Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا،  حسن روحانی رییس جمهوری روز گذشته در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعد آباد از عمران خان نخست وزیر پاکستان استقبال کرد. نخست وزیر پاکستان که در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی وارد تهران شده است، پس از استقبال وارد محل مذاکرات دوجانبه شد. رییس جمهوری در نشست خبری مشترک با عمران خان با بیان اینکه این سفر و مباحث مطرح شده در آن به نوعی ادامه مباحثی بود که در نیویورک با یکدیگر داشتیم، اظهار داشت: حسن نیت و تلاشی را که نخست وزیر پاکستان برای حل و فصل منطقه با چهره ای گشاده دارند، یاری می‌کنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از این نشست نخست وزیر پاکستان با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت و گو کرد.

نکته مهمی که از طرف ۲ طیف رسانه ای اصولگرا و اصلاح طلب مطرح شده است موضوع میانجیگری عمران خان میان ایران و عربستان به شمار می رود.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب عنوان داشتند: شاید اراده آقای عمران‌خان فقط نشان دادن راه به ایران و عربستان باشد و قصدش احتمالا این است که ایران و عربستان در ادامه راه خیلی از مسایل و موضوعات را حل و فصل کنند.

رسانه های اصولگرا نوشتند: عمران خان نخست وزیر پاکستان به درخواست عربستان سعودی و برای پیگیری ابتکاری جدید در زمینه رفع سوء تفاهم‌های موجود میان تهران و ریاض به زودی به تهران سفر کرده است. او در تلاش است تا در جریان سفر به تهران، زمینه‌هایی را برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا فراهم کند.

رسانه های اصلاح طلب

 میانجیگری پاکستان

روزنامه آرمان ملی با تیتر صدای‌صلح در تهران، نوشت: کشورهای زیادی تاکنون تلاش کرده‌اند تا به عنوان میانجی درصدد اصلاح روابط میان ایران و آمریکا و برخی دیگر از متحدین آمریکا در منطقه برآیند. با این وجود شواهد نشان می‌دهد که هیچ کدام از آن‌ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده و میانجی‌ها نتوانسته‌اند گره ای از کلاف سردرگم روابط ایران، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آمریکا بگشایند. از پیش از آغاز سفر رییس‌جمهوری به نیویورک که تأسیسات نفتی آرامکو مورد هدف گرفت تا همین چند روز پیش که در نزدیکی بندر جده عربستان، نفتکش ایرانی با اصابت دو موشک از ادامه سفر خود بازماند، تنش میان تهران و ریاض به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه رو به افزایش بود اما تلاش‌ها در راستای کاهش تنش‌ها ادامه دارد و به همین منظور عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به تهران آمد تا در دیدار با حسن روحانی در خصوص پیشنهاد آمریکا و همچنین جلوگیری از افزایش تنش میان ایران و عربستان به بحث و تبادل نظر بپردازد.

در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: قطعا شاید اراده آقای عمران‌خان فقط نشان دادن راه به ایران و عربستان باشد و قصدش احتمالا این است که ایران و عربستان در ادامه راه خیلی از مسایل و موضوعات را حل و فصل کنند. صرفنظر از همه این موارد آن چیزی که به نظر می‌رسد این است که همین که یک کشور وارد روابط ایران و عربستان شده و دارد نقش مساعی جمیله یا میانجیگری را بازی می‌کند، می‌تواند یک پیام منفی و یک پیام مثبت داشته باشد. پیام منفی این است که ادامه بحران می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پیام مثبت این است که طرفین بحران به نقطه اوج بحران رسیده‌اند، به عواقب بحران پی برده‌اند و اکنون به سمت کاهش بحران در حرکتند. یعنی می‌توان سفر آقای عمران‌خان را نشانه‌ای از کاهش بحران درروابط ایران و عربستان یا آن را نشانه‌ای از احتمال تصاعد بحران در روابط ایران و عربستان قلمداد کرد. هر کدام از این دو حالت که باشد هم ایران و هم عربستان باید از این فرصت استفاده کنند. چون وقتی بحران سیر صعودی و سیر تصاعدی پیدا می‌کند، یافتن فرصت‌های صلح بسیار دشوار است. از این منظر است که به نظر می‌رسد باید نسبت به سفر عمران‌خان رویکرد مثبت داشت ولی این را هم باید دانست که برای اجرای ماموریتی که آقای عمران‌خان پیگیر آن است راه درازی در پیش است.

در بخشی از سرمقاله روزنامه آرمان ملی می خوانیم: اتمسفر سیاسی حاکم بر این سفر و نوع دیدارهای عمران‌خان که به دیدارهای رهبری نظام جمهوری اسلامی نیز می‌انجامد موجبات تقویت این گمانه را با وجود تکذیب‌های متفاوت زیادتر می‌کند. مزید بر آنکه در کشورهای جهان سوم این تکذیبه‌ها یک امر عادی محسوب می‌شود و به رغم تکذیب دولت‌ها در عمل آنچه که بارها از سوی رسانه‌ها و محافل سیاسی گفته می‌شود واقعیت عینی پیدا می‌کند. فلذا باید بگوییم این میانجیگری امری محتمل است و تلاشی که عمران‌خان در این زمینه انجام می‌دهد می‌تواند به عنوان یک تلاش میانجیگرانه تلقی شود، اما باید پذیرفت که لبه‌های اصطکاک میان تهران و ریاض و همچنین تهران با واشنگتن آنقدر گسترده و باند پر پهنایی از تعارض‌ها را در بر می‌گیرد که نمی‌توان سفر یا حرکت شخصی مانند عمران‌خان را تقویت کننده سریع حل منازعه و اصطکاک میان تهران و ریاض دانست.

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: شخصیت محبوب عمران خان هم در داخل و هم در خارج از پاکستان ایجاب می‌کند که او بتواند به عنوان یک میانجیگر موفق در عرصه بین‌المللی نقش ایفا کند. سخنرانی عمران خان در سازمان ملل نشان داد که فردی قابل اعتماد و صلح‌طلب در صحنه سیاسی است و توان راهبری و حل نزاع‌های منطقه‌ای را دارد. از این جهت می‌توان به توانمندی شخصیتی عمران خان در اعتمادسازی میان ایران و عربستان که با همین هدف به تهران سفر کرده، بیشتر امیدوار بود. از سوی دیگر باید در نظر داشت که اسلام‌آباد از معدود کشورهای منطقه است که از حسن روابط با هر دو طرف منازعه یعنی ایران و عربستان برخوردار است. اما نکته در اینجاست که در شرایط کنونی، وضعیت سیاسی ایران و عربستان چه تحولی را پشت سر می‌گذارد. آیا این دو کشور اراده لازم برای حل منازعات و چالش‌های فیمابین‌شان را دارند. نشانه‌هایی از هر دو طرف دیده می‌شود که به دنبال همگرایی در عرصه منطقه هستند. اراده‌های اولیه به هر حال وجود دارد و هم طرف ایرانی و هم طرف عربستانی بارها آمادگی‌شان را برای مذاکره اعلام کرده‌اند. از این جهت سفر عمران خان می‌تواند حداقل سطح منازعات را میان طرفین کاهش دهد و از بروز تنش‌های غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری کند. مساله مهم دیگری که باید بدان اشاره داشت، جنس مسائل و مشکلات دو کشور ایران و عربستان است. دو کشور در طیف وسیعی از موضوعات از بحران سوریه، یمن و عراق گرفته تا تحولات سیاسی در لبنان، اختلاف‌نظر دارند. حل اختلافات سیاسی و امنیتی به مراتب دشوارتر از حوزه‌های اقتصادی و تجاری است. سال‌ها و دهه‌ها اختلافات دو کشور تلنبار شده و امروز به صورت عریان در خیلی از موضوعات دیده می‌شود. طبیعتا حل این چالش‌ها به تنهایی از عهده یک شخصی مثل عمران خان برنمی‌آید، اما واسطه‌گری عمران خان می‌تواند مقدمه و زمینه‌ای برای نزدیکی دو کشور برای حل چالش‌های‌شان باشد. کما اینکه امروز نشانه‌هایی از آمادگی طرف ایرانی و عربستانی برای حل بحران یمن دیده می‌شود. برای همین باید از فرصت حضور عمران خان برای حل نهایی بحران در یمن نهایت استفاده را کرد و امروز که سعودی‌ها در یمن آماده امتیازدهی و کنار آمدن با تحولات سیاسی این کشور هستند؛ می‌توان از ظرفیت‌های عمران خان برای حل بحران یمن و سایر موضوعاتی اختلافی کمک گرفت.

