Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:03:00 GMT

گیاه تاتوره ترس و وحشت ندارد

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۷۸۲۰

گیاه تاتوره ترس و وحشت ندارد

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر فردی در شبکه‌های اجتماعی فیلمی را درباره گیاه تاتوره منتشر کرده مبنی بر اینکه این گیاه در مزارع مهرشهر کرج کشت می شود.

در این فیلم گفته می‌شود که مردم به این مزارع می روند و به خاطر ویژگی‌های آن همچون گل های رنگی و شیپوری به آن دست می‌زنند و در کنار آن ها عکس می‌گیرند.

در این فیلم که در شبکه های اجتماعی و تلگرامی بازنشر می شود اعلام شده که "این گیاه در فصل پاییز گل‌های زیبایی می‌دهد و غوزه آن دارای دانه‌هایی مخدر است که خیلی سمی هم هست و 2 دانه میوه آن می تواند یک فرد را از پا بیاندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

خبرنگار ایرنا در پی انتشار این فیلم در شبکه های اجتماعی موضوع را با بهرام بهرامی رشید، کارشناس گیاه پزشکی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز مورد واکاوی قرار داد.

بهرامی رشید گفت: تاتوره گیاهی از خانواده سولاناسه است که بومی ایران بوده و در بیشتر مناطق کشور ایران و دنیا پراکنده هست و دوره رویشی آن از اول فروردین تا مهرماه است.

وی افزود: این گیاه در مناطقی که آب وجود داشته باشد به خوبی رشد می کند و یکی از علف‌های هرز مهم مزارع سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، جالیز و سبزیجات است.

بهرامی در ادامه در مورد ویژگیهای این گیاه گفت: گیاه تاتوره ضمن اینکه جزء علف‌های هرز طبقه‌بندی می‌شود در طب سنتی نیز جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان یک «پادزهر» از آن استفاده می‌شود.

داروی خام این گیاه که «آتروپین» هست را از برگ‌های گیاه استحصال می‌کنند.

در واقع این ترکیبات سمی بخشی از سیستم دفاعی شیمیایی گیاه است که در مقابل دشمنان خودش سنتز می‌شود و به نام ترکیبات ثانویه خوانده می‌شوند.

ترکیبات ثانویه گیاه تاتوره عبارتند از آتروپین ، هیوسیامین و اکوپولامین که جزء آلکالوئید تروپانها طبقه‌بندی می‌شوند.

حتی دوز سم از برگی به برگ دیگر تفاوت دارد به طوریکه وقتی گیاه تاتوره جوانتر است، نسبت اسکوپولامین به آتروپین حدود ۳ به ۱ است و پس از گل دهی ، این نسبت معکوس می‌شود و با پیر شدن گیاه مقدار اسکوپولامین همچنان کاهش می‌یابد.

یک دانه بذر تاتوره حاوی حدود یک دهم میلی گرم آتروپین است  و دوز تقریبی کشنده برای انسان بالغ ۱۰ میلی گرم آتروپین یا 2.4  میلی گرم اسکوپولامین است. بنابراین نه تنها خوردن بذر که خوردن هر بخشی از این گیاه می تواند مسمومیت زا باشد اما تا زمانی که مقدار مصرف به دوز کشنده نرسد فقط می‌تواند عوارضی جانبی مثل ایجاد هذیان‌، توهم‌، هایپرترمی، رفتار عجیب و غریب ، احتباس ادرار و میدریازیس با فتوفوبی شدید ایجاد کند که این عوارض چند روز ادامه دارند.

شروع علائم حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف این گیاهان دارویی رخ می دهد. این علائم به طور کلی از ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طول می انجامد ، اما در برخی موارد  هم  تا ۲ هفته می تواند ادامه داشته باشد.

اما در مورد فیلم منتشر شده نکاتی باید مورد توجه قرار داد و اول اینکه در این فیلم تاکید می‌شود این گیاه به تازگی و در کمربندی مهرشهر روییده است این در حالی است که این گیاه در تمام مناطق کشور و در اکثر مزارع کشاورزی دیده می‌شود و در استان البرز نیز از صدها سال پیش وجود داشته و می‌روید.

ترس و وحشتی از هجوم یک گیاه جدید نباید وجود داشته باشد، چه اینکه اگر خطر به رویش و وجود گیاه باشد مردم روستاها و کشاورزان در مرکز خطر قرارداشته اند و دارند!

دومین نکته اشاره به سمی بودن این گیاه توسط تهیه کننده این فیلم است که باز هم چیز عجیبی نیست زیرا گیاهان سمی بسیاری در اطراف ما وجود دارند که هیچ کدام تهدیدی برای ما محسوب نمی شوند.

برای مثال ماده مخدر تریاک نیز از نوعی گل شقایق استحصال می‌شود و در عین حال مصرف دوز بالای آن کشنده است اما در پزشکی نیز از آن استفاده می‌شود.

حتی گل‌های شقایق معمولی نیز درصد بالایی از تریاک را در خود دارند و خوردن غوزه گل‌های این گیاه خطرناک است.

نمونه دیگر گیاهان سمی اطراف ما گل آپارتمانی «دیفن باخیا» است که برگ‌هایی سمی دارد.

گیاه «کلم» دارای ماده سمی و خطرناک خردل است که علیه حشرات در داخل گیاه تولید می‌شود اما برای مسموم کردن یک انسان باید به اندازه یک کامیون کلم خورد تا توسط خردل داخل آن مسموم شد.

نکته سوم قسمتهای سمی گیاه است که عنوان می‌شود با خوردن یک بذر این گیاه انسان جان خود را از دست می‌دهد این در حالی است که در مورد هر سمی بایست دوز کشنده مورد نیاز به بدن برسد که میزان آن در بالا گفته شد.

باید این نکته را نیز به خاطر داشت که آلکالوئیدها مزه‌ای بسیار تلخ دارند و نمی‌شود به راحتی این حجم از گیاه را بلعید و مزاج انسان آن را بپذیرد و دلیلی هم ندارد که کسی از این گیاه که مزه تلخ و تهوع آوری دارد بخورد !

نکته چهارم اینکه در این فیلم مشخص نیست که محل فیلمبرداری کجاست و ادعای ایشان در مورد اینکه اینجا کمربندی مهرشهر است قابل باور نیست.

و نکته پنجم و خطرناک این ویدئو این است که دانستن برخی چیزها بدون اشراف علمی و اطلاعاتی نسبت به آن مثل همین تاتوره یا باعث سوء مصرف می‌شود یا سوء استفاده از آن. متاسفانه بعد از این ممکن است عده‌ای به جای ماده مخدر روی به مصرف از این گیاه بیاورند که مصرف آن بدون فرآوری و دانستن مقدار لازم می‌تواند بسیار خطرناک باشد و از منظر بعدی برخی می‌توانند از این گیاه برای صدمه زدن به افراد دیگر استفاده کنند.

مردم بایستی توجه داشته باشند که هیچ مطلبی را بدون منبع و ماخذ معتبر و مشخص نپذیرند.

مثل مطلبی که درباره وجود ویتامینی به اسم ب ۱۷ در بذر هندوانه خبر می‌داد که ضدسرطان است و به همین خاطر کشورهای استعمارگر ما را از کودکی از خوردن هندوانه با بذر آن منع کرده اند این در حالی است که هیچ گاه چنین بحثی وجود نداشته است.

مار در فلفل دلمه !

در چند هفته گذشته نیز با بازنشر یک فیلم نوعی نماتد انگل حشرات از داخل یک فلفل دلمه‌ای به تصویر کشیده می‌شود که به عنوان سمی‌ترین و خطرناک‌ترین مار جهان معرفی می‌شد و جالب این بود که ادعا می‌شود این مار توانایی ایجاد بیماری و تولید مثل در دستگاه گوارش دارد! ددر صورتی‌که مارها حیوان هایی مهره دار و شکارچی هستند، اما این تصویر یک انگل  و جانور بیمهره  است و لذا موضوع و داستان از اساس دروغ بود.

و در آخر اینکه هموطنان ما که خودشان با محتوای فضای مجازی کاملا آگاه هستند و هر چیزی را باور نکنند زیرا بسیاری از این پست‌ها برای جمع کردن طرفدار ساخته می‌شود.

۶۱۵۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری مواد مخدر گیاهان استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۷۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف کمپوست

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، «کمپوست» از تجزیه مواد آلی به کمک باکتری و قارچ به دست می‌آید. «ماده آلی» به مواد به دست آمده از موجودات زنده نظیر گیاهان و حیوانات و بقایای آن‌ها گفته می‌شود. کمپوست ها نظیر «ورمی کمپوست» حاوی مقادیر زیادی هوموس که اصلاح‌کننده خاک است می‌باشد. این مواد باعث بهبود شرایط زندگی و عملکرد موجودات درون خاک می‌شود. ازته نیز از دیگر محتویات هوموس است که آرام آرام در خاک آزاد شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

کود ارگانیک

احتمالاً نام کود ارگانیک (آلی) و طبیعی را شنیده اید. این کودها بدون افزودنی‌های شیمیایی هستند و درون آن هیچگونه افزودنی غیر طبیعی یافت نمی‌شود. این محصولات کاملاً سازگار با طبیعت هستند و به سرعت تجزیه می‌شوند. بر خلاف سایرکودها به خصوص شیمیایی، کودهای ارگانیک علاوه بر تغذیه گیاه، منجر به بهبود خاک و اصلاح بافت و ساختار آن نیز می‌شود.

ورمی کمپوست چیست؟

کمپوست کرمی یا ورمی کمپوست (VermiCompost) محصولی است که از مدفوع کرم خاکی تولید می‌شود. این کرم‌ها با تغذیه مواد طبیعی و بقایای کودهای دامی فضولاتی به جای می‌گذارند که دارای خواص اعجاب انگیزی است. این کمپوست تولید شده بر خلاف کودهای دامی شوری مضاعف ندارد و در طول زمان خاصیت خاک را از بین نمی‌برد. این کمپوست دارای میکروارگانیسم‌های هوازی مفید است و در افزایش محصول در گیاهان مثمر تاثیر به سزایی دارد.

استفاده از ورمی کمپوست در گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به دلیل قرارگیری در محیط کوچک نظیر گلدان گردش هوای دایم ندارند و همچنین خاک و منابع غذایی محدود به نسبت خاک درون باغچه دارند. به همین علت نیازمند مواد مغذی و قوی هستند تا شادابی و نشاط تضمین شده داشته باشند. از این رو ورمی کمپوست می‌تواند افزودنی مفیدی برای گیاهان آپارتمانی و انواع درختچه‌های گلدانی باشد.

خاک‌هایی که دارای مقادیر تنظیم شده از ورمی کمپوست هستند، بسیار سبک بوده و آب و مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌کنند. همچنین رشد میکروارگانیسم‌های خاک بهتری دارند، در نتیجه سلامت گیاه و رشد ریشه بهتری دارند. این کود دارای آهن است که در تولید کلروفیل و سبزی برگ گل‌های آپارتمانی نقش به سزایی دارد.

میزان مصرف ورمی کمپوست در گلدان

ورمی کمپوست دارای عناصر طبیعی بوده و شوری و Ph آن در محدوده مجاز است. به دلیل وجود عناصر میکرو و ماکرو در این محصول، بسیار محیط خوبی برای رشد و نمو گیاه‌های خانگی درون گلدان است.

برای گیاهان آپارتمانی نظیر سانسوریا و زامیفولیا بهترین ترکیب، یک سوم گلدان ورمی کمپوست و دو سوم دیگر خاک برگ و خاک گلدان است. این کود یک منبع پرقدرت برای تقویت رشد ریشه‌ها است که در این دو گیاه از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین ترکیب ورمی با خاک سبب اکسیژن رسانی بهتر در خاک می‌شود.

برای چمن کاری نیز می‌توان در هر متر مربع ۸ تا ۱۰ کیلوگرم ورمی کمپوست را با خاک سطح مخلوط کرد.

ویژگی‌های بارز ورمی کمپوست برای گیاهان آپارتمانی

بسیار سبک است که و هوا رسانی به درون گلدان راحت صورت می‌گیرد.

دارای نیتروژن کافی بوده که به عنوان نوعی محرک رشد برای گیاه عمل می‌کند.

حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که افزایش مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، آفات و بیماری‌ها را در گیاه به ارمغان می‌آورد.

کمک به حفظ بهتر و طولانی‌تر مواد مغذی درون خاک.

حفظ رطوبت بهتر به نسبت سایر کودها تا ۴ برابر بیشتر.

فاقد تخم هرگونه حشرات و سایر جانوران.

بدون هیچگونه بوی خاصی چه در زمان خشکی و چه در زمان آبیاری.

بدون هیچگونه علف هرز و گیاهان خودرو.

دارای مقادیر قابل توجه ویتامین B۱۲ که محرک رشد گیاه است.

خرید ورمی کمپوست

برای استعلام قیمت ورمی کمپوست و مشاوره در زمان و مقدار استفاده می‌توانید با شرکت آرویج کود البرز (ورمی کمپوستینگ) با شماره ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ تماس بگیرید و از مشاوره ارزشمند این مجموعه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی https://vermicomposting.ir مراجعه و از مطالب موجود در این وبگاه بهره مند شوید.

گلخانه داران، باغ داران و کشاورزان عزیز می‌توانند برای گیاهان تزئینی و میوه دار خود از این محصول با ارزشمند استفاده کنند. این کود در تولید محصولات باغی بسیار موثر است و گیاه را در برابر آفات رایج واکسینه می‌کند. آزمایش‌های متعدد نشانگر این بوده است که درخت‌های مثمر کود دهی شده با ورمی کمپوست محصولات بیشتری تولید کرده اند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6086589

دیگر خبرها

  • تن‌هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • 130 سال قبل چه اتفاقی افتاد که «گوسفندها» دیوانه شدند؟!
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • رعب و وحشت اهالی شهر مهستان از پرسه آزادانه سگ‌های ولگرد + فیلم
  • وحشت ایالات‌متحده از شعار آزادی فلسطین در آمریکا
  • تعریف کمپوست
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • ببینید | وحشت خاخام صهیونیست از قدرت منطقه‌ای ایران