خواهند بود.
دانشجو: برای حل مشکلات مالی در سطح دانشکده چه برنامه‌هایی دارید؟ همانطور که در بیان اهداف دانشکده ذکر شد، یکی از اهداف «توسعه منابع مالی متنوع و پایدار و مدیریت بهینه هزینه‌ها» است.
تلاش می‌کنیم تامین منابع مالی دانشکده را به آرامی از دوش دولت برداشته و با تنوع‌بخشی به منابع مالی، نیاز‌های خود را از منابع دیگر تامین کنیم.
در بین منابع مالی، دو منبعی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته، یکی کسب درآمد از محل تبدیل علم به ثروت و ارزش آفرینی است و دیگری جلب توجه خیرین به سمت پشتیبانی مالی دانشکده به منظور رفع مشکلات و نیاز‌های اجتماع.
در کنار مدیریت درآمد، مدیریت هزینه نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. سعی شده با تهیه گزارش‌های مالی دوره‌ای و شفاف، تمامی ذینفعان را نسبت به هزینه‌کرد هوشمندانه ترغیب کنیم.
در حال حاضر گروه‌ها بیش از آنکه در فضای چانه‌زنی مالی قرار بگیرند، با علم از وضعیت مالی خود تلاش می‌کنند به بهترین شکل ممکن و با رعایت حداکثری اولویت‌ها به هزینه‌کرد منابع مالی خود بپردازند. قطعا از آنجایی که در ابتدای این راه هستیم، فاصله از مسیر بهینه بسیار است. کمک‌های فکری و ارائه بازخورد‌های تمامی نهاد‌های ۴ گانه فوق‌الذکر موجب خواهد شد تا در زمانی هر چه کوتاهتر، خطای طی مسیر به حداقل برسد.
دانشجو: با توجه به ایجاد سامانه شفافیت مالی در دانشکده مهندسی چرایی و دلیل ایجاد این سامانه را چه می‌دانید؟ اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند به مدیریت هزینه کمک کند آن است که ذینفع اطلاعات درستی از وضعیت جاری خود داشته باشد. دانشگاه در تلاش است با ایجاد یک مدیریت توزیع‌شده، تمام دانشکده‌ها را به شکل حداکثری درگیر در این مدیریت کند.
دانشکده مهندسی تلاش کرده تا عین این موضوع را به گروه‌ها نیز تسری دهد، به گونه‌ای که هر گروه در ابتدای سال از وضعیت بودجه‌های خود مطلع و مسایل مالی خود را مدیریت کند.
از آنجایی که سامانه الکترونیکی مالی دانشگاه امکان ارائه اطلاعات مالی در سطح گروه‌ها را ندارد، معاونت ادرای و مالی دانشکده اقدام به سفارش و طراحی یک سیستم مالی تحت شبکه در دانشکده کرده است.
این سامانه این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا اطلاعات دقیقی از جزئیات درآمد‌ها و هزینه‌های مالی داشته باشد. در این سامانه هر گروه می‌تواند نه تنها از تمامی تراکنش‌های مالی خود، بلکه از عملکرد دیگر گروه‌ها نیز مطلع شود. هیات رییسه دانشکده تلاش می‌کند در فضایی شفاف، تمام ارکان و نهاد‌های چهارگانه دانشکده از عملکرد‌های مالی مطلع باشند.
دانشجو: اهداف شما از ایجاد شفافیت چیست؟ شفافیت کمک می‌کند تا ضمن اینکه این احساس را بوجود می‌آورد که هر یک از ما در اتاقی شیشه‌ای فعالیت کرده و در معرض دید همگان قرار داریم که البته این موضوع به شدت بر مراقبت رفتارمان اثرگذار است، از دریافت بازخورد‌های دیگران متاثر از پایش عملکردمان نیز بهره‌مند شویم.
دانشجو: به نظرتان دلایل لزوم شفافیت در دانشگاه و جامعه چیست؟ بنظر می‌رسد عامل اصلی در وقوع رفتار‌های نامناسب این است که در هر یک از ما این احساس بوجود آید که در معرض دید و قضاوت دیگران نیستیم و یا نیازی به پاسخگویی در خود احساس نکنیم. شفافیت ما را در معرض دید ذی‌حقوق قرار داده و حتما ما را در جایگاه پاسخگویی قرار خواهد داد.
دانشجو: پیرامون عملکرد و کاربرد‌های این سامانه توضیح دهید این سامانه تحت شبکه بوده و امکان دسترسی کاربران به تراکنش‌های مالی دانشکده را فراهم می‌کند. مدیران گروه‌ها، نهاد‌های ۴‌گانه دانشکده و حتی استادان بصورت شخصی می‌توانند بنا به تقاضا، دسترسی به اطلاعات این سامانه داشته باشند.
دانشجو: راهکار شما به دیگر مسئولان دانشگاه برای ایجاد شفافیت در مسائل مختلف دانشگاه چیست؟ در حال حاضر با اطلاع ستاد دانشگاه، سامانه شفاف‌سازی اطلاعات مالی در دانشکده مهندسی پیاده‌سازی شده است. معاونت اداری و مالی و مرکز فاوای دانشگاه تلاش می‌کنند تا با اصلاحاتی که در سامانه الکترونیکی مالی دانشگاه ایجاد می‌کنند، امکان شفاف‌سازی مالی را در آینده نزدیک به همه دانشگاه تسری دهند. در این بین سامانه آزمایشی اجرا شده در دانشکده مهندسی و بازخورد‌های آن کمک زیادی به موفقیت طرح فوق خواهد کرد.
دانشجو: بسیاری از مدیران مردمی و یا حتی کارمندان ممکن است اطلاعاتی درباره شفافیت‌های مالی اداره و سازمان خود داشته باشند که بتوانند در اختیار مردم قرار دهند، اما دلایل مختلفی از جمله ترس از توبیخ و اخراج شدن باعث شده که ازین کار خودداری کنند. در کشور ما این مساله چطور باید حل شود؟ فکر می‌کنم این موضوع باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود. در این صورت همه مدیران اجرایی باید به این مطالبه تن دهند؛ لذا بیایید هر کدام در هر موقعیتی که هستیم، اگر از بیت‌المال استفاده می‌کنیم، بصورت شفاف عملکرد خود را در معرض دید صاحبان این مال قرار دهیم. یاد بگیریم که خطا‌های یکدیگر را در محیطی آرام به یکدیگر گوشزد نماییم تا مبادا محیط متشنج مشوق عدم شفافیت شود. بنظرم در دراز مدت همه از این اقدام منتفع خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شفافیت مالی دانشگاه فردوسی دانشکده مهندسی شورای صنفی دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌ فعال شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از بانک مرکزی، این بانک در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

به گفته مصطفی قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر گردیده است.

وی گفت: اکنون 6 بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر ناراحت‌کننده ایلان ماسک برای کاربران ایکس
  • کاهش زمان معطلی مسافران خط 7 مترو با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی
  • خدمت جدید؛ تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت بانکی در ۶ بانک
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌ فعال شد
  • در کره شمالی دانشگاه رفتن هم عجیب و غریب است!
  • اپل امکان دسترسی به قطعات آیفون را برای تعمیر می‌دهد
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد