Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:50:09 GMT

برداشت زعفران در گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۷۷۴۲

برداشت زعفران در گلستان آغاز شد

معصومه ژیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در این استان ۳۲۱ هکتار باغ باور زعفران وجود دارد که بیشترین سطح آن در بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر است.

وی بیان کرد: به ازای هر ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم گل زعفران، یک کیلوگرم محصول سَرگل تولید می شود.

زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون هر کیلوگرم سَرگل زعفران حدود ۸۰ میلیون ریال معامله می شود در حالی که سال زراعی قبل و در اواخر برداشت محصول، هر کیلوگرم محصول ۱۲۰ میلیون ریال هم بفروش رفت.

سَرگل زعفران تولیدی باغداران استان گلستان بیشتر به صورت فله به بازار مشهد در خراسان رضوی ارسال می شود. 

براساس گزارش معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان، پارسال یک هزار و ۸۷۰ کیلوگرم سَرگل زعفران از ۲۸۷.۷ هکتار باغ زعفران بارور در استان تولید شد که میانگین عملکرد تولید در هکتار، ۶.۵ کیلوگرم سَرگل بود.

هر ساله برداشت گُل زعفران در گلستان به ویژه در روستاهای شرقی استان همچون وامنان، سیب چال، نراب و کاشیدار در صورت مساعد بودن شرایط جوی از میانه یا اواخر مهر شروع و تا حدود یک ماه بعد ادامه دارد ولی امسال به دلیل کاهش زودهنگام دما در این مناطق کوهستانی، زمین‌های بارور زعفران زودتر به گل دهی نشسته و روستائیان را به چیدن ترغیب کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول گلستان آزادشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما خراسان شمالی؛ یحیی رمضانی گفت: سم پاشی به موقع ۲۵ درصد افزایش بهره وری در تولید را به همراه خواهد داشت که در ۵۰ هزار هکتار معادل ۱۰ هزار تن محصول بیشتری به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان برداشت خواهد شد.
وی افزود: برای مبارزه با آفات و بیماری‌هایی همچون سن گندم، علف هرز، سوسک سیاه و زنگ زرد مهم‌ترین عامل سم پاشی به موقع است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بجنورد با اشاره به اینکه کشاروزان هزینه لازم برای خرید سم را ندارند افزود: با تعدادی از سم فروشان قرار دادی منعقد شده تا سم لازم را دراختیار کشاورزان قرار دهند و در زمان برداشت محصول وجه خود را دریافت کنند.
رمضانی اضافه کرد: هشت گروه از کارشناسان جهاد کشاورزی از مرحله کاشت، داشت و برداشت با آموزش‌های لازم در کنار کشاورزان ۵۰ هزار هکتار از ارضی دیم و آبی بجنورد برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها فعال هستند.
باقر پورفرماندار بجنورد در بازدید از مزارع کشاورزی گفت: برای بخش کشاورزی این شهرستان اعتباراتی حدود ۵۷ میلیارد تومان را اختصاص داده اند و همچنین به منظور مبارزه با این آفت‌ها برنامه سم پاشی را بصورت یکپارچه در نظر دارند.

دیگر خبرها

  • امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان