بیانیه گام دوم انقلاب باید هم به گفتمان عمومی و جاری در جامعه تبدیل شود
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۵۹۲۴
رویداد۲۴ حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علیاکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در همایش علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از فرماندهان، مسئولان، اساتید، اندیشمندان و محققان در مرکز همایشهای کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، با بیان اینکه «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نگاهی عمیق و راهبردی و آینده نگر و آینده ساز نیاز دارد» اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید مثل بارانی ملایم و حیات بخش دائم در ذهنیت جامعه ما ببارد؛ گام دوم سخن از تغییر مسیر تاریخ دارد و باید به آن در تراز خود نگاه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بیانیه گام دوم اگرچه در ظاهر بسیار روان است، اما لایههای تودرتو و نکتههای عمیق فراوانی دارد که نیازمند یک نگاه اجتهادی است.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک سند و منشور فقه سیاسی در عصر حاضر محسوب میشود و ما باید قدر آن را بدانیم و زمینه را به گونهای فراهم کنیم که مخاطبان اصلی که جوانان هستند درصدد فهم بیانیه و ایفای نقش خود برآیند.
حاج علیاکبری در ادامه به بیان ویژگیهای ساختار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: از آغاز بیانیه تا انجام، مسأله امید صادق جلوهای ویژه دارد؛ از دل این امید، جمله کلیدی و دقیق «ما میتوانیم» استخراج میشود.
وی با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان کرد: آنهایی که از نزدیک رهبری را میشناسند، میدانند که ایشان یکبار نویس هستند و کمتر پیش میآید که در دستنوشتههای ایشان خط خوردگی مشاهده شود، اما وقتی که من دست نوشتههای ایشان برای گام دوم را دیدم، برخی از صفحات این بیانیه تا حدود بیست بار ویرایش شده بود که این کار نشان از اهمیت و انجام کار کارشناسی بسیار بزرگ در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: برای اداشدن حق بیانیه گام دوم، این بیانیه باید هم به گفتمان عمومی و جاری در جامعه و هم به برنامه تبدیل شود و این کار بر عهده همه و مسئولیتی همگانی است.
حاج علیاکبری اظهار کرد: در ساختار کلان بیانیه، بر اساس یک نگاه ما با سه بسته ۷ تایی مواجهیم؛ در این بیانیه ۷ دستاورد انقلاب احصاء شده است که تضمین ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیر ساختهای حیاتی و به اوج رساندن مشارکت مردمی در فعالیتهای سیاسی از جملهی برخی از دستاوردها عنوان شده است.
وی هفتگانه دوم را ۷ ظرفیت راهبردی انقلاب اسلامی عنوان کرد و شعارهای جهانی، فطری درخشان و همیشه زنده انقلاب اسلامی، نگاه و روحیه انقلابی، عمل و مدیریت جهادی، تجربهها و عبرتهای گذشته، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای ایمانی و دینی را از جملهی برخی از این ماموریتها برشمرد.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور همچنین هفت ماموریتی که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است را علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی را از جمله برخی از آنها عنوان کرد.
حاج علیاکبری تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بخش دستاوردها وظیفه ما حفاظت از آنها است، در بخش ظرفیت ها، این ظرفیتها باید به خوبی شناسایی و تقویت شود و در زمینه ماموریتها نیز وظیفه تحقق آنها را بر عهده داریم.
وی با بیان اینکه «در محور گفتمان سازی بیانیه گام دوم اکثر اقدامات مربوط به اقدامات ترویجی- تبیینی است» اظهار کرد: امروز با جنگ فراگیر روایتها روبرو هستیم و یکی از ویژگیهای بیانیه گام دوم این است که درست در وقت نیاز یک روایت عالمانه، آرمانگرایانه و مستحکم و استوار از شرایط انقلاب اسلامی ارائه شده است.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن بیانیه به برنامه علاوه بر هم اندیشی و همفکری در همه بخش ها، همه حوزهها باید آن را به عنوان سند برنامه خود تلقی کنند و به نوعی نقش پژوهی در بیانیه بپردازند، گفت: در مجموعه ارتش در سه گانه دستاوردها، ظرفیتها و ماموریتها، برای پرهیز از کلی گویی، یک نقش پژوهی تفصیلی باید انجام شود. ما برای ائمه جمعه این احصای نقش را انجام دادهایم.
حاج علیاکبری نقطهی اتصال بین دستاوردها و ماموریتها را ظرفیتها عنوان و ادامه داد: کسانی که درحال استخراج محورهای بیانیه هستند باید همزمان به منظومه فکری رهبری انقلاب مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه «مخاطب ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، جوانان هستند» اظهار کرد:
در نیروهای مسلح به واسطهی حضور سربازان وظیفه یک فرصت مناسبی برای تبیین بیانیه فراهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به تاکیدات گام دوم انقلاب اسلامی بر لزوم تبیین رویکرد تمدن ساز برای انقلاب اسلامی و نظام انقلابی، گفت: نظام انقلابی کلیدواژه حساس بیانیه است؛ اینجا بخاطر آرمانهای بسیار بزرگی که پیش رو داریم و این آرمانها به ظهور حضرت، ولی عصر (عج) متصل است، انقلاب همچنان ادامه دارد و نظام برخواسته از انقلاب به واسطهی انقلابی بودن خود میتواند ادامه مسیر دهد. نظام انقلابی همواره در مسیر جامعه پردازی و تمدن سازی است و زیرساختهای آن نیز سلولهای تشکیل دهنده انقلاب اسلامی است.
حاج علیاکبری همچنین به در پیش بودن اربعین حسینی اشاره و با تاکید بر اینکه نگاه به اربعین در جامعه اسلامی نگاهی تمدنی است، خاطر نشان کرد: اخیرا رهبری در ارتباط با مسأله اربعین نیز به موضوع نقش تمدن ساز اربعین حسینی تاکید کردند.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تاکیدات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر موضوع ترویج معنویت در جامعه گفت: بسیاری از اوقات مسئولان و دستگاههای مسئول ما فکر میکنند که در این زمینه وظیفهای بر عهده ندارند این درحالی است که سرمایه گذاری دشمنان در این بخش است.
وی اضافه کرد: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به وظایف حاکمیت در ترویج مسائلی اخلاقی اشاره و تاکید میکنند که کوتاهیها در محور دستگاههای مسئول جبران شوند.
حاج علی اکبری در پایان اظهار کرد: وظیفه ما بردن مردم به بهشت نیست، اما باید مقدمات ورود مردم به بهشت را فراهم کنیم و با کسانی که میخواهند مردم را به زور به جهنم ببرند مقابله نماییم.
منبع: ایسنا برچسب ها: رویداد24 ، حاج علی اکبری ، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ، گام دوم انقلاب ، بیانیه گام دوم انقلاب سرگرمی
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 حاج علی اکبری شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گام دوم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رئیسی هر آرزویی میکند کسی به آن اعتنا نمیکند | دولت با گفتمان ایدئولوژیک، درکی از مشکلات ندارد
کافی است تا یک بار دیگر مناظرههای انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۴۰۰ را گوش دهیم و شعارهای سیدابراهیم رئیسی و نامزدهای پوششیاش را مرور کنیم؛ تا دریابیم که به بسیاری از آن شعارها نهتنها جامه عمل پوشانده نشده است، بلکه دولت درباره آنها هم سخنی به میان نمیآورد؛ شعارهایی که محققنشدنشان در این روزهای کشور به شدت احساس میشود؛ از جمله بالارفتن بیوقفه تورم، کاهش ارزش پول ملی، کوچکشدن روزافزون سفره مردم، افت ناگهانی شاخصهای بورس، عدم تناسب دخل و خرج حقوقبگیران و حجم انبوهی از مشکلات دیگر که نهتنها از سال ۱۴۰۰ حل نشده بلکه بر آن افزوده هم شده است.
به گزارش هم میهن، از طرفی مشکلاتی در حوزه اجتماعی-فرهنگی هم چهره خیابانها را به تقابل با مردم تغییر داده است. نکته جالب توجه این است که در تمام این احوال صدایی از دولتیها و شخص رئیسجمهور به گوش نمیرسد. یکی از مهمترین وعدههای سیدابراهیم رئیسی مبارزه با فساد بود؛ شاید بشود گفت محوریترین شعار او همین بود و او با اطمینان میگفت که مبارزه با فساد را باید از قوه مجریه شروع کرد تا اجازه داده نشود که فسادی به وجود آید.
حالا، اما شرایط تفاوت یافته است؛ به نحوی که هرچندوقت یک بار فسادی اقتصادی در گوشهوکنار کشور رخ میدهد، اما دولت سعی میکند از اظهارنظر دربارهاش خودداری کند؛ نمونهاش فساد چای دبش. حالا پرسش آن است که کنارهگیری دولت از پاسخگویی و بلکه مسئولیتپذیری ریشه در چه دارد و چه آثاری در حوزه سیاسی و اجتماعی خواهد گذاشت؟
در مرحله جامعه قوی – دولت ضعیف قرار داریمتقی آزادارمکی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران، درباره اینکه چرا دولت در میانه میدان به چشم نمیخورد گفت: «موضوعی که شما مورد بحث گذاشتهاید را باید از چند زاویه بررسی کنیم. نخستین مسئله آن است که اکنون شاهد برپایی جامعه قوی و دولت ضعیف هستیم. در دوره کنونی هرچقدر جامعه قوی شده است، دولت ضعیف است و بخش مهمی از موضوع به ناکارآمدی در حوزه بوروکراسی برمیگردد.
دولت نمیتواند مراودات درستی با جامعه برقرار کند. در این شرایط دولت باید ابزار جامعه شود، زیرا نمیتواند حکمرانی کند. در سه دهه قبل هم جامعه قوی داشتیم و هم دولت قوی که باعث میشد برخی از این مشکلات عدیده به وجود نیاید.
حالا که دولت ضعیف شده است باید در خدمت جامعه باشد یا به تعبیری به معنای دقیق کلمه خدمتگزار جامعه باشد، اما دولت به خیال اینکه قوی است، سعی میکند حکمرانی کند، اما حکمرانیاش صرفاً دخالت میشود؛ دخالت میکند و در عین حال پاسخگو نیست. مثلاً میزانی دلار را میفروشد یا نرخها را بالا و پایین میکند به خیال اینکه نرخ دلار را کنترل کند، اما نمیتواند».
او درباره ضعف بوروکراسی در بیعملی دولت هم تشریح کرد: «ساحت دیگر موضوع ضعف بوروکراسی است که دیگر باید گفت فروپاشی بوروکراسی، در گذشته برخی بودند که بوروکراسی را باطل میدانستند. همینها دوگانه تعهد و تخصص را ایجاد کردند. وقتی متخصصها کنار گذاشته شدند، تعهد حرف اول و آخر را میزد. اگر انتظار فقط پروژه هیجان بود، ایرادی نداشت و همین متعهدها میتوانستند پاسخگوی نیاز باشند، اما برای کارهای تخصصی و علمی مانند محیط زیست، سیاست، دیپلماسی، اقتصاد و... تخصص اولویت داشت. در این شرایط نیروی متخصص کنار گذاشته شد و به تدریج در مقابل حاکمیت سیاسی قرار گرفت. هر دولتی هم میآمد اتوبوسی نیروهای دلخواه خودش را میآورد تا آنکه نظام بوروکراسی کشور دچار بحران و آشفتگی شدید شد».
این جامعهشناس ساحت سوم یعنی ایدئولوژیکبودن دولت را اینگونه تبیین کرد: «جهتگیری سوم نگاه ایدئولوژیک دولت به جامعه، سیاست و فرهنگ است. در نگاه ایدئولوژیک مشکلات بهراحتی قابل حلاند؛ به نحوی که باید با دشمن جنگید و با بیگانه مقابله کرد؛ راه دیگری هم نیست.
اکنون نوع نگاه همین است که در خارج از مرزها دشمن و در داخل بیگانه تلقیکردن طیفهای زیادی از مردم. دولتی که با گفتمان ایدئولوژیک روی کار میآید درکی از مشکلات ندارد؛ مثلا میگوییم نرخ دلار بالاست، میگوید پایینش میآوریم و هیچ راهکاری نمیدهد. میگوییم اختلاس شده است، میگوید کار دشمن است و از این دست حرفها. برای حل مشکلات هم راهحل ویژهای ارائه نمیدهد و روزبهروز مشکلات هم افزوده میشود و مردم فقیرتر».
آزادارمکی در پایان درباره تأثیرات یکدستسازی حاکمیت بر وضعیت کنونی دولت گفت: «یکدستسازی که رخ نداده بود، نیروهایی با نوع نگاه متفاوت در ارکان حاکمیتی حضور داشتند که به نقد یکدیگر میپرداختند. در واقع در آن زمان افشاگری وجود داشت، اما همان موقع هم مشکلات رفع نمیشد و همین نهادها که با هم اختلافنظر داشتند، قدرت کنترلکنندگی نداشتند. مثلاً آقای روحانی برجام را پیش میبرد و از آن دفاع میکرد و طیف مقابل در نهادهای دیگر او را مسخره میکردند یا روحانی به گشت ارشاد انتقاد میکرد، اما گشت ارشاد همچنان وجود داشت و به کارش ادامه میداد.
به هر حال من باور دارم جامعه ایرانی به وضعیتی رسیده است که نسبت به دولت به معنای عام بیاعتنا شده است. مثلاً آقای رئیسی هر آرزویی را هم مطرح کند، کسی اعتنایی نمیکند یا وقتی کوچکترین اتفاقی در هر عرصهای رخ دهد، بازار قیمتها را بالا میبرد، زیرا دیگر برای جامعه مهم نیست که دولت چه میگوید و چه میخواهد».
صدایی از دولتمردان در حوزه ارز در نمیآیداحمد مازنی، نماینده مجلس دهم و عضو حزب اعتماد ملی، درباره این موضوع گفت: «از سوی اقشار مختلف مردم شنیده میشود که قول و قرارهایی که از قبل از انتخابات ریاستجمهوری گذاشته شده بود، محقق نشده است و آثار اقداماتی که دولت میگوید انجام شده، دیده نمیشود. وضعیت زندگی مردم هم روزبهروز سختتر میشود و کسی هم پاسخگو نیست. دولت وعده داده بود که سالی یک میلیون مسکن میسازد، اما نشد، زیرا دولت توجه نداشت که مسکن مانند دیگر امور اقتصادی یک تخصص است که باید با آن علمی مواجه شد و نمیشود به صورت عامیانه و بدون بررسیهای دقیق و تخصصی گفته شود که یک میلیون مسکن میسازیم.
دولت گفت طرح جراحی اقتصادی را اجرا کرد و من در ابتدای اجرای آن گفتم که از این جراحی فقط تیغش بر شکم طبقات محروم و فقرا خواهد خورد. آقای رئیسی در دوره آقای روحانی قیمت ارز را دستمایه تمسخر دولت وقت قرار میداد، اما حالا که قیمت دلار چندبرابر نسبت به سال ۱۴۰۰ شده است، صدایی از دولتمردان درنمیآید. در حوزه قیمتگذاری هم وضعیت نابسامان است و در طول سال چندین بار قیمتها افزایش مییابد، اما حقوق کارگران و بازنشستگان یک بار در سال آن هم کمتر از نصف تورم افزایش مییابد».
او درباره بروز فسادهای اقتصادی بیان کرد: «هرچند وقت یکبار هم خبری از فساد اقتصادی بیرون میآید؛ مانند همین فساد چای دبش که مسئولان به جای روشنگری سعی میکنند از انعکاس خبر جلوگیری کنند. مگر در دوره مجلس دهم برای تصاحب کرسیهای مجلس یازدهم فریاد شفافیت نمیزدند؟
خب بیایند و شفاف با مردم سخن بگویند که چه اتفاقاتی در جریان است؟ از طرفی رفتارهایی با زنان و دختران این سرزمین میشود که نه در سیره امام بوده است و نه رهبری و نه با اقتضائات دینی مطابقت دارد. کافی است به سخنان رهبری در سالهای گذشته گوش دهیم که بهتازگی در فضای مجازی بازنشر شده است؛ ایشان میگفتند که در زمان امام برخی برخوردهایی افراطی با زنان داشتند که امام فرمودند آنها را دستگیر کنید. ایشان تأکید میکردند که من هم نوع نگاه امام را قبول دارم. خب با این اوصاف مشخص نیست برخوردهای خشن در خیابانها با زنان براساس کدام منبع رخ میدهد؟»
این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که چرا هیچکس مسئولیت اتفاقات رخداده را نمیپذیرد، توضیح داد: «ما باور داریم که مملکت یک مبنا و میثاق ملی به نام قانون اساسی دارد که مسئولیتها در آن روشن شده است و هیچ اقدامی نباید خارج از قانون اساسی رخ دهد. فارغ از اینکه یک رفتار و عملکرد مورد انتقاد است یا خیر، اما هر فرد و نهادی باید مسئولیت حوزه خود را بپذیرد و طبیعی است دولت در رأس این قاعده قرار دارد.
مشخصاً درباره برخوردها در موضوع حجاب باید مسئولیت اقداماتی که در خیابان رخ میدهد، پذیرفته شود. یک نکته مهم را هم فراموش نکنیم که متأسفانه نیروی انتظامی شده است مرغ عزا و عروسی. نیروی انتظامی در مرزها با قاچاقچیان مواد مخدر برخورد میکند، با سارقان برخورد میکند و... و شهدای زیادی هم در جهت حمایت از منافع ملی میپردازد، اما همین نیروی انتظامی را مقابل مردم در موضوع حجاب قرار میدهند».
مازنی همچنین درباره برخی اقدامات مثبت دولت مطرح کرد: «میگویند عیب جمله بگفتی، هنرش نیز بگو. در حوزه روابط بینالملل گرچه میشد با برخی کشورهای منطقه دچار چالش نشد و هزینههای گستردهای نداد، اما به هر حال در این دولت تلاشهایی برای برقراری ارتباط با این کشورها رخ داد و به نتیجه هم رسید. دفاع از مردم مظلوم غزه و مقابله درست و بجا با رژیم صهیونیستی بعد از حمله آنها به کنسولگری ما از دیگر اقدامات خوب بود.
اکنون انتظار میرود که دولت تمام تلاشاش را به کار بگیرد تا به برجام برگردد، زیرا بسیاری از مشکلات کنونی کشور ریشه در تحریمهای یکجانبه آمریکا دارد. نکته دیگری که گفتنش خالی از لطف نیست، نشستهای رئیسجمهور با طیفهای مختلف سیاسی بود؛ البته نتیجه عملی خاصی از این نشستها حاصل نشد و دولت نخواست از ظرفیتهای مختلف بهره ببرد. من باور دارم حصر فقط مربوط به چند چهره خاص نیست و اکنون نخبگان، دلسوزان و یاران امام در حصر به سر میبرند، زیرا وقتی چنین نیروهایی بهطور کلی کنار گذاشته میشوند به نوعی محصور شدهاند».