Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:یکی از دلایل خروج آمریکایی‌ها از سوریه نزدیکی انتخابات آمریکا است چون عملا ترامپ وعده‌هایی که در بیرون از آمریکا داده بود را عملیاتی نکرد.

محمد ساجدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص پیشنهاد ظریف پیرامون میانجی گری بین سوریه، ترکیه و کرد‌ها گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به چرایی خروج آمریکایی‌ها از سوریه پرداخت، طرح خروج آمریکا از سوریه دوران اوباما کلید خورد و بنا شد نیرو‌های آمریکایی به صورت تدریجی از افغانستان، سوریه و عراق خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بر همین اساس در مرحله اول تعداد زیادی از نیرو‌های آمریکا از عراق خارج و به افغانستان فرستاده شدند؛ بر اساس این عملکرد، مذاکرات ترامپ و افغانستان به هم خورد و خروج تدریجی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به تعویق افتاد.

ساجدی یکی از دلایل خروج بی‌وقفه آمریکایی‌ها از سوریه را نزدیکی انتخابات آمریکا دانست و تصریح کرد: عملا وعده‌های خارجی ترامپ محقق نشد که از جمله آن می‌توان به طرح معامله قرن، وعده فلسطین، مذاکره با طالبان، ایران و کره شمالی اشاره کرد؛ بنابراین ترامپ باید زخم‌های کهنه شده در این خصوص را هر چه زودتر التیام می‌بخشید.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه حضور آمریکا در سوریه به دلیل مناسبات داخلی این کشور دیگر خطرآفرین شده بود، افزود: بر همین اساس آمریکا ترک‌ها را گرفتار یک جنگ ناخواسته کرد که اساسا آغاز این جنگ مورد تمایل روسیه، ایران و حتی خود ترکیه نبود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با خروج آمریکا از سوریه، کرد‌ها به دولت سوریه ملحق خواهند شد؟ گفت: شواهد نشان می‌دهد این حمله ناجوانمردانه ترکیه به سوریه موجب نزدیکی کرد‌ها به دولت سوریه خواهد شد و در شرایط فعلی با خروج آمریکا این نزدیکی به بشار اسد، به نفع ما نیز خواهد بود.

ساجدی تصریح کرد: فشار به کرد‌ها هر نوع استقلال خواهی آن‌ها در منطقه را از بین خواهد برد، چون اساسا سوریه، ترکیه و عراق و حتی ایران هیچ کدام با استقلال خواهی کرد‌ها موافق نیستند بنابراین این اتفاق به نفع کشور‌های منطقه تمام شد، اما از آنجا که جمهوری اسلامی مایل نیست کرد‌ها این چنین مورد تهاجم قرار بگیرند لذا پیشنهاد وساطت بین ترکیه، سوریه و کرد‌ها را مطرح کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در تشریح پیشنهاد وساطت مطرح شده از طرف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: براساس این پیشنهاد هر کس غیر از سوریه باید این کشور را ترک کند و منظور ایران دقیقا تروریست‌هایی است که در این کشور حضور دارند، اما معارضان مخالف سوری می‌توانند در حکومت نقش داشته باشند. اینکه در خصوص این پیشنهاد ترک‌ها چه قدر بتوانند سیاست نشان دهند ظرف ۴۸ ساعت آینده روشن خواهد شد.

وی با اشاره به سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به ایران و هم زمانی آن با اتفاقات رخ داده گفت: نوع اتفاقاتی که در عربستان در حال وقوع است و سیگنال‌های مثبت عربستان؛ به احتمال زیاد این سفر دستاورد‌های مهمی به دنبال خواهد داشت و ظرف ۱۰ روز آینده جهان شاهد حوادث مهمی بین ایران و عربستان خواهد بود. مشروط بر اینکه عربستان به بمباران یمن پایان دهد که البته این احتمال چندان بعید به نظر نمی‌رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ساجدی ظریف عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم

به گزارش "ورزش سه"، ژوزه مورینیو برای گفتگو در مورد دوران حضورش در رم نشریه تلگراف را انتخاب کرده است. این مربی پرتغالی در زمستان گذشته از سمتش برکنار شد تا دانیله ده‌‌روسی به عنوان جانشین او انتخاب شود.

رم با حضور مورینیو در اولین سال حضورش به قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا رسید و در دومین سال به فینال لیگ اروپا صعود کرد اما در دستیابی به جام ناکام ماند.

در واقع، در میان شایعات مختلف مطرح شده، او بر احتمالی که پس از شکست در فینال لیگ اروپا مقابل سویا به وجود آمده بود، تمرکز کرد و تایید کرد که همه خواستار جدایی این مربی از رم بودند.

مورینیو درمورد وضعیتش برای ادامه همکاری با رم پس از باخت در فینال لیگ اروپا گفت:"دوستانم، خانواده‌ام، حتی ایجنتم به من گفتند که بعد از فینال لیگ اروپا رم را ترک کنم. اما فشار باشگاه را از نقطه نظر احساسی حس کردم و ادامه دادم. من نیمکت تیم ملی پرتغال و همچنین پیشنهاد بسیار راحت عربستان را برای ماندن در رم، رد کردم."

او با اشاره به تصمیمش برای آینده گفت:"من هنوز یک دوران طولانی در پیش دارم. من 61 ساله هستم، اینطور نیست که در 65 سالگی کارم را تمام کنم... مسئله من باشگاه نیست. تنها چیزی که می‌خواهم این است که اهداف به موقع توسط همه طرف‌ها مشخص شود. مثلا نمی‌توانم به باشگاهی بروم که فقط به خاطر سابقه‌ام، هدفش کسب عنوان باشد. تنها چیزی که می‌خواهم این است که صادق باشند."

دیگر خبرها

  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • به روزرسانی مهمی از شرایط بازگشت هیولای WWE منتشر شد
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود