Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ایرانی و غیرایرانی، ابعاد تمدنی و جهانی پدیده اربعین بررسی شد.

قدس آنلاین؛ به گزارش ستاد خبری فضای مجازی ستاد اربعین، همایش بین المللی فرصت ها و پرسش های پدیده اربعین از منظر علوم انسانی و اجتماعی از سری برنامه های علمی کمیته فرهنگی ستاد اربعین با همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام صبح روز یکشنبه ۲۱ مهر در مقام صافی صفا در جوار حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و میهمانانی از کشورهای عراق، افریقای جنوبی، غنا، ترکیه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم در ابتدای این همایش، برگزاری این نشست ها را در جهت شناخت و تبین نهضت جهانی اربعین عنوان کرد.

وی با ارائه مقاله خود با عنوان "اربعین به مثابه حج" حج را دارای کارکردهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی دانست که با توجه به شرایط جهانی و حاکمیت آل سعود بعضی از کارکردها یا کمتر دیده می شود و یا اصلا وجود ندارد.

حجت السلام و المسلمین پیروزمند حج را دارای آثاری دانست که به دلیل تشابه با اربعین می توان انتظار داشت عمده آثار برای حج نیز محقق شود که از جمله آن می توان به قیام لله، برائت از مشرکین و تعظیم شعائر الهی اشاره کرد.

سخنران دیگر، خانم دکتر محسنی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که با موضوع زنان تمدن ساز و اربعین تاریخی به ارائه پژوهش خود پرداخت.

دکتر صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر سخنران دیگر این همایش بود که پژوهش خود را با عنوان زیارت و اهمیت آن ارائه کرد.
" واقعه اربعین و علوم اجتماعی موجود" موضوع پژوهش محسن صبوریان عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در این همایش ارائه شد.

در ادامه این نشست عبدالله شفیع عریص امام جمعه مرکز الجهاد از آفریقای جنوبی میهمان این نشست بود که با اشاره به معضلات اجتماعی جامعه پیرامونی خود، پدیده اربعین را در جهان حاضر به عنوان یک منجی اجتماعی معرفی کرد.

امام جمعه مرکز الجهاد افریقای جنوبی اداره راهپیمایی اربعین و تدارک چنین پدیده ای را خارج از اراده دولت ها و انسانها دانست و گفت: برگزاری این برنامه کار دولت ها نیست بلکه کار خداست. اطعام ۲۰ میلیون نفر ورای توان انسانهاست و در اینجا دولت قلبها را می بینیم.

دکتر محمدرضا پویافر پژوهشگر دیگر بود که در این نشست با ارائه پژوهشی با عنوان تفاوت هویتی در تعاملات بین فرهنگی بین میزبانان عراقی و میهمانان ایرانی به تشریح این تفاوت ها پرداخت.
" کاربست تجربه اربعین در امداد ، خدمت و پیشرفت رویکردی نهادی - اسلامی " عنوان پژوهش دکتر سید مجید امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در ادامه نشست ارائه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام الگوی موفق توسعه را الگوی دولت توسعه گرا عنوان کرد و گفت: در این مدل زمینه برای مشارکت مردم فراهم است و جامعه ای که توان مدیریت بحران های پیرامون خود را داشته باشد می تواند تمدن ساز باشد.

وی افزود: مدیریت راهپیمایی اربعین و پشتیبانی از این حجم زائران و مشتاقان یک ماجرای پیچیده است که با فراهم آمدن زمینه های مشارکت شاهد هستیم که روزانه ۱۰۰ میلیون پرس غذا تهیه می شود.

دکتر محمدهادی همایون با بررسی ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین گفت: در نگاهی اجمالی به راهپیمایی امروز اربعین به عنوان یک ابر رویداد می توان شاخص ها و نشان های مشترکی را میان این پدیده و خود واقعه عاشورا از یک طرف و جریان شریف ظهور از سوی دیگر و همچنین سازوکار حاکم بر آفرینش و موضوع قیامت تشخیص داد. حرکت جمعی و کاروانی، حضور ادیان و مذاهب گوناگون حرکت به سمت وحدت، و نهایتا نقش محوری امام در این حرکت ، از جمله این موارد است.

این‌همایش، از سلسله برنامه های کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین است‌که در نجف و کربلا با حضور میهمانان و اندیشمتدان‌داخلی و خارجی برگزار شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۶۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه اسلام به حل مشکلات اقتصادی مردم

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، نماز عید سعید فطر، با حضور طلاب کشورهای مختلف، در مصلای قدس مجتمع عالی علوم انسانی (امین) قم، به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر ربانی نماینده سابق جامعه المصطفی العالمیه در برزیل، برگزار شد.

وی در خطبه‌ اول نماز، با تبریک عید سعید فطر به مسلمانان جهان گفت: فرشته‌ای در آخرین روز از ماه مبارک رمضان، ندا می‌دهد که ای بندگان خدا! بشارت‌تان باد که خداوند متعال، تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید که بعد از این چگونه عمل خواهید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی عید فطر را روز لبخند و نشاط شادمانی دانست و از قول امام سیدالساجدین حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام در صحیفه سجادیه افزود: روز عید فطر، روز جشن و شادی و نیز اجتماع همیاری مسلمانان نسبت به یکدیگر است.

وی یکی دیگر از پیام‌های عید فطر را، رساندن ندای توحید به عالم دانست و خاطرنشان کرد: بزرگان دین به ما توصیه فرموده‌اند که عیدهای فطر و قربان را، با شعار لا‌اله‌الا‌الله، الله‌اکبر و سبحان‌الله زینت دهید و این خود، وظیفه‌ی ما مسلمانان را نسبت به گسترش دین اسلام به سراسر گیتی، دوچندان می‌نماید.

کارشناس قرآن و حدیث مدرسه عالی تبلیغ و ارتباطات اسلامی، ذکر تکبیر، تسبیح و تحمیل را در حقیقت تعظیم و بزرگداشت خداوند متعال برشمرد و افزود: این‌گونه اذکار، تشکّر از هدایت‌ها و نعمت‌های بیشمار الهی است.
 
وی با تأکید بر اینکه آسان‌ترین نیکی به برادر مؤمن و مسلمان، دعا کردن در حق اوست، گفت: از منظر امامان شیعه علیهم‌السلام، دعا سلاح مؤمن است و در حق دیگران مستجاب است؛ لذا حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام فرمود: دعا بهترین و محبوب‌ترین اعمال در نزد خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی در خطبه دوم، با شرح و توضیح توصیه‌های امام صادق علیه‌السلام نسبت به برادران دینی‌ و نیازمند، گفت: اسلام به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توجهی خاص دارد؛ لذا لازم است فقرزدایی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی، همواره مورد توجه مؤمنین قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • رونمایی از یادمان «نشان فداکاری مقام معظم رهبری به شهدای دانشگاه افسری امام علی (ع)»
  • اقدامات جبهه‌های مقاومت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است
  • تجمع دانشگاهیان قزوینی در حمایت از پاسخ قاطع سپاه پاسداران + عکس
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • حُسن خلق و آثار و برکات آن در زندگی انسان ها
  • نخستین کنگره بین‌المللی«اربعین و آینده علمی فرهنگی جهان اسلام»
  • توجه ویژه اسلام به حل مشکلات اقتصادی مردم
  • تصاویر هوایی از قلعه خیبر که حضرت علی علیه السلام در آن را از جا کندند + فیلم
  • سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی برگزار می‌شود