فرزاد رمضانی‌بونش تحلیلگر مسایل منطقه بررسی در گفت و گو با روزنامه شرق اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاهی به سفر عمران‌خان به تهران داشته باشیم و ببینیم این سفر در چه شرایطی انجام می‌شود، خواهیم دید که در ماه گذشته، دامنه تنش در روابط ایران و عربستان به بالاترین سطح خود رسیده ‌است؛ به‌ویژه در بحث حمله پهپادی به آرامکو و پس از آن. سفر عمران‌خان به عربستان در چند هفته گذشته و بعد از سفر او به تهران، یکی از مهم‌ترین مباحث مدنظر پژوهشگران، تحلیلگران و رسانه‌ها بوده ‌و از احتمال میانجیگری پاکستان در روابط ایران و عربستان گفته شده ‌است؛ به‌ویژه در سفری که برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، دیدارها و مذاکراتی با مقامات عرب و ایرانی داشته است. در وضعیت کنونی و دامنه تنش بین ایران و عربستان، پاکستان بیشترین روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی را با عربستان دارد و همسایه شرقی ایران با روابطی مناسب است و در این بین به دنبال برقراری توازنی در روابط بین ایران و عربستان بوده ‌است. مهم‌ترین چالش سیاست خارجی عمران‌خان در دو سال گذشته و پس از به‌قدرت‌رسیدنش، نوع روابط با ایران و عربستان بوده ‌است. بنابراین عربستان تلاش کرده است سطحی از روابط با ایران را حفظ کند و افزایش دهد و از سویی دامنه روابط خود با عربستان را نیز افزایش دهد. در این بین، هم در تهران و هم در ریاض، خواسته‌هایی که در این بین مطرح شده با پاسخ کاملا مثبت مواجه نشده ‌است. در این بین، عمران‌خان تلاش می‌کند کاهش تنش در روابط را در جهت منافع ژئوپلیتیکی، سیاسی و امنیتی پاکستان مدیریت کند. در بعد دیگر، آنچه مشخص است، این است که عمران‌خان تلاش می‌کند از کاهش تنش در روابط، در جهت پرستیژ پاکستان، هم در منطقه و هم در جهان استفاده کند. بعد دیگر این ماجرا هم در رقابت‌های داخلی پاکستان است که عمران‌خان سعی می‌کند از این روند در آنها استفاده کند و خودش را به عنوان بازیگری که توانسته ‌است دامنه تنش بین جریان‌های هوادار داخل پاکستان و رقابت‌های نیابتی در این زمینه را کاهش دهد، نشان دهد. اگر موفق به میانجیگری و کاهش دامنه تنش‌ها شود، به نوعی این پیروزی هم برای خود عمران‌خان و هم برای پاکستان خواهد بود.

روزنامه ایران با تیتر پاکستان میانجی قابل قبول، نوشت: سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به تهران در مقطع حساسی از تحولات منطقه انجام شد. مقطعی که در آن شرایط پیچیده‌ای برای عربستان به عنوان یکی از کشورهای درگیر تحولات جاری به وجود آمده است و باعث شده مقام‌های سعودی بعد از فراز و فرودهایی که طی کرده‌اند، در دستیابی به اهدافی که از قبال تقابل جویی با ایران دنبال می‌کردند، ناکام بمانند در نتیجه برای حل و فصل بحران‌های جاری از طریق مذاکره چندان بی تمایل نباشند.

این روزنامه افزود: مشخص است که تلاش عربستان برای تعدیل مواضع خود در قبال جمهوری اسلامی ایران که بعد از سرخوردگی از سیاست‌های انفعالی آمریکا در منطقه و در رویارویی با ایران صورت گرفته است، مقام‌های آمریکایی را به تکاپوی مداخله و سنگ‌اندازی در مسیر تنش‌زدایی میان تهران و ریاض واداشته است. چنان که آمریکا همزمان با سفر عمران خان به تهران از اعزام سه هزار سرباز به عربستان خبر داده است که نشان می‌دهد آمریکا می‌خواهد به عربستان بگوید ما هستیم نگران نباشید و در مقابل ایران قوی باشید اما این اقدام تاکنون حاصلی برای آمریکا نداشته است. سعودی‌ها بعد از تحولات اخیر به خوبی دریافته اند که کارکرد حضور این سربازان بسته به منافع واشنگتن خواهد بود و منفعتی در صحنه عملیاتی برای عربستان نخواهد داشت. به هر روی میانجیگری اسلام آباد در شرایطی که شاهزاده سعودی با گرفتاری‌های زیادی هم در صحنه داخلی عربستان و هم در عرصه سیاست خارجی این کشور رو به رو شده و از طرف دیگر با امارات در جنگ یمن به اختلاف نظر جدی برخورد کرده است، می‌تواند فضای مناسبی را برای گفت‌وگو میان ایران و عربستان مهیا کند. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هم قرار است امروز (دوشنبه) به ریاض سفر کند و بی تردید او هم تلاش‌های سازنده‌ای برای ترغیب ریاض جهت کم کردن اختلافات با جمهوری اسلامی و مهیا شدن برای ورود به مذاکرات سازنده با آن خواهد داشت.

