Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین سلیمی روز دوشنبه در همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: وارد عصری شده ایم که نه تنها منبع اقتدار بلکه شیوه اقتدار در عصر جدید دگرگون شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از روزی که به درستی درک کنیم در یک زیست بوم جدید در جهان تازه زندگی می کنیم، آنگاه باید به بازاندیشی ساختار نهادهای آموزشی، نحوه سازمان دادن و دسترسی مردم به اطلاعات و همچنین بازاندیشی ساختار رسانه های گروهی و حتی شیوه جدید اشتغال در جامعه بیندیشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: امروز دسترسی افراد به دانش محدود به این نیست که حتما سر کلاس دانشگاه بروند و استاد یک بسته اطلاعاتی در اختیار دانشجو قرار دهد. این دوران دیگر به سر آمده است.
سلیمی با بیان اینکه امروز تمام انسان ها با ساده ترین وسایل، دسترسی گسترده به اطلاعات دارند، افزود: بدین ترتیب مرجعیت اقتدار، دگرگون می شود. 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اواخر دهه ۷۰ میلادی یک پروژه تحقیقاتی با عنوان پست مدرن که شاید مواضع آن مورد نقد باشد، موضوعات جدیدی را مطرح کرد، اما برخی این سخن را جدی نگرفتند. این پروژه بیان می داشت که با وارد شدن به عصر جدید دانش، انسان ها با شرایطی مواجه می شوند که ماهیت دانش، دانشگاه و پدیده های اجتماعی دگرگون می شود. 
وی ادامه داد: آن زمان این سخن چندان جدی گرفته نشد، در حالی که امروز جامعه به دلیل فراگیر شدن دستیابی به اطلاعات، با یک زیست جهان جدید، شیوه جدیدی از زندگی اجتماعی و شکل گیری ماهیت های اجتماعی مواجه شده است.  
سلیمی یادآور شد: تا قبل از این، پدیده های اجتماعی از دانشگاه و مدرسه گرفته تا دولت، همه با گونه خاصی از اقتدار تعریف می شدند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه در دوره ای از تاریخ اندیشه، اقتدار فقط با نیروی نظامی تعریف می شود، اضافه کرد: شایع ترین تعریف از دولت، انحصار استفاده از خشونت است، تعریفی که ماکس وبر ارائه کرده است.
وی ادامه داد: یک بعد دیگر مساله این بود که بخش مهمی از اقتدار، از دستیابی به دانش، اطلاعات و اندیشه بیرون می آید. بسیاری از مراجع اقتدار به این دلیل به اقتدار دست یافتند که به دانش دسترسی انحصاری داشتند.
سلیمی گفت: در جوامعی که به تازگی در حال رسیدن به دوران مدرنیته خود هستند، دانشگاه و مدرک گرفتن از دانشگاه بسیار مهم می شود؛ غافل از اینکه وارد عصری شده ایم که نه تنها منبع اقتدار بلکه شیوه اقتدار نیز در عصر جدید دگرگون شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حسین سلیمی دانشگاه علامه طباطبائی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواختن زنگ سلامت در مدرسه دخترانه رشت

زنگ سلامت امروز (یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه) همزمان با دومین روز از هفته ملی سلامت که با عنوان «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» نامگذاری شده است، در مدرسه دخترانه آذر بهنیا رشت با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صدا در آمد.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در این مراسم که به همت اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، گفت: همه گیری کرونا موجب شد که بیش از پیش به اهمیت سلامتی پی ببریم و نباید نسبت به این نعمت بزرگ غافل شویم. 

او توجه دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند را به «خودمراقبتی» معطوف کرد و افزود: بهترین و بیشترین سهم اقداماتی که به سلامتی منجر می‌شود، نتیجه خودمراقبتی و توجه به سلامت خود، خانواده، اطرافیان و دیگر افراد جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین دانش آموزان را دارای نقشی مهم در ارتقای سلامت جامعه و تحقق اهداف برنامه‌های سلامت جامعه دانست و تصرریح کرد: کم تحرکی و بروز چاقی که منجر به بروز بیماری‌های متعددی از جمله دیابت و فشار خون بالا شده از چالش‌های این استان در حوزه سلامت است.

 دکتر رضوانی دانش آموزان توصیه کرد: در طول روز بخشی از وقت خود را به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص دهند.

به گفته او، پیاده روی روزانه، نوشیدن آب بیشتر، مصرف میوه و سبزیجات تازه و همچنین برخورداری از قدرت «نه» گفتن در برخی مواقع می‌تواند منجر به سلامت جسم و روان نسل جوان شود تا در آینده شاهد جامعه‌ای سالم‌تر و پویاتر باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • «آکادمی ورزش و تندرستی» دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
  • سلیمی نمین: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد /جامعه را به سمت لجبازی نبریم
  • دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی با روسیه و چین راه‌اندازی می‌شود
  • نواختن زنگ سلامت در مدرسه دخترانه رشت
  • خدمت‌رسانی به آحاد جامعه رسالت سپاه پاسداران است
  • یکی از رسالت‌های مهم الهی، مسأله عفاف و حجاب در جامعه است
  • دسترسی به اطلاعات شهروندان آمریکایی قانونی می‌شود