تارنمای فرارو گزارش داد: اکنون پرسش اصلی این است که آیا سعودی‌ها این بار از طریق عمران خان می‌خواهند فقط نگرانی‌های جزئی و فوری را رفع کنند یا اینکه واقعا دنبال این هستند که تمام مشکلات را با ایران حل کنند؟ پاسخ این سوال، میزان موفقیت عمران خان را مشخص می‌کند. بنابراین، موفقیت وساطت پاکستان، بیش از توانایی و مهارت‌های عمران خان، به تمایل دو طرف به حل مشکلات به شکل فراگیر بستگی دارد. او پس از ایران، به عربستان هم سفر خواهد کرد. احتمالا عمران خان از هر دو کشور مواضع دلگرم‌کننده‌ای بشنود، اما باید دید دو طرف تا چه حد در برداشتن اولین گام تنش‌زدایی جدی هستند.

مقصد بعدی عمران خان عربستان

روزنامه مردم سالاری می نویسد: نکته قابل توجه در سفر نخست وزیر پاکستان این است که وی در همین هفته جاری، و به احتمال زیاد روز سه‌شنبه ۲۳ مهر، راهی ریاض خواهد شد تا نتایج سفر خود به تهران را برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، تشریح کند. پاکستانی‌ها تکذیب کرده‌اند که محمد بن سلمان از عمران خان خواسته تا میان ریاض و تهران، میانجی‌گری کند. با این حال، شواهد و قرائن همه حاکی از این است که نخست‌وزیر پاکستان، در این سفر، نقش سفیر و پیام‌رسانِ محمد بن سلمان را ایفاء می‌کند.  بنا به گفته برخی رسانه‌های پاکستانی و عربی، ابتدا قرار بود که عمران خان بلافاصله پس از مذاکره با مقامات ایرانی به ریاض برود؛ اما از آنجا که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، امروز(دوشنبه) در ریاض خواهد بود، احتمالا سفر نخست وزیر پاکستان به پایتخت عربستان، به روز سه‌شنبه موکول شود.

عمران خان حامل پیام آمریکا و عربستان

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در ارزیابی سفر نخست وزیر پاکستان به تهران گفت: پیش از این و در زمان سفر نخست وزیر پاکستان به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ‌ ولیعهد عربستان از وی خواسته بود تا به این کشور سفر کند. در این دیدار از ایشان خواسته شد تا با ایران صحبت شود تا کمی فضای منطقه آرام شده و تنش با تهران کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: عمران خان نیز این پیام بن سلمان را در نیویورک و در دیداری که با رییس‌جمهوری کشورمان داشت به وی اعلام کرد و این سفر نیز در راستای ادامه همان درخواست ریاض از نخست وزیر پاکستان انجام شده است.  باید این نکته را هم مدنظر قرار دهیم که سعودی‌ها در حد و اندازه‌ای نیستند که بخواهند میزان تنش با ایران را افزایش دهند کما اینکه این میزان تنش هم از توان این کشور بالاتر است. اگر این اقدام از سوی رژیم اسرائیل هم صورت گرفته باشد ممکن است مورد خوشایند عربستان باشد اما نهایتا مشکلی را از ریاض حل نمی کند. آنها مجبور هستند مشکلاتشان را با ایران حل کنند.

رسانه های اصولگرا

میانجیگری پاکستان

روزنامه صبح نو در مطلبی نوشت: با وجود فشارهای حداکثری آمریکا، ایران روی موج قدرت و نفوذ در منطقه قرار گرفته و کشورهای همسایه و منطقه روزبه‌روز بیشتر به سمت‌وسوی همکاری و رفع تنش با ایران حرکت می‌کنند. دراین‌بین، عربستان که تا سال گذشته به‌دنبال آن بود به‌واسطه حمایت آمریکا و پرداخت رشوه به واشنگتن، به قدرت منطقه تبدیل شود، امروز شاید برای اینکه از این قافله عقب نماند، در تلاش است با کمک قاصدان پاکستانی‌اش به تنش با تهران پایان دهد.

در ادامه محسن روحی‌صفت، سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان، در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به سفر روز گذشته عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به کشورمان گفت: طرف ایرانی مدت‌هاست اعلام کرده آماده هرگونه گفت‌وگو یا مذاکره‌ای برای کاهش تنش بین ایران و عربستان است؛ اما طرف عربستانی تلاشی برای گفت‌وگو نکرده است. شاید اتفاقاتی همانند موضوع یمن یا دیگر موضوعات موجب شده طرف مقابل اراده‌ای برای گفت‌وگو از خودش نشان دهد. سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان ادامه داد: عمران‌خان می‌داند اگر این اراده در طرف مقابل باشد، می‌تواند نقشی ایفا کند و اگر چنین اراده‌ای نباشد، میانجیگری او نتیجه‌بخش نخواهد بود.

خبرگزاری تسنیم عنوان داشت: عمران خان نخست وزیر پاکستان به درخواست عربستان سعودی و برای پیگیری ابتکاری جدید در زمینه رفع سوء تفاهم‌های موجود میان تهران و ریاض به زودی به تهران سفر کرده است. عمران خان در تلاش است تا در جریان سفر به تهران زمینه‌هایی را برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا فراهم کند.

به گزارش تارنمای مشرق نیوز، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: مقامات عربستان طی چند هفته اخیر تلاش کردند که نیاز خود به مذاکره با ایران را در رسانه‌ها مخفی کنند و برای شاهزاده‌های شکست‌خورده ولی مغرور سعودی سخت است که در علن اینگونه برداشت شود که در مسیر اجباری دیپلماسی با تهران در موضع ضعف قرار گرفته‌اند. همچنانکه عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی گفته که نخست وزیر پاکستان با طرح ابتکاری خود عازم تهران شده و ریاض در این زمینه درخواستی از پاکستان نداشته است!  این در حالیست که عمران خان سفر خود را برای میانجیگری از تهران آغاز کرده است. به صورت طبیعی و عرف معمول اگر ایران پیشقدم میانجیگری بود، نخست وزیر پاکستان باید ابتدا به ریاض می رفت و پیشنهاد را مطرح و پاسخ را به تهران منتقل می‌کرد. این در حالیست که الان وضعیت کاملا برعکس است.

این تارنما در مطلب دیگری آورد: مهدی محمدی تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل در صفحه شخصی خود در توییتر درباره سفر عمران خان به ایران عنوان داشت: سفر عمران خان و بسیاری تحولات پیدا و پنهان دیگر علائمی است از اینکه اقدامات ایران در ۶ ماه گذشته، سعودی و آمریکایی را به متقاضیان مستاصل و البته پیگیر مذاکره با ایران تبدیل کرده است. منتها به جای واسطه فرستادن باید به این فکر کنند که چه امتیازهای اساسی روی میز خواهند گذاشت.

پیام وزیر مشاور در امور خارجه سعودی

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که گفته می‌شود «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در سفری یکشنبه خود به تهران میانجی آشتی میان ایران ریاض است، اما یک مقام ارشد دولت سعودی منکر چنین مسئله‌ای شد.  به نوشته خبرگزاری «رویترز» «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه سعودی یکشنبه در ریاض به خبرنگاران گفت که عربستان از پاکستان درخواست نکرده که میانجی  بهبود روابط با ایران شود.  وزیر مشاور در امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران، هرگونه عاملیت دولت سعودی در حادثه نفتکش ایرانی در نزدیکی ساحل جده را نیز تکذیب کرد. وزارت امورخارجه ایران پیش از سفر عمران خان به تهران اعلام کرده بود که با واسطه یا بی واسطه، مایل به گفت‌وگو با دولت عربستان است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری تهران عمران خان عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۶۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما در اولین روز سفر جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان و در چارچوب پیگیری سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران، از کشور برادر و مسلمان پاکستان بازدید کردیم.

گفت‌وگوی مفصل و مهمی در خصوص مسائل بین‌المللی، تحولات منطقه‌ای و ارتقاء وضعیت روابط دوجانبه با آقایان آصف‌علی زرداری، رییس جمهور، شهباز شریف نخست وزیر، روسای مجالس ملی و سنا و همچنین محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان انجام شد.

موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و زیارت، همکاری‌های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی، قضایی میان هیئت‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.
در نهایت ضمن هدف گذاری افزایش حجم تجارت رسمی به ده میلیارد دلار، ۸ سند همکاری مشترک به امضا رسید.

هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • نتایج نمایندگان ایران در روز نخست اسکواش قطر جونیور
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • نتایج روز نخست مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد